Ultra- ja neuvolakuulumiset

Meillä oli pikkumiehen kanssa ensimmäinen ultra viime maanantaina. Ensin katsottiin pituus ja paino. Painoa oli nyt jo huimat 2970g. Syntymäpaino oli 2480g. Neuvolatäti sanoi, että on jäntevä poika ja todella tarkkaavainen. Sitten kokeiltiin refleksit. Niiden aikana muksulta pääsi ensin isot pissat pöydälle ja sitten tuli vielä puklutkin.. :laughing002 Sitten neuvolatäti ihmetteli kuinka kädet menee niin siniseksi.. No kai ne menee, kun ilman vaatteita on joutunut olemaan pitkän aikaa.. :BangHead No sitten loppuaika menikin siinä, että käytiin läpi lantiopohjanlihasten treenaamista ja jotain muita ohjeita.. Tunti meni reissussa ja seuraavava käynti on ensikuun puolessa välissä. Hyvin kyllä huomaa, että pieneen rääpäleeseen on tämän kolmen viikon aikana tullut kokoa lisää vaikka kuinka paljon. :happy093
 
Neuvolassa käyty. Toivotaan että viimeinen semmoinen. :D hurjaa että 2 päivän päästä laskettuaika! Vauva oli jo menny viime viikosta alemmas, kyllä eilen illalla sellasta alaspäin möyrintää tuntuikin. Verenpaineet oli hiukan noussu, sitä täytyy seurailla. Onneks mul on mittari kotona. Ens ma viel neuvola ja sit ens viikon loppupuolella laittaa lähetteen äitiyspolille, jos ei oo syntyny. Toivotaan ettei tarvi nii pitkäl mennä. :D

-sanuliini ja papu 39+5-
 
Toivotaan Sanuliini, että oot yks niist kellä paineiden nousu viittaa siihen, että synnytys alkaa pian! ...nimim. ennakoivia merkkejä kyttäävä mamma :wink
 
Oho, Sanuliinilla alkaa tosiaan olla la lähellä! Hui hui :happy090

Mä oon käynyt pari ekstrakertaa neuvolassa viime viikolla ja tänään viimeksi kun verenpaine on myös ollut kohollaan - tosin mitään muuta häikkää ei sit olekaan löytynyt pissakokeissa eikä muutenkaan, ja sanottiin että pitää levätä eikä rehkiä liikoja ettei se kohoa enempää.
Mutta voisko se tosiaan olla synnytystä ennakoivaa...???

Vauva tuntuu painavan kovasti alaspäin, pää on jo kiinnittynyt mutta muita selkeitä ennemerkkejä ei mulla sit olekaan.
Paitsi supistukset, tosin niitä on vaan muutama päivässä, epäsäännöllisesti. Sellasta menkkapolttelua selässä. Toisinaan en kyllä ole ihan varma onko kyseessä vaan ilma, harkkasupistukset vai oikeasti supistukset - kamalaa kun en yhtäkkiä olekaan varma! Toisaalta taas tuntuu että ehkä se tässä hiljalleen käynnistyy....Laskettuun aikaan on 10pvää, mutta koska esikoinen tuli 10 päivää lasketun ajan jälkeen, olen koko ajan ajatellut että niin tekee tämäkin. Mutta sitähän ei kyllä voi tietää!

Ja yhtäkkiä ruokahalu on kasvanut valtavasti- tekee kamalasti mieli syödä paljon ruokaa, vaikka olen ollut tosi pieniruokainen ja kranttu ihan koko raskauden ajan. Mieskin tänään huomautti että "mitä, otatko sä lisää ruokaa vaikka söit niin ison lautasellisen?" - on tottunut kattelemaan näykkimistä ja pikkusia annoksia. Voisko sekin olla enne? WIshful thinking - nimimerkillä "närästykseen kyllästynyt".
 
Huoh, tänään oli lääkärineuvola... painoa tullut 1,7 kg viikossa (buahahhahaa, lääkäri oli silti sitä mieltä, etten ole mitenkään pahasti turvoksissa), pissat ok, sf 34,verenpaine 102/74, sykkeet 145 molemmin puolin, kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm.

