Ultra- ja neuvolakuulumiset

Ainii, ja vauva edelleen pää alaspäin ja kasvot mun selkärangassa tiukasti kiinni :) eikä suostunut näyttämään kasvojansa :sad001
 
Voi sophie82, et sä ole tehny mitään väärää etkä oo epäonnistunut vauvasi huolehtimisesta! Ei sille raskausdiabetekselle vaan mitään voi jos tulee! Luonto on kummallinen ja joillekin vain tulee raskauden aikana RD. Ajattele siltä kantilta vauvasi "isompaa" kokoa, että hän on hyvinvoiva ja saanut tarpeeksi ravintoa. :) eikö ole ihana tietää, että vauvasi kasvaa ja vahvistuu hyvin? :Heartred toivotaan tietysti, että sinun ei tarvitse insuliinihoitoja aloittaa. Jaksamisia! :)

Iiks mulla huomenna se synnytystapa-arvio! :) ja ainii nyt poksutaan jo 35+0! Jee! :Heartred
 
Nii ja tänää ensimmäinen "virallinen" äitiyslomapäivä! :) (oon ollu saikulla jo hyvän tovin, niin eipähän tää oleskelu mihinkään muutu :D )
 
Sophie, ei kannata masentua tai tuntea syyllisyyttä tai epäonnistumista! Joilelkin se rd vaan tulee hormonien vaikutuksesta, ilman mitään äidin vaikutusta asiaan. Pääasia, että asia nyt selvisi ja pääset seurailemaan ruokavaliota ja mittailemaan itse sokereita. Se on ihan helppoa ja itse asiassa hyödyllistä . Näin olen itse asia kokenut, joten no worries :)
 
Kiitos mammat! Tässä nyt tsempataan että itsekkin olis ok asian suhteen eikä itseään syyttäisi. Diabeteslääkäri antoi 3 käskyä
1. Verensokerin mittaus koko loppuraskauden ajan 2-6 kertaa päivässä
2. 1h liikuntaa päivittäin
3. 2000kcal ruokavalio

Sitä jäin ihmettelemään kun lääkärin lausunnossa paastoarvon kohdalla lukee "???", arvo 42 kun rajat jotain 65-100. Eli reippaasti alle viitearvojen. Kolme seuraavaa arvoa glukoosin jälkeen oli sitten koholla. Mutta voisko neiti lääkäri ottaa selvää mitä se tarkoittaa että paastoarvo on noin alhainen eikä vain laittaa siihen kysymysmerkkejä???

10 päivän päästä uusi aika ja sit jos en oo saanut arvoja kuriin niin aloitetaan insuliini. Alkaa kyl vit...a tää lääkärissä ravaaminen. Oon ollut 6 päivää kotona, josta 3 mennyt sairaalassa. Ja sama tahti näyttää jatkuvan loppuajan. Tuntuu siltä kun olisin kuolemansairas, eihän tässä oikeesti oo mitään järkeä enää!
 
Erikoista tuo paastoarvon kuittaaminen kysymysmerkillä...Siellä taitaa olla muuten eri viitearvot kuin täällä (5.3, 10.00 ja 8.6)?

Mä en saanut mitään liikuntasuosituksia enkä max kalorirajaakaan. Sanottiin vaan, että ei kannata hirveesti sokeria/huonoja hiilareita syödä tai ainakin sen verran vain, ettei mene verensokerimittari yli "sallitun" rajan...
 
Ei hätää Sophie, otat ateriarytmin haltuun, kiinnität huomiota lautasen sisältöön ja annoskokoon. Ja olet armollinen itsellesi, ei tarvitse ruoskia itseään. Vaikka todellakin tunnistan tunteen, olen tuon radin kanssa elänyt nyt kesäkuun lopulta. Edelleen sokerit temppuilee välillä, vaikka on insuliinit käytössä. Teen parhaani ja pidän huolen itsestäni, niin pidän huolta myös vauvasta. Netistä löytyy hyviä vinkkejä ruokailuun. Ja raskauden jälkeen on tärkeää saada kroppa kuntoon, ettei kakkostyypin diabetes pamahda päälle. Tsemppiä!
 
Noni nyt on käyty synnytystapa-arvioinnissa. Ei ollut kyllä mitään herkkua se lantiontilavuus tutkimus... :/ mutta onneksi kuulemma oli normaali hyvä lantio ja vauva mahtuisi tulemaan alakautta ja oli raivotarjonnassa. :) Vauvan kokoa arvioi tunnustelemalla vatsan päältä ja sanoi, että normaali/siron kokoinen vauva! :Heartred kohdunkaula oli lyhentynyt (2,5 cm jäljellä) ja pehmentynyt, jee joten on ne harkkasupparit jotain sit aikaan saanut. :) Nyt hyvillä mielin taas jaksaa odottaa. :)

-Sanuliini & papu 35+1-
 
Hei kerrotkos Sanuliini miten se lantiontilavuus tutkimus toteutettiin? Onko se tosissaan totta, että lääkäri tunkee NYRKKINSÄ tuonne alas? Joojoo, tiedän, että kyllähän sieltä vauvakin tulee ulos, mutta uskon, että siinä tilassa kroppa vähän on varautunut synnytykseen, mutta jos kylmiltään tungetaan nyrkillä nii auts.

