Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, en tiiiä onko tästä asiasta keskusteltu täällä mutta mitä tehään yleensä neuvolalääkärikäynnillä rv 28 aikoihin..? :rolleyes: Mulla tiistaina aika ja mä jännitän aina ihan sikana noita lääkärikäyntejä, vaikka eihän niissä mitään jänskättävää pitäis ollakkaa.. :)

Apua E!

Voitaskoon olla mainittematta niitten neulojen kokoo... mä inhoon neuloja ja pistelystä en tykkää sitte ollenkaan.:sad001
Ja ne, jotka ei oo nähny tai tiiä epiä, ni ollaan hys hys. JOOKOS ? :angelic:

Kontrolliultra (radituomion takia) takana. Huh, normaalikokoinen vauva kuulemma :D viikkoja 27+4 ja vauva n. 1300g. (Tosin olin katsovinani, että muilla on ollut lähempänä 1000g näihin aikoihin ja ultrakin ehdotti 28+3, mutta kai äpolin ylilääkäriin voi luottaa...) Lääkäri meinasi, että vielä ei sokerit olisi vaikuttanut. Sokerit pysyneetkin rajoissa. Sain jo ajan seuraavaan ultraan viikolle 32, jossa kurkataan onko vauva edelleen perätilassa. Nyt siis istuskeli kaikessa rauhassa ;)

Ei täälläkään. Meillä oli vaan alakerran tutkimus, lääkäri kysy et eka lapsi tulossa? Onko supistellu? Eikö? Oonko jaksanu? Onko kysyttävää? Minä menin ja unohin ottaa kysymyslapun mukaan niin ei ollu paljoo kysyttävää.

Mun ei oo tarvinnu ees tota sukupuolen tarkistusta kysellä ku lääkäri automaattisesti tarkistanu kun paino eroa sen verran kavereilla. :)

Meillä ei myöskään ole ultraa lääkärikäynneillä.

Mutta jos sulla pallomameli ultrataan, kysy ihmeessä siitä sukupuoliasiasta! Luulisi lääkärin ymmärtävän kun et kerran rakenneultrassa tietoa saanut :)

Mun yksi kaveri oli maanantaina rakenneultrassa ja siellä ei selvinnyt sukupuoli. Hän oli saanut taivuteltua miehen ja kävivät heti seuraava päivänä yksityisellä selvittämässä asian :)

Mulla oli tänään lääkärin luona ultrakäynti kaksosten koon seurannan vuoksi. Tänään viikkoja 27+2 ja vauva A painoi 925g ja vauva B 1032g. Eli painoero edelleen se 10%, joka on ihan ok vauvoille joilla on omat istukat.:) Ultraava lääkäri tarkisti sukupuolen kolmannen kerran ja kirjasi papereihin, että vilkkaat kaksospojat.♥ Kumpikin oli hereillä ja B vauva teki kunkon sammakkohyppyjä omassa yksiössään. Otti jaloilla seinämästä vauhtia ja ponnisti toiseen päähän.:D Kohdunkaulaa ultraten yli 5cm joten liikkua saan voinnin mukaan, mutta joka päivä pitäisi muistaa levähtää vaakatasossa useamman kerran, kun istuma-asennossakaan kohdunkaulan paine ei hellitä sen vähemmäksi kuin seistessä.

Neuvolalääkäreistä oli puhe tuolla aiemmin. Mulla on ollut kaksi kertaa, rv 17(?) ja sitten joskus +rv30 on tulossa. Lisäksi np-ultran ja rakenneultran suorittaja oli lääkäri. Mutta ei varsinaisesti kuitenkaan ollut lääkärinkäynti, varmaan kun ei ollut mitään aihetta siihen.

Ä-polilla käyty tsekkaa tilanne. Oli maailman ihanin lääkäri <3 semmonen vanhempi naisihminen. Ultras paikat ja hänen mukaansa mulla hyvä tilanne et vaikka monen mielestä näyttää et kohdunkaula raottelee ja niin se tekeekin niin kuitenkin sisäsuukin on aivan kiinni. Sano kuitenkin että lepoa pittää olla paljo et kohdunsuu kestää. Vauva kasvaa lähempänä alakäyrää ku keskikäyrää, siitä oli vähän huolissaan myös kun mulla kuitenkin tuo radikin on et yleensä radivauvat on isompikokosempia. Mulla tuon radin takia ja sitten muutenki ku vauva vähä pienikokosempi ni pitää kotona mittailla verenpaineet kahesti viikossa ja samoin ottaa proteiini pissasta ettei pääsis raskausmyrkytys yllättää, tai niin mä ainaki nyt ton ymmärsin. Liikelaskentaa pitää alkaa tekemään ja seurata et muksu liikkuu. Mitähän muuta?.. Vauva oli raivotarjonnassa. Sano et hyvä et on noin päin vaikka lääkäreille ois ihan sama kummin päin muksu on. Ihmetteli sitä et miksi siitä on tullu niin painajainen äiteille et jos joutuu synnyttää pepputarjonnassa olevan muksun ku ei sen pitäs olla sen kummempaa.