Kaikki siis sinänsä hyvin, mutta mutta... lääkäri ultrasi neuvolan aataminaikaisella ultrauslaitteella - sinänsä kiva yllätys - ja rupesi siinä sitten epäilemään, että vauva olisikin perätilassa!! Eli lähete äippäpolille tarkempaan ultraan ja sitten tuloksen pohjalta mietitään, mitä tehdään. Eihän se perätilahomma sinänsä ole mikään maailmanloppu, mutta oli tietysti pettymys, kun on jo useamman kuukauden kuullut joka terkkari/lääkärikäynnillä, että pää alaspäin on :sad001 Lääkäri totesi kyllä itsekin, ettei ole erityisen kokenut, joten toivotaan vielä, että olisi väärässä. Mutta tutkimuskutsua odottavan aika on pitkä.

Voi perä, sanon minä... :BangHead
 
Tänään oli rv36 käynti. Vauvalla kaikki mainiosti, tuosta mun vatsataudista huolimatta! Oli sitten tänään kasvot ylöspäin (pää alaspäin kuitenkin), ja sen takia ei pääse laskeutumaan. Toivottavasti tajuaisi kääntyä pian.. "Pikkuinen" on, kuten tähänkin mennessäkin on ollut, viikon suurempi kun keskiarvo, mutta ei mitään huolta koska vanhemmatkaan eivät ole mitään pätkiä. Painoarvio 3kg :happy112Eli eiköhän se 4kg ole tullut kerättyä ennen syntymää :) Ja pääkin on suhteessa muihin mittauskohteisiin isompi... Huoh.. synnytystä odotellessa :)

Lisää mukavia uutisia, koska mulla rb niin synnytys käynnistetään 40+3, eli lääkärin LA 28.10 mukaan vauva syntyy viimeistään 31.10 (tai tietenkin riippuu siitä kauan käynnistys kestää). Eli just ja just lokavauva :love017 Vaikka mulla eikä vauvalla ei oo mitään merkkejä tosta raskausdiabeteksestä, niin heillä on käytäntö ettei näitä tapauksia päästetä tätä pidemmälle koska kuulemma silloin vauvalla alkaa olemaan sen verran massaa ja hartiat niin leveät että alatiesynnytys vaikeutuu. Ja samasta syystä jos rb-vauva on yli 4,5 mennään suoraan sektioon eikä alatiesynnytys ole enää vaihtoehto. Normaalisti raja on 5kg.

Käyrille ei päästykkään tänään, vasta 2 viikon päästä jolloin myös ultra (rv38). Samalla kerralla lääkäri ronkkii kohdunkaulaa ja venyttelee sitä jotta paikat aukeaisi ja kypsyisi, jos mitään ei oo tapahtunut itsestään. Eli jos tuo ronkkiminen pistää asiat käyntiin niin voi olla että meillä on vauva 2 viikon päästä :binkybaby Lääkäri sanoi että voi hyvin olla että asiat lähtee rullaamaan itsestään jo viikoilla 38-39 vauvan koon takia. Siis A P U A ! ! !

Ainiin, ja mammalta pudonnut paino taas kilon, johtunee tosta vatsataudista, mutta lääkäri näytti tyytyväiseltä ja sanoi että mä pääsen normaalimittoihin ennätysvauhtia synnytyksen jälkeen :)
 
Ihanaa Sophie82! Vauvasta ois varmaan kiva syntya 31.10 silla 1.11. on espanjassa aina yleinen vapaapaiva viikonpaivasta riippumatta, joten se saisi pitaa kunnon bileet joka vuosi juuri oikeana paivana. :)
Toivottavasti et kuitenkaan joudu odottamaan sinne saakka.
Minulla kaynnistys 21.10., jos en jakaudu sita ennen. :)
 
Onko teillä littlered jokin syy käynnistykseen, vai onko ihan normi käytäntö 40+3? meillä siis rb, muuten jouduttais odottaa 41+3!
Ja tosiaan tuo pvm olis aika jees :wink
 
