Yöunet

Meillä piti alkaa unikoulu, mutta tyyppi päätti näköjään sen sijaan osoittaa meille, että pitäisi vaan olla tosi kiitollinen hänelle Jos hän herää vaan kaksi tai kolme kertaa ja pelkästään syö. Viimeiset pari yötä on huudattu hartaasti. Viime yönä annoin buranaakin kun mikään ei tuntunut auttavan ja huuto vaan jatkui. Suutaan kaveri kaivelee, mutta niin on tehnyt jo jonkin aikaa, eikä siellä silti mitään näy. Mystisen turhauttavaa! Vaan osaapa sitten iloita jos joskus päästään takaisin siihen, että yöllä vaan syötetään pari kertaa :D
 
Väliaikapäivitystä meidän yövieroitukseen, joka tosiaan alkoi viikko sitten. Ekana yönä päätettiin tehdä samoin, kuin esikoisen aikaan häntä vieroitettaessa eli isän kanssa nukkumaan ja äiti toiseen huoneeseen. Noh, ei siitä mitään tullut. Poika huusi kuin pistettäisiin eikä rauhoittunut millään. Oma syy, kun olen ottanut hänen nukuttamisen omalle kontolle. Lapsia kun on kaksi niin sitä helposti ottaa itselleen ne asiat, mitkä asiat sujuu itseltä helpommin jotta arki olisi sujuvaa... Poika rauhoittui mun viereen ja jatkoi unia (levottomia sellaisia) ilman syömistä. Aamulla normi heräämisaikaan tarjosin rintaa, söi ja jatkoi unia. Tästä opimme sen, että jatkossa isi saa ottaa enemmän osaa nukuttamiseen, sujui se tai ei.

Toisena yönä en enää edes yrittänyt toisessa huoneessa nukkumista, kun poika ei edellisenäkään isommasti ollut rintaa vailla vaan rauhoittui tutilla viereen. Toinen yö oli edellistä parempi mutta edelleen levoton. Ja seuraavana alkoikin ihan uudet riemut..nimittäin flunssa!!! Voi video, mikä ajoitus!! Useampi yö meni syömättä mutta toissa yönä ei rauhoittunut enää muuten ja minä jo niin väsyneenä ja itsekin flunssaisena luovutin ja annoin syödä. Päiväsaikaan on ruoka maistunut niin kehnosti, että ihan varmasti nälkäänsä itki ja hartaasti söikin ja rauhoittui. Eli yritetään uudestaan kun tervehtyy. Alku oli tosi lupaava ja meni mielestäni hyvin, yötkin olisivat varmasti rauhoittuneet huomattavasti ilman tätä flunssaa. Minkäs teet..
 
Meillä edelleen syödään ainakin 2 kertaa yössä ja vain kerran on syöty vain yhden kerran. Kiinteiden syömisen määrä on vaikuttanut yösyöttöjen ajankohtiin, joten siis kaloreita ei taida poika saada edelleenkään riittävästi päivällä.

Maanantaina aloitin ensimmäisen yösyötön lyhentämisen ja eikös sinä yönä sitten nukuttukin huonosti ja hampaat alkoivat vaivaamaan seuraavan kolmen yön ja päivänkin ajan. Täytyy tänään taas yrittää lyhentää ensimmäistä syöttöä kun kiinteitä on mennyt nyt taas jo hieman paremmin. Olen jotenkin varautunut, että ennen kahta vuotta meillä ei nukuta kokonaisia öitä. :wtf: No en tiedä milloin olen niin järjissäni että voin palata töihin. On aika kuluttavaa, kun joka yö on niin monta herätystä. Onneksi voin kuitenkin olla vielä jonkun aikaa kotona. Välillä vain unirättiä pitää laittaa nokan eteen ei siis aina syödä.
 
Täälläkin 8kk yöhulinat... 12 aikaa söi ja viideltä huutaa joka aamu, maitoa taas. Plaaaaahhhh. Ja ku luulin et nää ok-yöt pysyis. Ei.
 
