Yöunet

Meillä täällä suomessa ei kyllä ole muuta kuin sääntöjä sääntöjen perään.. (Kyllä,olen kyllästynyt koko tämän maan touhuun muutenkin!!) sääntöjä on niin paljon että niitä ollaan korvia myöten täynnä :D meni nyt vähän yli aiheen mutta.. Tosiaan minä annan pojan nukkua niin pitkään ku vaan nukkuu, olisinko 2 kertaa joutunut herättämään ettei rytmi mene ihan sekaisin :D meillä nukutaan pisimmillään pari tuntia ja sitten joskus otetaan semmoisia puolen tunnin tirsoja, mutta ne on hyvin harvinaisia. 4-5 kertaa nukkuu poika ennen yö-unia. Meillä nukutaan selällään, kädet pään vieressä tai kädet pään takana oikein makeasti niin ja tutti suussa tietenkin! :)
 
Minustakin välillä tuntuu, että Suomessa on tiukemmat ohjeet monessa asiassa kuin täällä Hollannissa. Ja ihan ihmisiä näistäkin kasvaa! :wink Että voi kai sitä pipoa vähän löysätä? :) Lasten kehitys nyt on muutenkin niin eritahtista, että miten siihen voi mitään rajoja laittaa? Kyllä kai vanhempi osaa arvioida, mihin vauva on valmis ja mihin on tarvetta paremmin kuin kansalaisten keskiarvo. Tosin suuntaahan nuo tilastot kyllä antavat. :)
 
Ja unista unohdin mainita. Tyttö herää siinä 7-8 ja nukkuu viidet 40 min päikkärit tyyliin klo 9, 11, 13, 15, 17:30 ja menee nukkumaan klo 20. Siis noin abouttiarallaa. Ei ole niin tunnin päälle, eikä tämä ole siis mikään aikataulu, jota orjallisesti seuraan. :)
 
Hyva aihe!

En nyt nahnyt tuota Libran linkkia mutta tuolta sivuilta olen itse lukenut usein ja monessa paikkaa sanotaan etta varsinaista unikoulua ei pida tehda alle 6kk. Vauva ei ole viela kehitykseltaan valmis aikaisemmin esim itsekseen nukahtamiseen opettamiseen, tosin on joitakin vauvoja joilta se sujuu alusta lahtien ja sita voi testata silloin talloin. Eli ei kannata surra jos vauva siihen viela kykene. Uneen liittyvia rutiineja sen sijaan kehoitetaan aloittamaan jo aikaisemmin, jotta vauva oppii tietamaan niin younien kuin paikkarienkin ajankohdan. Nain olen ainakin ymmartanyt. Nama alla olevat sivut tuntuvat myos jarkeenkayvilta.

http://www.baby-sleep-advice.com/1-6months-page4.html#Difficulty_settling


Ylivireys ja -vasymys ovat unen pahimmat viholliset. Juuri tuossa asken taistelin pojan kanssa tunnin ennen nukahtamista kun mies halusi nahda pojan tultuaan kotiin kasilta. Poika olisi ollut valmis nukkumaan 19:30. :banghead::banghead::banghead::banghead: Jos poika menee nukkumaan 1h15min valveilla olon jalkeen kestaa nukutus noin 15min.
Poika on nukkunut 2 viikkoisesta lahtien mahallaan (kylla) minun vieressa perhepedissa oman virkatun peittonsa alla jottei tule liian kuuma ja ei tukehdu minun peittoon. Oisin han nukkuu vaihtelevasti 3-7 tunnin patkia noin klo 19/20-7/8. Laakari tuumasi mahallaan nukuttamisesta vaan etta poika ei ole lukenut oppikirjoja ja mina sitten saan olla huolissani siita. Poika on kylla ollut janteva alusta lahtien ja kaannellyt paataan.

Viimeisen pari viikkoa olen yrittanyt parantaa paikkarirutiineja mutta on viela tekemista. Nyt aion pitaa kirjaa vasymyksen merkeista ja ajankohdista. Paikkareille meno on usein taistelua kun en ole osannut lukea pojan merkkeja ja yrittanyt nukuttaa liian myohaan. Poika usein nukkuu sylissa tai repussa, viime viikosta lahtien myos rattaissa pimennyshupun alla. Repussa saattaa menna kolmekin tuntia putkeen kun taas sangylla vain se 45min.
 
