Yöunet

Ai niin, unikoulusta tuli mieleen, että esikoisen aikaan luin kirjan "Pehmeä matka höyhensaarille" ja tykkäsin. Sai tosin tuntemaan, ettei meillä mitään ongelmaa olekaan..että ongelma on mun pään sisällä mutta sisälsi kuitenkin paljon hyviä neuvoja ja voin tuota suositella, sitten kun se on ajankohtaista itse kellekin :)
 
Meille on tullut jo aika tasanen rytmi nukkumisiin... Illalla käydään nukkuu noin klo 21, syömään herätään klo 02:00 ja aamulla pieni mies herättää noin klo 07:00. Seittemältä ruoka, puol ysiltä nukkumaan, kymmeneltä ruoka, puol 12 nukkumaan jne. Aika samaa tahtia menee joka päivä. :)
 
Meidän iltarutiinit ovat kylpy/suihku (5-10min), rasvaus+hieronta, yökkäri päälle, valot himmeälle, kirja, maito ja omassa pinniksessä mobilen unisävel.

Kellonaikoja en ihan tarkalleen pysty sanomaan koska iltaunille meno riippuu siitä, moneltako aamulla on herätty ja minkä mittaisia päikkäreitä on vedelty. Päivää rytmittää päikkäri- ja valvomisjaksot. Valvotaan aika tarkalleen se 1,5h kerrallaan ja sitten päikkärit eri mittaisina.

Viimeisten päikkäreiden jälkeen siis 1,5h hereillä ja sitten yöunille. Iltatoimissa menee n. 30-40min.

Meillä vaan usein tuppaa myöhästymään tuo iltatoimien aloitus ja poika on sänkyyn vietäessä jo yliväsynyt. Silloin nukuttaminen kestäääääää...... Niin kuin täällä joku jo mainitsikin :)
 
Meil on tääl kyl huomattavast rytmisempi kaveri ku isoveljensä oli vauvana. Illalla 20.30-21 mennään laulamaan isoveljelle iltalaulut, hänelleki tietty siin samalla. Sit jätetään veli nukkumaan ja tullaan olkkariin rauhottumaan kirjaa lukien tai muuten vaan sylitellen. N. 21.30 yökkäri ja iltapesut. Sitten ensim imetän niin kauan ku hän haluaa ja sit perään pullosta 150-250ml. Siitä sit sänkyyn n. klo 22.15-22.30. Sänkyyn siirrettäessä hän joko nukkuu tai sit on just nukahtamaisillaan ja jää sinne heti, ei tarvi nukutella sen kummemmin
 
Pitkästä aikaa taasen... Meillä on iltarutiinit olleet samat kotiinpääsystä asti. 18.30-19.00 siirrytään yläkertaan makkariin ja poitsun väsymys asteen perusteella seuraa seuraavat jutut (jossei ole vielä liian väsynyt on lelukaaren alla).. Eli viimeistään 19.00 kylpyyn.. kestää n.10 minuuttia.. siitä hoitopöydälle makkariin jossa mobile päälle. Oliiviöljy hierontaa, ja jutustelua. makoilee siinä kunnes on nälkä, eli yhteensä hoitopöydällä 15-30min. Pitkähihanen body+unipussi päälle. Tämän jälkeen pieni valo päälle ja imetys-röyhtäytys-imetys-röyhtäytys+pullo-röyhtäytys. Tämän jälkeen yleensä nukkuu jo olkäpäällä ja siitä lasken sänkyyn. Tämä on ollut tosiaan jo 3kk ja hyvin näillä mennään.

Yöt menee yleensä 2-3 syötöllä.. joko 11-2-4 tai 2-5. Viideltä otan viereen ja siitä jatkuu vieressä nukkuminen aamuun :) Päikkärit nykyään ekat tulee siihen 8-9 pintaan samalla ku imetän n.45min. Toiset n.11-13 vaihdellen tunnilla sinne tänne. Ja vikat imetyksessä taas n.16-17..