Joo kaikkein turhauttavinta on juuri tuo kun joku asia muka opitaan tai menee paremmaksi ja sitten tulee takapakkia.
 
Mä olin pojan kanssa viime yön naapurissa evakossa kun mies piti saunailtaa kotona.

En tiedä miksi, mutta poika heräili 1,5-2h välein kitisemään ja alkuyöstä itki huutoitkua pari kertaa. Ja normalisti nukkuu siis 10-12h heräämättä. Annoin buranaa, jolla selkeästi rauhoittui, mutta yö oli hyvin levoton. Välillä kuulosti, että hänellä olisi nenä tukossa, mutta nyt aamulla ei kuitenkaan mitään ollut. Tosin huone, jossa nukuimme, oli todella kuuma. Kotona poika nukkuu hyvin viileässä huoneessa.

Mutta nyt taas kun yllättäen on valvonut lähes koko yön, on olo melko kurja. Poika nukkuu nyt, mutta minä en vaan osaa näitä päikkäreitä.

Enivei, todella paljon sympatiaa ja tsemppiä rikkonaisiin öihin kollegat!
Oman osani tulen taas syksyllä viimeistään saamaan....
 
Triina - Meillä ainakin poika reagoi kun joutuu nukkumaan uuteen paikkaan ja minun vanhemmillekin tullessa eka viikko meni vaihtelevasti sen suhteen. Alkuun seisomaan oppiminen ei vaikuttanut uniin, mutta noin viikon päästä alkoi seisomaan sängyssäkin ja ei suostunut nukkumaan päikkäreitä pinniksessä pariin päivään. Aina on jokin vaihe menossa.... :)
 
Me ollaan oltu reissussa nyt tosi paljon ja nukkunut kyllä missä vain tosi hyvin. Tosin nukahtaminen vie vieraassa paikassa aina kauan. Mutta nyt voi kyllä vaikuttaa tämä jatkuva paikasta toiseen ravaaminenkin.

Mutta joo, meilläkin nukahtamista nyt vaikeuttanut seisoskelu pinnoissa roikkuen. Tai lähinnä hidastanut, omassa rauhassaan seisoskelee ja käy sitten pötkölleen kun uni tulee.
 
Silloin ku joskus oli parisen yötä et nukkui läpi yön niin olo oli ku eri ihmisellä... Hienoo et jotku saa nukkua :D

Ja Triina, oot raskaana ja ET nuku päikkäreitä??? Huh!
 
Ei täälläkään nukuta päikkäreitä, siis minä. Ei vaan osaa :D ja toisaalta nykyään on noi pikku miehen päikkäritkin niin eri pitkiä, ettei ehtis ees "nukahtaa" ku toinen on jo pystys.

Ja meillä välillä herätään yöllä jumppaa pinnikses, ja mun on puututtava asiaan, koska toi ryökäle jatkaisi sitä vänkäämist aamuun, ellen tainnuttais :D ja usein otan vaan viereen nukkumaan, koska se on nopein ja helpoin tapa kaikille :) onneksi suurin osa öistä menee mallikkaasti, 19-06 unta palloon :D välillä aamumaito juodaan joskus aamuyöstä, 04 aikoihin, koska tyypillä on selkeesti nälkä ja sit nukutaan vähän pidempään, mut ei kyllä kuuna päivänä yli seiskaan :D
 
Meillä meni pitkään silleen että poitsu kävi ysin aikaan nukkumaan ja heräs kasilta. Nyt ollaan jo parin viikon ajan herätty kuuden ja seittemän välillä. Täytyypä parina iltana kokeilla laittaa poika vasta kymmeneltä nukkumaan jospa sit nukkuis tunnin pidempään. Mä kun oon ite niiiiin aamu-uninen että jos edes kasiin asti sais nukkua ni ois kiva. :D
 
Meillä oli kans pitkään niin, että vaikka yösyöttöjä olikin, niin noustiin aamusin vasta ysin jälkeen. Mutta nykyään aika vakio on joskus seittemän ja kaheksan välissä. Ei kyllä yhtään aikasemmin tartte olla ainakaan. :P
 
Uusi leikki löytynyt iltoihin: tutin heittäminen pinnojen välistä/yli. Ja sitten itketään sen perään niin kauan että tutti löytää tien takaisin suuhun. Onneksi toistaiseksi riittänyt ihan kaksi tai kolme toistoa, mutta katsotaan mihin johtaa tämä....

