Tammikuun turinoita :)

Mulle mun äiti ja veljen kihlattu sanoi, että sitten kun vauvalla lämpöä 38,5 niin saa alkaa lääkitsemään esim. supoilla. niin oon ite myös lukenut.
mut jos jollain parempaa tietoon niin kertokaa! :)
 
Mulle sanottiin neuvolassa että alle 3kk vauvaa ei saa lääkitä ilman lääkärin ohjetta. Lämpö mitataan pyllystä ja jos se on yli 37,5 niin sitte lääkäriin! Sen alle jäävä lämpö on kuulema normaalia!

Meillä alkaa nuo taudit onneeks olla ohi, mutta naapurin vauva oli 2 viikkoa sairaalassa kun sillä on keuhkokuume ja parainfluenssa. Nyt se saa olla jo kotihoidossa kun kuume on laskenu ja syöminen sujuu! Sanovat että herkästi vaan lääkäriin pienen vauvan kanssa. Tuollakin vauvalla oli aluks vaan flunssan oireita eikä kuumetta. Nousi sitten vasta sairaalassa kuume! Ikäviä tollaset! Eikä nyt ollut tarkotus säikyttää ketään! Terve vauva syö ja on virkeä!
 
iines meillä on käytössä neuvolasta saatu Devitol-tipat eikä ne kyllä maistu millekään. Tytär ottaa tipat ihan mielellään ja nykyään annetaan samalla lusikalla gefilukset, makea cocktail siis emoticon

Ohhoh mikä päivä, huomenna annetaan pikkuemännälle nimi joten tänään on saanu siivota ja valmistella kaikkea. Onneksi tuo mies on hyvin mukana ja anoppi häärii kyökissä värkkäämässä kahvileipiä tarjoilukuntoon! Tänä iltana tulee vielä toinen kummi perheineen eli huomisaamuna on sit apukäsiä laittamassa paikkoja edustuskuntoon!
 
D-vitamiinista. Meillä Jekovit aiheutti mahakivut ja näppyjä otsan täyteen. Apteekissa on D-tippoja jotka ei sisällä mitään
lisäaineita ja on sopineet pojalle. Ne on kookosöljy pohjasia ja ei maistu millekkään, aamulla maistoin :)
 
Iines* meillä myös maistettiin silloin jekovittiä kun se tuli ja ihmettelin, kun Leevi irvisteli aina kun annoin sitä. No hyi että, se oikeesti oli ihan hirvittävän makuista!! Mies maistoi sitä myös ja luuli, että se on pilaantunutta. Meinattiin vaihtaa toiseen ja vaihdetaankin, mutta aluksi annetaan nyt kuitenkin tuota, kun se aluksi sai Leevin vattan ihan sekaisin, mutta nyt Leevi on tottunut siihen. En tohdi siis vaihtaa viel toiseen, vaikkei Leevi siitä pidäkään, kun en halua enää sitä kolmen päivän 24h itkurumpaa, kun se massu oli niin kipeä. 

Noi teidän kokemukset paremmista tipoista kyllä pistää miettimään, että pitäiskö vain vaihtaa, kun ihan selkeästikin Leevi ei yhtään tykkää noista. Näkisitte ilmeen, kun irvistelee, että kiitti vaan äiti, mitä mun suuhun pistät :D 

Onko kellään muulla korva tai otsa kuumemittaria? Meillä on ja olen sitä yritelly testailla, että mitä se näyttää, kun haluan opetella käyttämään vauvalla sitä. On niin helppo sitte mitata aina lämpöä, jos esim vauva nukkuu tms. Aattelin, että yllä senkin oppii, ku mittailee ensi, että kuinka paljon on normaalilämpö. Mittaatteko muuten usein lämpöä, vai vain sillo kun epäilette jotain? 

Oi että, ihanaa, poika ja mies nukkuvat sohvalla. Hiljainen ja rauhallinen hetki :) Olen ollu tosi iloinen, kun mies on jääny vauvan kanssa kotiin, mutta itkua pukkaa aina kun joudun lähteä kouluun ilman vauvaa. Perjantaina poika oli onneksi mun kanssa luennoilla ja nukkui siellä koko ajan :D

Mitähän muuten Satulle kuuluu??
 
Joku kyseli iltanukkumaan menosta. Meillä mennään joka ilta viimeistään yhdeksältä. Poika on ihan naatti jo puoli kasilta, mutta yritämme pitää hänet hereillä siihen ysiin asti, jottei heräisi turhan aikaisin. Nytkin aamuherätys on meillä jo KUUDELTA!!! En tiedä mistä johtuu, mutta poika on niin levoton kuuden maissa, sätkii ja huitoo käsillään ja jaloillaan, että heräämme koko perhe siihen. Sitten hän on tunnin verran hereillä, syö ja leikkii hiukan, ja sitten menemme jatkamaan unia joskus jopa kymmeneen asti. Mitenköhän saisin vauvan nukkumaan aamuisin pitempään kuin kuuteen?? Taitaa olla pojan sisäinen kello ajastettu näin :). Kait se pitää perheen sopeutua vauvan rytmiin.

