Varhaisultra

Heipähei! Hyppään huhtikuisista tänne puolelle, juuri kävin varhaisultrassa ja siellä löytyi vajaa sentin mittainen tyyppi jonka la on nyt 2.5. eli viikot 7+0, alun perin oli 7+4. Yksi keskenmeno takana joten alkuraskaus on ollut lähinnä pelkkää odottelua ja epätietoisuutta. Nyt kuitenkin uskaltaa jo vähän hengähtää ja olla pikkaisen onnellinen vaikka vielä on matkaa turvalliselle puolelle!

Meillä on sama la :) jee!
 
Mulla on sellainen käsitys, että neuvolan La jää yleensä voimaan "viralliseksi la:ksi" vaikka ultra näyttäisikin eri päivää. Esim mulla oli maanantaina neuvolan mukaan 6+6 ja ovulaation ja ultran mukaan 6+4, eikä sitä aikaa muuteta sen takia. Nt-ultrassa ja rakenneultrassa la:t muutetaan jos sikiön koko eroaa +- 7 päivää. Toki itse saa laskea miten haluaa, ja mä miellän itse ovulaation mukaan, mutta neuvola tykkää laskea kuukautisten mukaan.

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista!
 
Mulla on sellainen käsitys, että neuvolan La jää yleensä voimaan "viralliseksi la:ksi" vaikka ultra näyttäisikin eri päivää. Esim mulla oli maanantaina neuvolan mukaan 6+6 ja ovulaation ja ultran mukaan 6+4, eikä sitä aikaa muuteta sen takia. Nt-ultrassa ja rakenneultrassa la:t muutetaan jos sikiön koko eroaa +- 7 päivää. Toki itse saa laskea miten haluaa, ja mä miellän itse ovulaation mukaan, mutta neuvola tykkää laskea kuukautisten mukaan.

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista!
Mulla on kyllä muutettu la ultran jälkeen vaikka eroa oli kokonaiset 1pv. Mun käsitys että menkkojen mukaan neuvolassa lasketaan arvioitu la ja nt ultrassa sikiön koon mukaan virallinen la. Näin ainakin pks. :)
 
Thelma, aijaa se meneekin noin o_O no onpa ärsyttävää, nyt ei tiiä kumpaan ryhmään kuuluis :grin
 
Mekin mennään perhe-arteen ultraan! Kiva kuulla että siellä oli hyvä palvelu! [emoji4] vielä pitäis pari viikkoa jaksaa odotella...
 
Mulla on kyllä muutettu la ultran jälkeen vaikka eroa oli kokonaiset 1pv. Mun käsitys että menkkojen mukaan neuvolassa lasketaan arvioitu la ja nt ultrassa sikiön koon mukaan virallinen la. Näin ainakin pks. :)

Ok, hyvä tietää! Mulla taas ei muutettu la:ta esikoisen kanssa nt:ssä vaikka ero oli +5 pvää (pks). :grin Ja ero pysyi loppuun asti. Itse ajattelen niin, että la:ta olisi hyvä tarkentaa siinä vaiheessa, kun mittausvirheiden todennäköisyys pienenee. Neuvoloiden ja sairaaloiden käytännöt eroavat musta toisistaan yllättävän paljon.
 
Ok, hyvä tietää! Mulla taas ei muutettu la:ta esikoisen kanssa nt:ssä vaikka ero oli +5 pvää (pks). :grin Ja ero pysyi loppuun asti. Itse ajattelen niin, että la:ta olisi hyvä tarkentaa siinä vaiheessa, kun mittausvirheiden todennäköisyys pienenee. Neuvoloiden ja sairaaloiden käytännöt eroavat musta toisistaan yllättävän paljon.

Ja mulle gyne sanoi tänään että nimenomaan tässä vaiheessa ne mitat ja mittaerot on niin tarkkoja että siks parempi tarkentaa nyt. Kun myöhemmin se sikiö kasvaa sit hitaammin, kun nythän se mitta moninkertaistuu tyyliin viikossa.
 
Täällä käytiin tänään varhaisultrassa, pieni löytyi ja syke myös. :) Oman ja neuvolan laskun mukaan elettäisi 6+6 mutta ultra näytti 6+0. Josko nyt saisi itselle luottavaisemman mielen vaikka alussahan tässä vielä mennään :)
Niin ja samalla mulla todettiin pco.
 
