Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Onko sulla Indie joku tuuletusaukko myös? Tai että saako vauva happea kuitenkin tarpeeksi, vaikka niin paljon kankaita vaunun päällä?
 
Meillä onnistu sisälle nukutus just nuin ku DT sano, käytiin vähä rullaamassa ulkona ja toin sisälle omaan huoneeseen sitte nukkumaan ja otin tumput sun muut poies ja onnellisesti nukku rattaissa sisällä melkein 2h! Nytkin vetelee sikeitä tuolla huoneessaan :) Tuli vaan semmonen olo että miksen aikasemmin ollu tätä tajunnu?! Joku aika sitte oli välillä niin kuoleman väsyny eikä ite uskaltanu ottaa torkkuja tytön päikkäriaikaan ku se nukku tuola ulkona :grin Kyllä sitä ihmislapsi on pienestä ilonen ja näistä foorumeista.
 
Mitä tekisitte tilanteessa kun lapsi ei yksinkertaisesti suostu nukkumaan? Ei halua rauhoittua omaan sänkyyn, ei vaunuihin eikä vanhemman viereen? Tämä pulmamme nostaa taas päätään. Poika nukkuu siis nykyään aamulla 9-10 välillä n 30min ja iltapäivällä n klo 14-15. Käydään yleensä aamu uniaikaan vaunuilemassa. Ei nukahda vaunuihin enää läheskään jokakerta. Sitten päiväuniaikaan nukuttelen omaan huoneeseen vaunuihin mutta havahtuu aina siirtoon ja alkaa huuto. Ei rauhoitu mihinkään paijjauksiin tms. Miten kannattaisi toimia? Onko ok jos tämänikäinen ei nuku ollenkaan päiväunia? Herätään klo 7. Jos ei nuku niin hyytyy aina iltavaunulenkillä juoksurattaisiin ja nuokkuu siellä pää retkottaen :sad001 alkaa olla taas paska fiilis. Teenkö itse jotain väärin? Ehkä voisin ymmärtää tämän jos yöt nukkuisi mutta ei. Nukahtaa klo 20 ja säännöllisesti herää klo 23, 00, n 02 ja siitä alkaa usein levoton aamuyö jolloin nousee välissämme seisomaan, kitisee, höpöttelee yms. Ja joka nukutukseen menee n 15-30min.
 
Mä en o stressanu päiväunien kans.
Meil nukuttaa päikkyjä tosi epäsäännöllisesti. Torstaina porskutti 20-30min unilla seiskasta ysiin ja päivällä käytiin pari tuntii leikkimässäki kaverien kanssa.
Eilen oltii vaan kotosalla, unet puolisen tuntii.
Joskus sit vetäsee pari tuntii unta palloon, mut harvemmin. Päikyt nukutaa sisällä tai jos käyää autolla jossaa, ni yleensä siihen sammuu. Ulkoillessa tykkää olla hereillä, mut saattaa myös nukahtaa.
Meillä yöt on myös katkonaisia. About klo01 alkaa heräily. Nukkuu lopun yön tunnin parin pätkissä. Neljältä saa tissiä. Aamulla herätään
07-08:30 ja nukkumaan 20-21:30.
Poika ei huuda väsyneenä, kitisee ja sählää lähinnä. Päivisin otan tissille, ku alkaa olee väsyn olonen. Yleensä sammuu siihen, mut ei aina.
Mä mietin joskus, et oonko paska mutsi, ku ei o mitää rytmii, mut tää näyttää toimivan meillä. Sit ku tulee päiväkotiin lähdön aika, ni oon pulassa. :D mut se on sen ajan murhe.
Eli ehkä ei kannata stressata. Ehkä poika pärjää nyt pienemmillä unilla. Noi lapset on joskus niiiiin mysteereitä, et hohhoi. XD
 
NiBaBa, joo, kyllä mä oon ainakin yrittänyt laittaa kaikki peitot mahdollisimman ilmavasti, että pääsee happi vaihtumaan. Kylmän lisäksi siis todellakin jännitän myös hiilidioksidimyrkytystä. Mutta hyvin on nukkunut näilläkin pakkasilla ulkona siis. Siinä Dooky-verhossahan on yläosa auki, kun on niillä renkuloilla kiinni. Ja villa hengittää, joten olen ajatellut, että ei lapsi siellä missään umpiossa ole, ja peitot alareunoista auki, en siis ole niitä törkkinyt kopan alle tms. Mutta sais kyl mun puolesta nää kovimmat kylmät jo loppua, sellanen -5 ja aurinkoista kelpais oikein hyvin lopputalven. Ja kevät sais alkaa maaliskuun puolivälissä. :joyful:
 