Minä tein niin ihan alusta alkaen kun synnäriltä kotiin tultiin että laitoin pojan vain nukkumaan äippäpakkauksen laatikkoon ja myöhemmin pinnikseen, sinne nukahti aina itsekseen ja nukkuu nykyäänkin kun sänkyyn vien niin ilman sen kummempia hyssytyksiä. Tein sen selväksi myös omalle äitille että poikaa ei nukuteta syliin tai lykitä vaunuissa pitkin huusollia koska tottuu siihen niin siitä tulee ikuinen riesa eikä ala nukkumaan omassa sängyssä sitten vanhempana kuin opettelun kautta. Tämä tapa on toiminut meillä, saadaan tehtyä paljon enemmän päivän aikana asioitakin kun jommankumman ei tarvitse olla nukuttamassa lasta :) Etanainen, tuo yliväsymys on meilläkin tuttu juttu :D tänään sattui niin kun käytiin kaupoissa ja minun veljeni luona kylässä,poika oli koko reissun ajan hereillä niin kotona oltiin todella väsyneitä ja nukkumaan ruvettiin vasta kunnon huutokonsertin jälkeen :/ sen jälkeen nukuttiinkin 2 ja puoli tuntia :D
 
Viime yönä syötön jälkeen kokeilin jälleen ilman kapaloa. 1,5h nukkui ja sitten alkoi ongelmat. Neljä tuntia jaksoin yrittää nukuttaa uudelleen. Sitten luovutin ja puin kapalon. Oli sitten kapalossakin tosi levoton...

Unta mulle tuli ehkä 3h... jos sitäkään. En vaan tajua kuinka toi oppii ilman kapaloa nukkumaan jos en sitä totuta siihen. Mutta en tajua sitäkään kuinks jaksan valvoa totuttamisyöt!
 
Triina, I feel you! Takana juurikin samanlainen yö sillä erotuksella, että tyttö nukkui 8-22:20 ja 23-01 ja sitten onkin heräilty 45 min - 1,5 h välein. Ja kapalointi on tähän asti auttanut, ei auta enää ja pikku-Houdini käsillään herättää itsensä. Kuka nyt ei herää, jos tökkää itseään silmään?! :D Olin jossain vaiheessa valmis jo hakemaan teippiä noitten käsien ympärille. :D

Joo, kyllä vauva varmasti tottuu aikanaan nukkumaan ilman kapaloa, mutta en tiedä, onko mamma enää järjissään, jos yöt ovat tällaisia. :) Juon tässä tynnyrin kokoista aamuteetä ja hoen päässäni, että tämä on vain vaihe, joka ei kestä ikuisesti! Kyllä se tästä, otetaan hetki kerrallaan. :)
 
Joo Libra, vedän täällä termarillista kahvia, jonka mies ihanasti jätti valmiina keittiönpöydälle... Taisi arvata että kofeiini tulee tarpeeseen. Kiitos Libra myös linkistä, mä luulen että jossain vaiheessa meillä tulee kyllä olemaan unikoulu itkun kanssa.

Kiitos linkistä myös etanainen. Lueskelin molempia noita linkkejä yöllä....

Aaaaaaarrrrgggghhhh miksei nukkuminen ole ihanaa tuon nyt niin iloisesti hymyilevän pienen ihmisen mielestä!
 
Triina, itse uskon, että sitten kun aika on kypsä, niin tuo kapalosta luopuminenkin sujuu todella hyvin. Ehkä vielä ei ole se hetki? Mulla ei tosin tuosta kapalosta ole kokemusta mutta kaikki muut jutut on sujuneet omalla painollaan vaikka itse olen niitä jännittänyt ihan älyttömästi. Esim. yösyöttöjen lopetus, omaan huoneeseen siirto jne. Puhun siis esikoisesta..tälle nuoremmalle ei ole vielä tuommoisa tarvinnut "opettaa" :)

