Varhaisultra

Kuinkahan helposti julkisella pääsee varhaisajan ultraan? Edellinen (samalla ensimmäinen) raskaus päättyi keskenmenoon. Keskenmeno todettiin muistaakseni rv 11+4 ja alkion todettiin vastaavan viikkoja 7+3. Olin siis ilmeisesti kantanut kuukauden kuolluta alkiota sisälläni ja onnellisesti luullut olevani raskaana. Mitään keskenmenon oireita ei ollut aiemmin. Varmasti olisi ollut helpompaa käsitellä asia jos olisin tiennyt keskenmenosta jo aiemmin, enkä kuvitellut olevani niin pitkään raskaana, sitä kun alkoi ajan kuluessa miettimään enemmän sitä onnellista tulevaisuutta (jota ei tullutkaan) :sad001 Ultrassa en siis ehtinyt käymään.

Lääkkeellinen tyhjennys oli 4.7.17. ja nyt oli yhdet kuukautiset välissä ja ekalla kierrolla tärppäsi. Tätä onnea nyt varjostaa pelko, että käy samalla tavalla kuin viimeksi ja haluaisin päästä ajoissa ultraan näkemään onko kaikki hyvin. Nyt viikkoja on todennäköisesti vasta 4+3 (hankala määrittää kun on epäsaannollinen kierto). Maanantaina soitan neuvolaan.

Kamalan hitaasti menee aika :arghh:
 
Muokattu viimeksi:
Lumituisku_ muistaakseni mulla katottiin mm, verikokeen ja iän ja painon yhteenlaskettu riski. Se ei ollu enään yhtä tarkka testi ja pari viikkoa joutui odottamaan tulosta.
 
Hansus, mulla oli esikoista odottaessa TÄYSIN sama tilanne!

Eka raskaus kesken viikolla 6, mut sain vasta np-ultrassa (muka vko 12) tietää ja pahaltahan se tuntui ettei keho saa edes sitä "raatoa" itse ulos, vaan antoi olettaa raskauden sujuvan hyvin.... tyhjennyksen jälkeen tuli yhdet menkat ja seuraavista tärppäs, syntyi pieni tyttö❤️

Toivotaan että sulla käy samoin!
 
voi ei! Ihan kamala tilanne Hansus:sad001 En uskalla edes ajatella sitä surua kun on jo kuvitellut päässeensä kriittisimpien viikkojen ohi ja saakin yhtäkkiä noin murskaavia uutisia. Toivottavasti pieni pysyy nyt kyydissä loppuun asti :Heartred Ja uskon ja toivon että saisit lähetteen ultraan aikaisemmin tällä kertaa!
Aika menee tosiaan aivan liian hitaasti, kun joutuu vain odottamaan ja toivomaan ja laskemaan päiviä siihen että uskaltaisi huokaista edes hetkeksi.
 
Hieman ihmettelin oireiden vähyyttä, mutta sen piti olla normaalia. 30.6. (vieläpä syntymäpäivä) tuli verinen hyytymä ulos jonka takia lähdettiin päivystykseen. Siellä ei osattu sanoa oikein mitään ja maanantaina 3.4. uudestaan sairaalaan jossa todettiin alkion vastaavan viikkoja 7+3. 4.4. oli lääkkeellinen tyhjennys joka sekään ei ollut millään onnistua. Kaiken kaikkiaan kamala kokemus niin henkisesti kuin fyysisesti.

Tuo edellinenkin raskaus oli yllättävä kun aloin olla jo varma ettei saada lasta ilman apua. Seuraavalla viikolla oli tarkoitus soitella lääkärille, että jos lähdettäisiin tutkimaan syytä, mutta sitten tupsahtikin plussa, joten ei sitä tarvinnut soittaa. Ja nyt sitten keskenmenon jälkeen ensimmäisestä kierrosta raskaaksi. Aikaisemmin vuosia takana ilman yhtäkään onnistumista. Jotenkin hämmentää, että näin nopeasti tuli uudelleen raskaaksi ja samala pelottaa.