Yritän pitää tästä kiinni mutta joskus tulee heittoja sinne tänne, noissa päikkäreissä, menoista riippuen :)
 
Mä olen sitä mieltä, että vauvatkin on erilaisia jo syntyjään siinä, miten tykkäävät nukkua. Siis että toiset vaan nukahtaisi syliin, toiset tarvii hytkytystä ja toiset nukkuvat heti itsenäisemmin. Mua ainakin ärsyttää kommentit, että "totutat vauvan nukahtamaan noin". En kai mä nyt huvikseni vauvaa keikuta sylissä pitkin taloa, jos nukuttaminen olisi onnistunut helpommin...

Meidän iltarutiinit alkaa noin klo 20, jolloin vaihdetaan vaippa ja yöpuku. Sitten sänkyyn imettämään, mihin vauva saa nukahtaa tai sitten vaihdan tissin tuttiin, kun ei enää syö. Imettäessä usein luen iltarukouksen ja iltalorua tai laulan unilaulun.
 
Omena oon samaa mieltä! Mä mielläni jättäisin vaan tytön sänkyyn kun on väsynyt ja hän nukahtais sinne ihan itsekseen, mutta kun ei. Nukahtaa iltaisin joko rinnalle tai isin syliin hytkytykseen. Päikkäreille nukahtaa vaihdellen joko vaunuihin, tulaan, turvakaukaloon tai syliin hytkytellen. Mut tosiaan ei ilman liikettä nukahda ollenkaan vaan sit karjuu pää punasena. Olishan se mieletöntä, jos ei aina tarttis heijailla, mut vauva tarvitsee apua nukahtamiseen ja me autetaan. Kaippa se joskus omaan huutoonsa nukahtais jos jättäis sänkyyn huutaamaan, mutta en ikinä vois tehdä niin.

Jos joskus tulevaisuudessa joudutaan unikoulu pitämään, niin se menee kyllä sitten kaikkein lempeimmällä mahdollisella tavalla ilman itketystä.

Meillä iltarutiinit on aina samat ja ajallisesti heitto on maks tunnin. Eli 19.30-20.30 mennään kylpyyn, sitten rasvaukset, yökkäri päälle ja jos tyttö vaikuttaa viel virkeeltä niin alakertaan sohvalle hetkeks istuskelemaan tai sitten omaan sänkyyn mobilen alle ihmettelemään tai meidän sängylle hetkeks jutustelemaan. Sitten kun näyttää väsymisen merkkejä niin meidän sänkyyn illan viimeiselle imetykselle. Tyttö nukahtaa usein siihen muutamassa minuutissa ja noin klo 21 aikaa viimeistää. Jos mies on kotona niin siirrän tytön omaan sänkyyn ja toivon, ettei herää, jotta saadaan miehen kanssa hieman omaa aikaa. Jos mies on töissä, niin tyttö jää meidän sänkyyn nukkumaan ja itse jään useimmiten myös samalla nukkumaan. Joskus käyn vielä syömässä iltaplaa ja katselemassa hetken telkkaria.
 
Piti ihan tulla huikkaamaan, että tarkempi päivärytmi saattoi auttaa, sillä viime yönä ne 1,5 h välein heräilyt alkoivat vasta klo 3 jälkeen. Onhan se jo parannus, kun toissa yönä heräiltiin keskiyöstä eteenpäin. Nyt on parempi mieli ja pääkin toimii! :)

Päivärytmi tuntuu auttavan myös imetysrytmiin ja päikkäriaikoihin. Hyvä hyvä!
 
Meillä meni yö taas tunnin välein heräillen. Heti on mieli vähän ankea kun on valvonut pari yötä.

Me nyt arvotaan onko tämä vain vaihe muiden vaiheiden joukossa vai maitomuutoksen aikaan saama yölevottomuus.

Täytyy saada päiviin jotain ohjelmaa ni ei oma mieli mee ihan päin hanuristia. Onneksi tuo lapsukainen tuntuu olevan erinomaisen hyvällä tuulella kuitenkin!
 
