Vauva-arki <3

Voi että kun oon ihan vauva pöhnässä täällä..! Ihanasti hullaantuu pikkuisesta! Meillä on kaikki mennyt kovin hyvin. Vauva syö ja nukkuu. 2-4hn välein. Isosisko haluaa vain helliä ja lelliä pientä ja isäkin pärjää hyvin!
Tänään tehtiin kunnon siivous porukalla, oli niin suuret rajoitteet raskausaikana että nyt oli ihana saada vihdoin pölyt pois ja nurkat puhtaaks!
Oma olo on lähes normaali. Jälkipoltot on jo loppuneet, maitoo tulee yhdellä pumppauksella desi kun vauva syö kerralla vain sen 30-40ml. Pakkaseen saan siis hyvin tällä hetkellä.
Eilen herkuttelin graavilohi ruisleivällä ja siiderillä! Nam!!! :)
Koittakaa jaksaa vielä kärvistellä hetken, kohta tekin pääsette tästä vauva-arjesta nauttimaan!!
 
Meillä on ensimmäinen yö kotona takana ja hyvin meni. Neiti heräsi syömään ennen aamua kahdesti ja nukahti lähes saman tien, kun masu oli täynnä. Imetyksen kanssa on vielä hieman hankaluuksia, mutta ainakin maitoa on alkanut nousemaan :) Isä on ollut todella aktiivinen vauvan hoidossa, ei voi olla kuin ylpeä :smiley-angelic003 Ei nyt ehkä osaa kaikista nopeinten pukea tai lämmittää vesihauteessa maitoa muutamassa minutissa, mutta yritys on niin valtava. Tietysti ei edes viitti kaikkea kysyä (tosin enpä itsekään tiedä, jolloin kysyn teiltä kanssa sisariltani :wink ) niin sitten joko etsii vastauksen Vauvan Omistajan Opas kirjasta :book1 tai googlaa :D.
 
Tiedättekö sen tunteen kun pitää omaa viikon vanhaa vauvaa sylissä samalla kun toinen ei saa henkeä ja sinertää samalla kun soitat vastasyntyneellesi ambulanssia!?!

Minä tiedän!! HUH!!

Nyt KAIKKI HYVIN, selvisimme säihkädyksellä. Vauva vain oksensi rajusti, veti sen pahasti henkeen joka nostatti keuhkoihin jääneet lapsivedet ja synnytyslimat nenään niin ettei vauva saanut henkeä. (Noin pieni ei vielä osaa hengittää suun kautta) ja panikoi päälle .. pelottavaa oli mutta nyt kaikki hyvin ja normaalisti!! Ambulanssi henkilökunta tarkisti arvot ja totesi kaikki hyviksi!

Kuulemma suht tavallista noin pienille, just kun ovat niin raakileita vielä. Yrittää vain taputtaa selkään ja saada hengitystiet auki, lyhyet hengittämättömyydet ei kuulemma aiheuta mitään, vauvan pitäisi olla hengittämättä minuutteja ennenkun vaurioiden vaara kohoaa.

Johan oli kokemus taas tämäkin! Toivottavasti ei tapahdu muille!
 
Hyi kamalaa! Tiedän kokemuksesta, kuinka pitkät ne sekunnit on, kun katselet kun toinen ei saa happea :confused: Ollessani 11-vuotias silloin vuoden ikäinen siskoni tippui sohvalta ja kesken itkun lopetti hengittämisen ja meni aivan veteläksi ja siniseksi. Onneksi lopulta selän hakkaamisella alkoi taas hengittää ja itkeä. Muistan niin elävästi sen, kun toinen veti aivan veltoksi sylissäni, se oli ihan hirveetä. Siskoni teki sitä vielä usein tuon jälkeenkin, mutta lääkärit ja kaikki sanoivat sen olevan ihan normaalia. Normaalia tai ei, silti edelleen saan pääni sisässä kauhean paniikin, kun joku vauva itkiessään edes pieneksi hetkeksi lopettaa hengittämisen o_O
 
Hui kamala!!!! Voin vaan kuvitella miltä tuntuu..
Alkoi oikein rintaa puristaa :sad001
Onneksi selvisitte säikähdyksellä!
 
Kyllä säikäytti varmasti, kun säikähdin jo pelkästään tätä lukiessa! Onneks kaikki pienellä huvin kuitenkin.
 
Hui kamala, itse säikähdin jo ihan kamalasti kun tuli puklut nenästä :/ Tommosessa tilanteessa menisin varmaan ihan paniikkiin! Onneksi teillä kaikki hyvin :Heartred
 
Onko joku jo käynyt vaunuttelemassa? Itse tekis jo kovasti mieli ja ehkä huomenna käydään lähikaupassa (tiistaina tulee se 2vko täyteen) mitähän sitä tuolle pienelle pukisi päälle?! :D
 
Meidän pieni tyttönen on nyt viikon vanha ja tuntuu, että sydän pakahtuu siitä onnen tunteesta mitä tuo pieni käärö tuo tullessaan. Aivan hurmaava pakkaus :Heartpink Rauhallinen ja hyväntuulinen tyttö! Itkenyt on tasan kerran ja sekin siitä kun äiti kehtasi yrittää pestä peppua liian viileällä vedellä :)

Arki on lähtenyt hyvin käyntiin. Mitään rytmiä meillä ei tietenkään vielä ole. Tyttö syö tosi usein ja nukkuu päivisin paljon, kuten arvasin niin iltavirkkuhan tyttö on, kuten masun liikkeetkin antoi sellaisen kuvan. Viime yönäkin seurusteli puoleen yöhön saakka, tosin nukkuu sitten pari tuntia, syö ja taas nukkuu.

Mä haluaisin jo vaunuttelemaan, mutta vielä ei voi ihan jo sen puolesta, että tytön pitää olla yli kolme kiloinen ennen kuin voi viedä ulos ja tietenkin se kaksi viikkoa vanhakin. Keskiviikkona on neuvola, niin näkee miten paino on noussut.
 
Me ollaan käyty joks päivä vaunuttelemassa. Ikää viikko ja painoa 2800g. Meidän neuvolanterkka sanoi, että totta kai voi ulkoilla, kun ei pakkasta ole. Hänellä itsellään 5 lasta. Meidän neiti nukkui 3h tänään vaunuissa ulkoilmassa. Ei ole noin pitkää pätkää nukkunut vielä kertaakaan. Ja hyvä niin. Kerhoon ja ulkoilemaan täytyy isompien kuitenkin päästä, joten tosi ok, ettei ole pakkasta :)
 
Olin eilen pois kotoa tunnin kun kävin apteekissa, oli tosi vaikea jättää pieni kotiin isin kanssa vaikka hyvinhän he keskenään pärjää :) no illalla sitten mulle nousi kuume, selvästi rangaistus kun jätin toisen kotiin :wink Tänään oli tarkoitus mennä vaunuttelemaan, ei menty :sad001 mulla kuumetta ja mieskin flunssassa vauvakin aivastelee ja yskii.. Jospa huomenna :)
 
No mä en oo uskaltanut vielä ulos lähteä kun tuo pikkuinen oli niin pikkuinen kotiin tullessa. Huomenna on eka neuvola, silloin tulee pieni ulkoilu ainakin ja kait sitä kohta vois lähteä pikkulenkille testaamaan miten viihtyy vaunuissa :)
 
Takaisin
Top