Ultra- ja neuvolakuulumiset

Meidän meuhkaajavauva on ilmeisesti myöskin alkanut valmistautua ulos tuloon, kun pari päivää on ollut niin rauhallista. Vauva siis kyllä liikkuu, enkä ole yhtään huolissani osannut olla, mutta selvästi hän keräilee nyt voimia maailmaan tuloon, kun masussa on vaan hiljaista hengailua ollut. Tai sitten poika pieni vihaa tätä siivousta, jota nyt sitten on tehtävä muuton vuoksi.

Neukku sanoi tänään, että pää on jo hyvin lähtökuopissaan ja sen kyllä huomaa, mihin mun masu on hävinnyt?! Näytän ihan samalta, kuin raskausviikolla 20-25.. Naapuri ei uskonut, kun kysyessä kerroin lasketun ajan olevan reilun viikon päästä :)
 
Kävin tänään hyvinvointikontrollissa. Tällä kertaa sai kuulla seuraavaa: vauva olisi kasvanut viimeiseen neljään viikkoon mukamas ihan sata grammaa. Lääkäri sanoi eka, että loppuraskaudessa on hankala arvioida, mutta hyvin varman kuuloisena sanoi tämän hetkiseksi arvioksi 2600g. Ja lapsivettä oli kuulemma aika vähän. Kohdunsuu vielä epäkypsä. Seuraus: vietin koko päivän oksitosiinitippa kädessä käyrillä, kun seurattiin miten vauva jaksaa supistuksia.

Ennen lääkärillä käyntiä olin myös käyrillä, sen mukaan supistuksia oli, mutta en kyllä itse niitä huomannut. Tipan kanssa oli myös supistuksia, mutta en niitä itse tajunnut ennen kuin kätilö kysyi, olenko tuntenu niitä. Ei siis missään nimessä ollut kipeitä supistuksia.

Seuraavan kerran menen perjantaina kontrolliin ja pitänee ottaa neulomus mukaan jos sinne taas joutuu jäämään koko päiväksi, voi jestas että oli TYLSÄ päivä. Ja minä kun ajattelin, että käväisen siellä ja tulen kotiin pesemään ikkunoita!
 
Tänään oli neuvola, (toivottavasti viimeinen) ja viikkoja nyt 39+4. Verenpaine oli taas koholla ja nyt alkaa ensimmäistä kertaa tuntumaan lievä turvotus kun sormus ei enää mennyt aamulla sormeen ja sormia on vaikea taivuttaa aamuisin- olen kyllä päässyt tosi helpolla turvotuksen suhteen tällä kertaa, mutta muistan hyvin (ja kauhulla) ekan raskauden megaelefanttijalat... Ihanaa että nyt saan kengät vielä jalkaan!Muuten kaikki oli kunnossa, vauva kasvaa kuulemma niin kuin pitääkin, ja täti kattoi vielä varmuuden vuoksi ihan ultralla että pää on alhaalla paikallaan, sydänäänet kuuluivat kuulemma niin ylhäällä ja vauvakin on vielä kova liikkumaan että halusi olla ihan varma. Seuraava verenpainekontrolli/pissatesti on viikon kuluttua, ja yliaikaa saa kuulemma mennä 2 vkoa ennenkuin varataan käynnistysaika sairaalasta. Eli viimeistään 24.10 meillä on vauva.Torstaina on siis maaginen laskettu aika eli saa nähdä pääsenkö kohta ilmoittautumaan "la meni jo"-ketjuun....Kotiin matkasin tänään vadelmalehtitee kassissa - jos sillä vaikka saisi vähän toimintaa aikaiseksi :happy119
 
Tämän voisi melkein laittaa positiivisuusketjuunkin, mutta äippäpolilla käyty perätilaepäilyn takia, ja voi iloa ja helpotusta, pää alaspäin siellä oltiin! :happy093

Lääkäri teki ensin tutkimuksen sekä sisäkautta ja mahan päältä, ja totesi heti, että "aika luiselta tuo epäilty pylly vaikuttaa". Ultrassa selvisikin sitten heti, että päähän se siellä... Periaatteessa olisivat voineet lähettää mut kotiin samoin tein kun asia selvisi, mutta sain vielä "kaupan päälle" ylimääräisen ultran sekä synnytystapa-arvion.

