Vitamiinit

Ööö, mä söin kyllä magnesiumia viime raskaudessa kun muuten joka yö piti pomppia suonenvetojen takia. Aika kumma ohje, mikähän siinä oli perusteena?
 
Huike,

En kyllä osaa sanoa. Sen muistan, että hän sanoi, että kaikki tarvittava olis noissa raskauden ajalle tarkoitetuissa monivitamiinivalmisteissa. Että muuta ei tarvitse.
 
Nyt on pakko avautua hieman ja toivon teiltäkin ajatuksia tähän :) Anteeksi, että tästä tuli niin hullun pitkä sepustus.

Luettuani tuon ym. Tolosen artikkelin ja monta monta muuta artikkelia eilen, meinasin oikeasti kokea kunnon sulamisen. Makasin sängyllä ja uikutin miehelle, etten enää tiedä, mitä pitäisi tehdä!

Brittimateriaaleissa kolmeksi tärkeimmäksi nimetään foolihappo, kalsium ja RAUTA. Suomessa rautaa ei suositella, eikä ainakaan ensimmäisen 12 viikon aikana, vaikka mua ainakin väsyttää perhanasti ja hemoglobiini on vissiin aika paljon alempi ku pitäisi olla. Lisäksi mulla oli jo ennen raskausta määräyksenä 100 mg rautaa päivässä, niin syödäkö vai eikö. Vastauksena tähän on varmaan "kysy neuvolasta / lääkäristä", mutten enää oikein tiedä ketä uskoa, kun kaikki neuvolat kertoo vähän eri tietoja? :eek:

Mulle on esim. sanottu, ettei Omega 3:sta missään nimessä suositella. Luin eilen ainakin kymmenen artikkelia, joissa sen arvo on nostettu ihan älyttömän korkeeksi. Tuntuu, että kaikista vitamiineista kun lukee, niin tulee vaikka mitä tietoa. "Jos syöt tätä liian vähän, riskinä on allergiat / skitsofrenia / sikiövaurio / younameit..." Ja pätee vähän jokaiseen vitskuun. Samaan aikaan Suomen neuvolat suosittelee yhtä, virastot toista jnejne. Päähän tässä halkeaa.

Pahinta on se, että mä en yksinkertaisesti luota neuvolaan. Mulla on ystävien puolelta aika negatiivisia kokemuksia siellä saaduista ohjeista. Lisäksi on kokemusta ulkomailla asumisesta, ja tiedän, että Suomessa on välillä hieman hysteerinen suhtautuminen luontaistuotteisiin ja vitamiineihin (koska ei tutkittu). Pelkään myös, että jos noudatan Suomen ohjeistusta, jää väliin jotakin tärkeää, mitä olisi hyvä käyttää. Kyllä, olen itsekin hieman hysteerinen, myönnän. Haluan vaan antaa lapselleni parhaan mahdollisen kasvumahdollisuuden jo tässä vaiheessa, ja siksi asia on jotenkin hirveän tärkeä nyt itselleni.

Meinasi oikeasti melkein itku tulla eilen (kyllä, liikuttumisherkkyys) kun tätä yötä myöden puntaroin.



Mitä nyt eri lähteitä yhdistelin, tällaiseen yhdistelmään päädyin:


- Femibion, joka sisältää 800 mikrogrammaa foolihappoa. Olen syönyt koko ajan. Sain melkein itkukohtauksen, kun tosiaan 3 kk on suositus, sillä munasolu kypsyy jopa 3 kk ennen irtoamista, ja siksi olisi tärkeää, että se saa kaiken foolihapon. Mä alotin vaan n. viikko ennen hedelmöittymistä, kun vasta lopetin ehkäisyn ja heti tärppäsi.

- D3-vitamiinia 50-70 mikrogrammaa (yhteensä päivässä siis, Femibionissa tästä 20 mg.)

