Vitamiinit

Onko kellään varmaa tietoa, mihin aikaan viimeistään vitamiinit pitäisi ottaa? Mulla aamulla tulee herkästi yökkäys siitä nielemisestä, mutta kuinka myöhään sen ottamisen voi jättää että kuitenkin imeytyy? Neuvola ei tiennyt tästä, mutta muistaakseni vitamiinipillereitä ei kannata jättää iltaan koska keho ei sitten pystyisi kunnolla hyödyntämään niitä?
Hmm. No jos aamulla yökkäyttää ja vitamiinipilleri tulee ulos kokonaan, niin varmaan on joka tapauksessa hyödyllisempää ottaa se vasta lounaalla tai puolen päivän jälkeen. Tsemppiä! Täälläkin on etovaa oloa. Tuntuu kuin olisi krapula 24/7. Toistaiseksi kuitenkin vielä selvinnyt yökkimättä.. Mulla muuten käytössä Multivitamin raskaus & imetys.
 
Täh! En oo kuullutkaan tosta kellonajasta että pitäisi ottaa tiettyyn aikaan että imeytyy :eek:

Löysin sellasen artikkelin missä sanottiin että aamulla ja päivällä otetut vitamiinit tulevat heti käyttöön, illalla otetut varastoituvat. En usko että illalla otetut nyt hukkaankaan menevät.
 
Muokattu viimeksi:
Jotenkin ymmärsin silloin ettei niistä suurta hyötyä saa jos liian myöhään ottaa, harmi kun en muista tarkemmin :/
 
Mä koitin syödä minisun mama tms mut tulee useimmiten niin järkky huono olo ja oksennus ettei oikein viitti enää. Mietin et pitäiskö sitä foolihappoa väkisin sit ostaa erikseen kun neuvolasta suosittelivat vai josko antaisin vaan olla.. muutoin ei ole koskaan aiemmin mikää lisäravinne/vitamiinit tämmöstä aiheuttanut. Normisti syön dtä ja magnesiumia. Sit probiootteja vaihtelevasti.
 
Aloin googlaamaan tuota vuorokauden aika -juttua ja vastaan tuli tämmöistä :

"Kun rasvaliukoisen vitamiinin ottaa ennen puoltapäivää, se pääsee saman tien elimistön käyttöön. Illalla otettu vitamiini sitä vastoin varastoituu elimistöön, jolloin sen teho jää pienemmäksi."

"Rasvaliukoset D-, A-, K-, ja E-vitamiinit suositellaan otettavaksi aamulla tai viimeistään aamupäivällä, jos niistä haluaa kaiken hyödyn irti eikä esimerkiksi lääkitys estä sitä. Nämä vitamiinit varastoituvat siis kehoon, toisin kuin vesiliukuoiset C- ja B-ryhmän vitamiinit."

"Rasvaliukoiset imeytyvät parhaiten rasvapitoisen ruuan kanssa, mutta myös vesiliukoiset vitamiinilisät kannattaa napata aterian yhteydessä.

- Silloin mahahappojen määrä lisääntyy ja imeytyminen ohutsuolessa paranee"

Ok.... Mutta entäs se foolihappo?? Varastoituuko se vai onko vesiliukoinen vai jotain muuta? Ja entä kalsium? Etsinnät jatkuu ->
 
Hemmetti että pistää muuten neuvolat taas vihaksi! Anteeksi purkaus, mutta pakko sanoa jotain! Olen kolmessa eri neuvolassa asioinut, MISSÄÄN NIISTÄ ei ole sanallakaan mainittu tuosta kellon ajasta (itse sen jostain terveyslehdestä alunperin luin) EIKÄ siitä että rasvaisen ruuan kanssa imeytyisi parhaiten... Osaavat kyllä suositella vitamiineja, mutta eikö se hyöty jää vähän niinkuin puolitiehen noilla tiedoilla?

Nyt viimeistään alkaa tuntua selvältä, että ite täytyy kaikki tärkein tieto etsiä eikä olettaa että jostain neuvolasta saaduilla neuvoilla pärjää.. Anteeksi, suututtaa!
 
Foolihappo on vesiliukoinen, eli raskauden kannalta tärkeimpien vitamiinien kannalta ei ole väliä monen aikaan ottaa ☺ Itselläkin etoo nui raskausvitamiinit niin ei tule aamulla otettua. Parempi varmasti muutenkin ottaa sitten illalla kun jättää ottamatta tai oksentaa heti pois.
 
Minisun mamasta tuli joo huono olo. Ostin foolihappoa mikä on n. makeutusaineen kokoinen pilleri eikä siitä tule mitään oloja.
 
Joo foolihappo on B -ryhmän vitamiini eli vesiliukoinen :)

Kalsium taas on kivennäisaine. Imeytyy parhaiten otettuna ruuan yhteydessä. D- vitamiini tehostaa imeytymistä. Kalsiumkarbonaatti vaatii happaman ympäristön imeytyäkseen (mahahapot). Kalsiumsitraatti taas ei. Sanottiin myös että raskausaikana kalsium imeytyisi hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
Olen syönyt minisun Mamaa, lisäksi erikseen d-vitamiinia ja maitohappobakteereita. Omegoita ajattelin taas jatkaa, kun pahoinvointi on nyt hellittänyt. Niistä tulee niin järkyn kalan makuiset röyhtäykset, ettei ole voinut kuvitellakaan niitä syödä. Phytyi!!!
 
Mä jätin kanssa omegat jossain vaiheessa kun niiden oksentaminen oli ihan liikaa. Nyt menee "vaan" mamavitamiinia, d:tä ja lisäks c:tä kun oon ollu kipeenä.
 
Aloitin noiden maitohappobakteerien syönnin joskus rv 8, kun olin vatsataudissa. En tiedä onko sattumaa, mutta jos jätin jonain iltana ottamatta niin seuraavana päivänä pahoinvointi oli pahempaa. Nyt ajattelin syödä tuon purkin loppuun ja sitten ehkä lopettaa. Pari flunssaa ollut myös alkuraskaudessa ja terkkari neuvoi syömään noita vastustuskyvyn lisäämiseksi. Rankkaa sairastaa ja voida pahoin saman aikaisesti :-( Toivottavasti LaFuturaMama alkaa kohta helpottaa.
 
Tällä hetkellä käytössä d-vitamiini, sinkki, omega3 + E ja magnesium + B. Alkuraskaudessa käytin myös foolihappoa. Maitohappobakteeria otan silloin tällöin. Osan vitamiineista otan illalla ja osan aamulla.
 
Mun pitäis nyt taas ryhdistäytyä ja käydä ostamassa vitskut. Pitäis meinaa esikoisellekin hakee d-vitamiinit kun alkaa olla lopussa... Minisun mamaa oon aiemmin syönyt niin enköhän nyt ota samaa. Saas nähdä joko joudun sit syömään rautalisää, mulla kun on taipumusta matalaan hemoglobiiniin.
 
Mä söin tässä pitkään vaan mamamulti-vitaa sekä d:tä. Nyt taas maitohappobakteereja sekä pakko ottaa magnesiumia lisäks kun pohkeet alko kramppaa. Mietin vielä, otanko tässä pari kuukautta kalaöljyä, mut en oo vielä saanu aikaseks. Niitähän ei sit lopussa saanu taas syödä.
 
Takaisin
Top