Ultra- ja neuvolakuulumiset

Minua istutettiin jo ennen rv34 ultraan siirtymista siina sydankayrilla ja sain moitteita kun erehdyin kertomaan, etta en ollut syonyt/juonut mitaan muuta kuin nopean aamupalan klo 6 ja kello oli silloin jo yli 12. Tulin paikalle suoraan duunista ja sitten minulle tuotiin pillimehu ja hieman moitittiin, etta raskaana olevan naisen tulisi syoda/juoda jotain hieman useammin. :smiley-ashamed008
Onneksi vauvalla oli kaikki kuitenkin hyvin, vaikka mamma itse onkin niin idiootti, ettei hoksaa edes laittaa ruokaa suuhunsa... :smiley-ashamed008
 
Minä olen myös ollut siellä sydänkäyrillä kahteen kertaan kontrolliultrakäynneillä. Pitkällään piti olla ja kehotettiin ottamaan hyvä asento missä jaksaa parikyt minuuttia olla. Pikkasen nauratti, kun pieni riehaantui ja sykkeet nousi hulluna..
 
Juu... kusin sitten yöllä housuun. o_O :smiley-ashamed008 Huomasin seisovani lammikossa sängyn vierellä, kun olin lähdössä vessaan. :eek: Aattelin, että nytkö ne vedet meni, mutta tarkemmin tutkiessa ja haistellessa...niin virtsaahan se oli. Jäin vähän sitä miettimään yöllä, mutta aamulla uudelleen housuja haistellessa olin varma, että pissaa se oli ja lisäksi siteeseen ei ollut tullut mitään. Neuvola oli sopivasti heti aamusta. Neuvolatädin tunnustelessa, hän sanoi tuntevan vauvan osat liian hyvin ja lisäksi juniori otti kunnon aamujumpat ja sai sykkeet 185-190 välille, eikä rauhottunut. Laittoi sitten kiireen vilkkaa äitipolille tarkistukseen ja sai omalla panikoinnillaan minutkin itkemään ja huolestumaan. Sairaalaan päästyä ihanan rauhallinen kätilö otti vastaan ja heti oli luottavaisempi olo. Käyrillä makailin ja vauveli nukahti ja sykkeet rauhottuivat. Piti olla jopa vähän juoda, jos heräisi ja liikkuisikin hieman. Puikko testi oli nega. Lääkäri tunnusteli ja ultrasi. Lapsivettä oli ja riittävästi. Sanoi, että olen niin hoikka, että lapsen osat tuntuvatkin helpommin sen takia. Sanoi myöskin, että on myös yksilöllisiä eroja vauvossa, että jotkut jumppailevat ajoittain sykkeet pilviin. Kohdunsuu oli vielä epäkypsä, ettei ihan lähipäivinä varmaan synnytetä. Painoarvio tällä hetkellä on reilu 3kg, ettei mikään jättiläinen pitäisi olla tulossa. Tosin olen kuullut esikoisen ja kuopuksen synnytyksen jälkeen, että isohan tää oli kommentin, et maha voi hämätä. Tällainen yllätysaamupäivä tänään...
 
Neuvolassa käyty, pää on tosi alhaalla mutta ei ihan vielä kiinnittynyt. Pari seuraavaa neuvola-aikaa on varattu ja niiden jälkeen, lasketun ajan tietämissä, pitäisi kuulemma käydä äitipolilla näytillä. Taas kerran ei voi kuin ihmetellä, miten nämä viikot on juossu.. Tuntuu, että vasta oli kevät ja odoteltiin malttamattomina ensimmäistä ultraa ja kohta on jo h-hetki käsillä!!! :) :blob9
 
Onko teiltä muilta jo otettu se Streptokokki näyte? Minulta otettiin parin viikon takasessa neuvolassa ja viime viikolla oli tulokse, joka oli positiivinen. Onko muilla tullut positiivista? En ole siitä sen enempää huolissani mutta kuulemma synnytyksen aikana annetaan sitten antibiootit suoneen ja nopeasta kotiutumisesta ei kannata haaveilla.
 