Tänä aamuna heräsin paniikissa, että joko pitää soittaa neuvolaan vai menikö aika jo ohi. Vielä yksi yö niin saa huolia purettua ja kyseltyä aikoja. Onneksi oma neuvolan täti oli oikein mukava :)
 
Sterling, tuo kyllä rohkaisi paljon. Toivottavasti meillä käy nyt yhtä ihanasti tälläkertaa ja saadaan lapsi syliin asti.

Superhero, toivottavasti pysyy :Heartred
 
Hei kaikille, täällä uusi tulokas. :)

Entuudestaan on jo 2 lasta, 9- ja 5-vuotiaat. Kolmatta on nyt yritetty reilun vuoden ajan, ja kaksi raskautta menikin sitten tänä keväänä kesken. Toinen viikolla 10 (keskenmeno tuli itsekseen, enkä ollut käynyt vielä ultrassa). Toisella kertaa sen jälkeen meninkin sitten varhaisultraan, ettei tulisi ongelmat yllätyksenä. Olikin sitten tuulimunaraskaus ja jouduttiin tekemään lääkkeellinen keskenmeno juuri ennen ulkomaan matkaa (ettei olisi siellä sitten alkanut)..

Oli kyllä tosi rankka kevät näiden kokemusten jäljiltä, onneksi kesä siinä välissä auttoi vielä uskaltamaan yrittää yhden kerran.

Tänään kun viiva sitten näytti plussaa iski samalla onni ja paniikki. Mitä jos tämäkään ei onnistu?

Pakko mennä varhaisultraan, sen jälkeen uskaltaa vasta hengähtää. Sormet ja varpaat ristissä että sieltä löytyy pieni syke!
 
Oho! Mitattiinko jollain toisella keinolla?

Mulla ei voitu myöskään mitata niskapoimua, kun oli jo rv 16 menossa, joten pääsin NIPT-verikokeeseen. Eli multa otettiin verikoe, lähetettiin jenkkeihin ja siellä sitten tutkivat verestäni vauvan soluja. Saatiin tieto, että ei ole yleisimpiä kromosomipoikkeavuuksia ja että tyttö on tulossa :) tää NIPT-testi on kai luotettavuudeltaan lähes 100%, ja olin tyytyväinen, että saatiin tää testi, mikä oli vauvalle täysin turvallinen. Lapsivesipunktioon en olis suostunu, entisellä pomollani meni kesken, kun reikä sikiökalvoissa ei umpeutunu ja lapsivesi tihkui pois :sad001
 
Esikoisen raskaudessa kävin varhaisultrassa, koska olin aivan varma ettei siellä ketään kyydissä ole. Ja sen takia olin aivan hermoheikko. Nyt mietiskelin pitkään ja päätin etten mene. Mieli on tässä raskaudessa paljon rauhallisempi ja jos tämä menee kesken niin ei se asia muutu vaikka ultrassa kävisinkin.. Täällä Oulussa on yksityinen neuvola jossa ultra maksaa vain 60€ eli todella edullinen.
 
Oho Holpakka. Onpa siellä halpa ultra. Mä soitin tänään neuvolaan ja varhaisultraan ei pääse, muuta kuin yksityiselle menemällä. Sen mitä löysin niin aika paljon tuntuu täällä Jyväskylässä maksavan. Ei kukaan tietäis Jyväskylässä edullisia paikkoja? Tai tässä lähettyvillä. En haluais, että käy samalla tavalla kun viimeksi :nailbiting:

Vaikka tiedän toki ettei se ultra siihen keskenmenoon auta, mutta olisihan se kivempi tietää ajoissa jos kaikki ei olekkaan hyvin. Ja kyllähän se lohduttaisikin kun saisin nähdä kaiken olevan kunnossa.
 
Hansus, ootko kysyny paljon Fertinovalla on ultra? Muistaakseni siel oli ainakin halvempi kuin Terveystalolla
 
Kävin tänään ultrassa. Edellisistä kuukautisista laskettuna olisi ollut 6+1. Näkyi vain raskauspussi. Jos pitkä kierto ja hedelmöittyminen tapahtunut myöhään niin voi olla normaalia. Mutta muuten kyllä vaikuttaa tuulimunalta [emoji45] Lauantaina käyn ultrassa uudestaan.
 
