Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä tuo tutti on ollut aina vain unilla, kun suositeltiin synnärillä kätkytkuolemariskin pienenemisen vuoksi. Tuttipulloa ei ole syönyt ollenkaan. Autossa annettiin ihan pienenä tutti, jotta nukahtaisi, niin nykyisin imee sitten haalarin kaulusta siellä, kun tuttia ei oteta esim. kauppareissulle mukaan.
 
Taidetaan täälläkin ruveta siirtymään yksiin päiväuniin. Eilen jäi alkuillan unet väliin, kun lähdettiin vielä asioille, eikä poika nukahtanut autoonkaan sillä reissulla. Oli kuitenkin ihan iloinen ja reipas illan, jaksoi olla hereillä iltapalaan asti. Vein makuuhuoneeseen noin klo 21.30 (meillä ihan normaali aika viedä poikaa nukkumaan). Imetin ja nukahti siihen! Hallelujaa, jos se näin helppoa on. :grin Normisti siis mene rauhoittumiseen ja nukahtamiseen 15-45 minuuttia.
 
kelpaisi meillekin tuollainen aika :p Neiti menee yleensä nukkumaan klo 20.30-21.00 välillä ja sitten katsotaan miehen kanssa telkkaria tunnin verran ja sitten kiireesti nukkumaan itsekin kun tyttö herättää aamulla klo 6-7.. Nykyään onneksi ennemmin klo 7 kun yhteen aikaan se oli aina klo 6... :dead:
 
Meilläkin rupee klo 19 nukkumaan. Aamulla herää ja juo maidon 5-6 välillä ja sit nukutaan vielä n. 8 asti. :) pvllä yhdet päikkärit puolilta päivin ja nukkuu 1-2 tuntia (yleensä 1h)
 
Mie oon ihan tyytyväinen meiän pojan 22-09 unirytmiin :) Tosin vois nukkuu vielä vähän pidempään että äitikii sais joskus kunnon yöunet :grin En siis ite osaa mennä ajoissa nukkumaan kun iltaihminen olen, lähemmäs puoltayötä vasta ite saan unta ja sit puolikuolleena aamulla 8.30-9.30 välillä nousen pojan herättämänä ylös. Kyllähän tuokii uni riittäis jos sen sais yhteen putkeen nukuttuu mutkun poika herättää ennen ylösnousuu yleensä kolme kertaa ja oma sikeimmän unen vaihe katkee joka yö...
 
Me mennään 22-23 itse nukkumaan, välillä lähemmäs 24, jos poika sattuu juuri heräämään syömään. Ja 6-7.30 herätään :P en tykkää nukkua pitkään niin sopii mulle hyvin :)
 
Meillä hyvin saman kaltainen rytmi, kun teilläkin IceQueen. Ja juuri noin, että kyllähän tuo aika riittäis paremmin, kun hyvin kunnon uniin, jos sen sais vetää putkeen, mutta täälläkin heräillään ja syödään se pari kertaa yössä. :wink
Mut ihan kiva, että poika nukkuu meillä vähintään kahdeksaan, usein ylikin, välillä yhdeksään. Mihinkään aamukerhoihin tai kahviloihin ei näillä aikatauluilla ehditä, mutta eipä se haittaa. Vielä kun ei ole mulla töihinpaluu ja aikaiset aamuherätyset ajankohtaisia, niin nautin näistä kiirettömistä aamuista.
 
Meillä taas aika sama kuin Nibaballa :) en osaa nukkua pitkään. Herätään 6.45-8 välillä koko perhe.
 
Olin aamulla aivan sekaisin, kun tajusin, että meillä mentiin yhdellä yösyötöllä ja sen jälkeen tyttö nukkui vieressä! Ah, pitkästä aikaa ei yöhuutoa/-kirkumista, tai sohvalla nukkumista, love it! Eli katsotaan mitä seuraavana yönä.. :rolleyes:
 
Olen nyt tullut siihen tulokseen, että poika ei tarvitse maitoa yöllä, ei ainakaan niin paljon. Annan kyllä maitoa, mutta laimenna vedellä (mitä myöhäisempi syöttö, sen laimeampaa maitoa, eli melkein pelkkää vettä) ja vähennän myös määrää. Ruokamäärät on alkaneet vähentyä (jo marraskuussa), ja yösyömiset ei ole muuttuneet oikein mihinkään, vaikka välillä illalla tankkaisikin puuroa ihan valtavasti.
Toisaalta muutaman kerran on käynyt niin, että kun en ole antanut maitoa kun on sitä juuri vähän aiemmin saanut, niin rauhoittuu vain viereen mutta itkeskelee siinä, kunnes jossain vaiheessa annan maitoa, ja sitten nukkuu monta tuntia tyytyväisenä... Vaikea tietää, milloin on nälkä ja mikä opittua rytmiä.