Kotimama, älä ota stressiä nukkumisesta, nukkuu kun nukkuu. Meillä jäi yänäön toiset päikyt välistä ja nyt poika meni jo yöuniööe, kun oli nukahtaa syöttötuoliin.. Huomenna on onneksi muutenkin aikaisen herätys, kun mulla on töitä!

Meillä yöt edelleen vaihtelevan katkonaisia. Välillä nukkuu yllättävän hyvin ja herää 1-2krt ja sitten on niitä hulinaöitä. Eiköhän tää tästä vielä helpota, kunhan vähän kasvavat.
 
Eiks teillä Kotimama nukuta päiväunia ulkona paikallaan olevissa vaunuissa/ rattaissa? Siis osaako nukkuu ulkona? Toki näillä kovin kylmillä ei oo se vaihtoehto mut sit kun taas lauhtuu. Ootteko kokeillu jos ei nukkuis niitä aamun lyhyitä päiväunia ollenkaa? Et olis vaan yhet päiväunet. Meillä poika rupes nukkumaan paljon pidempiä päiväunia kun siirryttiin joku kuukaus sitten yksiin päikkäreihin. Poika menee siis 4-5 tuntia heräämisen jälkeen päiväunille ja nukkuu n. 3 tuntia. Tämä siis kun nukkuu ulkona, nyt kovilla pakkasilla pari lyhyttä pätkää sisällä. Mut eiköhän teillä tuo ole vaan joku vaihe ja parin viikon päästä saattaa olla ihan toisenlaista, toivottavasti parempaan suuntaan muuttuu :)
 
Meillä heitti ite aamupäikkärit pois. Iteki jättäisin nukuttamisyritykset sikseen. Iltapäivällä voisi kokeilla, kun pienet lapset kuiteski tarttee ne päikyt, mutta en stressaisi siitäkään ainakaan aluksi :)

Rytmillähän ei ole muuta väliä kuin ennakoitavuus, jonka myötä lapsen turvallisuuden tunne vahvistuu. :)
 
Minä kokeilisin jättää vaunuihin nukkumaan, jos siirto aiheuttaa heräämisen. Siis meillä nukkuukin aina rattaissa, en edes yritä siirtää sänkyyn päivällä.
 
Kun poika oli pienempi nukkui aina vaunuissa kun käytin koiria lenkeillä. Jäi sitten joskus nukkumaan eteiseen lenkin jälkeen vaunuissa. Ja tosiaan pikkis vaunuihin oon siis nukuttanutkin, herää siis kun siirrän sylistä vaunuun. Ja vaikka vaunuja sitten hyssyttelenkin niin ei silti rauhoitu vaan aloittaa höpöttelyn vaikka olis ennen tätä ollut tosi väsynyt. Muotoilin tossa hieman hassusti kirjoitukseni :) icequeen en oo koskaan nukuttanu poikaa ulkona yksin. Nukkunu aina ulkona vaan lenkin ajan :)

Selkeästi meillä rytmi kääntymässä. Tänään oli koko aamupäivän ihan virkeä ja hyvällä tuulella. Lounaan jälkeen tuli väsy ja nukutun omassa huoneessa rattaisiin. Nyt nukkunut jo yli tunnin :) yritän olla stressaamatta. Eilen oli huono päivä ja olin kyllä paskamutsi joka vaan kiukutteli koko perheelle.
 
Ehkä Kotimama teiän poika on nyt siirtymässä yksiin päiväuniin, jos vaikka helpottais :) Asutteko sellasella paikalla että vois ulkona nukuttaa? Testaamisen arvosta jos vaan mahollista kokeilla. Mie oon niin ilonen siitä että asutaan metsän laidalla rauhallisella paikalla ni voi laittaa ulos nukkumaan eikä oo mitää häiriötekijöitä. Ensimmäiset kuukaudet en uskaltanu ulos nukuttaa mut heti ku alko nukkuu ulkona tuli päiväunihetkestä helppo, eiku työntelee hetken rattaita ja poika on unessa, saa rauhassa kolistella pojan unien aikaan kun ei tarvii pelätä herääkö :) Tänään taas kova pakkanen ja sisäpäikkärit, toivon vähän parempia unia kun edellisinä pakkaspäivinä.
 