Muokattu viimeksi:
Käytiin Helsingissä Perhe-Artessa ja oli tosi ihanat kätilöt ja makso 85€ eli kohtuu hintainenkin, suosittelen! :)

Kiitos vinkistä! Täällä Espoossa nuo varhaisultrat on aika hunajaisissa hinnoissa, edelliskerralla maksoi 185 euroa kelakorvausten jälkeen.. :bored:
Katsoin että tuohon Perhe-Arteen ajaa tästä meiltä vain 10 minuuttia. Eiköhän sinne espoolaisiakin huolita. :)
 
Mulle ainakin neuvolaan soitellessa sanottiin, että mennään aluksi kuukautisten alkamispäivän mukaan ja sit nt-ultrassa katsotaan se oikea laskettu aika. Kuukautisten perusteella munkin la olis kai 28.4., mutta koska mulla on n. 34-44 päivän mittainen kierto ja olen itse löytänyt oviksen tikuttamalla, meen jo tässä vaiheesa omissa laskuissani oviksen mukaisella lasketulla ajalla, joka on 8.5. Oon siis ihan 100 % varma, että toi kuukautisten mukaan laskettu päivä heittää vähintään viikolla.

Ollaan menossa ens viikolla pari päivää ennen neuvolaa yksityiselle varhaisultraan. Onko kellään tietoa, korjaisko neuvola lasketun ajan jo ton yksityisen varhaisultran perusteella vai haluaako ne pitää siitä kuukautisiin perustuvasta arviosta kiinni ihan sinne nt-ultraan asti?
 
Mulle ainakin neuvolaan soitellessa sanottiin, että mennään aluksi kuukautisten alkamispäivän mukaan ja sit nt-ultrassa katsotaan se oikea laskettu aika. Kuukautisten perusteella munkin la olis kai 28.4., mutta koska mulla on n. 34-44 päivän mittainen kierto ja olen itse löytänyt oviksen tikuttamalla, meen jo tässä vaiheesa omissa laskuissani oviksen mukaisella lasketulla ajalla, joka on 8.5. Oon siis ihan 100 % varma, että toi kuukautisten mukaan laskettu päivä heittää vähintään viikolla.

Ollaan menossa ens viikolla pari päivää ennen neuvolaa yksityiselle varhaisultraan. Onko kellään tietoa, korjaisko neuvola lasketun ajan jo ton yksityisen varhaisultran perusteella vai haluaako ne pitää siitä kuukautisiin perustuvasta arviosta kiinni ihan sinne nt-ultraan asti?

Mrs R, tässä näyttäisi olevan eroja. Mulla ei viimeksi muutettu mitään, vaan menkkojen mukaan mentiin. Mulla oli silloin aika lyhyt kierto, joten olin vähän pidemmällä. Sitten kun nt-ultrassa eroa oli alle sen viikon, niin la jäi voimaan. Mutta tietysti, sun tilanteessa voisivat ehkä tehdä toisin, koska nt-ultra pitää tehdä oikeaan aikaan, ja turha sinne on mennä liian aikaisin, ja liian myöhään harmittaisi. Että ehkä ne herkemmin muuttaa la:n jos jo varhaisultrassa heittää kunnolla ja ovulaation ajankohta on tiedossa?
 
Mun ekassa (ja keskenmenneessä) raskaudessa la oli menkkojen mukaan 1.8 mutta olin ite varma et ei pidä paikkaansa ku kierto oli pidempi ja sain ovisplussan myöhemmin, ja epäilys sai vahvistuksen varhaisultrassa jossa todettiin raskauden alkaneen just se 2vko myöhemmin. Neuvolassa olin jo silloin käynyt mut soitin sinne niin ne muutti lasketuks ajaks 15.8 ja sen takia mulla myös siirtyi kaikki verikokeet, nt-ultrat yms.kahdella viikolla.