Onko muille vakiintunut päivärytmi? Meillä on jo tosi tarkka, aina samanlaiset kaikki päivät...
 
En usko, että vauvaa oikein saa nukkumaan pidempään kuin se itse nukkuu. Toisaalta taas meillä kun mennään nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja herätään syömään pari kertaa yöllä ja kerran aamu yöstä ja sitten nukutaan suunnilleen yhteentoista, niin aamu yöstä kyllä vaihdetaan vaippoja ym. mutta sitten poika yleensä kyllä nukahtaa hyvin uudestaan. Olen yrittäny, etten hauskuttaisi poikaa, enkä leikkisi hänen kanssaan silloin, koska sehän piristää vaan ja sitten pojan sisäinen kello vois oppia siihen. Yleensä laitetaanki poika vaan viereen nukkumaan ja siinä se huitoo käsiään ja jalkojaan ja jokeltelee, mutta nukahtaa sitten ku huomaa, että mekin nukutaan. 

Ihanaa, kun on ollu rauhallinen viikonloppu! 
 
Meillä ei tyttö rauhoitu nukkumaan ennen 24:00-2:00. Ei haittaa kyllä yhtään kun me ei kumpikaan osata mennä ajoissa nukkumaan.
Sitten tytsy nukkuu 5-8 asti, sitten mennään vaihtaa vaippa ja syödään. Siinä vaiheessa tyttö siirtyy meidän viereen nukkumaan. Tai siis se hetken aikaa valvoskelee, mutta alkaa nukkumaan, koska mekin nukutaan. Sitten nukkua posotetaan yleensä johonkin 12 asti. :)
Ei varmaankaan kannata siis pahemmin höpötellä ja touhuta vauvan kanssa, jos ite viel meinais nukkua. Mä en ainakaan puhu silloin vaipanvaihdon aikana juurikaan mitään. Enkä pese myöskään juoksevalla vedellä pyllyä jos tarvetta on, se kun virkistää. Ne pesuliinat on käteviä öisin ja iltaisin.
 
Meillä ei tyttö rauhoitu nukkumaan ennen 24:00-2:00. Ei haittaa kyllä yhtään kun me ei kumpikaan osata mennä ajoissa nukkumaan.
Sitten tytsy nukkuu 5-8 asti, sitten mennään vaihtaa vaippa ja syödään. Siinä vaiheessa tyttö siirtyy meidän viereen nukkumaan. Tai siis se hetken aikaa valvoskelee, mutta alkaa nukkumaan, koska mekin nukutaan. Sitten nukkua posotetaan yleensä johonkin 12 asti. :)
Ei varmaankaan kannata siis pahemmin höpötellä ja touhuta vauvan kanssa, jos ite viel meinais nukkua. Mä en ainakaan puhu silloin vaipanvaihdon aikana juurikaan mitään. Enkä pese myöskään juoksevalla vedellä pyllyä jos tarvetta on, se kun virkistää. Ne pesuliinat on käteviä öisin ja iltaisin.
 
Täällä ollaan vielä! ..oon kyllä käyny lukemassa teidän juttuja, mut en oo jaksanu itse mitään kirjotella.. varsinkaan kun tuntuu, että mä en täällä nykyään enää mitään muuta osaa tehdä kun valittaa tätä elämän kurjuutta :D

Nyt vaihtelun vuoksi voisin kertoo, et täällä menee ihan ok. Joskin tämän viikonlopun jälkeen kunnioitan yksinhuoltajia taas niin suuresti! ..musta ei kyllä todellakaan olis sellaseen. Mies on nyt perjantaista lähtien ollu viettämässä kaverinsa polttareita (lähti vielä suoraan yövuoro -putken jälkeen, joten ei olla tässä viikkoon kunnolla ehditty näkemään) ja me ollaan oltu poitsun kanssa kaksin.. kyllä me pärjäillään ihan ok, mut on tää aika väsyttävää! ..ja varsinkin kun kyttään vielä kokoajan puhelinta, että jospa se ukko ilmottais ittestään jotain, mut ei niin mitään koko viikonloppuna! Ei ees viestiä.. ei mua haittaa jossei mun kuulumiset tai pärjäämiset täällä kiinnosta, mut luulis että ees poitsusta kyselis - edes pikaseen! Miten teidän muitten ukot, laitteleeko viestejä tai soitteleeko jos on useemman päivän poissa? ..ite ainakin laittaisin edes viestin iltasin, jos en muuten jaksais kotiin kaivata.. tai vaikka kuinka olis kiire pitää hauskaa!