Multa on otettu streptokokkinäyte kahdesti. Eka otettiin ensimäisellä neuvolalääkärikäynnillä, siitä en koskaan saanut tuloksia koska näyte oli hukkunut sairaalassa. Viime neuvolaläärikäynnillä sitä ei olisi suostuttu ottamaan jos en olisi sitä vaatimalla vaatinut. Tulos oli negatiivinen, joten positiivisesta ei ole kokemusta, mutta oon kans kuullut että synnytyksessä antibiootit suoneen, jotta ei tartu vauvaan, mutta en tiedä miten se sitten kotiutumiseen vaikuttaa? :eek:

Tietääkö kukaan, että miten nopeasti semmoinen streptokokki voi ns. tulla? Bakteeri kuulema viihtyy emättimessä jossa on hiivatulehdus. Mulla on tällä hetkellä kahdeksas hiivatulehdus, ja neuvolasta sanottiin että ei kannata hoitaa ennenkuin tuntuu siltä ettei enää millään pärjää sen kanssa ja saan siihen seuraavalla kerralla jonkun paikallishoitoreseptilääkkeen kun normilääkkeillä (canesten, gynodaktarin) ei kauaa pysy poissa. Voiko bakteeritulehdus vielä tässäkin vaiheessa yhtäkkiä tulla? Rv 34+4 menossa. Oisko näyte hyvä vielä ottaa ennen synnytystä?
 
Multa otettiin streptonäyte viime viikolla ja tässä nyt odotellaan tuloksia. Jos on positiivinen, niin synnytyksessä annetaan antibioottia suoneen jotta vauva ei saisi tartuntaa. JOS vauva saisi tartunnan voi se johtaa pahempaan infektioon. Mutta juuri tämän takia se testi otetaan ja annetaan antibioottia, että vältytään siltä että vauva saisi tartunnan. Itse en ole kuullut mitään että positiivisuus vaikuttaisi kotiutumiseen, siis olettaen ettei vauva saanut tartuntaa. Ymmärtääkseni sitä joko on tai ei ole positiivinen emättimessä tai/ja persuksissa, ja eikä syytä tälle tiedetä, joillakin se vaan kuuluu normaaliin bakteerikasvustoon näissä paikoissa eikä se aiheuta mitään oireita naisille, mutta siis vauvalle voi olla vaarallinen. Ja kun kerran on positiivinen niin siitä on kuulemma lähes mahdoton päästä eroon (tän takia ei vissiin anneta antibioottikuuria aikaisemmin), synnytyksen aikana bakteerikanta kuitenkin minimoidaan antibiooteilla jotta vauvalla olisi pienempi riski saada tartunta. Näin siis olen ymmärtänyt :)
 
Mulla todettiin esikoista odottaessa streptokokki - taisi löytyä samalla kun mulla oli virtsatien tulehdus ja otettiin virtsanviljely. Synnytyksessä sain sitten antibioottitipan ja vauvan vointia tarkkailtiin ehkä vähän tarkemmin kuin tavallista, mutta muuta kummempaa streptokokista ei seurannut. Kotiin päästiin 3vrk:n jälkeen ja se on täällä Tukholmassa ainakin vakio.
Sen sijaan olen nyt raskauden aikana ollut huolissani streptokokin uusiutumisesta, se kun voi käsittääkseni olla myös oireeton ja tulla oikeastaan koska tahansa (ja korjatkaa nyt jos olen väärässä!).
Tällä kertaa testiä ei oltaisi otettu edes rutiininomaisesti vaikka olenkin GPS-kantaja (niinkuin ilmeisesti hyvin moni meistä), mutta vaatimalla vaadin että se otettiin kaksi viikkoa sitten ja ainakin nyt näyttää siltä että tulos on nega koska perään ei ole soiteltu. Eli ei antibioottia tällä kertaa.
Mutta ihan oikeasti ihmettelen sitä, että jos olen kerran kantaja, eikö olisi parempi ja turvallisempaa saada ne antibioottitipat joka tapauksessa synnytyksessä (eihän niistä haittaakaan ole?), jos se streptokokki sattuukin puhkeamaan ihan just ennen synnytystä? Niin ei kuulemma ole käytäntö ainakaan täällä. Just wondering....
 
Neuvolassa käyty, tänään 37+4 ja kaikki arvot ok. Keskikäyrillä mennään koon mukaan, vauva kasvaa niinkuin täytyykin ja ei sitä streptokokkiakaan ollut tällä kertaa.
Ja jee, vauva edelleen pää alaspäin, tosi pää ei v-i-e-l-ä-k-ä-ä-n kiinnittynyt. Maha on laskeutunut ja kuulemma vauva myös, toivottavasti se sinne kohta jää asemiin.
Ja painoa on tullut kahdessa viikossa puoli kiloa, lähtöpainosta +15kg eli mulle vähän tai ihan sopivasti kun esikoisen kanssa kiloja tuli turvotuksen kera 24kg. Vaikkei neuvolassa koskaan edes kysytä mun painoa, ite mä käyn siellä vaa`alla punnitsemassa ihan mielenkiinnosta. Ei kai siihen painon kyttäämiseen oo edes aihetta kun on normaalimitoissa muuten. Toistaiseksi siis, katotaan miten himomakeannälkäinen karkkimässääjä musta tulee imettäessä, ho-hoo!

