Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Nukkuuko teillä lapsoset vaunuissa päiväunet? Meillä nukutaan ainoastaan vaunuissa ja mietin että mitenköhän vois rueta opettamaan että nukkuis myös sisällä pinniksessä? Näitä pakkasia siis ajatellen ku en tohtis hirveillä pakkasilla viiä tyttöä ulos nukkumaan, vaikka meillä onki talvipussi vaunuissa ym muuta lämmintä kyllä lapsella yllä ettei sillä vielä kylmä oo ollu kertaakaan.. Kellään vinkkejä tai kepulikonsteja millä vois alottaa? :)
 
Jossai toisessa ketjussa oli juttuu noista päiväunista. Meillä poika on nukkunu rattaissa päiväunet. Ajattelin pitää -10 astetta rajana ulos nukuttamiseen mut eihän tuo poika nuku pinnasängyssä... Yks päivä oli n. -12 ulkona ni laitoin pinnasänkyyn päiväunille kun nukahti tissille (kuten melkein aina nykysin, normaalisti vaa siirrän rattaisiin ja ulos nukkumaan), mut nukku vaan 30min sängyssä :/ Vaihdoin siis pakkasrajaks -15 ja hyvin puettuna on reilu 3 tuntia pärjänny ulkona noissa lämpötilossa. Tänää 40min sisällä rattaissa, nyt toisilla unilla sisällä rattaissa joten saa nähä mikä on tän päivän päiväunisaldo. Ulkona siis -20 joten oli pakko nukuttaa sisällä, ei ollu helppoo mut saa ees vähän nukuttuu rattaissa kerta ei pinnasänky kelpaa :grin

Lisäys: Kokeile siis Jesu rattaita tai vaunuja sisällä jos mahollista.
 
Meillä poika nukkuu päikyt rattaissa omassa huoneessa :) pinnikseen nukahti joku aika sitten hyvin mutta nyt kun nukahtaminen on vaikeaa niin helpompi siirtää sylistä rattaisiin ja heilutella uneen.
 
Meillä meni tuulisessa säässä (tuntuu -20 kertoi säätiedotus) -16 asteen pakkasessa. Nukahtaa sisälleki (syliin kuten iltaisinki), kun maito jätetty pois, mutta ei nuku niin pitkiä unia. Saa nähä, miten saavat torstaina päiväkodissa nukkumaan! :P
 
Meillä oli varmaan 10 kk ikäisenä pari hankalaa viikkoa, jolloin poika suostui nukahtamaan vain syliin tai kesken leikkien. Sitten nukuin viereen, ja sen jälkeen taas pinnasänkyyn niin, että "nukuin" vieressä. Nyt nukahtaa pääasiassa taas aika kivasti pinnikseen, kunhan on sopivan väsynyt.
 
Jaahas... Taas on palattu kahden tunnin unipätkiin. Vähän väsyttää äitiä...
En ymmärrä mistä tää poika saa energiaa. Tänään heränny seiskalta, päikyt 2x0,5t ja iltahillut ysiin asti... Ja syökin taas vähän miten sattuu.
 
Meillä poika alkanut valvoa yöllä.. Ensin herää aina n. 11 aikaa syömään maitoa, juuri kun me ollaan menossa nukkumaan. Tästä seuraavaksi n. Kolmelta, jolloin laiskana nostan meidän väliin syömään ja tällä heräämisellä saattaa valvoa jopa 1,5h meidän välissä. Taputtaa, nousee seisomaan sängyn päätyä vasten, menee itse taas "nukkumaan", mutta herää ja alkaa taas riehua.. Tästä nukahtaa ainakin vielä tunniksi, niin että herää sitten puoli 6, mutta tänään " vasta" puoli 8!!

Oletan, että ongelmana on se, että pitäisi itse jaksaa imettää istualtaan ja nostaa poika vaan aina takaisin omaan sänkyynsä, sen sijaan, että ottaa väliin nukkumaan. Ei van millään itse jaksaisi nousta sängystä..
 
Meillä tyttö pitänyt meitä yli viikon huonoilla yöunilla kun heräilee öisin monta kertaa ja nukuttaa itseään takaisin.. Joskus kitiseekin hetken ja olen koittanut käydä nukuttamassa, mutta parhaiten nukahtaa kun antaa olla itsekseen, laitan sitten vain pupun kainaloon ja peittoa päälle. Sängystä ei siis itse edelleenkään tarvitse pahemmin onneksi öisin nousta, mutta tyttö pitää sen verran kovaäänistä "uninarinaa" välillä monta kertaa tunnissa että siihen herää molemmat..
 
Pittää kyllä kokeilla nuita rattaita sisällä että onnistuisko. :) Meillä on tähän asti ku on ollu pakkasta täällä jokunen alle -20 niin nukkunu tyytyväisenä vaunuissa lämpimänä mutta ku nyt on tuolla ulkona -25 niin hyi että! Jos ei tuo onnistu niin eikai se auta ku kuunnella väsynyttä lasta loppupäivän tai sitte pukia sille sata vaatekerrosta ja pakata se niin nuihin vaunuihin että ei palellu, onneksi ei tuule tuolla ulkona. :meh:
 
Meilläkin pakollinen sisäpäivä, pakkasta -34. Mies yrittää juuri nukuttaa sisällä rattaisiin eikä oikein hyvältä kuulosta. :meh:
 
Meillä NiBaBa vähän samanlaista riehumista yöllä jos oon laiska ja otan viereen syömään. Yleensä joutuu sit viemään pojan takasi omaan huoneeseen et saa ite nukuttuu ilman että joku läpsii poskelle tai työntää varpaita suuhun kun yrittää ryömii tai kontata sängyllä. Omassa sängyssään rauhottuu nukkumaan syötön jälkeen.

