Yöunet

Oletteko muuten yrittäneet vähentää päiväunien määrää? Naapuri eilen ihmetteli kun kerroin, että meillä nukutaan vielä yleensä kolmet (joskin lyhyet) unet, koska poika vaan väsähtää. Se sanoi, että kannattaa kokeilla jos saisi pojan nukkumaan vain kaksi kertaa tai jopa kerran kun on niin isokin, voisi kuulemma nukkua silloin muutenkin paremmin. Enpä vaan tiedä miten sen tekisin kun pitäisi sitten aktiivisesti pitää lasta hereillä ja joskus se silti vaan hyytyy, vaikka sitä herättelee.
 
Meilläkin nukutaan kolmet päikkärit. Poika jaksaa olla valveilla max 3h putkeen ja sen jälkeen on kyllä niin valmis päikyille että hyvä jos syliin ei nukahda. Ehkä jos yöllä nukkuis kunnon pätkän niin ei kaipais niin paljon päivällä unta? Meillä ei kyllä onnistu päikkäreiden vähentäminen.
 
Täällä nukutaan kahdet päiväunet, molemmat n.2h kerrallaan. Mielestäni aivan sopivat. Pyrin ettei nukuttaisi enää klo 17 jälkeen jotta väsymys ehtii tulla sopivasti yöksi.
Yöt menneet sellaiseksi hulinaksi, että syödään kolmisen kertaa ja siinä välillä käydään hereillä touhuamassa. Olen aloittanut työt muutama viikko sitten ja tämä yhtälö ei enää oikein toimi. Olemme nyt tietoisesti vähentäneet yösyöttöjä niin että niitä olisi vain yksi. Poika herää jo 3h tunnin kuluttua nukahtamisesta ja on vailla ruokaa. Määrätietoisesti olemme tassutelleet häntä takaisin uneen. Ensimmäisenä yönä siinä meni 1,5h ja viime yönä 45min. Kun hän lopulta luovuttaa ja nukahtaa niin heräilee n. klo 3 syömään. Silloin olen antanut maidon. 7 maissa herätään sitten jo aamupuurolle. Toivon mukaan tilanne pysyy ja paranee entisestään. Seuraavaksi pyrin jättämään tämän yhdenkin syötön pois. Poika ei ole pian 8kk ikään nukkunut yhtään yötä putkeen. Pisimmillään uni on ollut 6h, ihan muutaman kerran. Nyt kun pitempi unipätkä on jäänyt pois, on tilanne käynyt raskaaksi. Toivottavasti tämä nyt toimii, alku on lupaava
 
JaneDoe: mä menisin lapsen tahtisesti tuossa asiassa. Toki teillä mennään kohta hoitoon, joten kannaittaisi tietenkin alkaa pikkuhiljaa totuttamaan hoitopaikan päivärytmiin mutta jos teillä kolmet nukutaan ja se pitää lapsen tyytyväisenä niin niillä sitten mennään. Naapurisi taitaa olla niitä, jotka uskovat siihen, että heidän menetelmänsä on se ainoa oikea. Mulla on ainakin molemmat pojat jo niin erilaisia, ettei esikoiselta opittuja juttuja voi tähän toiseen edes soveltaa :)Tai no jossain määrin tietenkin. Meillä nukutaan kahdet,yhteensä noin 4 tuntia ja ei päikyille enää 17 jälkeen mutta jos on päivä vähän rikkonainen niin nukkukoon puolesta vaikka neljät, kunhan ei tosiaan tuon 17 jälkeen. Ei 8 kk ikäinen vielä mikään iso ole.
 
Meillä nukutaan kolmet päikyt, vaihdellen 30min-2h. Aika säännölliset, eli ekat otetaan kun ollaan herätty yöunilta ja heiluttu reilu tunti, seuraavat ja mitättömimmät siinä lounaan jälkeen eli noin 11 (nää jää välist jos ollaan liikkeellä) ja sit vikat päikkärit 14-16 välillä - ja jos nukutaan neljän jälkeen niin ilta tulee olemaan yhtä hulabaloota...