Mä haluan käydä kahdesti päivässä lenkillä, niin on helppo sovittaa ne pojan päikkäreiksi. Poika nukkuu nyt 2x45min ja tuntuu tarvitsevan unet, kun välillä herätään jo kuudelta :) Tänään nukkunut päikyt aika huonosti ja onkin kiukutellut koko päivän, ja aloittelee nyt jo tissillä yöuniaan :joyful:
 
Asutaan metsän laidalla rauhallisella asuinalueella mutta en vaan oo koskaan kokenu tarpeelliseksi nukuttaa ulos :D aiemmin kans lenkkeilin pojan uniajat mut sen jälkeen kun hankittiin juoksurattaat niin oon käyny alkuillasta reippaamman lenkin niiden kanssa ja poika viihtyy niissä tosi hyvin hereillä :) niissä ei ole makuuasentomahdollisuutta että voisi nukuttaa.

Tänään meni hyvin, poika nukkui lähes 2h päikyt omassa huoneessa kun ei aamutorkkuja ottanut :) yritän olla stressaamatta näistä unista. Nyt pojallakin elämässä tapahtuu kun kokoajan oppii uutta :) ei ihme jos ei malta nukkua
 
Niinhän nämä meidän pienet rupeaa olemaan jo isompia ja varmasti unirytmit ja unien tarvekin muuttuu. Täytyy vaan yrittää äitinä osata lukea lastaan ja saada nukkumaan sopiviin aikoihin sopiviksi pätkiksi. Helpommin sanottu, kuin tehty... :hilarious:
Mä testasin eilen alkuillasta päivällisen jälkeen joskus viiden maissa nukuttamista vaunukoppaan sisälle, kun täältä olin lukenut teidän hyviä kokemuksia siitä näillä pakkasilla. En vaan jaksanut nähdä vaivaa pukea kaikkia kerroksia ja kiikutaa ulos puoleksi tunniksi, kun pidempään ei viitsi antaa illasta nukkua, ettei yöunille meno mee ihan mahdottomaksi. Ja poika ei siis päivällä nuku sisällä esim. omassa sängyssään tai edes kainalossa. Imetin siis ruuan jälkeen ja kun poika oli selvästi väsynyt laitoin koppaan äp-makuupussiin sisävaatteilla, vaunuverhon eteen ja kannoin omaan huoneeseensa. Ikkuna auki ja poika oli unessa alle minuutissa! Ihan huippua, että toimi. :grin
Poika on nyt viimeiset ehkä pari viikkoa kömpinyt itse yöllä mun viereen nukkumaan (nukkuu sivuvaunussa). Oon antanu tulla ja siinä nukkuukin hyvin. Yleensä on kömpinyt takaisin omaan sänkyynsä jossain vaiheessa. Viime yönä nukkui oikeastaan koko yön kainalossa. Vähän hankalaa itselle, kun ei pääse kylkeä kääntämään, mutta jotenkin niin ihanaa, kun toinen tuhisee siinä vieressä. Rakas iso pieni poika!
Täällä muutenkin nyt selvästi joku äiti-vaihe menossa, lapsi roikkuu mun lahkeessa jatkuvasti ja kenekään muun syli ei kelpaa.
 
Meilläkin ollaan äiti-riippuvaisia ja viimeistään aamuyöstä täytyy päästä viereen nukkumaan. Sitten jos on päivälläkin jossain touhuilemassa tyytyväisenä isänsä kanssa ja minä ilmestyn näköpiiriin, niin alkaa itkeä ja tahtookin syliin. :wideyed: Ollaan pikku hiljaa siirtymässä yksiin päiväuniin. Se onnistuu, jos sattuu nukkumaan tarpeeksi pitkään aamulla ja päivällä ainakin pari tuntia. Nyt kun imetys on lopetettu, niin öisin kuitenkin heräilee sitten itkemään tutin perään eli aina kun tutti on pudonnut suusta ja herää, niin minun täytyy käydä etsimässä se ja laittaa takaisin suuhun. Aina siis jotain. En kuitenkaan vielä halua alkaa vierottaa tutista, kun imetyksen lopettamisesta on vasta niin lyhyt aika.
 