Toistaiseksi olen välttynyt myös turpoamiselta, mikä on tosi tosi tosi ihanaa - kun muistelen viime raskauden heinäkuista loppuelefanttioloa, on oma olo melkein kun keijukaisella :happy093

Miten teillä muilla, joko päät on kiinnittyneet? Ja millä viikoilla? Mua pelottaa edelleen että vauva päättää yhtäkkiä kääntyä perätilaan....
 
Eilen oli neuvola, jonka sekä mä, että täti toivottiin olevan viimeinen ennen synnytystä.. :D Painoa oli tullut vain 300 grammaa, josta sain kiitosta (oonko jo aika epätoivoinen tapaus) ja hb oli tosi hyvä pitkästä aikaa. Sf 34 cm ja käsky rasvailla arpista vatsaa, no teen sitä joka tapauksessa pari krt päivässä! Käsiteltiin ympäripyöreesti lapsivuodeaikaa, täti varmisti, että meillä on kaikki tavarat kotona ja kassi pakattuna. Viikon sisällä kotiutumisesta pitää käydä neuvolassa. Täällä resurssipulan vuoksi ei saa nyt kotikäyntejä, mut kun mies isyyslomalla silloin, niin päästään kätevästi omalla autolla. Sit kun toukkanen on 3 vkoa vanha, meidän neuvola vaihtuu taas, pikkuisen kauemmas, mutta sinne pääsee yhdellä bussilla, nykyiseen pitäis vaihtaa. Lähtipäs mun löpinät harhaileen..

Samalla kävin hankkimassa yhden mustelman lisää verikokeessa, kun syynäävät maksa-arvoja. Viimeks tuli seuraavana päivänä vastaus, nyt ei oo soittoo kuulunut. Joten joko kaikki oli hyvin tai sit mut on unohdettu.. Toivon ensimmäistä. :) Neuvolan täti katseli vanhoja tuloksia ja sanoi, että vaikuttaa liittyvän raskaushepatoosiin, mutta koska sappiarvot on ratkaisevammat ja ne oli ok, ei synnytystä ole tarpeen käynnistää etukäteen. Seurailevat silti, luonnollisesti.
 
Mulla eilen ylimääräinen neuvola, terkkari halusi kontrollin kun sf-mitan kasvu oli aiemmin hidastunut ja vauva laskeutunut jo aika alas. No, nyt sf palautunut takaisin yläkäyrälle ja lapsi about samassa kohtaa kuin viimeksi, eli toivottavasti ei ihan vielä karkaa :) Muutkin arvot ok, hemppa 132 ja verenpaine 113/81 eli ei ihmeempää niissä. Toiseen ketjuun jo sanoinkin, että paino oli ottanut harppauksen, hups laughing7

Multa ei oo tietääkseni otettu tuota streptokokkinäytettä, ens kerralla yritän muistaa kysyä siitä.

Eiliselle osui myös tutustumiskäynti kättärille, siellä lähinnä kerrattiin synnytysvalmennuksessa puhuttuja asioita, mutta jotenkin tuntui, että osasivat kertoa paljon paremmin ja hommasta jäi enemmän käteen. Lisäksi oli tietty kiva kuulla nimenomaan KOSin käytäntöjä ja nähdä vähän paikkoja. Hyvä fiilis jäi palata seuraavan kerran toivottavasti tositoimiin :)
 
Oon sitten hieman erikoinen mamma :happy4 , koska neuvolatäti sano, ettei ole monella tavannut tällaista kohtua, jossa ohuet vatsanpeitteet. Lapsen osat voi tuntea niin hyvin. Pystyy tuntemaan missä on varpaat, kantapää yms. voi ottaa jalasta kiinni. Viime viikollahan kävin siellä äitipolilla tarkistuksessa, että lapsivettä on ok. Vesi on minulla "lammikkoina" kohdussa ja etenkin selällään maatessa se jää selkä puolelle. Että näin tässä raskaudessa...
 