Oon vähän pähkäillyt noita lounaspäikkyjä, jos jättäis pois, mut toisaalta, ehkä parempi mennä lapsen tahtisesti. Kuitenkin yöt menee ihan mukavasti ja nukkuminen tekee hyvää aivoille :D
 
Meillä nukutaan kahet päikyt, ekat 11-13 ja toiset 16-18. Sopiva ja hyvä rytmi meille. :) Yöunille käy kumminkin klo 21 js herää aamullaklo 08
 
Meillä (7,5kk) nukutaan ennen lounasta (eli n. 9-10.30 nukahtaa) yleensä 1,5h ja välipalan jälkeen 14-15 välissä ehkä taas 1,5h. Vaihtelee kyllä noi kestot. Sit jos on yhtä kiukkua niin ip vielä jos edelliset päikyt ollut jostain syystä aikasemmin... Mutta näille nukahtaminen on tosi hankalaa, sen takia jäänyt melkein kokonaan. Jos ollaan koiran kanssa kantorepulla niin sit yleensä nukkuu minipäikyt kyydissä. :)
 
Meillä nukutaan max kahdet päikkärit päivässä, satunnaisesti saattaa illalla vielä nukahtaa hetkeksi autoon, jos käydään jossain. Ihan pikkasen ehdittiin nukkua kunnon päikkäreitä ja nyt taas nukkuu max tunnin - puolitoista kerrallaan. Ja välillä saa sen tunnin vääntää tuon kanssa ennen kuin nukahtaa päikkäreille.. Viime viikolla nukkui parina päivänä vain yhdet päiväunet ja sen lisäksi autossa pienen pätkän. Mutta yöt meillä nukutaan pääsääntöisesti 21-07.30, välillä jopa puoli ysiin saakka.
 
Etanainen, meillä juurikin tuo riittävä kiinteiden syöminen päivällä paransi öitä. Jo se, että aloin antamaan yöllä korviketta, auttoi paljon. Minun kohdallani se, että lähestulkoon lopetin imetyksen, koska vauvalle ei kelvannut, helpotti.

Kaikissa unioppaissa, jotka olen lukenut, sanotaan, että se on normaalia, että alle 9 kk vauvat syövät kerran tai pari yössä - toki on niitäkin, jotka 4 kk jälkeen nukkuvat täysiä öitä. Suositus siis on, että vasta 9 kk:n ikäisenä vieroittaa yösyötöstä. MUTTA minusta vanhempien ja perheen hyvinvointi on tärkeää, joten pohtisin asiaa siitä kulmasta, että jos pinna on kokoajan kireä väsymyksen takia, tervettä vauvaa voi opettaa nukkumaan täysiä öitä aiemminkin. :)

8-9 kk vauva nukkuu keskimäärin 14-15 h vuorokaudessa. Ja näistä 3-5 h päivällä ja 10-12 h yössä. Siis keskimäärin, ja tämän ko. tutkimuksen mukaan. Meillä tyttö yleensä nukkuu 9-10:30, 13-14:30 ja joskus 16:30-17. Yöunille hän menee 19:30 ja herää 06:00-07. Ja tätä rytmiä on vaikea muuttaa, koska ilta menee huutamiseksi, jos yritämme myöhäisempänä nukkumaanmenoaikaa, jolloin aamu alkaa vielä aikaisemmin. Viikolla joudun heräämään 5:45 ehtiäkseni töihin, joten tyttö lienee oppinut tuon heräämisen siitä.

Keskiarvon mukaan kolmas päiväuni jää pois 9 kk iässä. Meillä nyt selvästi tyttö hakee uutta rytmiä ja ikää on piirua vaille 9 kk.

Oho, tulipas eepos! Olen lukenut kaikenmaailman unikirjoja ja niistä näitä poimintoja pongailin. Toivoin löytäväni hyviä vinkkejä, mutta ei ole kyllä mikään oikein todella auttanut. Tyttö nukkuisi hyvin, mutta aina on joku unta häiritsevä tekijä - uusi taito, hampaita, vieraita tai muuta jännää, flunssa, jne. En kyllä valita, 7 tuntiakin yhtämittaista unta on jo parempi kuin 5 h. :)
 
Meillä tuntuisi olevat nykyisin vähän sama kuin Libralla eli vauva nukkuisi periaatteessa hyvin, mutta häiriötekijät pääsevät helposti vaikuttamaan ja niitä tulee usein. Viimeiset kolme viikkoa menty taas yli kuudella heräämisellä yössä, mutta nyt tuntuisi tasaantuvan ja kas kummaa 2 ylähammasta puhjennut!
 
Viime yo oli meilla paras tahan mennessa. Eka syotto oli klo 1 ja sitten 5:30, josta jatkettiin klo 8 asti eli kahdella tankkauksella 13h ja paikkarit oli sita ennen 1h, 1,5h ja 45min. Poika soi kiinteita eilen enemman. Laitoin iltariisipuuroon viela oliivioljya etta olisi tujumpaa.

Meilla on tassa ollut yohillumisia, jotka on johtunut hampaista ja mahavaivoista.

Lylli - saattaa hyvinkin olla etta eroahdistus herattelee lasta kun olet koko paivan toissa ja iso muutoshan se on pienelle. Oletko kokopaivatoissa? Toivotaan etta rauhoittuu yot.
 