Pyysin kahtoo et löytyskö se kolmas jalka sieltä haarojen välistä pieneltä. Koitti kattella ja sanoki että nyt pistit kyllä haastetta kehiin, vauva selkä anturia vasten eikä millää saanu katottua vaikka mistä kulmasta yritti :) Noo, ollaan siinä uskossa et se on edelleen poika sitten :dummy::happy3

Oikeen positiivinen maku jäi käynnistä :) Diabeteshoitajaki on kiva, ei tartte kantaa huolta siitä et on radi, sano vaan et ei tässä mitään, jos aterianjälkeiset sokrut alkaa nousta ni otetaan sitte ateriainsuliinitki käyttöön et korjataan asia sitte niillä :) Ei minkäälaista syyllistämistä sieltä suunnalta ni on parempi mieli itellä :)

Oho, tulipa romaani :banghead: :color

Täällä myös äitiyspolikäynti takana. Oli ihan kamala ruuhka, kun kaikki otettiin vielä ennen pyhiä käynnille ja kätilöt ja lääkärit vain heittelivät mahdollisimman nopeasti pois huoneistaan väkeä. Joka huoneessa oli joku käyrillä.. :D

Puhuin kätilön kanssa ensin kivuista ja kirjasi ne ylös, jotta lääkärikin näkee. Kyselin myös siitä oikealle alavatsalle tulevasta kivusta ja kätilö oli sitä mieltä, että voisi olla kohdun kannattimen kipua. Siitä ei tarvitse huolestua, vaikka onkin ikävä ja kivulias vaiva. Pissa oli puhdas ja paineet ihan hyvät.

Lääkäri oli mukava, vaikka vähän kiireisen oloinen. Halusi ultrata kaiken silti viimeisenpäälle tarkasti. Tarkisti myös kohdunsuun tilanteen ja paikat ovat hyvin kiinni ja kaulaa lähemmäs 5cm jäljellä, joten mitään tuhoa ajottaiset supistelut eivät ole tehneet. Liikuntaa suositteli liitoskipuihin, mutta kielsi pidemmät kävelylenkit. Eli kevyesti ja vähän kerrallaan mennään.

Molemmat kaverit ovat rt. A makaa kyljessä selkä kylkeäni vasten (ja painaa muuten ikävästi siellä) ja B makoilee A:n vieressä selkä vatsaani vasten potkien selkääni kohti ja sisarustaan, enkä ilmeisesti tästä johtuen tunne oikein liikkeitä hyvin. Ultrassa oli kuitenkin todella aktiivinen ja teki kovasti hengitysharjoituksia. Napavirtaukset molemmilla erinomaiset, eikä mitään häikkää näyttäisi olevan missään. Lapsivettä normaalisti molemmilla. Mittojen ottaminen oli hivenen hankalaa, vaikka ihan yhteistyöhaluisia kavereita olivatkin. Lääkäri sanoi, että pientä heittoa niihin taitaa nyt tulla, kun joutui ottamaan jotain mittoja hieman vinosti, eikä meinannut saada B:n vatsanympärystä, kun oli selin koko ajan. Painoarvioksi sai kuitenkin A 1430g ja B 1450g. Menevät hyvin keskikäyrän tuntumassa ja samoilla käyrillä. Di-di raskaudessa painoerot eivät ole niin huolestuttavia ja niitä yleensä kuulemma tulee. Nämä kaverit kasvavat kuitenkin ihan käsi kädessä. :)

Sukupuolia tarkisteli myös pyynnöstäni ja A saikin varman sukupuolen. B ei halunnut esitellä jalkoväliään. Lääkäri oli sitä mieltä, että tässä vaiheessa eivät enää muutu, kun kaikki pitäisi olla hyvin näkyvillä jo.

Vajaan neljän viikon päästä kontrolli, jos ei ennen sitä mitään tule. Silloin joudun jäämään käyrille. Nyt niitä ei vielä otettu ilmeisesti vallinneen ruuhkan takia. :)

Täällä myös ultra. A syvällä alhaalla. B perätilassa. Kuulemma voivat kääntyä, mutta lääkäri epäili A enää kääntyvän, ku oli niin siellä syvällä. Painoarvioita ei tehty, en tiedä miksi. Kuulemma ens viikolla. Lääkäri tutki myös kohdun. Kanava palautunut 2cm ja sisäsuu kiinni. Eli minulle sopinut tämä lepohoito. Tehokkaasti estänyt supistuksia. Lääkäri puhui et mahdollisesti ensi viikolla kotiin. Silloin on 31+jotain. Edellinen lääkäri oli ehdottomasti, et osastolla kunnes 32+0 poksuu. Mut ens vko näyttää sitten. :)

Myös täällä taas tänään ultrattiin. Edelleen istukassa toimintahäiriö ja napanuoran virtauksissa blokkia. Muuten tilanne pysynyt ennallaan ja seuraavan kerran ultraus lauantaina ellei nyt mun tai vauvan voinnissa tapahdu muutoksia. Jotenkin tuntuu et vähän parempaan suuntaan mennään, mutta eipä auta suurempia toivoa ettei tule takapakkia. Tänään siis rv 28+5.

Takaisin