..ja siis valittamiseksihan tää taas näytti menevän! :D

Mutta siis joo. Meillä kanssa neuvolasta saadut jekovitit käytössä - ja ne tosiaan maistuu ihan kauheelle! Jätkä tosin vetää ne ihan mielellään, joten saapi syödä ton purnukan loppuun ennenku vaihdetaan merkkiä.

..ja aamulla kuuden maissa meilläkin aina kummasti piristytään, mutta kun en itse nouse sängystä, enkä seurustele jätkän kanssa ni nukahtaa muutamien ähinöiden, öhinöiden ja hillumisten jälkeen uudelleen ja sängystä noustaan kokonaan vasta kymmenen-yhdentoista maissa. Muuten meidän päivärytmi saattaa vaihdella jonkun verran.. puuhaillaan mitä puuhaillaan - yleensä pörrätään paikasta toiseen. Illat on sellasia mitkä oon pyrkiny pitämään aina samanlaisina.. kahdeksan-yhdeksän maissa (viimeistään kymmeneltä) mennään iltapesulle ja vaihdetaan yöpuku päälle, syödään ja siitä valutaan sit pikku hiljaa omaan sänkyyn nukkumaan - yleensä jää hetkeks sinne kattelemaan ja nukahtaa sit omia aikojaan.
 

Satu ei ehkä kannata käyttää purkkia loppuun, eikös ne säily vain neljä viikkoa nuo d-tipat avattuna? 

Mulla ei oo vielä minkäänlaista kokemusta siitä että kaipaisko mun mies meitä jos on pitempään poissa...se kun on ollu töissäkin vasta yhden päivän sen jälkeen ku ollaan tultu vauvan kans sairaalasta emoticon Mutta kyllä mä uskon että se soittais tai vähintäin viestiä laittas. 

Mua oltais kauheesti jo viemässä viihteelle.. Ite en oo yhtään lähdössä ja tuntuu etten mitenkään vois jättää pikkusta kenellekkään hoitoon.. En osaa yhtään kuvitella että olisin ilman tota tuhisijaa kun se jälkitarkastuskäyntikin jo tuntu niin oudolta ja olin vaan tunnin pois! emoticon 

..ja räkäisyys jatkuu.. sellanen yskä on jo tullut ykätkin vauvalta kun niin yskii.... voi kurjuus... 

 
Jekovit ainaki säilyy niin pitkään ku on pakkauksessa eräpäivä.. KuplaStop säilyy sen 4 viikkoa avaamisesta.
 
Melela kiitos tiedosta, itte jo säikähdin, etten kai ole antanu pojalle mitään pilaantunutta d-vitamiinia :D No joo ei se 4viikkoa ois iha viel muutenkaan täynnä, mutta sydän jätti pari lyöntiä välistä kun laskeskelin :D 

Satu' täällä saa valittaa sydämensä kyllyydestä :) Tekee välillä hyvää. 
Meillä mies ei ole ollu poissa, kun sillo kun se on ollu töissä päivisin ja silloinkin ollaa yleensä soiteltu tai se on tullu ruokkiksella käymään kotona. Jos se ois viikonlopun poissa soittamatta niin mä varmaan saisin jonku paniikkikohtauksen, kun miettisin kaikki maailman kauheudet, mitä on voinu tapahtua. Ja jos se oiskin koko viikonlopun poissa, nii minä taitaisin mennä poitsun kanssa kyläilemään :D On jotenkin helpompi olla tuon kanssa, jos pidempi aika pitäis vaan olla, niin ku näkee muita ihmisiä. 

Tänään taas koulupäivä. Miehellä viel pari päivää töitä ennen isyyslomaa, joten poika tulee mun kanssa kouluun kahestatoista seiskaan. Toivottavasti poika ois kiltisti, luennoitsijat voi tykätä huonoa, jos joku kirkuu siellä koko ajan :D 
 
Kyllä kateellisena kuuntelen teidän nukkumisia puolille päivin :). Meillä tuo esikoinen pitää huolen, että aamulla noustaan viimeistään puoli kahdeksan, oli yö sitten millainen tahansa.
Meillä pisin unijakso on ajoittunut klo: 19-01 ajalle, tosin itse menen nukkumaan vasta noin klo: 23, joten hyötyä tuosta ei saa. Se hyvä puoli sentään on, että molemmat lapsukaiset mene samaan aikaan nukkumaan, joten meille jää kahden keskeistä aikaa miehen kanssa illalla. Silloin yleensä herkutellaan, katsotaan telkkaria tai saunotaan.
Nää päivät kun esikoinen on päiväkodissa (10päivää/kk) tuntuvat kuin vapaapäiviltä! Vauvan kanssa kuitenkin ehtii tehdä omia juttuja ja vaikka vain nukkua. Mutta esikoinen vaatii koko ajan leikkimään, ulkoilemaan ja ruokakin pitää olla ajallaan :).
Mitä tulee tuohon miehen yhteydenpitoon, kun on jossain muualla. Yleensä ei soitella päiväsaikaa, kun mies on töissä, paitsi pakolliset mitä kaupasta tuodaan ym. Jos taas mies lähtee reissuun, niin yleensä soitellaan illalla tai laitetaan viestiä. Tosin tästäkin välillä sovitaan soitellaanko vai ei. Mä en osaa niin kaivata noita puheluita, musta on vain kiva, kun ei tarvii kytätä puhelinta (varsinkin jos itse on jossain reissussa).
 
