Tammikuun turinoita :)

Me juteltiin neuvolassa tuosta masullaan olosta kun ei meidänkään poika siitä oikein välitä. Varmaan minuutin verran jaksaa olla ja sitten menee hermot... Eikä kovin pitkään viitsi huudattaa.
Täti sanoi, että kannattaa sitten sylissä yrittää vatsan päällä pitää ja sitten tosiaan sylissä kanssa yrittää vaihdella sitä asentoa paljon niin lihakset kehittyvät monipuolisesti.
Muutenhan tuo poika varmaan kohta jo istuu kun niin sinnikkästi punnertaa ylös mm. sitteristä ja toisinaan jopa lattiasta nostelee päätään sivulle kiemurtamalla. Ikää nyt 2kk ja 10 päivää. Ihan huimaa vauhtia tapahtuu tää kehitys kyllä...
 
emoticon Ihanaa huomenta... Jessus että on menny meno kovaksi täällä yöaikaan. Kädet ja jalat viuhtoo niin maan pirusti ja tosi levottomasti nukkuu poika aamuyön. Nukahtiki vasta puolenyön maissa viimeyönä. Yöllä jo mietin, että millä nuo kädet köyttää kylkiin kii että rauhottus. Viereen ku loppupeleissä otin, niin peitolla kädet telkesin niin sitte nukku vähän paremmin. Kapalo olis hyvä, mutta ei passaa pojalle ku tulee aina joku raaja sieltä ulos ja tiukempaan ei uskalla kääriä et henki kulkis. Muutenki päivälläki alkanu nukkuun levottomammin. Hinkuttaa naamaa käsillä niin kovasti että on otsa ihan kuiva. Syyskuisissa näky olevan samaa levotonta nukkumista ja naaman hiuttamista kans. Onko täällä samaa vikaa??
Ens viikoksi nauvolasta varasi ajan lääkärille tuon ihon takia. Menee välissä tosi pahan näköseksi. Leimahtaa ihan punaisia läikkiä ja näppyjä täyteen koko naama. Onkohan sitte jollekki minun syömälle allerginen. En oo kyllä huomannu että jotaki erilaista olisin syöny aina silloin ku tuo tulee. Rasvaa ku sitte laittaa yöksi (bepanthenia) niin aamulla ei oo enää paljo mitään oiretta. Aika outo..
Jospa lähtis tuonne hankeen pukkaamaan vaunuja. Semmonen myräkkä oli eilen ja yöllä, että ei taida pyörätiet olla vielä kunnolla aukastu. No kasvaapa kunto ku on vähän vastusta emoticon
 
Huomenta täältäkin!
Meillä naapurin yhdellä lapsella on maitoallergia. Kysyin siltä mitehn heillä se ilmeni niin aina syötön aikana tai jälkeen pojan naama oli tullut punaiseksi. Toinen mikä hänellä kiinnitti huomiota oli se, että aina syöttäessä vauva oli levottomasti liikutellut jalkoja ja käsiä. Ilmeisesti kutitti sen verran. Vasta kolmen kuukauden ikäisenä oli tullut ensimmäinen varsinainen allergia kohtaus, josta alettiin sitten paremmin tutkimaan tapausta. Joten voisko Carina olla jotain allergian tapaista tuo naaman punoitus? hyvä että olet varannut lekurin.
Mä olen nyt itse kipeenä. Kurkku on tosi kipee ja päätä särkee kolmatta päivää. Viime yö oli aivan tuskaa ja mietityttää, jos tää tarttuu Aleksiin. Esikoinen jo yskii siihen malliin, että hänellä taitaa sama flunssa jo olla ja mies sairasti sen viime viikolla.
Meillä on kesällä 5-vuotis hääpäivä ja nyt jo mietityttää, voinko jättää vauvan kahdeksi vuorokaudeksi hoitoon. Esikonen oli musta 6kk ensimmäisen kerran erossa neljä päivää, mutta hän oli kotona isänsä kanssa, joten oli vähän eri juttu. Nyt hoitajana olis mummu ja esikonen on myös samassa hoitopaikassa.
Tänään pitäis lähtee sopimaan kesän töistä tarkemmin, kun meillä on salin palaveri. Toisaalta kiva juttu, toisaalta tuntuu, ettei jaksais ajatella koko duunia vielä vähään aikaan.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa!
Meillä viikko sitten ristiäiset vietetty ja pikkuinen rakas sai nimekseen Onni Elmeri :)

Ristiäisistä sitten jäänyt kauhee makeanhimo päälle ja joka pvä on mussutettava jotain.. Jos ei kaupasta karkkia niin leipoa ainakin pitää. Vähän pitäis visisiin tota ruokavaliota rukata.

Tänää ollaan menossa isomman murun, eli isin kanssa kahestaa syömään :) Pieni muru jää ensimmäistä kertaa hoitoon, onneks kotiin kuitenkin. Mummi ja vaari tulee tänne Onnia hoitamaan. Saas nähä kauan jaksetaan olla pois. Kuitenki hesburgerin autokaistan kautta kotiin:) noei kai..

Meillä Onni tehnyt suuren löydön ja löytänyt oman kätensä :) On huvittavan näkönen ku nostaa käden tohon silmien korkeudelle ja tosissaan selittää silmät suurina kädelle juttuja :)

Oon huomannu meilläki tota naaman hinkuttamista. En tiiä sit kutiseeko, mut tekee sitä usein väsyneenä masullaan maatessaan.

