Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Kyllä mullaki silmät luppasi istualteen imettäessä :D Jotenki siihen sitten tottui. Välillä piti kyllä pinnistellä tosissaan pysyäkseen hereillä. :)
 
Poika herää edelleen keskellä yötä. Meillä oli nyt vieraita viikonlopun ja esikoinen tuli sänkyineen meidän makuuhuoneeseen koska vuodesohva esikoisen huoneessa. Nämä kaksi yötä meni tavallistakin huonommin. Poika ähisi ja ähersi sitten meidän makkarissa, nousi sängystä yms. Minun yöunet jäivät pätkissä 4-5h. Mies sai kuulema nämä yöt nukuttua, myös vieraat kehuivat nukkuneensa. Tämä ei minun tilannettani lohduttanut, enemmänkin ärsytti. Poika on nyt muutaman päivän nukkunut kahden tunnin päiväunet. Olen antanut nukkua jotta itse olen saanut nukkua. En tiedä onko fiksua nukkua sitten päivisin noin pitkään mutta muuta vaihtoehtoa ei ole oman jaksamisen vuoksi. Kellojen siirto yönä la-su poika nukkui 21-00, herätys, 00.30-02, herätys ja lopulta 05 eteenpäin valvoi. Itse en tietenkään saa pojan heräämisten jälkeen heti unta vaan valvon. Viime yönä poika nukkui 21-04 ja siitä asti mies nukuttanut poikaa tuloksetta ja nyt kello jo yli 7.

Toivon että tämä on vain vaihe ja menee ohi. Poika on terve mutta harkitsen tälle viikolle särkylääkekuuria kokeiluun öitä vasten JOS auttaisi. Itse olen niin uupunut että eilen oli synnärille lähtö lähellä, vasta rv 32+. Mies taas ei ole ikinä kyennyt mihinkään ellei saa nukkua vähintään kahdeksaa tuntia joka minulle kuulostaa tällä hetkellä vain fantasialta. Riitelemme enemmän koska minä olen järkyttävän väsynyt, valitan paljon olostani ja huomaamattani kaikesta ja huomiota ei miehelle riitä. Onneksi on silti hyviäkin hetkiä ja päiviä. Välillä jaksaa ja toisinaan ei.
 
Voisikohan puheen kehitys vaikuttaa taaperon yöuniin? Mies sanoi että poika oli kyllä rauhoittunut levolle suht helposti mutta paljon höpissyt puoliunessa ihan sanoja. Mies itsekin oli saanut hieman nukuttua. Jossain ketjussa tästä puheen kehityksestä ja vaikutuksesta yöuniin oli joskus puhe. Kunpa tuo heppu alkaisi nyt puhumaan kunnolla kun työn alla selkeesti olisi :)
 
Meillä poika höpisee joskus unissaan. Lähinnä juttuja mitä on päiväl tapahtunu. Yks aamuyö höpistiin BB-8:sta (bibiieit) ja R2D2:sta (artuuu). Meiän pikkunörtti! [emoji172]

Meil on nyt kellojen siirron jälkee herätty viideltä eli niiku samaan aikaan, ku kesäaikana. Eikä tunnu auttavan, et illalla venyttää nukkumaan menoa.
No, ehkä se tasaantuu siitä pikkuhiljaa. Mies ehtii ainaki ajois töihin. :D
 
Varmasti voi Kotimama olla myös jotain puheen kehitykseen liittyvää, niinhän se on että nää pienet vielä opettelee taitoja yöllä ja vaikuttaa yöuniin. Meillä ei vielä kokemusta vaikuttaako uniin puhumaan opettelu, meiän jätkä kun ei vielä sano sanaakaan... Kannattaa kuitenkin testata se särkylääkekin. Ootteko käyttäny poikaa lääkärissä? Ei vissiin oo ollu erityisen kipeä viime aikoina? Ettei ois jääny mitään korvatulehdusta tai muuta? Tosin luulis itkeskelevän sillon öisin ja teillä ei tainnu sellasta olla. Toivotaan todellakin että teillä nuo yöt nyt menis paremmaks, sie ehdottomasti tartteisit vähän saada unta tankattua ennen seuraavan valvottajan syntymää. Mie oon ihan mahottoman väsyny koko ajan vaikka saan nukkua n. 9 tuntia öisin (lukisilla kyljenkääntö herätyksillä tosin), en pysty kuvittelemaankaan vähemmällä unella pärjäämistä. Voimia sinne :Heartred
 
Mites muilla ilta nukutukset sujuu? Meillä ei... :rolleyes: Kevyesti pari tuntia menee, riippumatta moneltako alotellaan. Poika vastustaa nukahtamista ja höpöttelee vain sängyssä, tahtoo vettä, kyselee kaikki maailman tavarat, että missä ovat yms yms. Jos jättää yksin "nukahtamaan", niin huuto alkaa. Päiväunilta herätellään viimeistään klo 15, mutta ei näytä riittävän.
 