Mä luulin aiemmin, että meidän poika nukkuu vaan kaikki päivät, että olisi valveilla vain noin 5-6 tuntia. Noh, kiitos Libran, asensin sen appsin ja merkkasin kaikki eiliset nukkumiset siihen niin jätkähän onkin valveilla melkein 9 tuntia päivässä!! Ne vain on sen verran pienissä pätkissä, sisällä nukutaan aika tasan tarkkaan 45 min päikkäreitä noin 1,5-2 tunnin välein, ulkona nukutaan 2-3 tuntia, vaunuja pitää käydä pari kertaa heiluttelemassa, jos ei lenkillä käydä. Illalla mennään kahdeksan aikoihin nukkumaan ja nukutaan 6-7 asti aamulla.. tänään tosin jatkoi syötyään unia vielä seiskasta kasiin. Aamun eka herääminen on yleensä aika pikainen pyrähdys, väsy alkaa painaa uudelleen melkein puolen tunnin päästä.. luulisi, että jaksaisi olla valveilla kun on hyvin yönsä nukkunut mutta ei.. Sen tuo puoli tuntinen kyllä tekee, ettei äiti ainakaan osaa enää nukkumaan laittaa :)

Meillä muuten nukutaan kans pinniksessä, aluksi myös siinä äp laatikossa. Hyvin sinne nukahdetaankin, ellei olla yliväsyneitä. Yleensä meillä ei tarvi nukuttaa 5 minuuttia kauempaa ja nukutus tarkoittaa tuttia suuhun, jos äkisee, jos on tyytyväinen ilman tuttia niin mitäpä tuota tarjoamaan. Jos ollaan yliväsyneitä niin tunti on ihan minimi mitä nukutukseen menee.. Aikaisemmin nukahti myös syliin, kun katseltiin telkkaria tms. Nykyään vaatii sen sängyn. Toisaalta hieman hankaloittaa kyläilyä, kun eihän siellä välttämättä ole mitään pinnistä, mihin lapsen laittaa nukkumaan. Toisaalta nukahtaa kyllä mihin tahansa alustalle, ellei ole ihan yliväsynyt, esim. sohvalle viereen vaikka olisikin minkälainen hälinä ympärillä (kiitos pojan isoveljelle :Heartred), kunhan laskee hänet siihen ajoissa, eikä seurustele enää. Nukahtaa siis itsekseen.

Notta tämmöinen rytmi tällä hetkellä..ehtii vielä muuttumaan useaan otteeseen vuoden aikana :) Tuosta 6kk:n rajasta, että jotkut vauvat on rytmisempiä jo syntyessään ja heille päivärytmin hakemisen voi varmaan aloittaa jo aiemmin..kuten tämä meidän lokakuinen. Esikoisen kanssa moisesta ei olisi voinut puhuakaan. Ja tietty se isoveli rytmittää meillä sitä päivää jo valmiiksi, joten pienempi varmaan vähän kuin seuraa mukana.. en tiedä olisiko se syynä tuohon parempaan rytmisyyteen :)
 
Mitkä yöunet? :wacky: Valvottiin kolmesta seittemään. Eka kerta ku tyttö ei alkanu syönnin jälkeen nukkumaan. Jumppas vaan ja porisi, jos yritin ite nukkua silti niin alko kiljunta. Toivottavasti tää ei jatku!

Jäi vauvauintiki välistä ku lopulta kun tän sai nukkumaan niin en viittiny alkaa herättään.

Nyt kahvia! :coffee
 
En kehtaisi kehua, kun niin monella ollut levoton yö mutta unohtui mainita, että meillä se noin viikon kestänyt yöhuuto jäi viime yönä pois.. joskus neljän aikaan kun syötin, kaveri jäi jotain ähisemään sänkyynsä varmaan noin puoleksi tunniksi muttei itkenyt tai mitään ja nukahti sitten itsekseen. Tsemppiä teille, jotka ovat yönsä valvoneet. Kyllä minulla niistäkin on kokemusta, että tasan tiedän, miltä teistä tuntuu.

Edit. pahoittelut kamalan pitkistä tekstiryöpyistä. Mä olen livenäkin kuin papupata ja valitettavasti myös pikakirjoittaja...
 
Kiitos Aamutähti... Nyt oikeasti yritän antaa lapselleni aikaa ja lopetan kapalosta luopumisyritykset toistaiseksi. Moneskohan kerta kun näin sanon??

Voi vitsit kun tääkin osais vaan nukahtaa vaikka sohvalle........

