Vitamiinit

Mä meinasin ostaa raskausajan multivitamiineja, niissä ei ole A:ta ja on foolihappoa ja rautaa. Omegaa + D:tä syön normaalistikin, varmaan jatkan niitäkin.
 
Kävin tänään apteekissa, osti multi-vita raskausajan tabuja - samassa purkissa tuntuu olevan kaikki tarpeellinen, joten jatkossa se on niitä ja sitten kalaöljykapseleita lisäks. Ehkä muutama d-vitamiini vielä lisäbuustiksi :)
 
Täällä oli tyylikkäästi neuvolan tädin pöytään oikein liimattu lappu, että omega-3- valmisteiden käyttö on kielletty raskauden aikana. Kysyin siitä terveydenhoitajaopiskelijalta, jolla olin eka käynnillä, niin hän sanoi että kyllä, neuvolalääkäri on käskenyt ohjeistaa että KOKO raskausajan kiellettyjä. Pistin sit vastaan että nehän tekee vaikka mitä hyvää, ainut haitta tuo veren ohentaminen ja itsekin olin jo ajatellut että ennen synnytystä lopetettava. Hän sanoi että jos haluat omegoita niin syö kalaa. Outoa... Pitää ehkä sit käyttää omaa harkintaa tuossakin.
 
Lueskelin ne olis kiellettyjä kun lasketaan luontaistuotteeksi ja ne taitaa kaikki olla kieltolistalla kun ei oo näyttöä hyödyistä eikä takeita tuotteen puhtaudesta. Hussin sivuilla oli näin perusteltu. Mutta kyllä ainakin ite luotan että apteekin kalaöljyt on sisällöltään mitä luvataan ja turvallisista aineista valmistettu. Tuskin niiden syömisestä haittaa on, etenkin kun itsellä rasvasten kalojen syönti on suosituksia vähäisempää.
 
Nyt piti hakea Femibion-laatta apteekista. Alkanut tökkimään esim. kurkku ja kaali joita ennen napostelin tämän tästä, ja hernesatokin loppui ja välillä etoo mikä milloinkin joten päivittäisen monipuolisen ruoan kanssa vähän niin ja näin.
 
Tietääkö kukaan oisko noita vitamiineja poretablettina? Oon juonu sellaisia (sis. mm. 200 milligrammaa foolihappoa) mut siinä on myös 50 % päivän tarpeesta a-vitamiinia...onkohan liikaa? Saahan sitä jonkun verran syödä ku eihän esim porkkanat oo kiellettyjä. Mut jos ois joku täsmäporetabletti?! Tykkäisin enemmän ku pillereistä, en tiiä mikä niissä inhottaa
 
Minä olen syönyt aiemmin b, c ja d-vitamiinia ja syön edelleen, magnesiumia otan joka ilta ja olen ottanut myös aiemmin. Joskus sinkkiä. Omega 3:sta ostin purkin mutten ole vielä syönyt, sillä olen syönyt nyt useasti kalaa. B-vitamiini sisältää foolihappoa. Ostin Minisun Multivitamin Maman, söin yhden pillerin, ja siihen jäi, tuli sairaan paha olo siitä ja kakka muuttui mustaksi. En uskalla syödä enää. :confused004 Ikinä ei ole aiemmin ollut moisia ongelmia. Nyt minulla ei sitten ole mitään monivitamiinia ja koitan pärjäillä noilla edellä mainituilla.
 
Minisunin Mamat käytössä. Miten noi magnesiumit? Ekassa raskaudessa oli kauheita kramppeja jaloissa ja kysyin neuvolassa, että voisko ottaa magnesiumia, tätin vastaus oli jyrkkä ei?
 
Mä oon syöny magnesiumia raskausaikana. Auttaa levottomiin jalkoihin ja kun illalla ottaa niin voi antaa paremman unen. En kyllä oo edes kysyny neuvolasta et saako syödä :rolleyes:...
 
Magnesium on täysin turvallinen raskausaikana. Korkeintaan liian isolla annoksella aiheuttaa ripulia. Josta tulikin mieleeni, pitäisköhän ottaa kaks kärpästä yhdellä iskulla? :joyful:
 
Onko muilla Omega3 raskaus tablettian käyttäjillä tällästä kun otat sen, alkaa puolen tunnin päästä röyhtäyttämään ja tulee ihan järkkymakusia/ hajusia röyhtäyksiä. meinaa oksennus lentää.
 
Onko muilla Omega3 raskaus tablettian käyttäjillä tällästä kun otat sen, alkaa puolen tunnin päästä röyhtäyttämään ja tulee ihan järkkymakusia/ hajusia röyhtäyksiä. meinaa oksennus lentää.

Mä syön ihan tavallisia kalaöljytabletteja ja kun otan ne aamulla, niin kyllä se kalanmaku tulee jossain vaiheessa takasin kurkkuun. Mietin tuossa aamusella yökkäillessäni, että pitää siirtää kalaöljyt illalla otettavaks.

Lisäksi ostin Multivitan raskausvitamiinit ja vedän vielä lisäksi D:tä. Magnesiumia syön kuuriluontoisesti vähän väliä, kun jalat kramppaa, ajattelin myös jatkaa raskauden aikana aina tarpeen mukaan. Ne krampit ei oo kivoja...
 
Omegoissa/kalaöljyissä on eroja. Ilmeisesti se, miten kapseli on tehty, vaikuttaa siihen röyhtätttääkö se ja tuleeko niitä hirveitä röyhyjä. En nyt kuollaksenikaan muista sitä ainutta omegaa, minkä uskalsin aikanaan ottaa aamupuuron ja -kahvin kanssa. Koitan muistaa etsiä sen nimen.
 
Tietääkö kukaan oisko noita vitamiineja poretablettina? Oon juonu sellaisia (sis. mm. 200 milligrammaa foolihappoa) mut siinä on myös 50 % päivän tarpeesta a-vitamiinia...onkohan liikaa? Saahan sitä jonkun verran syödä ku eihän esim porkkanat oo kiellettyjä. Mut jos ois joku täsmäporetabletti?! Tykkäisin enemmän ku pillereistä, en tiiä mikä niissä inhottaa
Multivita Pore ei sisällä aata ollenkaan.
 
Meilläpäin neuvolassa sanottiin että kalaöljykapseleita voi syödä. Mutta ei oo välttämättömiä
 
Minisunin Mamat käytössä. Miten noi magnesiumit? Ekassa raskaudessa oli kauheita kramppeja jaloissa ja kysyin neuvolassa, että voisko ottaa magnesiumia, tätin vastaus oli jyrkkä ei?

Kuulostaa kyllä todella erikoiselta! Nyt ei täti oikein tiedä mistä puhuu.. Esimerkiksi raskausmyrkytystä hoidetaan suonensisäisellä magnesiumilla ja meillä päin ainakin nimenomaan suositellaan sitä :)
 
Takaisin
Top