Meillä aika vakioksi nukkumaan menoajaksi on tullut tarkka 20:15. Herää arkisin 6-7 välillä miehen aamutouhuihin ja viikonloppuisin saattaa nukkua jopa kahdeksaan tai yli. Sillä, mihin aikaan menee nukkumaan, ei tunnu olevan vaikutusta heräämisen ajankohtaan.

Nyt on päiväunien rytmitys alkanut vaikuttamaan iltoihin. Yritän saada toisia päikkyjä osumaan 14-17 välille, silloin poika jaksaa hyvin illan eikä ole yliväsynyt iltatoimiin. Mutta valitettavasti nyt monena päivänä poika on ollut jo 12-13 välillä ihan päikkärivalmis ja herännyt niiltä sitten jo 15 aikaan. Sitten onkin taistoa klo 18 jälkeen kaikki. Eilen nukahti illalla sitten autoon kun oltiin juhlissa jne ja nukkui about 45 min vielä 18-19 välillä. Siitä seurasi kyllä piiiiitkä nukahtamisaika sitten yöunille.

Vitsit kun vakiintuis ne yhdet päikkärit mut tää kyllä nukkuu joka aamu edelleen 9-10:30 vaikka ois mihin aikaan herännyt yöunilta.
 
Meillä on sama juttu noiden aamupäikkyjen kanssa ja kyllä mä ne ihan mielelläni pidänkin, niin kauan ku ne maistuu pojalle. Eli usein samoihin aikoihin ku Triinalla, siinä ysin jälkeen. Toiset päikyt vedetään 13-15, ja tossahan toi koisaa :D Kahen jälkeen ku herätään, niin ei hirmusti illalla vaadi nukahtaminen, mut sitten jos jostain syystä vedetään päikkyjä lähemmäs neljää, niin illalla saattaa olla hieman liikaa kaverilla virtaa :D

Parasta tossa jo seiskalta yöunille menossa on se, et jää vähän ees kahenkeskistä aikaa meille vanhuksille - ite oon niin naatti, etten kyllä kovin paljon ysin jaksa valvoa. Mutta kohtahan mä kukun yötä päivää, jos tää raskaus sujuu yhtään samalla tavalla ton loppuajan suhteen.

Ja jos jostain syystä Karpo valvoo myöhempään (kyläily tms) niin ei se kyllä täälläkään vaikuta siihen, et nukuttais aamulla pidempään. Toi poika on vaan niin aamuvirkku :D ja itekin kyllä oon aina herännyt aikasin, tai vähän aina duuneista riippuen. Joskus vaan toivois, et sais ite nukkua sinne kasiin :D
 
Meil on nyt menny rytmi vähän sekasin ku miehellä oli loma. Nukkumaan vasta 10 tienoilla ja ylös 8-9. Sillä välillä ei herätä, ei oo herätty kolmeen kuukauteen. Nyt kun mies on palannu töihin ni oon koittanu laittaa lapset petiin siinä puol ysi - ysi. Aamusin sit ylös siinä 8 aikaan.

Päikkärit ei kauheesti muuttunu loman aikana, ainoastaan se, et joka päivä ei nukuta kaksii päikkyi. Yhet on aina n. 12-14. Nukkuu ton 2h. Joskus sit iltasin n. kuuden aikaan puolen tunnin torkut.

Mä ite hillun hereillä puoleen yöhön tai yli, seki jääny lomasta päälle... Pitäs koittaa päästä siin 10-11 petiin...
 
Takaisin
Top