37+1 neuvola aamulla. Eipä mitään erikoista, rr hyvä, paino ok, pissa puhdas ja keskikäyrällä vauva kasvaa. Tosi alhaalla tätsyn mukaan. Sanoi, että mahtaa olla raskasta... juu niin on! :D Tänään oon ihan älyttömän väsynyt. Nukuin yön hyvin ja päikkärit hyvin, mut ei vaa piristy! Ostin muuten kaupasta vadelmanlehtiteetä. Eilen maistoin kupillisen ja tänään juonut kohta kannun. On kyl tosi hyvää musta, että ihan mielellää tätä lipittelee, vaikka ei mitään auttaiskaan... :)
 
Oon sitten hieman erikoinen mamma :happy4 , koska neuvolatäti sano, ettei ole monella tavannut tällaista kohtua, jossa ohuet vatsanpeitteet. Lapsen osat voi tuntea niin hyvin. Pystyy tuntemaan missä on varpaat, kantapää yms. voi ottaa jalasta kiinni. Viime viikollahan kävin siellä äitipolilla tarkistuksessa, että lapsivettä on ok. Vesi on minulla "lammikkoina" kohdussa ja etenkin selällään maatessa se jää selkä puolelle. Että näin tässä raskaudessa...
 
Eilen käytiin neuvolassa. Sf-mitta 33, paineet 110/76, hemppa 130. "Kevyttä" turvotusta kaksi kiloa edellisestä käynnistä, ei hele..... Vettä pitäis alkaa juomaan urakalla. Ensi viikolla taas neuvolaan ja seuraavalla viikolla "eräpäivänä" käynti äitipolilla. Laskettuun aikaan mukamas 10 päivää, hui.. Jotenkin on itsellä sellainen tunne, että eiköhän tuo yli mene.
 
Tänä aamuna jouduin taas verikokeisiin ja koska sappitutkimus kulkee mutkan kautta, saan siitä tulokset vasta maanantaina.. Maksa oli 83, eli noussut taas pikkuisen. Sitten pääsin käyrille 15 minuutiksi, kaunista siksakkia tuli. Meinasin nukahtaa siihen, kun viime yönä en oikein saanut nukuttua ja aamun jouduin vaan jonotteleen joka paikkaan.. Sen (+odottelun) jälkeen oli lääkärinaika. Se kyseli, ultrasi ja jahkasi.. Vauvalla oli kaikki hyvin ja hyviä hengitysliikkeitä teki ja nikotteli iloisesti. :) Sit lekuri päätti tunkee sormensa mun sisään. Kanavaa oli vielä 2,5 cm ja ei ees sormelle auki. :sad001 Kaikki ne kivut ja jomotukset FOR ABSOLUTELY NOTHING!!! Masentavaa..

Sain käskyn käydä huomenna ja ylihuomenna käyrällä ja 90% todennäköisyydellä MAANANTAINA ALETAAN KÄYNNISTELEEN! :Heartred Siinä saattaa kypsymättömyyden takia mennä muutama pv kuulemma ja kaikki oli hirveen epämääräistä, mulla on tarpeeks tekemistä muistaa kaikki ne kellonajat ja päivämäärät ja paikat joissa pitää olla. Jos ees puolet muistaisin..

Mutta yhteenvetona tästä rumbasta - meillä varmaan on ens viikolla vauva! :Heartred
L M& toukka 38+6.
 
Tästä Se sitten lähtee!! Maanantaina voikin istua nenä kiinni tässä sivustossa ja odotella vauvauutisia :)
 
Mulla oli lääkärintarkistus ja yllätyksenä kanavaa jäljellä 2 cm ja kohdunsuu sormelle auki. Eikä mitään tuntemuksia ole ollut lukuunottamatta "kilttejä" supistuksia. Lääkäri lupaili, että kohta lähtee syntymään, mutta yhtään ei vielä siltä tunnu. Eihän tässä ole kuin reilu viikko laskettuun aikaan. Painoarvioksi tuli 3,3 kg, jos laskettuna aikana syntyisi, eli aika siro vauva luvassa. Tosin noi ultran ennusteet ei tosiaan aina pidä paikkaansa. Esikoisesta sanottiin, että sellainen nelikiloinen tulossa (3 päivää ennen synnytystä), mutta yliaikainen 3,4 kg paketti tuli ulos. Ja toi oli ultran arvio lääkärin tekemänä ja kokenut neuvolan terveydenhoitaja sanoi, ettei varmasti ole nelikiloinen.
 
Voi apua tosiaan, vauvaantuvien määrä alkaa nyt ensi viikolla varmasti kasvaa! :) LA:t jo monella niin lähellä ja tiistainahan on jo LOKAKUU!
 
Takaisin
Top