Kovin kylmällä en ulos poikaa vie nukkumaan. En tiiä mikä on raja siihen et hengitysilma on liian kylmä joten pidän kiinni siitä -15 asteesta. En tiiä johtuuko ulkona nukkumisesta mut kun poika toissapäivänä viimeks ulkona nukku reilu 3h -15 asteessa ni sen jälkeen oli ääni kähee loppu illan, parempi olla varovainen. Aina saa tarpeeks puettuu et lämpimänä pysyy kylmällä mut keuhkot ei saata tykätä kylmästä.
 
Niin ja muuten eilen kun oli pakko nukuttaa päiväunille sisällä poika nukku ekat unet normaaliin päiväuniaikaan 40min ja toiset unet illemmalla 30min, molemmat rattaissa. Normaalisti viime aikoina n. 3 tuntia ulkona.
 
Meillä ruvennu neiti yöllä kömpimään keskeen nukkumaan kun sänky meidän sängyssä kiinni. Saa ruveta kyllä omassa sängyssään nukkumaan yöt ettei tarvii vielä kolme vuotiaanakin sänkyä jakaa.. :bored: Eli toisin sanoen meidän makkarista tehdään tytölle oma huone vknloppuna ja saa alkaa harjoitella yksin nukkumista. Toinen makkari pienempi ja tuo iso lähempänä olohuonetta niin saa lelut sinne siirtyä kun nyt lelukori olkkarissa. Aina lattia rojua täynnä kun lelut levittelee. :P
 
Meilläkin on nyt joitain öitä naristu ja itkeskelty ja syöty tiheämmin (pullosta). Viime yönä menin pojan huoneeseen nukkumaan, kun ei viitsi itkuhälytintä ottaa makkariin. Siinä ei sitten nuku kumpikaan vanhempi. Pojan huoneessa voi sentään antaa helposti tuttia suuhu, taputtaa/silittää ja todeta, että "Nyt nukutaan".
Ja poika tuntuu nukkuvan paremmin, kun nukun vieressä yöllä.

Onko teillä alistettuja parvekkeita tai tuulikaapeissa tm.?
 
Mä nukkuisin mielellään poika kainalossa, mutta ehkä kun on vähän isompi ja läpsii ja repii hiuksia vähän vähemmän :hilarious:
 
Juu hengitysilman takiahan se pakkasraja on. Tosin vaunuissa/rattaissa tuulisuojan takana, pussin suu vielä ylös nostettuna (meillä peittää aika paljon kuomun suusta), hengitysilmakin lämpimämpää. Ovathan lapset hoidossakin ulkona, pakkasraja -15 ilman vaunujen suojaa. Pidän rajana -20, mutta silloin ei saa olla viima. Kylläpä sen ite tuntee, ku on liian kylmä tai vaikea hengittää. :)
Oletteko kokeilleet pukea päälle villa-asua, lakkia ja kinttaita, laittaa pussiin ja käyttää ulkona vaunuissa ihan hetken, jonka jälkeen vaunut sisälle ja pussi auki, lakki ehkä pois päästä? :)
 
Muokattu viimeksi:
NiBaBa, mulle siis pojan vieressä nukkuminen tarkoittaa samassa huoneessa nukkumista :p
Mutta pystyn siis koskettamaan poikaa pinnojen välistä, ja poika kuulee mun hengityksen.
 
Aaaa! No sittenhän mä nukun aina pojan vieressä, kun hänen sänky ihan kiinni meidön sänkyä ja mua :P Meillä pakkasrajaksi astui nyt voimaan -25, koska koiran tassut paleltuu ja tarvii suurimman osan markasta kantaa ja pelkään, että pojalla hankala hengittää :sad001
 
Tuota ulkona käyttämistä voisi kyllä kokeilla, kun tulee taas vaikea päivä. Tänään nukahti muutamassa minuutissa sisälle rattaisiin.
 
Mä oon rohkeesti nukuttanu edelleen ulos vaunukoppaan, vaikka täällä onkin kovat pakkaset, -25 hujakoilla. Poika mahtuu edeleen vaunukoppaan, johon puen paksut kerrokset ja untuvapussiin. Vaunukopan päällä on ensin Dooky-fleeceverho, sen päällä pieni fleecepeitto ja vielä isompi fleece koko kopan yllä. Oon laittanu koppaan sisälle lämpömittarin, jota käyn kattelemassa noin vartin välein, niin tietää kopan ja siis hengitysilman lämpötilan. Eilen sisälämpö laski noin tunnissa +20:sta +7:ään, jossa sitten pysyikin. poika nukkui ulkona pari tuntia. Tänään on vielä kylmempi, -27, heitin kopan päälle vielä miehen villaponchon. Äsken oli puolen tunnin ulkonaolon jälkeen kopassa +10. Katotaan, kauanko viittii nyt pitää. Sisällä en saa nukkumaan päikkäreitä ollenkaan, menee ihan hillumiseks ja riekkumiseks vaan, joten mieluummin ulos. Onneks on luvattu pakkasten nyt vähän hellitävänkin.
 
Takaisin
Top