- Rautaa 100 mg. Lääkärin määräyksellä jo ennen raskautta tuo, en usko, että tarve on mitenkään tässä vähentynyt. World Health Organisationin suositus taitaa olla 60 mg raskaana oleville naisille, ja koska mulla rauta imeytyy huonosti, jatkan tuota saamaani 100 mg:n suositusta. Mulla on myös anemiatausta, joten siksikin päädyin nyt tähän. Lisäksi on tutkimuksia, jotka osoittaa, että 60-100 mg rautaa on ihannemäärä raskaana oleville naisille. (Lopetin raudan alkuun kun neuvolasta ei Suomessa suositella rautaa, mutta olo on ollut kuin elävällä kuolleella)
Oon ymmärtänyt, että rautaa ei suositella, koska pahoinvointia ja närästystä se voi lisätä. Kumpikaan ei vielä vaivaa, niin ei silläkään haittaa.

- Magnesium 168 mg-340 mg. Magnesiumin hyödyistä ei vissiin ole edes sen kummemmin vastaväitteitä. Olen syönyt ennen raskautta päivitttäin 168 mg, ja nyt syön vaihtelevasti yhden tai kaksi kapselia päivässä. Joidenkin lähteiden mukaan 350 mg raskaana olisi ihan vähimmäissuositus. Magnesiumista on tutkimuksia CP-vaurioiden ehkäisyn puolesta, ja muita hyötyvaikutuksia vaikka millä mitalla. Myös raskauden ummetukseen apuna.

- C-vitamiini 210 mg. Tulee Femibionin ja sinkin osana, ja siinä suositus tuntuu aika yleisesti olevan 100 mg, mutta turvallinen raja jopa 2000 mg päivässä.

- Kalsiumia lisänä 500 mg, kun raskaana oleville suositus on 1200-1500 mg, ja oon tosi huono maitotuotteiden käyttäjä :/

- Omega 3 Raskaus, MultiTabs, 600 mg Omega 3:sta. Menen tässä vastoin neuvolan suositusta puhtaasti sen takia, miten paljon positiivista olen lukenut Omega 3:sta, enkä ole lukenut yhtäkään negatiivista vaikutusta tuon käytöllä. Kalaruokia en jaksa syödä niin monesti viikossa, että tuo tulisi täyteen, kun kalatkin on tosi rajoitettuja Eviran suosituksissa.

- Sinkki 25 mg. No koska söin jo ennen raskautta, enkä löytänyt mitään syytä, miksei raskaana myös. 12 mg taisi olla suositus kaikille raskaana oleville yli 18-vuotiaille.

Hirvee määrä kaikkee, toisaalta kroppa rakentaa kokonaista ihmistä tällä hetkellä (toivottavasti ainakin, ultraa jännitellessä).


Onko teillä jotain ehdottomasti vastaan olevia näkemyksiä tai jotakin, mitä vielä uupuu, mitä voisi suositella?
 
Hei korhis! Mulla oli ekassa neuvolassa hg 103 ja neuvolan täti sanoi että koska laskee helposti alle sadan, mikä ei hyvä, niin aloin syömään jo 8+0 alkaen rautaa 100 mg/päivä. Aika moni joutuu rautalisää syömään raskauden aikana. Suurin osa varmaan myöhemmillä viikoilla mutta kuten minä ja luultavasti myös sinä jo aiemmin. Mun mielestä mahdollinen pahoinvointi ja närästys on pientä väsymykseen verrattuna. Jos sulla rauta imeytyy huonosti niin kannattaa ottaa tyhjään vatsaan ja c vitamiinit tehostaa imeytymistä ja kalsium heikentää. Mutta sen nyt varmaan tiesitkin. :)

Sanoi myös että omega 3 voi syödä. Sehän vaikuttaa mm aivojen kehitykseen. Pitää vaan lopettaa n kk ennen laskettua aikaa verenvuoto riskin takia.

Mun mielestä nuo kaikki muutkin on hyviä syödä raskauden aikana. C vitamiini on vesiliukoinen että sitäkään ei voi liikaa saada. Sinkin kanssa se voi ehkäistä flunssaa. Vauva ottaa tarvitsemansa kalsiumin vaikka äidin luustosta jos ei sitä ravinnosta saa riittävästi. Mikä taas voi haurastuttaa äidin luustoa. Magnesium auttaa mm suonenvetoihin, sitäkin moni joutuu ottamaan raskauden aikana.