Vauvan painoarvio eilen 3435g, ja LA:n kokoarvio 3800-4000g - eli ei mikään ihan maailman hennoin lapsi, mutta ei tuntunut lääkärin mielestä myöskään erityisen isolta tutkiessa, eli toivoa on, ettei kokoarvio heittäisi kamalasti ainakaan yläkanttiin ja tarvitsisi 5kg jöötiä puskea pihalle :dance011

Lääkäri tutki myös lantion ja piti sitä sopusuhtaisena lapsen kokoon nähden, kohdussa oli lapsivettä "oikein mukavasti" ja pikkuinen oli virkeä, kuulemma pallea heilui siihen malliin että kovasti treenailee hengittämistä :love017
 
Mahtavia uutisia herne!!!
Täällä myös tuo kokoarvio 4kg. On kuulemma on sama synnyttääkö 3 tai 4 kilon vauvan, mutta vauvaa on helpompi hoitaa kun on vähän suurempi :) Toivotaan, että näin on :)
 
Mahtavaa, Herne, mikä helpotus! Jee!
Itse pusersin pari vuotta sitten maailmaan 4,2kg isopäisen esikoisen ja vaikkei tällä kertaa mitään kokoarvioita olekaan tehty, niin veikkaanpa että samassa kokoluokassa mennään nytkin. Toisaalta olen kuullut että kakkonen tulee helpommin ulos kun paikat on vetreinä, saa nyt nähdä pitääkö se paikkansa. Muistan että ekan kanssa neuvolassa vielä täti kehui että juu, tulee pienipäinen kaveri, ja synnärillä sitten vaan hurrattiin että olin saanut ulos niin ison pään! ehe-ehe.Ei kannata turhia jännittää nelikiloisen vauvan synnyttämistä - oli se pieni tai isompi niin aina se jossain tuntuu :happy7 Kuulin jostain jopa että isompi vauva olisi helpompi synnyttää kuin ihan pieni - en kyllä ihan tajua millä logiikalla? Mulla esikoinen tuli ilman kummempia traumoja ulos, ja vaikka vähän jouduttiinkin paikkoja tikkaamaan, niin se oli loppupeleissä ihan se ja sama, ei tuntunut missään. Mulle on koko ajan myös sanottu neuvolassa että nelikiloinen ei edes ole mikään "iso" enää vaan ihan normaalin kokoinen nykyisin. Ja meillä lähti viimeksi imetys ja kasvu tosi hyvin käyntiin, ja kehitys on aina ollut jotenkin reipasta, eli hoitokin oli kyllä suht helppoa.Riippuu tietenkin aina vauvan luonteesta. :)
 
Viimeinen äitiysneuvola tänään. Terkkari ihmetteli, että vieläkö tulen,koska olin ajatellut että olisin ollut jo synnyttämässä/synnyttänyt. Määräsi lääkkeeksi seksiä, että käynnistyisi kunnolla. Positiivista oli,ettei paino ollut noussut enää ja matalat verenpaineet oli nousseet normaaleiksi. Taas kaksi uutta merkkiä synnytyksen läheisyydestä. :) Kuten kirjotinkin jo tuonne valitus-ketjuun, että masennusta ilmassa tänään. Piti aamulla itkeä tirauttaa, kun lapsi ei synny. Torstaina voin jo soitella äitipolille ja kysellä yliaikaiskontrolliaikaa.
Vauvan pää tiukasti kiinnittynyt, ihan siellä matalalla on. Asento ei ole optimaalinen syntymistä ajatellen, koska terkkari epäili, että oli selkä selkään päin, että voi olla ettei siksi ole lähtenyt syntymään vielä, vaikka on ollut supistuksia yms.

rv 40+4
 
RV 38 käynti tänään. Vauva painaa nyt n 3,2kg, eli vähän on rauhoittunut tuo kasvu :) Painoarvio viikolle 40 n. 3,5kg, eli onneksi ei ole tulossa 4kg vauvaa :)

Tänään oli tarkoitus tehdä se kohdunsuun venytys-juttu, mutta suu oli niin tiukasti kiinni ettei sinne ollut mitään asiaa :sad001 MUTTA, vauvan pää oli tosi alhaalla ja kiinnittynyt oikean asentoon, eli jotain positiivista on kuitenkin tapahtunut! Eli muuten kaikki olisi valmista, supistukset vaan puuttuu :grin Käyrilläkin oltiin puolisen tuntia ja ai että ipana veti pultit kun se hoitaja paineli pikkasen kovakouraisesti. Kivasti pomppi ne anturat kun potkuja sateli. Lääkäri katteli sitä sydänkäyrää huvittuneena ja sanoi että vauva taisi reagoida aika reippaasti siihen laitteeseen, ja kehui sitten kovasti miten hyvin vauva reagoi ulkopuoliseen ärsytykseen :smiley-bounce01210min välein se supistuskäyrä vähän nousi, mutta tuskin oli mitään kun lääkäri ei erikseen kommentoinut. Kaikki siis hyvin, ja lääkäri vielä erikseen sanoi että näytätpä sä hyvinvoivalta, paljon paremmalta kuin kk sitten :wink