Olipa satu`mukava kun kirjoittelit pitkästä aikaa! Kyllähän tänne foorumille mahtuu valitusta siinä missä muitakin uutisia ;) 

Meidän pieni neitokaisemme sai eilen nimen Silja Tuulikki. Päivänsankari otti tilaisuudesta kaiken ilon irti ja torkkui koko toimituksen ajan! Sitten pitikin seurustella niin että vasta kuuden jälkeen kun kaikki vieraat oli lähteny ja paikat laitettu takas arkikuntoon niin antoi ensimmäisten kunnon unien tulla. Ja vaikka valvomista riitti niin tänään piti herätä jo seiskalta heilumaan...no, onneksi sain nukuttua minäkin kunnolla niin jaksoin nousta. Yleensäkin herään mielellään ihan ajoissa kun oon tottunu menemään nukkumaan S:n kanssa samaan aikaan klo 21-22.

Hitsi kun tuulee niin kamasti ja pakkastakin on taas niin ei hirviä lähtee oikein tuonne ulos...jospa huomenna, vois lähteä vähän shoppailemaan tyttärelle sopivamman kokoista vaatetta. Kasvaa niin huimaa vauhtia että äkkiä käy pieneksi kaikki bodyt mitä on saatu!


 
..ja mitä tässä tekiskään taas ilman tätä foorumia. Mä en oo mistään tajunnu lukea, että noi kuplastop:it säilyy vaan sen neljä viikkoa avattuna. Meillä se neljä viikkoa on menny yli jo ja ollaan vieläkin annettu, pierua on tullu reilummin ja ollaan sitä ihmetelty.. näinköhän johtuis noista tipoista sitte. mut eipähän siis enää anneta tosta purkista! Kiitos teille :D

Onnea peukaloisen tytölle ihanasta nimestä! ♥
Meillä on kahden viikon päästä ristiäiset.. tänään päästiin vihdoin sopuun nimestäkin! :)

Me soitellaan useesti miehen kanssa sen työaikana.. se kun ajelee tuolla pitkiä matkoja, ni välillä käy aika pitkäks ja saatetaan jutella monta tuntiakin puhelimessa jos mä vaan oon kotona. Mut sitte just tommoset mökkireissut ärsyttää kun siel on mukamas olevinaan niin kiire, ettei ehdi ees illalla nopee laittaa vaikka hyvän yön viestiä että tietäis ees toisen hengissä olevan.. ja siis itsehän en voi laittaa tietenkään viestiä eka ;)) Mut kyllä täällä mulla onneks vieraita kävi ja käytiin mekin mummolassa pyörähtämässä - ettei sen puoleen aika tullu pitkäks :)
 
Meillä on kans vakiintunut päivärytmi. Illalla poika nukahtaa 19.30-21.00. Saatan itsekin mennä jo yhdeksältä nukkumaan, jos väsyttää :) Ensimmäinen syöttö 01.00 maissa ja toinen 04.00. Joskus vaihdan tässä välissä vaipan, usein vain vähän tunnustelen. Aamuyöllä saattaa ähistä ja pyöriä kuuden maissa, mutta herää yleensä 07.30. Tunti tai puoltoista hereillä ja pienet torkut. Klo 11-02 nukkuu yleensä vaunulenkillä ja parvekkeella. Loppupäivä menee torkkujen voimalla, noin puoli tuntia nukkuu kerrallaan. 
Ei olla yritetty rytmiin puuttua, hyvä näin. Illalla kyllä saatetaan piristää, jos meinaa seitsemän aikaan vaan nukkua. Tosiaan, viikko tai pari sitten meillä syötiin öisin kahden tunnin välein. Ihan luksusta tää nykyinen rytmi!
 
Meillä on ihan samanlainen rytmi kuin mytöllä :). Ainoa vaan, että poika kuin itsestään jätti pois ensimmäisen yösyötön (sen kello 01.00). Joskus syö vielä silloinkin, mutta nyt on viikko mennyt niin, että syö vain n. 3-4. Toivottavasti tämä pysyisi! Nyt on aamullakin nukkunut seitsemään asti!!
 
Takaisin
Top