Kaikki puutteet SAATTAA aiheuttaa kehityshäiriötä eikä voida sanoa että kun et tätä ja tätä syö niin saat kehitysvammaisen tms lapsen. Moni saa terveitä lapsia vaikka ei mitään ravintosuosituksia noudattaisi. Mä en usko turhaan stressaamiseen. Sekään ei ole hyväksi sikiölle. :) Kaikkeen ei voi myöskään itse vaikuttaa. Mutta se että yrittää syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja ottaa tarvittavat lisät mitä epäilee ettei ruuasta saa riittävästi, riittää että teet mitä voit kasvavan lapsesi hyväksi. :)

Jos nyt haluat vielä jotain nappeja lisätä niin maitohappobakteereita voi myös ottaa. Mulla ainakin auttaa vatsaan ja yleiskuntoon. :)
 
Mimosa, kiitos! Mä ajattelin kanssa, että nyt kun päätin niin pitäydyn tässä mulle sopivassa, enkä stressaa vaikkei neuvolat kaikkea suosittelekaan näistä.

Tunnen oman kroppani ja arvasin raskauden ennen plussaa, vaikkei mitään oireita ollut. Jatkan siis jatkossakin oman kropan kuuntelua ja viittaan kintaalla tuolle kaikelle suomalaiselle kieltelylle :D
 
Juu ei kannata stressata! Aika moni ihminen raskautaa myös "vahingossa", eli ei ennalta ottanut yhtään mitään foolihappoja tms. ja ihan terveitä lapsia saavat :) Maalaisjärkeä tässäkin peräänkuulutan! Itsellä on monipuolisesti käytössä vitamiinit ja superfoodit, kuten jo ennen raskautta. Tiedän itse, miten ne ovat olleet minulle hyödyksi ja kuinka olen voinut paljon paremmin :)

Raudasta vielä, raudan imeytymistähän voi heikentää myös b-vitamiinin puute, kannattaa tsekata myös se! Synteettistä rautaa parempiakin vaihtoehtoja voi tietysti kokeille ensihätään, kuten lisätä rautapitoisia ruokia, esim. pinaattia tai ottaa käyttöön vaikka nokkonen!
 
Mun vitamiinihyllystä löytyy Multivitan raskaus ja imetys, Omega-3 raskaus, magnesium ja kalsium. Kalsium on omenan makuisina pureskelutabuina ja ne on alkaneet ällöttää nyt niin et joka päivä ei kykene niit syömään... Nieltävät tabletit saa helposti alas. Se omega-3 kyllä tekee vähän noita kalaröyhtäyksiä :P
Mä en vielä oo neuvolassa käyny, mut puhelimessa kysyin lisäravinteista niin se neuvolatäti oli sitä mieltä että kyllä ruuasta saa kaiken mitä tarvitsee :eek:
 
Monipuolisesta ravinnosta saa tosiaan aika pitkälle kaiken tarvittavan, mutta mä kun en tota ravintoa juurikaan nyt saa alas, niin turvaudun melkoseen määrään vitamiinipurkkeja ja toivon, että ne ehtii aina vaikuttamaan ennen kuin tulee ylös. Mulla on multi-vitan raskaus, kalaöljyä, d-vitamiinia, magnesiumia ja vielä erikseen sinkkiä ja c-vitamiinia. Niin ja maitohappobakteereja kun maha on sekasin koko ajan.
 
Neuvola puhuu lähinnä vain foolihaposta ja D-vitamiinista, että niitä on hyvä ottaa monipuolisen ravinnon lisäksi.
Itse otan vain juuri noita kun ei tuo pillereiden nieleminen onnistu.
 
Jos syö monipuolisesti ja terveellisesti niin ruuasta saa lähes kaiken tarvittavan. :)Foolihappo ja D-vitamiini on hyvä ainakin ottaa purkista. Riippuu vähän neuvolasta ja terkkarista mitä suosittelee.

