Vauva-arki <3

Hanskimus, meillä tuli toiselle rokotteista 10 päivän jälkeen "rokkomaista" ihoa kasvoihin ja keskivartalolle. Joskaan kuumetta ei ollut -eikä muitakaan oireita- ja lähti alle vuorokaudessa pois. Ekalla kerralla tuli vaan kasvoihin päiväksi pisteitä, nyt tuli muuallekin.

NinjaK, taitaa useammilla taaperoilla olla jo omaa tahtoa/luonnetta hyvin ja tietysti, inhokki juttuja. B vihaa kynsien leikkaamista ja menee karkuun jo silloin, kun mainitsen asiasta tai viimeistään, kun otan sakset käteen. Väkisin en tee mitään, vaan kokeilen eri tekniikoita :D hetkittäin aina joku uusi "tekniikka" toimii.

Meillä A tytöllä helpotti eroahdistus tasan kahdeksi päiväksi..ja sitten taas jatkuu. Neiti osaa kyllä hienosti jakaa ja sopeutua sopuratkaisuihin siskon kanssa, jos kyse leluista tms.. mutta jos kyseessä on äidin syli niin on suorastaan helvetti irti. Phuh...ja pahin eroahdistus vaihe tulee muka vasta 1,5-2vuoden iässä. Mitähän sitten.. joskus on jo niin dramaattista istua syöttötuolissa eikä äidin sylissä..

Meilläkin parin viikon päästä ensimmäinen yö ilman lapsia! Jännittää, en voi odottaa ja harmittaa :D
 
Hei nyt olis kyllä hyvä sairastaa tuo vesirokko pois. Helpompi näin pienellä kuin isolla miehellä. Ja nukkumista lisää myös tänne kiitos. Tuo poika nukkuu tällä hetkellä toooosi vähän. Tai sit musta vaan tuntuu siltä, kun päikkärit ovat olleet lyhyitä sisäunien vuoksi ja vastaavasti ei ole pidentänyt yöunia.

Mutta kuitenkin pikaista paranemista sinne toipilaalle :)
 
Mäki tässä harkitsen kaverilla käyntiä kun siellä olis vesirokkoa. En vaan tiiä haluisinko ihan noin pienelle vielä sitä. :D Jotain ihmeellisiä näppylöitä likalla olikin selässä ja mahassa mutta ne ei siinä ollu edes 24 tuntia joten oletan että oli jotain normaalia ohimenevää. Kyse oli siis 3-5 näppylästä yhteensä.
Meillä on nytte kaikki hänen omat kengät esillä. Hän yrittää niitä itse jalkaan ja sillon se on ihan fine, mutta heti kun yritän auttaa tai kehua niin lähtee karkuun tai itkee.
Citrus nauti ensimmäisestä vapaasta! Olet sen aivan takuu varmasti ansainnu! :)
 
Meidän pojan näpyt hävisi alle vuorokaudessa. Olivatkin varmaan jotain hikinäppyjä vain. Nyt enää masu löyaällä, veikkaan karjalanpiirakkaa syyksi. Viime yönä saatiin jo vähän paremmin nukuttuakin mutta hammasta pukkaa edelleen.

Mä mietin, rokottaisko pojan vesirokkoakin vastaan. Tai ehkä vaan koitetaan välttyä siltä ja ottakoon rokotuksen sitten vanhempana, jos ei ole siihen mennessä saanut tautia. Jotenkin ei tunnu hyvältä ajatukselta tarkoituksella toista sairastuttaa, vaikka yleinen tauti onkin kyseessä.
 
Onkos kukaan leikannut itse tai vienyt parturiin tukan leikkaukseen vielä näitä meidän 1-vuotiaita? Meidän poitsulla kasvaa hiukset hurjasti (molemmilla vanhemmilla todella paksut hiukset) ja ollaan jo kaksikin kertaa pyydetty kaveriani leikkaamaan hiukset. Eka kerti meni ihan ok, ei mitään ongelmia. Poitsu oli silloin jotain 10kk. Nyt kun eilen yritettiin taas leikata, niin huh! Kauhea itku ja oli jotenkin järkyttynyt, että hänen hiukset viedään. Noh, leikkaus jäi kesken ja nyt on aika mielenkiintoinen kampaus. :D
 
Meiän pojan hiuksia on leikattu jo ehkä 4 kertaa, pakko leikata ku otsahiukset menee muuten silmille. Pojan mummo on parturi-kampaaja joten se on hoitanu leikkaamisen. Hyvin on onnistunu kun sen on hoitanu sillon kun poika istuskelee lattialla ja leikkkii omia leikkejään, ei oo ees huomannu hiusten leikkuuta :grin Ei varmasti onnistuis jos veis parturiin jollekkii tuntemattomalle. Eli hyvin on meillä hiusten leikkuu menny ku sen on tehny tuttu. Ei tarvii laittaa pojan hiuksia pinneillä kiinni tai saparoille :grin Suosittelen kokeilemaan leikkausta leikkien lomassa ja ammattilaisen toimesta (pelottaa saksien sohiminen lapsen silmien lähellä).
 
Me ei olla vielä leikattu pojan hiuksia, mutta tarttis kyllä leikata. Menee jo korvien ja vähän silmienkin päälle.. Aion itse jossain vaiheessa salaa nipsasta. Ne on vaan muutama haituvainen, joten en viitsi siitä ilosta maksaa parturille. Tosin ei varmaan parturissa suostuisikaan leikattavana olla.
 