Tasan viikon päästä toistetaan samat toimenpiteet ja jo kahden viikon päästä maanantaina voidaan käynnistää. Lääkäri kysyi mikä päivä meille sopisi ja jos meillä on toiveita minä päivänä vauva syntyy.. öh.. istuttiin siinä huuli pyöreänä eikä osattu sanoa mitään, ei oltu odotettu että meille annetaan valinnanvaraa! No, ensi maanantaina sovitaan sitten päivä, jos ei ala tapahtumaan ennen sitä :)

Nyt tuntuu siltä että kaksi viikkoa menee vaikka päällä seisten!
 
Tuohan kuulostaa tosi hyvältä Sophie! :)

Mulla oli tänään normineuvola 38+4, ja siellä ei oikeastaan mitään ihmeellistä, mitä nyt paino taas humpsahtanut 2 kg ylöspäin kuudessa päivässä (eilisen ja tämän aamun kotipunnituksen välissä 700g nousua, argh) :smiley-angry003

Muutoin pissat ok, verenpaine 116/74, sykkeet +130, sf-mitta 36 eli aika tasaisesti yläkäyrän tuntumassa. Pää oli kuulemma jo aika alhaalla lantiossa. Nyt varattiin jo kolme aikaa LA:n tuolle puolen, mikä tuntui toisaalta vähän absurdilta, toisaalta taas vähän masentavalta. Toivottavasti ei niitä kaikkia tarvitse käyttää!
 
Tänään rv 38+1 ja tämänpäivän neuvolakuulumiseni ovat seuraavat:

Multa otettiin streptokokkinäyte toistuvien hiivatulehdusten varalta. En ees oo pysyny kärryillä onko nyt yhdeksäs vai kymmenes. Kohdunsuu oli pehmentynyt (viime kerralla oli siinä välimaastossa pehmeä/kiinteä), joten edistystä sen osalta jee! :) Paikat oli edelleen puolelletoista sormelle auki. Neuvolatätin mukaan voi alkaa tapahtua milloin vaan, mutta saas nyt nähdä.. :) Painoa oli reilussa viikossa tullut 1,1 kg, eli painonnousu on vähentyny rutkasti, onneksi!! :)
 
Tänään käytiin äitiyspolilla näytillä. Kohdunsuuta 1,5cm jäljellä ja kahdelle sormelle auki. Näköjään ne kivuttomatkin supistukset on jotain tehny. Tilanne on siis siltä kannalta niin hyvä, että nyt vaan ootellaan lähtölaukausta. Maanantaina sit uudestaan näytille jos ei ole vieläkään mitään tapahtunut. Sillon sitten ehkä käynnistellään tai odotetaan vielä pari päivää. Vauvalla kaikki hyvin ja nyt siis rv 41+3.
 
Nyt on siis käyty taas neuvolassa, meidän pienisuuri mies on jo 4116g!! Kolmessa viikossa on saanut haalittua itselleen painoa lisää jopa 1,2kg! Ei ihme että tuntuu jo niin painavalta.. Kehitys normaalia, on kuulemma jäntevä poika :) Seuraavalla kerralla annettaankin sitten rokotteita.
 
39+3 (lääkärin 39+0). Käyrillä käytiin ja monsteri aiheutti taas shown liikkumalla niin paljon että kaksi hoitajaa yritti löytää hyvää paikkaa läpysköille, ja kuitenkin niitä jouduttiin asettelemaan uudestaan kun potkuja sateli. Siinä naureskelivat keskenään että kato kato ku potkii :)

Lääkärissä katsottiin vain vauvan mitat ja että kaikki hyvin. Sisätutkimusta ei tehty koska lääkäri totesi että tuskin on miksikään muuttunut kun ei oo supistellut. Tuli käsky kävellä paljon, harrastaa seksiä ja kosketella tissejä. Heh.. Jos ei mitään tapahdu tällä viikolla niin maanantaina kello 8 sairaalaan ja oman lääkäri alkaa käynnistelee synnytystä. Normaalisti siellä kestää 18h kunnes vauva syntyy, ja 36h päästä suuntana leikkaussali jos ei ala näkymään.