^Sophie, ei minulle ole selitetty asiaa ja en ole sita tajunnut edes kysya.
Edellinen laakari-tapaaminen oli rv34 terveyskeskuksessa ja sielta annettiin seuraava ultra suoraan synnytyssairaalaan juurikin tuolle 21.10. joka on mulla rv 40+3. Kysyin siina tilanteessa, etta miksi ultrataan juuri siella, niin laakari sanoi, etta synnytys kaynnistetaan silloin ja sen takia tapaaminen synnytyssairaalassa, jossa tilannetta voidaan jaada seuraamaan... Mitaan sisatutkimustakaan tassa valissa ei tehda...
Minulla ei ole todettu mitaan poikkeavaa, ei ole raskausdiabetesta ja vauvakin oli alle 2-kiloinen ruikuli rv34:n ultrassa.
Olen ollut siina uskossa, etta kyseessa olisi normikaytanto...? (mutta otas nyt noista selvaa, heh...)
 
hehe... niinpä.. ei näistä ota selvää, varsinkin kun on tottunut kuulemaan suomen käytännöistä! Kaverit just kauhisteli et miten ne alkaa sörkkimään kohdunkaulaa JO viikolla 38, suomessa sitä ei kuulemma missään nimessä tehtäisi ennen laskettua aikaa.. Ei mulla ainakaan oo mitään sitä vastaan :)

Mutta jotain hyvää näiden sekavasta systeemistä, ettei meidän tarvitse kärvistellä pidempään kun tuo 40+3 :happy112Ihanaa Littlered, pari hassua viikkoa ja teillä on pikkuinen sylissä :love7 :love7 :love7
 
Tänään oli viimeinen neuvola. Maha on vähän alkanut laskeutumaan, siitä tosin sanoi jo tuo tuleva isi tässä yhtenä iltana. Itse en kyllä ole vielä sitä varsinaisesti huomannut.. Paino (eli turvotus) oli laskenut kilolla viime viikosta. Seuraavan kerran nähdäänkin sitten neuvolan kotikäynnin merkeissä, ellei tässä nyt mitä ihmeempiä tapahdu.. Laskettuun aikaan hurjat 5 päivää. :smiley-bounce012 Tosin koitan koko ajan tolkuttaa itselleni ettei passaa tuota päivää tuijottaa, varmaan menee yli...
 
Kolmas neuvolalääkärikäynti takana. Painoa oli reilussa kahdessa viikossa tullu lähemmäs kolme kiloa. Kohdunkaula oli lyhentynyt kahteen senttiin ja ulkokohdunsuu oli 1,5 sormelle auki, mutta sisäsuu kiinni. Jänskää :)
 
Ainiin ja.. (aina unohtuu jotain olennaista sanoa :D) Vauvan pää ei vielä ollu kiinnittyny, mutta kuulema hyvissä lähtöasemissa ja lääkäri tunsi pään sormilla.
 
Huomenna laskettuaika ja tänään oli neuvola. Vauvan pää on nyt niin alhaalla, että seuraavaksi alkaa tukka näkyä sano terkkari. Kaikki kunnossa. Turvotusta on nyt tullut, mutta verenpaineet edelleen alhaiset, että synnytystä varten nesteet kertyy.
 
Buhuu.. meije vintiö pyörii ja myllää niin paljon ettei varmaan oo lähelläkään kiinnittymistä, tai sitten se yrittää löytää oikeaa lähtöalustaa :)
 
Päivä päivältä jänskättää enemmän, että kukahan seuraavaksi :) Alkaapa monilla jo h-hetken läheisyys konkretisoitua!

Mulle soitettiin tänään äippäpolilta ja varasivat maanantaiksi ajan perätilaepäilyn tutkimista varten. Ihanaa, että palasivat asiaan niin nopeasti, vaikka pitkä viikonloppu tulee kyllä tutkimusta odotellessa joka tapauksessa.

Neuvolalääkäri epäili siis toissapäivänä perätilaa, kun "ei löytänyt päätä" (!?!) ultratessa. Onneksi rakenneultrassa on nähty, että ihan normaali pää löytyy, muuten olisin varmaan jo ihan p*skana. Rationaalisuus, oliko se jotain syötävää?
 