Meillä kävi 1,5v. lapsonen kylässä viime viikolla ja näytti kyllä niin hupsulta, kun söi tuttia, kun ei ole oma silmä tottunut näkemään. Tietysti noilla pikkusilla on se imemisen tarve luonnostaan. Kun ei meidän herra syönyt oikeastaan ollenkaan tuttia, niin heitettiin ne sitten 6kk kohdalla menemään :)
 
Meillä oli pakko silloin lokakuussa luopua tutista ja siihen saakka oli kyllä yhtä pään seinään hakkaamista kun sitä koitti kaikilla rievuilla saada suussa pysymään :dead: Yöllä sai ravata kiilaamassa sitä mooooonta kertaa kun tipahti heti kun tyttö liikautti vähän päätään ja sitten alkoi huuto.. Autossa oli toinen ongelmapaikka kun ilman tuttia huusi pää punaisena ja sitä sitten koitti etupenkiltä käsin kiilata milloin milläkin lelulla ja peitolla suuhun ja kun tyttö oppi ottamaan sen itse pois kun piti ihmetellä ja pyöritellä käsissään niin hulluahan se touhu oli.. Jostain syystä ei ole ollut tuttia tytön suuhun ikävä kun sen onneksi sai pois :grin Ehkä leikkauksen jälkeen olisi ollut helpompi kun se olisi ilman riepuja pysynyt, muttei viitsinyt kyllä edes yrittää vaikka lähes leikkaukseen saakka ajatteli antavansa tutin takaisin "kun kerran sitä pystyisi viimein imemään".. Vaikka se tutti oli tärkeä siihen saakka kun siitä luovuttiin niin ei onneksi tullut mitään muuta tilalle, esim peukkua tai liinan kulmaa tms..

Meillä rauhoittui yöunet samantien kun ostin tytölle toisenlaisen peiton :wideyed: Oli pari viikkoa sellaista, että tyttö aloitti kitinän ja uninarinan kun itse päästiin nukkumaan ja loppuyö olikin sitten sitä, monta kertaa tunnissa. Tunti-pari unta ja taas herättiin narinaan tai kitinään.. Ennen oli käytössä ohuempi huopa jonka päällä pussilakana, nähtävästi se oli joko liian ohut tai sitten siihen sotkeutuminen harmitti kun koitti kylkeä kääntää sängyssään.. Ostin muhkean vauvanpeiton, joka pysyy päällä vaikka neiti kääntyileekin niin taas nukutaan yöt tosi hyvin :joyful: Ei uskaltanut ennen vaihtaa peittoa tuollaiseen kun kaikissa luki ettei suositella alle 1-vuotiaille. Nyt on jo sen verran iso, ettei tarvitse niin pelätä peiton menemistä naamalle ja jäähän tuo ilmavasti vaikka menisikin..

Vielä kun oppisi nukahtamaan taas omaan sänkyynsä, mutta itse ollut laiska opettamaan kun itselle helpompi nukuttaa syliin vain niin ei tarvitse kurkottaa sängyn laitojen ylitse. Nyt on jotenkin niin hurjasti tyttö oppinut uutta, että häiritsee nukahtamista kun pitää touhuta käsilläänkin koko ajan jotain.. Ei oikein tiedä menisikö hermo vai naurattaisiko kun on lähes saanut neidin nukahtamaan ja sitten nousee pienet kädet pystyyn ja alkaa tökkimään etusormiaan yhteen ja asettamaan peukaloitaan vastakkain yms.. Sormet löytyneet :grin Sänkyyn ei vähänkään hereillä ollessaan makaamaan jää vaan nousee puoli unessakin vain istumaan..
 