Kaivelin huvikseen vanhoja vauva-lehtiä ja silmiin sattui joku juttu levottomasta pikku nukkujasta, 6kk, joka heräili yöllä syömään 3-7 kertaa ja päivisin nukkui tosi lyhyissä pätkissä. Siinä oli jonkun asiantuntijan neuvoja ja he neuvoivat panostamaan päivärutiineihin, eli ei pelkästään iltarutiineihin, kuten monessa paikassa neuvotaan. Siinä oli myös, että ennen iltaunia, olisi hyvä, jos lapsi olisi valveilla ainakin 5 tuntia putkeen, auttaisi pidempiin yöuniin. Siis mä en kyllä millään tempuilla saa tuota pysymään viittä tuntia putkeen hereillä. :eek: Tai sitten saan, kun huutaa yliväsymystä ja ei kiitos kyllä sillekin. No joo, tuohan oli tarkoitettu 6kk täyttäneille, että tuskin tuota viittä tuntia kannattaa vielä edes kokeilla mutta noihin päivärutiineihin panostaminen voisi auttaa. Meillä ei kyllä yöt ole ainakaan toistaiseksi olleet mikään pidempiaikainen ongelma, herää toki syömään pari kertaa mutta normaalisti nukahtaa heti uudestaan.

Meillä päivät kyllä noudattaa tiettyä kaavaa, kuten olen aiemminkin maininnut, ollaan molemmat päivävuorolaisia ja esikonen oli viitenä päivänä hoidossa silloin kun minäkin olin vielä töissä. Hoidossa on tietty päivärytmi, jota me noudatetaan suhteellisen tarkkaan viikonloppunakin. Ja nyt kun hän on välillä kotona, sama rytmi pysyy myös. Tietyllä tavalla mä uskon, että se on tehnyt meidän arjesta niin helppoa tuon esikoisen kanssa. Kuopus toki luontevasti istuu tähän samaan rytmiin, sitten kun on siihen valmis. Nyt ei ole vielä sellaisia merkkejä ilmassa.. Ja uskon, että vielä vuoden ikäisenäkin tämä nukkuu ainakin kolmet päikkärit; yhdet pitkät ja kahdet pätkät. Voi olla ,että esikoinen on jo silloin heittänyt päikkärit pois tai nukkuu ne yhdet, kuten nykyisinkin. No mutta..tämmöisiä mietteitä tällä kertaa. Älytön tekstiryöpytys taas vaihteeksi.. :)
 
Meillä jatkuu myös katkonaiset yöunet. Jos on 1,5kk valvonut (tai heräillyt 30min-1h välein) niin on vaikea repiä positiivisuutta päivään. Ei tee mieli lähteä mihinkään kun ei oikeasti vaan jaksa.

Meillä on jonkinlainen päivärytmi olemassa, kuten jo täällä aiemmin kirjoitin. Hereillä n. 1,5h kerrallaan ja sitten päikkäreille. Yhdet pidemmät puolenpäivän hujakoilla ja loput lyhyempiä. Tosin usein havahtuu kerran pari pitkien aikana mutta nukahtaa uudelleen tutilla. Kellonajat kuitenkin vaihtelee kun aamun herääminen riippuu siitä, miten yö on mennyt ja kuinka väsynyt kundi kundinen on. Minähän nukkuisin tällä hetkellä vaikka kellon ympäri.

Yöunien häiritsijää etsitään. Pojan iho oireilee jonkin verran ja jouduin itse maidottomalle pariksi viikoksi, jotta nähdään onko se allergiaa vai atopiaa. Heräileekö sitten kutinaan, en tiedä.

Poika myös syö tissiä ihan tosi paljon 9-10 krt päivässä, joista 4-5 yöllä. Painoa tullut parin viime kuukauden aikana kuitenkin tosi nihkeästi. Siksi aloitettiin soseetkin. Silti syö noin paljon rintaa. Tarjoan molemmat mutta harvoin syö molemmat kerralla tyhjäksi. Oletan siis, että maitoa tulee riittävästi.