Mies pyörittelee silmiään, kun se on - toisin kuin minä - aamuvirkku, ja mä saan pojan nukkumaan viikolla myöhään kun otan tarvittaessa viereen. Mies sitten viikonloppuisin käy ottamassa pojan ekasta itkusta ennen yhdeksää ylös.
Ja viikolla taas harjoitellaan nukkumista pitkään... Mutta mulla on myös vaikeuksia nukkua tällä hetkellä, niin olis ikävä jos mulla unet jäis vielä vähemmäksi.
Välillä oli ihan "hyvä rytmi", kun herättiin klo 7-8, mutta nyt ollaan siellä 9-10 heräämisissä.
 
Mua vähän nauratti tänä aamuna, kun heräsin itse joskus puoli yhdeksän maissa ja toisella puolella kuorsaa poika ja toisella puolella mies. Siinä olin sitten vähän niin kuin ansassa, en uskaltanut lähteä nousemaan, etten herätä. Mun miehet! :hilarious:
Onneks oli puhelin yöpöydällä, kerkesin surffaamaan uutiset ja fb:n siinä köllötellessä.
 
Meillä luovuttiin yöimetyksestä kun poika oli 7kk. Ja ihan äidin tahdosta :rolleyes: Tais siihen mennä se 3-5yötä kunnes hän tajusi ettei saa maitoa öisin ja lopetti sen haluamisen. Imettämisen lopetin 9kk (ja taas äidin tahdosta..) ja siitä 3-4vkoa niin poika alkoi nukkumaan täydet yöt. Tämä meni ihan samalla kaavalla kuin esikoisellakin. Tuossa samassa tohinassa ( n.9,5kk) poika siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Sieltä en kuule kun hän ähisee ja puhisee unissaan (tai käy hereillä) joihin aina heräsin kun samassa huoneessa nukuttiin ja samantien olin niihin reagoimassa. Nyt hän nukkuu 20/20:30 - 07:30-08 herättämättä äitiä!

Päiväunet meillä nukutaan ulkona vaunuissa. Ei taida olla kertaakaan nukkunut päiväunia sisällä sitten 3kk jälkeen. Välillä ottaa aamulla unet aamupalan ja lounaan välissä. Jos ottaa niin anna nukkua max tunnin. Lounaan jälkeen nukkuu sitten vaihdellen 2,5-4h.

Johan tässä tuli melkein 2,5v valvottua putkeen kun eka oli esikoisen raskaus, esikoisen vauva-aika, uusi raskaus ja uusi vauva-aika. Nyt olen erittäin tyytyväinen tämän hetken uniin ja niiden aikoihin ja toivon, että myös pysyy tällaisena :happy:
 
Oi... Mä olen nyt alkanut laimentaa korviketta vedellä. Välillä toimii, välillä herää tunni. Päästä syömään lisää. Jos herää kunnolla, nukuttaminen onkin työläämpi toimenpide.
Jos nukun makkarissa, otan itkuhälyttimen mukaan (ettei poika ehdi herätä liikaa), mutta reagoin tosi nopeasti, ettei mies häiriintyisi. Jos nukun pojan kanssa, saatan herätä vasta, kun itku muuttuu vaativammaksi.

Jännä, miten eri tavalla me ihmiset reagoidaan itkuihin ym. :)

Nyt olis tarkoitus saada poikaa hiljalleen parantamaan yöuniaan. Jossain vaiheessa meni paremmin, sitten taas oli enemmän heräämisiä, sitten alkoi harventua, ja nyt vaihtelee aika tavalla. Haluan, että pojan rytmit olis kutakuinkin kunnossa, kun seuraava syntyy. Mies joutuu hoitamaan esikoisen, eikä kestä kovinkaan hyvin valvomista. Ollaan perheenä onnellisempi, jos mies saa nukkua (tekee myös sitten suurimman osan kotitöistä luultavasti).
 