Mutta iloisempiin aiheisiin, työpäiviä jäljellä 8, sitten äippälomaillaan! Jee! Tänään olen viettänyt vapaapäivää ja keksein tässä päiväni ratoksi päästä kaikista omista ylimääräisistä vaatteistani eroon, ihanan vapauttavaa karsia vaatekaappia ja sitten vauvan synnyttyä alkaa tosissaan uudistaa kaappejani :) Nettikirpputorit huutaa nyt ja suorastaan kuulen tuon rahan kilinän tililleni :excited001
 
Saria1 ei onneks mitään nyrkkiä tunkenu ainakaan tonne sisälle. :) ihan sormilla ensin tunnusteli kohdunkaulan ja sitten jotenkin kahdella sormella tutki jotkut lantionluut jotka tuntuu sivuilla emättimessä. Sitten tunnusteli häntäluuta painamalla hiukan sitä alas, kokeili miten joustaa ja onko tiellä. Lopuksi kokeili (silloin kyllä nyrkillä) tosta emättimen ulkopuolelta suurinpiirtein välilihankohdilta että mahtuuko nyrkki johonkin toho luiden väliin. :D toivottavasti ymmärsitte. :)
Mutta siis eihän se koskaan mukavalta tunnu ku tuolla ronkitaan ja välillä tunnusteli aika ronskististi plus mulla oli kandeja siellä mukana joten jouduin kahteen kertaan noiden tutkimusten kohteeksi! :D onneksi kandityttö oli hiukan hellempi.
 
No huh! Ajattelin jo, että jo on markkinat jos kaikki nyrkillä tehtäisiin. Ei tuo onneksi kuulosta pahalta, enemmänkin pelottaa se tuomio, jos sanotaankin, ettei mahdu syntymään alakautta.. No täytyypi toivoa parasta!
 
Mä mietin että mitenköhän toi arvio tehdään täällä, kun täällä tehdään asiat joskus vähän erillailla :smiley-ashamed008 Meinaa tiistaina lääkäri ilmoitti että se opettaa ens kerralla mun miehen hieroo mun välilihaa.. Ei siinä mitään, se oli muutenkin suunnitelmissa mutta en nyt ihan ajatellut että joku opettaa mun miestä. Loput siitä käynnistä meni ohi ku kuvittelin itteni siinä gynepenkissä jalat pystyssä ja noi kaks miestä hieromassa mun alapäätä :smiley-ashamed004 Mies oli aluksi ihan et no problem, ja sit ku selitin ton skenarion ja et se on sitten oikeesti siinä vieressä katsomassa kun mieslääkäri hieroo sen ikiomaa aarretta? Kyl se meni vähän mietteliääks :laughing002 (kyseessä voi tosin olla kommunikaationgelma ja opetusta ei tehdä ihan noin, mutta vähän mä menasin pudota perseelleni..)
 
Jaahas, nää lähtee sitten oyssissa käymään näytillä huomenna.. Kaulaa n. 1,5cm, kahessa viikossa kadonnut saman verran. Neuvolatäti toivo vaan mitanneensa väärin, vaan en usko ku lääkäriki seiso vieressä. Nähtäväksi jää oonko sitte loppuajan siellä jumissa vai vieläkö päästävät kotiin..
Jotenki vähän sellanen puolishokki-olotila, naureskelin siskolle tossa että ei vissiin ollukkaan hättäilyä yhtään ku tuntu että pitää kaikki saada mahd. valmiiksi :rolleyes: Taidan pakkailla sairaalakassin tänään loppuun ja ottaa huomenna matkaan..
 
Voi Kyumin! Tsemppiä! :) apuva sulla voi olla kohta jo vauva sylissä!! :) mutta toivotaan että hiukan aikaa vielä viihtyisi kasvamassa. :)
 
Jospa se edes viikon viihtyisi vielä tuolla, huomenna selviää mitä tapahtuu ja millon. Informoin tänne ihan satavarmasti :D Mää en oo ees sisäistäny ajatusta vielä että hitto, tuohan voi ruveta tuleen käytännössä ihan millon hyvänsä tuolta jos niin päättää, mää luulen että miehelle se iskee nopiammin :D
Mutta kiitokset, eiköhän tästä selvetä :wink
 
Huh, toivottavasti Kyumin vauva malttaisi vielä hetken odotella, paljon tsemppiä! Ja terveisiä myös meidän toiselle vuodepotilaalle Takuttajalle, toivottavasti saatte ajan jotenkin kulumaan. Onpa tosi tylsä molempien tilanne :sad001
 