Mua alkaa melkein kyllästyttää joka päivä päivitellä jotain jahkaamista, mut tässä tulee taas.. Sen jälkeen, kun kävin rv 37 lääkärillä ultrassa ja se soitti perään, että maksa-arvoissa oli häikkää, olen käyny 5 kertaa verikokeissa, 3 kertaa lääkärissä, jossa ultrattu ja tehty sisätutkimus, 6 kertaa vauvan sydänkäyrillä jne. Tänään olin käyrillä ja lääkäri. Nyt oli mieslääkäri, hetken olin vähän hämmentynyt, mut samalla meni kuin nainenkin. Ja oli se sisätutkimuksessa hellempi kuin edellinen, joka yritti runnoo nyrkkinsä mun sisään. Mainitsin siitä, että halus auttaa käynnistään synnytyksen ja tänpäiväinen lääkäri hymähti, että kun on paikat ihan kiinni, niin ei siitä oo mitän hyötyä. Vasta kun paikat on vähän auki ja pehmenny, voi sisätutkimus laukaista supistelua. Joten KIITTI VAAN, edellinen lääkäri!
Tää 4/4 oli täysi vastakohta mielipiteissä 2/4 tapaamalleni lääkärille, joka sanoi, että raskaushepatoosi, olis melkein käynnistänyt saman tien ja määräs lääkkeet, jotka maksoi yli 30€. Ei saattanut perikatoon, mutten nyt mielelläni olis ns roskiinkaan semmosta summaa heittänyt, sillä tänään sanottiin, etten tarvii niitä. Sanoi myös arvoista, että raskausaikana on muutenkin isommat hälytysrajat, esim sapessa vasta 40. Joten kirjaimellisesti mulla ei ees oo ollu koholla.. Lisäksi totesi, että kutina saattaa johtua ihon venymisestäkin, ei voi sanoa, että niistä arvoista. Ja ylävatsan ultra, johon mut määrättiin ja joka tehtiin eilen, oli kans periaatteellisesti hätävarjeluliioittelua, kaikki ok ja usein ei ees koskaan selviä, miks alat arvot ollu koholla. :angry1 En nyt ihan tiä, kun varoitellaan, että netistä luettua ei kannata aina uskoo, mut oon neljän lääkärin kanssa ollut tekemisissä ja kaikilla on ollut oma mielipiteensä ja versionsa mun diagnoosista ja hoidosta ja seurannasta.. Tää osas parhaiten perustella, joten taidan uskoa sitä.. No paras uutinen oli se, että maanantainen lääkärin arvio "kanavaa 3cm, ei sormellekaan auki" oli tänään "kanavaa 2 cm, pehmeä, ei auki, mutta voi minä hetkenä hyvänsä lähteä." Joten uskon ja perustan luottamukseni ja hatarat toiveeni siihen. Minä hetkenä hyvänsä. :D
 
Lady Murmeliini mulle sanottiin kun soittelin neuvolaan kysyäkseni kohollaan olleesta arvosta maksaverikokeiden jälkeen, että sappi on hyvä jos pysyy alle kymmenessä. :eek:
 
Lady Murmeliini mulle sanottiin kun soittelin neuvolaan kysyäkseni kohollaan olleesta arvosta maksaverikokeiden jälkeen, että sappi on hyvä jos pysyy alle kymmenessä. :eek:

Joo, pitkälti mahdollista. Mä en jummarra, millä logiikalla mua oikein "hoidettiin", kun koko ajan vaihtu, mut kai ne sit kattoo vähän kokonaiskuvaa ja tapauskohtaisesti. En tiedä omia viimeisimpiä sappiarvojani, mut ei tainnu sitä ennen ylittää 10, joten olkoon.

Nyt piti tilata vielä ens tiistaille neuvolaan aika, sielläkin pyöriteltiin vähän silmiä noitten lääkärien toiminnan suhteen.. Kunpa tää syntyisi nyt viikonloppuna, niin pääsis eroon kaikista ylimääräisistä stresseistä ja juoksuista..! 39+6, hyvää vauhtia muuttamassa laskettu aika tuli ja meni -ketjuun!
 
Takaisin
Top