Tänään oli varhaisultra, jota olin kovasti jännittänyt. Viime viikolla alkoi niukka punertava vuoto ja kovat selkäkrampit, joten olin jo heittänyt pyyhkeen kehään koko raskauden suhteen. Viikonloppuna kuitenkin kehittyi sen verran etova olo, että mietin, että siellä voi tosiaan vielä tapahtuakin jotain. Menkoista laskettuna menossa on 6+6, ovulaatiosta 6+4, alkio oli just oikean kokoinen (6+4) ja sykkeen näki itsekin heti kun ultra vain osui alkioon. Nyt voi huokaista helpotuksesta ja alkaa jännittää seuraavaa ultraa :wink
 
Tsemppiä Annelenne piinaavaan odottamiseen! Toivotaan, että oli vain pidempi kierto.
 
Mulla kans ultra varattuna 29.9. Sillon 7+1 :) kävin ensimmäisestäkin.
 
Kiitos Julianna89 vinkistä. Tuolla näkyis olevan tähän mennessä halvinta 122€ ja omavastuun jälkeen 91,50€. Täytyy katsella malttaako odottaa vai varaanko tuolta varhaisultran. Vielä on joka tapauksessa liian aikaista edes varhaisultraan.
 
Mä luulin että pääsen kunnalliseen varhaisultraan kun oli maaliskuussa se kohdunulkoinen. Käsitin silloin kun ne sitä sairaalassa sanoivat että seuraavassa raskaudessa sitten ajoissa ultraan viikolla 6-7 että sen saa kunnan puolesta sitten. Mutta pitäisikin mennä yksityiselle kun tänään sitä selvitin. Mutta ymmärtäväinen neuvolatäti varasi mulle 21.9. neuvolaan lääkäriajan ja lääkärillä on ultralaite, mutta en tiedä pystyykö näkemään sillä miten paljon kun laite ei oo uusimmasta päästä vissiin. Pojan raskaudessa pääsin myös lääkärille ekalla neuvolakäynnillä kun oli takana keskenmeno. Silloin näkyi laitteessa kyllä jo sydän äänikin. Mutta jos nyt edes sen näkisi että olisi kiinnittynyt kohtuun. Mua pelottaa hirveesti että tulee uusi kohdunulkoinen ja joudun leikkaukseen jossa toinenkin munajohdin poistetaan. Ja kyllähän lääkäri sitten laittaa lähetteen jos epäilee jotain ja sitä kautta pääsen sitten kunnalliseen varhaisultraan. Mutta kyllä mäkin sitten varaan yksityiseen lääkärikäynnin jälkeen jos näyttää siltä että niin on parempi ja saa nopeasti vastauksia.
 
Heipähei! Hyppään huhtikuisista tänne puolelle, juuri kävin varhaisultrassa ja siellä löytyi vajaa sentin mittainen tyyppi jonka la on nyt 2.5. eli viikot 7+0, alun perin oli 7+4. Yksi keskenmeno takana joten alkuraskaus on ollut lähinnä pelkkää odottelua ja epätietoisuutta. Nyt kuitenkin uskaltaa jo vähän hengähtää ja olla pikkaisen onnellinen vaikka vielä on matkaa turvalliselle puolelle!
 
Mä kävin tänään varhaisultrassa ja siellä oli pikkusella kaikki hyvin, sydän pumppasi kunnolla :happy:. Mulla siirtyi päivällä laskettuaika eli nyt 7+0 (neuvolan mukaan oli laskettu 7+1). Oli niin huojentavaa ja mun oloa helpotti kyllä kummasti! Mä olin koko aamun niin jännityksessä ja oon koko viikon ollu ihan paiseissa et jos onko kesken mennyt tai tuulimuna. Oireita tosin ollut kyllä tarpeeksi, tänään aamulla meinasin oksentaakin.

Käytiin Helsingissä Perhe-Artessa ja oli tosi ihanat kätilöt ja makso 85€ eli kohtuu hintainenkin, suosittelen! :)
 
Mekin ollaan menossa perhe-arten ultraan. :) En oo aiemmin ar ultrassa käynyt mutta nyt oli semmonen olo että pakko päästä, ei pysty odottamaan nt ultraan jos kaikki ei olekaan hyvin. :bag:
 
Takaisin
Top