Jaa mitkä hiukset :hilarious: neiti on lähes yhtä kalju kuin Kekkonen :joyful: ei paljoo tarvi ressata kampauksesta :grin mutta jos olisi tukkaa niin leikkaisin itse. Osaan ihan hyvin kun on jo 3 lasta ollut harjoittelukappaleina ja miehenkin hiukset leikkasin kun sillä vielä oli, nyt hällä ja tyttärellä sama look :laughing002
Pienelle kun antaa puhelimen tai padin käteen niin jo antaa leikata,ainakin meillä toiminut harhautuksena hyvin :)
 
Meillä ei ole leikattu hiuksia, kun on vanha uskomus ettei sais leikata lapsen hiuksia ennen kuin puhuu, ettei viivästy puhuminen... :D no ei kun ei ne vielä eteen tule, niin en ole nähnyt tarpeelliseks leikata, varsinkin kun on jo kynsien leikkuu niin hankalaa...
 
Eikun järki lähtee päästä jos leikkaa hiukset ennen vuoden ikää :grin No meiän pojalta on sit useemman kerran järki lähteny päästä...
 
Meillä oli ensimmäinen flunssa viikonloppuna. Torstaina hain neitosen keskepäivän hoidosta kotiin, kuumetta 38. Vasta tänä aamuna vein takaisin hoitoon. Perjantaina isä oli hoitamassa ja maanantain ja tiistain mummi.
En halua olla itse töistä pois, vasta kun aloitin. Olisihan se ymmärrettävää, mutta kun kerta hoito järjestyy muutenkin.

Olihan tuo aika nyhjäämistä. Kokoajan torkkui ja makoili sohvalla.
 
Meille tuli mahatauti kylään :sad001 Ihmettelin eilen kun useamman kerran tuli ripulit vaipasta yli ja ruoka ei maistunut, no yöllä alkoi sitten tyttö oksentamaan. Toivottavasti menisi pian ohi :sad001
 
Meillä on ongelmia hampaiden harjauksen kanssa. Mua huolettaa kun hampaiden pesu on niin olematonta ettei vaan tulis sitten jälkiseuraamuksia.. Joka pesulla harja saa käydä suussa kerran tai kaks jonka jälkeen suu pidetään niin tiukasti kiinni ettei siitä tuu mitään. Sujuuko muilla tää vaivattomasti, onko kikka kolmosia? :)
 
Mä oon lohduttautunu sillä, että jäähän sitä hammastahnaa pieni määrä sinne suuhun vaikuttamaan. Meillä neiti "pesee" omat hampaat hyvin innokkaasti ja hartaasti (tosin harvemmin osuu niihin kolmeen hampaaseen :D ), mutta minä en saa harjata ku muutaman vedon per kerta.
 
Hampaiden pesu oli meilläkin alussa hankalaa eikä suostunut avaamaan suutaan. Sinnikkäästi kun joka ilta harjattiin (ihan vaikka vaan muutama veto tai oikeastaan dippaus), niin pikku hiljaa alkoi ymmärtää, että tää kuuluu joka ilta toimenkuvaan. Sit vaan yks ilta avas suunsa ja sain ihan harjata hampaita. Ja ihan alkuun kyllä ihan selitin, että nyt pestään hampaat halusit tai et :). Ja jouduin kyllä myös avaamaan pojan suun ja sujauttamaan harjan sinne. Jossain vaiheessa ymmärsi itse raottaa suutaan. Joku on varmaan toista mieltä tästä "väkisin harjaamisesta" eikä ehkä toimi kaikilla lapsilla, mutta meillä toimi :wink. Ja ei toisaalta ollu väkisin harjaamista vaan enemmänkin väkisin suun avaamista ja harjan sujauttamista pariksi sekunniksi suuhun. Lopuksi poitsu saa aina itse pitää harjaa suussaan ja "pestä" hampaansa. :)
 
Meillä aamuisin harjataan ilman hammastahnaa ja sillon yleensä tyttö itse järsii sitä hammasharjaa, välillä harjaan pariin otteeseen hampaat läpi. Iltaisin pestään hammastahnalla ja sillon mä harjaan ekat vedot itse ja hän saa taas järsiä sitä loput 2min. Hänen oma hampaiden pesu on niin hellyyttävän näköstä kun hän heiluttelee hammasharjaa suussaan. :D Alahampaita on todella vaikeeta saada pestyä kun likka tunkee kieltään eteen koko ajan. Ylähampaat saa suht helposti pestyä. :)
 
Meillä on myös aamuisin hankaluuksia pestä hampaita. Illalla antaa ihan kiltisti pestä, mutta aamuisin ei ilmeisesti malta olla paikoillaan sen vertaa, että antaisi pestä. Välillä pesen puoliväkisin ja joskus annan pojan vain pureskella harjaa itsekseen. Pääasia, että tottuu tuohon aamupesurutiiniin. Ahdistaa kyllä itseä, jos jää pesut "vajaaksi".
 
Meillä annettiin ensin pestä hampaat oikein mielellään ja nyt vähän vaihdellen...Joskus saan pestä ja joskus haluavat pestä itse.

Yleensä pesen tyttöjen hampaat ensin itse (sen mitä antavat), sitten annan heidän itse pestä omia hampaitaan samalla kun pesen omiani. Luulen, että nyt ovat vaan niin innoissaan siitä, että voivat ja "osaavat" itse pestä. Uskon tämän olevan ohi menevä vaihe ja uskon kovasti toiston "voimaan".. :grin
 
Mä en muista pikkuisen hammaspesua aamuin illoin... Jomman kumman yleensä. Ja antaa kyl harjata ilman kitinöitä, mutta työntää kieltä ja haluaa pureskella eli pelleilyähän se vielä on. Totutellaan siis pikkuhiljaa.
 
Takaisin
Top