Nyt alan myös kiinnittää huomiota päivärytmiin että olis mahd samanlaisia päiviä.
 
Onneksi vauvan kanssa joka päivä ja yö on hieman erilainen. Positiivisesti kun ajattelee, niin ens yökään ei voi olla muuta ku parempi. :D

Mutta kun se pieni pessimisti aina sieltä kurkkii kuitenkin..
 
Tuolta linkittamastani sivustolta tai ohessa olevista e-kirjoista luin, etta tarkeinta on etta saa lapsen nukkumaan tassa vaiheessa keinolla milla hyvansa ja etta tulee hyvia mielleyhtymia nukkumisen suhteen. Alle 8kk lasta ei voi ns pilata esim etta nukuttaa vaan syliin jos muu ei toimi, ja noista tavoista voi sitten pikku hiljaa opetella pois 6kk jalkeen. Tama ainakin rauhoitti minua.

Kiitos Aamutahti kommentistasi etta lapsi oppii kylla ajallaan noita uusia tapoja tottumuksia. Tama rauhoitti mielta. :)
 
Nyt kun itseasiassa asiaa hetken mietin näin päiväaikaan, meillä on ollut monta erilaista päivä peräkkäin, joten päivärytmi on ollut erilainen. Tänään siis kellotetaan normaalirytmiin vaikka mikä olisi. Vauvan rytmin pidän tänään tasaisena, joustetaan muusta. TOIVOTTAVASTI tämä auttaa... :)

Ja lisää vahvaa teetä...
 
Libra, sama juttu täällä! Meillä on myös iltarutiinit menneet muutamana iltana pieleen.

Kertoisitteko iltarutiineistanne? Kellonajat, mitä teette ja kuinka kauan, missä huoneessa jne? Yritän muodostaa nyt meille iltarutiinin, joka on ja pysyy vaikka olisin itse tanssitunnilla tms.
 
Meidän iltarutiini on: mies lukee kirjaa pari minuuttia, sitten yökkärin vaihto ja vaipanvaihto about 19:30, imetys ja sänkyyn klo 20.
 
Triina: Aloitan iltarutiinit n. klo 19.30 vaihtamalla pikkuselle pyjaman ja yövaipan. Odotan, että ilmoittelee nälästä joskus n. Klo 20-20.30. Syötän olkkarin sohvalla kaikki valot sammutettuina, vain tv päällä. Jos alkaa keskittymään telkkariin, niin se sammutetaan ja laitan keittiöstä liesituulettimen valon, että näkisin ees jotain :D Jos nukahtaa syliin syötön yhteydessä, niin vien sänkyyn nukkumaan. Useinmiten herää, kun lasken sänkyyn. Olen aina jäänyt joko pitämään kädestä kiinni tai heijaamaan uneen. Välillä mies on tullut laulamaan Nalle Luppakorvaa :) Eilen kylläkin nukahti syliin ja jatkoi unia sängyssä ehkä 30min ja sitten heräsi. Kävin varmaan 5 kertaa laittamassa tuttia takaisin suuhun kun herralla oli kamalasti asiaa :D Kyllä hän vaan sinne itsekseen loppujen lopuksi nukahti. Pyrin aina siihen, että klo 21 mennessä oltais jo höyhensaarilla :) Yritän pitää tämän rutiinin, aina en onnistu :D
 
Mä en kyllä tiedä, voiko tämän lokakuisen kanssa vielä puhua oikein iltarutiineista. Eikä meillä kyllä esikoisenkaan kanssa ole ihan kellontarkkaa, +/- puolituntia tai tunti sinne tänne voi heittää. Mutta sanotaan nyt vauvan kanssa näin:
klo 19 yökkäri ja vaippa, rasvaus ja ihan lyhyt hieronta samalla ja riippuen siitä, onko nälkä, niin syöttö. Meillä ollaan tosiaan flunssassa niin imetys on aika lapsentahtista.. (välihuomio). Sitten kevyttä seurustelua, isoveljen vehkaamisen ihmettelyä, sylittelyä ja väsymisen merkkien odottelua. Sitten sänkyyn n. 20.00 ja unta palloon (jos väsymisen merkit on havaittu ajoissa.. :wink )
 
Takaisin
Top