Mietin ensin että ei se tuosta voi johtua. Siis eroahdistuksesta. Mutta samoihin aikoihin heräämiset kyllä alkoi. Mielestäni poika ei ole kauheasti äitinsä perään, mutta muuttuuhan arki ja oleminen kun "se" vanhempi on pois joka aina ennen on ollut siinä. Ja jos se ei muuten näy, niin miksei kuitenkin uniin ja öihin vaikuttaisi. Olen kokopäivätyössä ja vielä vuorotyössä. Olen pois ihan miten sattuu tai niin se ainakin itsestä tuntuu. Kesätöissä kuitenkin, että tilanne ei ole pysyvä.
Yöt menee vaihtelevasti. Yhdellä syötöllä edelleen mutta heräilyjä on joka yö yhdestä-n.viiteen, syönnin lisäksi. Näin kuitenkin jatketaan, ainakin vanhempien jaksaminen on näin parempi.
 
Lylli, kun menin töihin, tyttö heräsi ja halusi viereen öisin. Koskaan aiemmin ei ole ollut moista. Nytkin jos olen koko päivän kiireinen enkä ole tytön kanssa "riittävästi", sama homma. Että se voi olla äidin ikävää. :)
 
Onkos täällä meidän lisäksi muita, kellä ei öitä vieläkään nukuta? Mietinpähän vain kun kävin juuri huutavalle tyypille maitoa antamassa kun ei hyssyttely auttanut. Oli meillä pari yötä kun söi vaan kerran, mutta pääosin syö kahdesti, vaikka tässä kuussa täyttää 10kk. Onneksi miehellä alkaa nyt loma ja voidaan jotain yrittää.
 
No ainakin meillä on 1 kokonainen yö vasta takana ja ikää ens viikolla 9kk. Yösyömisestä ollaan kyllä kivuttomasti päästy, mutta tämä tyttö taitaa vaan olla sitä sorttia, että heräilee paljon. Ehkä vähän on oppinu jo ite nukahtamaan, että saattaa yöt mennä jopa yhellä herätyksellä. Herätessään joko höpöttää vaan ja on tosi vaikea saada jatkamaan unia, tai sitten itkasee ja tutin saatuaan nukahtaa samantien. Mutta välillä on niitäkin öitä ku herätään tunnin välein tai 5 kertaa tunnissa koko yön ajan..!

Mutta yhden herätyksen yötki menettelee.. Kun ei oo juuri tietoa paremmastakaan. :D
 
Meillä on pari yötä ollu tosi levottomia... Johtuu noista hampaista. Muuten meillä nukutaan mun mielestä ihan hyvin. Yöllä ei oo syöty yli kahteen kuukauteen. Yleensä poika herää itkemään tuttia muutaman kerran ennen kahtatoista ja kuuden jälkeen. Sen klo 00-06 pätkän yleensä nukkuu heräämättä. Oon alkanu miettimään tutista vierottamista pikku hiljaa mut mut taidan odottaa että noi ylähampaat tulee läpi. Meillä ei tuttia muutenkaan syödä ku nukkuessa.
 
Meilläkin syödään vielä kerran yössä.Yleensä menee kahdella herätyksellä mutta on myös niitä jolloin herätään neljästikin.Poitsu on ite vähentänyt yösyöntinsä yhteen kertaan eli rupesi muuten nukahtamaan pelkällä tutilla.Toivon että tämä viimeinenkin jäisi yhtä helposti pois sitten kun herra on siihen valmis :)
 
Meillä alkaa viikonloppuna yösyötöistä vieroitus, kaksi kertaa syödään mutta välilläkin heräillään tuttia nostelemaan tms. Minä en vaan jaksa enää näitä rikkonaisia öitä ja saisihan tuo ruokakin alkaa päiväsaikaan maistumaan hieman paremmin. Raportoin, miten meni...
 
Meillä tyttö on nukkunut jo pitkän aikaa (tai siltä se tuntuu :D) täysiä öitä, mutta hänellä on välillä muutaman/usean päivän kausia jolloin joka yö herää esim klo 01 ja on valveilla 1-2h, höpöttää, kiljuu, hihkuu ja tuijottelee pinnojen välistä. Ollaan kokeiltu maitoa (otettu viereen nukkumaan, vietetty aktiivisempia/tylsempiä päiviä jne) mutta usein ei kelpaa/auta..eipä tuo sinänsä haittaa kun on satunnaista touhua, ja varmasti kuuluu toisen kehitykseen. Ja onhan se aika suloista kun toinen huhuilee pinnojen välistä "Äitä! Äitä!" että ollaanhan sielläkin päässä hereillä :)
 
Takaisin
Top