Pää oli laskeutunut vieläkin alemmas ja oli jo vaikea saada mittoja otettua. Jalatkin viuhtoi siihen malliin että lääkäri joutui ihan jahtaamaan niitä että sai reisiluun mitattua. Päivän painoarvio 3,8kg, viikko sitten 3,2kg. Mutta heittoa voi olla 0,5kg molempiin suuntiin. Tän päivän mittaukset eivät olleet kovin tarkkoja yllämainituista syistä, joten toivotaan ettei heittoa ole ylöspäin ainakaan. Mutta kuulemma iso vauva tulossa (varmaan heidän mittakaavojen mukaan, ymmärtääkseni suomalaisittain ihan normaali), ja vauva sai taas kehut kuinka hienosti reagoi kun vähän painellaan (LUE: Äidin suoli ja rakko halkeaa pian).

Siirryn tästä puistoon kävelylle ja sitten pakotan miehen seksiin, ja sitten voin rauhassa taas jatkaa tätä panikointia että viikon päästä meillä on V A U V A ja mulla ei oo mitään käsitystä yhtään mistään :smiley-bounce022
 
Eilisellä neuvolakäynnillä (RV 40+1) kaikki kunnossa mutta varattiin jo perjantaille uusi aika. Verenpaineet omiin käyriin koholla 121/81 (koko raskauden ajan ollut max 116/71). Keskikäyrillä menee sf mitta ja sykkeet vaavilla hyvät. :)
 
Tänään 40+4 ja viimeinen neuvolakäynti. Kaikki oli hyvin tosin vauva ei ole enää juurikaan kasvanut ja sykkeet oli hieman alhaisemmat kuin aiemmin, mutta kuitenkin hyvin normaalin rajoissa. Onnittelivat vaan ja sanoivat, että uusi neuvola aika varataan vasta vauvan synnyttyä ja että perjantaina voin varata sairaalasta yliaikaiskontrollia ensi viikolle jos tässä ei nyt ala mitään tapahtua ennen sitä. Toivon kyllä suuresti, että alkaisi jo tapahtua :D Mun miehellä on torstaina synttärit, joten ollaan vähän mietitty, että vauva voisi kyllä olla paras mahdollinen synttärilahja :Heartred
 
Täällä 39+4 ja viimeinen neuvola ennen LA:ta. Kaikki rutiinit ja arvot ok, ja lapsen pää jo hyvin alhaalla lähtökuopissa. Sf-mittakin laskenut sentillä. Myös viime viikkojen hirmuinen painonnousu pysähtynyt, onneksi :)

Eli nyt vain odotellaan. Seuraava neuvola varattu ensi maanantaille (40+2), mutta kivahan se olisi, jos ei enää silloin tarvitsisi mennä. Josko tänään koittais edistää asioita siivoamalla taas vaihteeksi kuin heikkomielinen :p
 
Tänään taas neuvola, 40+5. Muuten ei mitään ihmeempää, mutta isohkon kokoarvion ja edelleen kasvavan sf-mitan vuoksi terkkari laittoi synnytyssairaalaan konsultaatiolähetteen, eli käytännössä kysyy lääkärin arviota siitä, josko mut kannattaisi ottaa yliaikaiskontrolliin jo etuajassa. Muutoin kontrolli on tasan viikon päästä kun kasassa on 41+5, jos ei pikkuinen tajua aiemmin tulla maailmaan.
 
Täällä tänään 40+0. Viimeinen neuvola ennen la:ta oli maanantaina. Sf-mitta oli laskenut, kaikki arvot muutenkin kohdillaan. Ei tehnyt sisätutkimusta mikä jäi häiritsemään, koska olisin halunnut tietää onko tapahtunut muutosta edelliseltä kerralta jolloin olin puolelletoista sormelle auki. Neuvottiin käyttämään kaksi hiivalääkekuuria peräkkäin, että pääsisin tästä vaivasta eroon. En edes muista onkohan tämä kymmenes vai yhdestoista mikä tällä hetkellä on menossa.. Ja sittenkun tää on käytetty, pitää lähtä ostamaan toinen, mikäli vauva ei kerkee syntyä. En tajua! En syö vaaleaa leipää, olen sokerin jättänyt niin minimiin mitä vaan suinkin voi, mutta silti... Jos jonkun asian takia en enää lapsia tekis, se ois tää v***umainen hiiva raskausaikana.
 
Takaisin
Top