Mahtaako olla kenties sama kutina, joka pitää pojan liikkeessä koko valveillaoloajan. Jalat tai kädet heiluvat tai koko mies! On toki muutenkin aktiivinen ja kääntyy jo selältä mahalleen. Ehkä kuluttaa enemmän energiaa kuin saa.

En tiedä mitä teen :sad001 Neuvolastakin ohjeistavat niin nihkeästi. Nyt en korviketta voi antaa koska kokeillaan tuota maitodieettiä. Muuten se voisi olla ihan hyvä idea. Jostain sitä lisäenergiaa pitää tuolle pikkutyypille saada. Soseita annetaan nyt jo kahdesti päivässä ja ikää reilu 4kk.

Triina, teillä taidettiin antaa soseita jo ihan reiluja määriä? Millä tahdilla kasvatit soseiden annoskokoa ja syöntitiheyttä? Miten vatsa on reagoinut?

Meillä on nyt bataatti suurta herkkua. Perunakin maistui mutta koska iho reagoi juuri niinä päivinä reilummin, laitettiin tauolle ja kokeillaan myöhemmin uudelleen (reaktio saattoi johtua kyllä jostain muustakin). Päärynä ei vielä uppoa. Seuraavaksi maistiin varmaan kukkakaali ja mango.

Huh, jopas oli asiaa :)

Mutta on tämä kyllä tosi raskasta. Toivottavasti pian jo MUISTELEN näitä aikoja kun poika pisti äidin koville.
 
VilliVadelma, meillä on kiinteät tauolla. Viikko sitten syötiin bataattia kaksi teelusikallista päivässä. Olisi syönyt enemmänkin, mutta en uskaltanut enempää antaa. Tauko on nyt maitokokeilun vuoksi...

Aloittelen bataatin kanssa uudelleen varmaan ensi viikolla.

Voi yöunet!! Mutta nyt kun mietin niin meidän koko viikko on ollut rikkonainen ja päivärytmit rytmittömiä. Yritänpä skarpata.

VilliVadelma, i feel you. Meillä alkoi tää taival lähes 2kk valvomisella. Sitten nukuttiin reilu kuukausi tosi hyvin. Pelottaa aivan hitosti, että alun rumba vaikeuksineen alkaa uudelleen.
 
Voihan oksennustauti!! Eipa ole vuosiin ollut ja nyt on halailtu vessanponttoa. Maanantaina oltiin vauvahieronnassa ja tod nakoisesti sain sen sielta. isantaperhe oli sairaana viime viikolla ja nyt on yksi muista vauvoista myos kipeana. Toivottavasti ei tule poikaan. Maidontuotanto huolestuttaa.
 
Ohhoh meni vahan vaaraan osoitteeseen tuo minun viimeinen viesti. Viime yo meni pienilla patkilla (klo 20, 1, 3, 5:30 ja sitten nukuttiin klo 8 asti). klo 3 oli jo nro 4 vaippa vuotanut. Vaipat ei kesta pojan yosyontitahtia.
 
Kukakohan se sitten oli, joka antoi jo melkein pilttipurkillisen verran soseita päivässä?

Mietin juuri tuota, että millä tahdilla voi määrää lisätä että vatsa pysyy mukana?
 
Oisko ollu mymme?

Etanainen, hurjasti voimia! Ihan kaameeta varmasti, oksennustauti on muutenki hirvee ja siinä pitäis sit toistakin hoitaa.. Mut jos imetät niin sen pitäis pikkuista suojata aika hyvin.
 
Ei semmoset pöpöt sit voi maidon kaut siirtyy vauvaan? Semmost mä mietin yks päivä ku mun maha oli tosi kipee ja luulin jo et joku mahapöpö oli iskeny
 
En tiedä mikä vaikutti, mutta kiinnitin eilen iltaan huomiota enemmän. Siis rauhoitin sitä paaaaaaljon. Mutta yö nukuttiin sillä normaalilla yhden syötön taktiikalla. Toivottavasti jatkuu näin!
 
Takaisin
Top