Vitamiinit

-mimosa-

Keskustelun kolmiottelija
Huhtimammat 2017
Toukomammat 2018
Kesä-äidit 2020
Käytättekö raskauden aikana vitamiineja tai oletteko käyttäneet jotain jo yrityksen aikana?
 
Mä olen syönyt jo muutaman kuukauden foolihappo 1mg ja minisun mamaa. Kuukausi sitten aloitin lisäksi vehnänalkioöljy kapselit ja kalaöljyn.
 
Kun soitin neuvolaan sanotiin että kannataisi käyttää foolihappoa, d-vitamiini ja maitohappobakteeria, nyt syön näitä.
 
Minä syön sinkkiä, d-vitamiinia, magnesiumia, foolihappoa, c-vitamiinia ja raskausajan omega3. Näitä olen syönyt siis muutoinkin.
 
Mä syön multivita mama ja foolihappoa. Täytyy tarkastaa tarviiko D:tä ottaa vielä lisänä ja ylimääräistä foolia kuulema ei enää tarttis.
 
Jossain luki että keskiraskauteen asti nautittu foolihappolisä ehkäisee ennenaikaisen synnytyksen riskiä. :) Tuskin lisästä myöhemmin haittaakaan oo, vesiliukoinen vitamiini kun on.
Lisäys vielä: Terveyskirjastossa suositeltiin rv12 saakka foolihappoa.
 
Foolihapolla oli joku varsin tärkeä merkitys myös alkuraskaudessa. Muisti nolla.. Ostin multivita-purkin ja onnistuin jo hukkaamaan sen johonkin. Mitkä aivot!
 
Foolihappoahan suositellaan ottamaan jo raskautta yrittäessä, sen puute voi estää sikiössä sen jonkun putken sulkeutumisen joka taas voi aiheuttaa aivottomuutta. Tossa Mama vitamiinissa muistaakseni oli se suositusten mukainen määrä, eli vaikka ei sen lisäks ottaisi erikseen foolihappolisää niin ei mitään puutoksia pitäisi kyllä tulla.

Jos tavallisia monivitamiineja ottaa, eli ei äitiys ja imetys, niin pitää valita semmonen missä ei oo A-vitamiinia.
 
Joo riittävä foolihappo ehkäisee synnynnäisiä epämuodostumia. Foolihapon puutos voi aiheuttaa häiriöitä hermostoputken sulkeutumisessa.
 
Mä ainakin aion popsia noita raskaus vitamiineja ainakin koko raskauden ajan, ellen jopa pidempääkin. On siinä kuitenkin kaikki raudat ynnä muut d-vitamiinit mukana. On niin helppoo ku yhdellä pillerillä hoituu koko helahoito.
 
Minäkin syön tuon mun kokelman koko raskauden ajan. Söin viimeraskaudenkin kokonaan foolihappoa ja muita.
 
Mä kans syön tota mamaa varmaan vielä pitkään, siinähän lukeekin, että raskauden ja imetyksen aikana :)
 
Mulla kans tuo mammapurkki ja sen lisäksi kalanmaksaöljyä ja B12, koska olin aiemmin kasvissyöjä, mutta nyt monen vuoden tauon jälkeen liha on alkanut maistua :O Vähän sitä silti syön niin ehkä hyvä vielä jatkaa.

Imetyksestä oli vielä jäänyt tuota mamaa ja söin sitä purkkia tyhjäksi, niin tuurilla oli sitä foolihappoa jo hyvissä ajoin tullut otettua. :)
 
Mulla multivitan raskaus&imetys käytössä. Täytyy siskolta tilata lisää kun tulee käymään.

Onko muita jotka ei käytä maitotuotteita, otatteko sitä jonkun pillerin muodossa nyt raskauden aikana?
 
Lavinia, kalaöljyä saa syödä raskauden aikana mutta ei kalanmaksaöljyä koska sisältää a-vitamiinia.

Mä juon kyllä maitoa, syön jugurttia ja juustoa niin en oo nähnyt tarpeelliseksi ottaa kalkkitabletteja tms lisäksi.
 
Hyvä kun sanoit Mimosa, enpä hoksannut tuota. Tarkistin tuosta purkista niin tämä onneksi olikin sitä kalaöljyä, meni sanat sekaisin :) Mutta hyvä tietää seuraavaa purkkia ostaessa, en ollut edes tajunnut ettei ne ole sama asia. :smiley-ashamed005
 
Mulle suositeltiin apteekissa monivitamiineista Femibionia, koska siinä foolihappo on valmiiksi aktiivisessa muodossa. Lisäksi syön maitohappobakteereita ja kalkki+D:tä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top