Eli hyvä juttu Mrs R. kun oot menossa ultraan ennen neuvolaa niin selviää mikä tilanne oikeasti on :)
 
Nyt on varhaisultra varattu, pääsen 2.10. Silloin kasassa 7+1, eli sykkeet jos niitä on, pitäisi silloin varmasti jo löytyä.
Nyt kun sitten saa itsensä vielä pysymään nahoissaan tuon 16 päivää... :nailbiting:
 
Kirjoitinkin tuonne toiseen ketjuun jo mutta laitanpa tännekin. Eli tänään kävin ultrassa neuvolan lähetteellä, syynä runsas verenvuoto ja aikaisemmat km. Yllätyksekseni masusta löytyi viikkoja (5+6) vastaava alkio sykkeen kera mutta myös kohdusisäinen iso verenvuoto, joka nyt siis vuotelee runsaana pois. Sain vuotoa vähentävää lääkettä ja vuodelepomääräyksen. Tilannetta kontrolloidaan nyt viikottain, eli seuraavan kerran ensi perjantaina tarkistetaan tilanne. Sinänsä pikkutyypillä oli kaikki hyvin, että oli oikeassa paikassa ja verenvirtaus sinne yksiöönsä näytti hyvältä. Nyt vain toivotaan parasta, että tuo kohdun verimassa saatais pian tuolta pois häiritsemästä. Aika hurjaa on kyllä kun verta ihan lorottaa välillä pöntöönkin ja sidettä saa vaihtaa usein.

Onnea kaikille hyvät ultrauutiset saaneille ja tsemppiä epävarmoissa tilanteissa kärvisteleville!! :Heartred
 
Ohoh Banana, onneksi kaikki kuitenkin pienellä hyvin! Epäilivätkö hematoomaa tms? Toivottavasti vuoto loppuu pian!
 
Aikomus mennä varhaisultraan tuossa lokakuun puolillävälin tosin vasta, kun nyt näitä viikkoja kasassa hurjat 4+0:happy: ekasta mentiin myös, kun tuntuu tuo odotus np-ultraan hurjan pitkältä..
 
Ohoh Banana, onneksi kaikki kuitenkin pienellä hyvin! Epäilivätkö hematoomaa tms? Toivottavasti vuoto loppuu pian!

FionaG, ei tullut arviota siitä mistä moinen vuoto johtuu. Ehkä sitä ei edes saada selville. Ultrakuvassa alkion mitta on 2.9 mm ja verialueen 50.4 x 31.3 mm :bag:. Nyt kun mietin taaksepäin ja edellistä onnistunutta raskauttani, niin siinä rv11 mulle tuli aivan massiivinen verenvuoto ihan puskista. Silloin verta tuli vähintään yhtä paljon kuin nyt ja suurin osa yhdellä kerralla. Olin silloin reissussa ja pääsin vasta viikon kuluttua tapahtuneesta lääkäriin (päätin mennä kotimaassa vasta kun olin taas varma että mikään sitkeinkään pikkuinen ei selviä tuollaisesta vuodosta ehjin nahoin). Yllätykseksi kaikki oli silloin hyvin eikä vuotoja sen jälkeen tullut. Eli saattoi silloin olla sama tilanne kuin nyt. Liekö mulla sitten jokin alttius tällaisiin o_O.

Kiitos tsempeistä!
 
Ihanaa Banana, että siellä on alkio kunnossa :Heartred

Mä laitoin äsken Fertinovaan viestiä varhaisultrasta, juteltiin miehen kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että mennään tälläkertaa varhaisultraan ettei käy samalla tavalla kun viimeksi. Eipähän tarvitse sitten niin kauaan stressata onko kaikki kunnossa.

Menee varmaan ainakin maanantaihin asti, että ottavat sieltä yhteyttä. Tai sitten soitan itse maanantaina jos eivät ole sieltä ehtineet yhteyttä ottaa.
 
Me käytiin tänään varhaisultrassa ja la siirtyi 6.5. Voi olla että siirryn tänne kirjoittelemaan tuolta huhtikuisista, neuvola on ensi viikolla ja saa nähdä miten laskevat la:n. Sydän löi pienellä tosi kovaa tahtia mutta oli tosi hankalassa paikassa niin että pituutta oli vähän vaikea mitata, peppu oli jotenkin piilossa. Onnistuivat kuitenkin ja 7mm oli pituutta.
 
Takaisin
Top