Meillä ei oo syöny ikinä tuttia tai juonu tuttipullosta kun ekan kkn ajan. Tissistä tuli suihkuumalla evästä nii kukas se kehtais pullosta imeä.. :grin Vieläkin tulee puristaessa tippoja vaikka en oo imettäny kohta 5 kuukauteen.. :P
 
Meillä syödään tuttia unilla ja ajattelin vieroittaa siitä joskus 1,5 vuoden iässä eli kesällä. Tuttipullosta siirryttiin aika varhain Nukin nokkamukiin tai ensimukiin ja se jäi pois, kun ei annettu enää iltamaitoakaan, kun täytti 1 v. Aloin antaa maidon vain ruokien yhteydessä, eikä mitään ongelmaa, vaikka luulin etenkin iltamaidon olevan todella tärkeä. Yöllä jos herää, tarjoan vettä.
Äiti-riippuvaisia ollaan meilläkin. Poitsu ei oo ikinä oppinu nukkuun meidän sängyssä. Jos keskellä yötä nostaa, ku haluais jatkaa unia samantien, saa villiyskohtauksen eli äidin ja isin sängyssä vain ilmeisesti peuhataan. :wink Öisin siis heräillään nyt, vaikka kokonaisia öitä nukkunut pitkään, mutta äitiriippuvuus, hampaat, flunssa, uudet jutut, mikä lie herättää öisin. Joskus auttaa pelkkä tutti, joskus pitää käyttää sylissä tai käydä juomassa vettä. Hoidon aloittaminen sujunut hyvin. Saanut pienen itkukohtauksen minut nähdessään (rauhoittuu heti syliin päästessään), ku mennyt hakeen, mutta muuten ei ole kuulemma itkeskellyt.
Meillä on taas flunssa koko perheellä. Juuri tässä mietin, jäädäänkö huomenna sairastamaan, mutta jos yö sujuu hyvin, eikä kuume nouse eli olo pahene, taidan viedä hoitoon. Minkä sitä tuolle nuhalle mahtaa...
 
Muokattu viimeksi:
Meillä päivärytmit hyvin erilaiset jos mies hoitaa kuin jos minä hoidan. Eli viikonloppu vs. viikko. Arkena yritän nukuttaa mahdollisimman pitkään. Kun se ei enää onnistu, noustaan ylös. Vaihdetaan vaippa, syödään aamupalaa, leikitään. Jos sitten alkaa itkunarina, niin kokeilen viedä nukkumaan, oli heräämisestä sitten vaikka vain tunti tai kaksi. Joskus rauhoitutaan unille, toisinaan ei.

Nyt esim. oli tunnin hereillä, sitten nukkui puoli tuntia. Oli vähän kärttyinen joten otin viereen, johon nukahti pitkäksi aikaa!! Lounasaika oli ohitettu hyvän aikaa sitten kun lopulta heräsi....

Mies nostaa pojan 1-2 tuntia aiemmin sängystä, ensimmäisellä itkulla. He leikkii, vaihtaa vaipan, syö aamupalan, leikkii.
Päikkäreille mennään usein vasta puolenpäivän jälkeen, paitsi jos itse olen vieressä ja totean, että "toi kitinä kuulostaa unikitinältä" ja vien pojan sänkyyn.

Itse menen siis aika lailla pojan ehdoilla, miehen kanssa poika on mukautuvaisempi, kitisee vähemmän, mutta silti siellä on havaittavissa ne samat kitinät. Anoppihan on vielä pahempi, vaikka tekeekin sen rakkaudesta poikaan. Eli poikaa leikitetään koko ajan, ja lopulta pojalla pahat vaikeudet nukahtaa kun unet jääneet kokonaan välistä ja on yliaktiivinen.

Toisaalta itse kuulemma lopetin päiväunien nukkumisen todella varhain (1,5-2 v.) enkä tarvinnut niitä. Nukuin ilmeisesti yöt kuitenkin hyvin.
Luultavasti lapsi ei ole niin väsynyt heräämisistään, kun ne tapahtuu unisykleissä joissa uni on kevyttä. Äiti sen sijaan saatetaan herättää hyvinkin syvästä unesta, hyvinkin väkivaltaisesti, ja uudelleen nukahtamiseen saattaa mennä aikaa. Sitten äiti onkin väsynyt aamulla. Toki kokonaismäärä unelle on lapselle tosi vähän jos se on 6-7 tuntia.

Meillä oli jossain vaiheessa aika, jolloin kävelyllä poika nukahti rattaisiin, ja aina kun olin laskemassa selkänojaa alas, havahtui ja pakottautui istumaan. Lopulta annoin nukkua istuen. Mikä lie oli, ettei halunnut antaa periksi unelle.
 
Takaisin
Top