Meillä nukutetaan viereen... Vinkkejä saa jakaa millä sais nukahtaa yksin omaan sänkyyn. Taitaa olla mahdoton tehtävä :grin Ja päiväunet rattaissa ulkona, siitäkin pitäs päästä eroon, vois ruveta nukkuu sisällä kun ei mahu enää kunnolla rattaisiin makuulleen :hilarious:
 
Lapset on niin erilaisia. Meillä esikoinen oli pienenä sellainen, että kun alkoi väsyttää niin sen vei sänkyyn ja laittoi tutin suuhun. Kakkonen on vaatinut hiukan enemmän, välillä pitää silitellä päätä tm., jopa nukuttaa viereen päiväunille.

Yöunille nukahtaa maitopullon kanssa. Eli juu, iltamaito on meillä pullossa edelleen.

Esikoisellakin on vielä pinnasänky käytössä. Siskon pinniksestä pääsisi pois, omastaan ei pääse. Pitäisi varmaan alkaa tuttia vieroittaa, mutta kun se on niin tärkeä nukahtamisessa. Yöllä ei tutti ole suussa. Tiety rutiini meillä on: iltamaito, sänkyyn unilelu kainaloon ja tutti suuhun.

Joskus pitäisi leikkiä ja poika tiputtaa tuttia lattialle ja lelun lattialle jne. SIlloin jätän hetkeksi yksin toivottaen hyviä öitä. Poika joutuu huutamaan hetken aikaa, ennen kuin palaan antamaan unilelut ja tutit ja peittelen pojan sänkyyn. Voidaan kyllä hetki leikkiä tätä tiputteluleikkiä ja joskus jää sen jälkeen kiltisti nukkumaan, mutta joskus tarvii muistutuksen siitä että nyt oikeasti pitää mennä nukkumaan. Ja saattaa olla tosi väsynyt, eli nukahtaa hyvin pian. Usein on ihan rauhallisesti sängyssä, vaikkei nukkuisikaan. Siskolle kun vien maitoa, niin saattaa nousta istumaan tai seisomaan.
 
Meillä on siirrytty nyt (vihdoin?) pois pinniksestä, tai siis laita otettu pois. Se on onnistunut ihmeen hyvin, mutta. Nyt on tullut joku vaihe, kun pitäisi saada aina vain nukkua vanhempien välissä. Nukahtaminen yöunille on venynyt, päikkäreillä nukahtaa omaan sänkyyn kohtalaisen helposti, mutta yöunet teettää hankaluuksia. En tiedä miten tämä ratkaistaan, kun toinen syntyy aivan viikkojen sisällä ja sänkyyn eivät kyllä molemmat mahdu, mutta läheisyyttä haluan antaa molemmille.
 
Makarelli, yksi mikä voisi auttaa on että ostatte uuden sängyn! Otatte pojan mukaan ostoksille ja markkinoitte sen isojen poikien sänkynä ja mahtavana juttuna! Aamulla kun on nukkunut kokoyön omassa sängyssä saa palkinnoksi ( itse valitseman) tarran :happy: Kun tarroja on ensin esim kolme niin saa ensimmäisen palkinnon ( esim uimaan tai joku muu extra kiva juttu jonka voi tehdä jomman kumman vanhemman kanssa). Sitten seuraavaksi kerätään viisi tarraa ja taas joku "palkinto". Sitten vaikka kahdeksan tarraa ja esim joku lelupalkinto. Sitten luultavasti on jo opittu omaan sänkyyn :grin

IKEAn unilamppu on meillä kova juttu. Se kummituksen näköinen joka muuttaa väriä. Se on myös helppo ottaa mukaan reissuun/hoitoon yms niin on aina jotain tuttua uudessa paikassa.

Meillä vaihdettiin kerrossänkyyn viime heinäkuussa. Jännäsin juoksu rumbaa sängystä pois ja takaisin mutta kertaakaan ei ole tullut sängystä pois vaikka välillä hakee unta pitkäänkin. Alasängyssäkin on hyvän kokoinen turvalaita niin pysyy hyvin sängyssä eikä tipu pois! Yöunet menee nykyään niin että nukahtaa 20:30-21 ja herätään 07:30-09. Päiväunet meillä nukutaan vielä rattaissa ulkona ja pitää aina herättää 2- 2,5h nukkumisen jälkeen. Sen olen pitänyt nyttenkin että 14:30 jälkeen ei enää nuku punia. Muuten vaikuttaa yöunille nukahtamiseen!
 
Takaisin
Top