No ei. :hilarious: Ja sitte ollaan niin väsyneitä, jos on yhtenä yönä nukkunu vähän heikommin. Saa tosi helposti unen kyllä itse heräämisen jälkeen eikä herää yleensä kuin vasta sitten, jos poika huutaa ihan täysillä eikä aina silloinkaan. Kerran olin toisessa huoneessa nukkumassa ja kuuntelin kun poika huusi vaikka kuinka kauan. Lopulta menin katsomaan, että eikö rauhoitu isänsä kanssa, niin mies oli sikiunessa huutavan pojan vieressä. :meh:
 
Meillä hoitaa, jos sovitaan etukäteen illalla. Mut harvemmin näin tehdään. Ite jo tottunu tähän valvomiseen. Ja mies on sit päivällä niin väsy, et voi ei. Melkee yhtä ärsyttävää, ku miesflunssa. :D
Ja saan pojan rauhottumaan nopeammin, ku mies, ni kaikki pääsee sit nopeammin takas nukkuu. Koska ite herää joka tapaukses, jos poika herää.

Meil on nyt tovi menny kahdella herätyksellä. La-su yö yhdellä! Tää kelpaa mulle ihan hyvin. Saa toki nukkuu läpi yön, mut ei tääkään paha oo.
 
Meillä hoitaa onneksi ihan oma-aloitteisesti. Lisäksi meillä nyt äiti-vaihe, mutta yritetään ettei olisi rinnalla kuin vasta aamuyöstä. Senkin takia isä joutuu usein rauhoittelemaan, koska minun sylissäni olisi vaan tissillä.. Toisaalta ehkä vähän julmaa, mutta nyt kokeillaan näin.
 
Meillä on jotenkin ollut itsestäänselvää, että mä hoidan yöheräämiset, koska saan otettua päikkärit pojan kanssa ja mies menee aamulla aikaisin töihin kun me nukutaan. Sitten jos on ihan kamalia öitä ollut viikolla, niin mies saattaa hoitaa viikonlopun yöt.

Mies on kuitenkin tosi aamuvirkku ja nukkuu huonosti päivällä ja sen "yleinen hyvinvointi" huononee aika lailla jos on a) nälkäinen b) väsynyt. Mä taas en reagoi hyvin toisen kärttyisyyteen, joten kaikki on onnellisempia kun mä olen päävastuussa yöheräämisistä. Olen muutenkin illanvirkku.

Nyt ongelmana vaan on ollut tää raskaus ja siihen liittyny huono nukkuminen, jolloin unet on olleet mullekin riittämättömät ja laadultaan aika huonot. Viime yönä menin keskiyöllä nukkumaan. Poika nukkui jonnekin puoli viiteen, ja sitten olikin vaikea saada rauhoittumaan. Olis halunnut nousta ylös :meh:
Tunnin verran silittelin, sylittelin, annoin maitoa, tuttia, vaihdoin läpimärän vaipan, otin viereen, palautin pinnasänkyyn, peittelin, juttelin, hyssyttelin, annoin heittää tuttia ja yritin nukkua, nostin tuttia jne.
Lopulta poika nukahti, mutta itse pyörin valveilla. Kun aloin lopulta torkuttaa, poika heräsi uudelleen, mutta rauhoittui maidolla melko nopeasti (pientä taistelua oli taas) ja taas valvoin.

Mutta jos mies olis valvonut, se olis kärsinyt huonosta työpäivästä eikä varmaan osallistuisi niin paljon illalla pojan hoitoon. Että mukana myös omaa valintaa. Tilanne muuttuu, kun meille tulee pikkukakkonen ja hiukan jännittää kyllä kun molemmat on varmaan väsyneitä.
 
Ei vitsi, miesflunssa on pahin! :hilarious: meillä on vähän jaettu yöheräämistä nyt kun ollaan molemmat töissä ( jos mä oon esim. herännyt ja jotunut valvomaan monta yötä putkeen ) . Mutta mies on tosiaan melko kärttynen herätessään yöllä, ja se ärsyttää! Ihan kuin poika tahallaan tai kiusakseen heräisi yöllä. Js sitten se seuraavan päivän marmatus kun väsyttää...
 
Takaisin
Top