Kotiin saatiin tulla takas, mutta täysvuodelepo oli komento lääkäriltä ja heti soittoa polille jos jokin vähääkään epäilyttää+uusintakontrolli ja anestesialääkärin kans porinat kahen viikon päähän. "Ihana" ajatus maata vielä muutama viikko... :sad001 No, kossi oli kasvanu taas, nyt on kahen kilon raja rikki! :) Kaikki muutenki ok, kanavaa oli tän mittauksen mukaan kuitenki 2,2cm, huh! :)) Tosin nyt kun samalla sovittiin sektiosta (itse asiassa mun synnytykset kuulemma tulee olemaan sektioita, koska sen raudan poistaminen ois ihan liian vaikea, vaarallinen ja v*mäinen operaatio), ronkki lääkäri sitä rautaa niin kipeästi että meinas huuto päästä ja en tahtonut pystyä kunnolla liikkumaan about 1½ tuntiin.. Saakutta että sattu, sääliksi käy teitä jotka joutuu pungertaan nyytit alakautta :/ Oli kuulemma rauta kääntynytkin ja vaihtanut paikkaa, ortopedin mielestä ei ollut asentanut sitä niin, että pitäisi mitenkään tuntua. Ihmekkös ku tuota ollut vähän kipeä...
 
Tänään yks viimeisiä äitiysneuvoloita, ens kerta vasta 23. pv, jos vaavi on viä masussa.. :) Yks sovittu käynti äitiyspolilla on siinä välissä. Nyt oli puhe imetyksestä, yks enkunkielinen opetusvideopätkä katsottiin ja prosyyriä tuli taas.. Painoo oli tullut vaan 500 g tällä välillä, tätä ennen ku on tullu vähän liikaa.. Mut nyt en oo syöny mitään makeeta, ainoastaan terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ja liikkunut oon sen mitä näissä olosuhteissa pystyy. Vähän se hymähteli kokonaispainonnousulle, mutta totesi, että on ok, jos vähän enämpi painoo synnytyksen jlk, ku imettäminen kuluttaa paljon -> väistämättä laihtuu.
Hb oli pikkasen taas noussu, mut edelleen jatkan rautaa. Toukankin näin taas, joskin se oli ihan oudossa asennossa, paljoo ei saanu selvää.. Pää alaspäin kumminkin. Sf-mitta oli eka sama kuin viimeks, kävi jo pieni *glungs*, mut sit täti tajus, että mun kohtu menee vähän vinoon tuonne rintalastan alle vasemmalle puolelle, sit saatiinkin heti parisen senttiä lisäpituutta. Vaavilla oli hirmuisen nopea syke, siks ultralla tarkistettiin, että lyö tasaisesti. Onneks sentään, ehdin siinäkin välissä maalaileen jo parit pirut seinälle.. Toivottavasti normaalia, että vaihtelee.

Tiedustelin, tehdäänkö mulle synnytystapa-arviota, meinasi, että ei.. Kuulemma aika harvalle tehdään, pitää olla jotain erityissyytä siihen.

Mukaan sain vielä lainaks cd:n, joka auttaa kuulemma opiskeleen rentoutumista synnytyksen aikana. :) Pitääpä kuunnella! :wink
 
Neuvolassa käytiin (nyt 35+3) ja halleluujaa vauva on kääntynyt pää alaspäin!!!! :smiley-bounce022
Ihanaa, nyt ei tarvi keskittyä miettimään kääntämisyrityksiä ja sektioita! Pidetään peukkuja että vauva myös päättää pysytellä samassa asennossa, ei ollut nimittäin vielä pää kiinnittynyt eli pahimmassa tapauksessa saattaa hyvinkin vielä kääntyillä. Pitänee ottaa aika iisisti siis.
Tuntui aika pikaiselta ja ehkä vähän ylimalkaiselta käynniltä tämä: ei verinäytettä, ei pissanäytettä (otettu viimeks vkolla 24!), ei mitattu painoa mutta verenpaineen sentäs otti ja mittasi mahan sekä kuunteli vauvan sydänäänet.
Ehkä kakkossynnyttäjien kanssa ei hössötetä turhista, varsinkin kun eka raskaus oli normaali, samoin tämäkin, eikä ole mitään kummempia oireita eikä turvotustakaan. Eli eipä siis mitään purnattavaa.

Sain jo "journaalin" mukaan matkaan joka pitää ottaa mukaan synnärille, sekä Liberon ilmaisnäyte-vaippakassinkin joka täällä jaetaan odottaville. Pieni lohtu kun äitiyspakkausta ei kerta saa...! Kassissa on pieni vaippapaketti, libressen siteitä (muttei mallia turbo - höh!), kosteuspyyheitä, vauvaöljyä ja imetyssuojia sekä pieni vauvalelu ynnä esitteitä.
Lisäksi laadittiin "synnytyskirje" synnärille, vaikka ei mulla siihen oikeastaan ollut mitään erityistä sanottavaa: toivon kipulääkitystä tilanteen mukaan kuten viimeksikin, ja luotan kätilöiden arvoihin. Eiköhän kaikki hyvin mee.
Seuraava neuvolakäynti on kahden viikon kuluttua. Sit nähdään joko olis pää kiinnittynyt!
 
Takaisin
Top