Mulla raskauden ruokarajoitteet on aiheuttanut sen etten juuri kalaa uskalla syödä... Siksi syön Möllerin kalaöljykapseleita. Mua ei kyllä röyhtäytä kun noiden muistaakseni pitäis sulaa vasta suolistossa. Mä alotin nyt lisäksi syömään kalsiumia kun ei maitoa kauheesti tuu juotua, max lasi päivässä. Otin apteekista edellisten lisäksi minisun luusto prkin. Siinä on mukana myös D vitamiini. Kun ei extra haittaa tee kun mamma vitskuissa on vaan 10mg D- vit. :)
 
Mä luettelin neuvolassa kaiken mitä otan ja siellä vaan nyökyteltiin, että hyvä hyvä. Mietin kanssa tota kalsiumia vielä lisäks kun on niin vähäistä senkin saanti ravinnosta tällä hetkellä
 
Mulla käytössä minisunin multivitamin mama ja raskausajan omega-3. Sitä oon noiden kalaöljykapseleiden kanssa miettiny, et miks niitä pitää syödä päivittäin kun kalaa pitäis syödä vaan kaks kertaa viikossa? Ja eikö sen vois jättää ottamatta sellasina päivinä kun sitä kalaa tulee syötyä? Ei oo nimittäin mitään lempparihommaa tuo kapseleiden ym nieleminen, mutta tällä pahoinvoinnilla ja oksentelulla en kyllä saa ruoasta tarpeeksi vitamiineja. :sad001
 
Mulla on käytössä vaan minisunin raskaana oleville tarkoitettu monivitamiini. Mulle sanottiin jo edellisessä raskaudessa, että kyllä se vauva ottaa äidistä kaiken mitä tarvitsee, vaikka väkisin, niin en ole jaksanut stressata noista vitamiineista.
 
Meillä mies pakottaa mut ottamaan foolihapon päivittäin.. hyvä vaan. D-vitamiini on hyvänmakuinen pureskeltava, sen otan mielellään
 
Raskaana oleville tarkoitettu multivitamiini, jossa on foolihappoa tarvittava määrä :) (Mulla käytössä nyt)
 
Meille neuvolassa sano, että ei suotta lisäis omega 3:sta pillerimuodossa listalle, kun se pitäisi kuitenkin lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä, koska ohentaa verta? Oli miten oli, minisun mama otan päivittäin ja muuten en oo enää jaksanu ressailla oikein enää mistään :)
 
Kaikki lainaukset Korhikselta (sinisellä)

--mutten enää oikein tiedä ketä uskoa, kun kaikki neuvolat kertoo vähän eri tietoja?
:eek:

Tämä on tosi turhauttavaa. Mullakin menny hermo tähän :shifty:

--Samaan aikaan Suomen neuvolat suosittelee yhtä, virastot toista jnejne. Päähän tässä halkeaa.


Sano muuta!

--Pahinta on se, että mä en yksinkertaisesti luota neuvolaan. Mulla on ystävien puolelta aika negatiivisia kokemuksia siellä saaduista ohjeista. Lisäksi on kokemusta ulkomailla asumisesta, ja tiedän, että Suomessa on välillä hieman hysteerinen suhtautuminen luontaistuotteisiin ja vitamiineihin (koska ei tutkittu). Pelkään myös, että jos noudatan Suomen ohjeistusta, jää väliin jotakin tärkeää, mitä olisi hyvä käyttää.


Samoja fiiliksiä alkanut tulla.

--Kyllä, olen itsekin hieman hysteerinen, myönnän.


Etkä ole, vaan tiedostava ihminen! Ei pidäkään sokeasti uskoa mitä neuvolat ja muut sanoo, hyvä kyseenalaistaa jos vastaan tulee ristiriitaista tietoa.
 
Onko kellään varmaa tietoa, mihin aikaan viimeistään vitamiinit pitäisi ottaa? Mulla aamulla tulee herkästi yökkäys siitä nielemisestä, mutta kuinka myöhään sen ottamisen voi jättää että kuitenkin imeytyy? Neuvola ei tiennyt tästä, mutta muistaakseni vitamiinipillereitä ei kannata jättää iltaan koska keho ei sitten pystyisi kunnolla hyödyntämään niitä?
 
Takaisin
Top