Viikon päästä tulis muuttolaatikot ja seuraavalla viikolla heti tiistaina muutto. Vähän jänskättää kuin menee, mut niin ihana päästä isompaan kotiin. Onnille ollaan varattu jo hoitopaikka muuttopäivälle.. Maitoa on lypsetty hurjasti pakkaseen valmiiksi ja todennäkösesti ravaan kuitenkin vähän väliä hoitopaikassa ku tossa vieressä on :)

Mä oon täällä jo miettiny töihin menoa. Mites te muut? Oon päiväkodissa töissä ja tarkotus olis ottaa pikkunen samaan päiväkotiin hoitoon. Mahdollisesti menis jo elokuussa töihin..
 
Mä meen kanssa elokuussa jo osa-aikaisena töihin. Ehkä noin 10 tuntia /vk.

Meille tuli naaman punoistusta liian vahvasta pesuaineesta! Nyt käytetään vain jotain super allergiatestattuja. Noi allergiajutut on tosi hankalia, kun vauvat on niin pieniä, ettei niistä oikein voi vielä tietää.

Ja tosta yöelämästä. Meillä on taas alkanut yöhulinat, jotka jo loppuivatkin kuukaudeksi. Taitavat liittyä tiheän imun kauteen, kun poika lähestyy kolmea kuukautta. Noin neljältä aamuyöstä alkaa hirveä huitominen. Kapalosta kuorii itsensä pihalle ja suuttuu siitä ihan kauheasti. Joskus otan viereen ja annan huitoa aikansa(yritä siinä sitten nukkua :D), välillä se loppuu ja välillä ei :P. Yritän vaan miettiä, että se menee ohi ennemmin tai myöhemmin. Univelkaa itselle alkaa vaan kertyä sen takia, mutta onneksi osaan nukkua päivällä ja ei ole vielä muita lapsia nukkumisen esteenä...
 
Täällähän on tapahtunut kaikkea uutta vauvoille :)
Meidän poika kans hieroo naamaa ja sattu vielä ikävästi, et oli jääny joku kynsi teräväksi ja keskellä yötä pärähti itkemään eikä tajuttu, kun vasta valot laitettua, että hän oli raapaissut itseään! Päivällä raapaisi sit uudestaan.. mikä lie naamanhierontakausi, mut yleensä tekee väsyneenä tai turhautuneena niin!

Aamuyöstä jos alkaa ähinät ja mies ei oo viel noussu ylös, että vois sille antaa olkkariin niin käännän pojan vatsalleen nukkumaan. Yleensä jatkaa sillee unia rauhassa. Ajattelin et vois olla ilmavaivoja, mut tiedä siitä.

Meidän poika on hirmuinen kuumottaja! Tajusin sen vasta viikolla, kun näin muita vauvoja ja ne oli kaupassa/ kahvilassa haalarit päällä ja meidän vauva pitää riisua heti ulkovaatteista sisään tullessa! Oon monet kerrat ylipukenut vauvan vaunulenkille ja autoon. Nykyään meillä mennään autoon sisävaatteissa (body ja potkarit) + tumput ja villasukat ehkä ohut hattu. Kaukalon päälle vaan peitto ja harso. Autossa hattu ja peitto ehdottomasti pois. Ja aikuiset on toppavaatteissa!! Onks muiden vauvat selkeesti vilusia tai kuumaverisiä? Yritin miettiä mikä ratkaisu olis vaunuun paras. Nyt on kokeilussa yli-iso äitiyspakkauksen haalari, jonka alla sisävaatteiden lisäks ainoastaan tumput sekä lapaset ja villasukat. Päälle viltti. Alattelin, et pitää olla puettu väljästi, että lämpö pysyy tasaisena. Luulen et toimii!
 
Heipat täältäkin,
Mä aloitan jotain töitä jo toukokuulla ja pari keikkaa teen maaliskuunlopulla. Kunnolla työt lähtee käyntiin sitten elokuun puolessa välissä tai syyskuussa. Tarkoitus olis tehdä 10 päivää kuussa normi päivää ja sitten muina päivinä iltaa noin 4h (myös viikonloppuna). Näin ei tarvii sitten Aleksin olla hoidossa kuin tuon 10 päivää kuukaudessa (mummulla). Esikoinen, jonka nimi muuten on Onni :), niin menee syyskuusta hoitoon 4 päivää viikossa. Elokuussa aloitetaan Aleksin kanssa myös muskari.

Meillä Aleksi on tosi kuumaverinen! Sitä on tosi hankala pukea, kun tuntuu, että sillä on aina liikaa päällä. Näillä keleillä oon vielä laittanut välipuvun toppapuvun alle makuupussiin, mutta taas se oli siellä kuumissaan. Pitää siis jälleen ottaa yksi kerros pois. Kaukaloon autoon mä oon pukenut sisävaatetuksen päälle kevyen ulkopuvun, en muuta.

Meillä ei ole vielä Aleksi löytänyt käsiään, mutta tuo kuolaaminen ja nyrkki suussa oleminen on kyllä tuttua. Esikoiselle puhkes ekat hampaat 4kk synttärinä. Imettämisen kannalta toivoisin, että hampaita ei ensimmäiseen puoleen vuoteen tulisi :)
 
Meillä on myös tosi kuumaverinen vauva. Kaverilla taas on kylmäverinen, joka tarvitsee 2 kertaa enemmän vaatetta kuin meidän poika. Mä ostin Lastentarvikkeesta sellaisen untuvapussin vaunuun. Sinne sisään ei tarvitse pukea kuin ohut villahaalari päälle, säällä kuin säällä. Vieraat aina kauhistelee, kuinka vähissä vaatteissa vauva on, mutta kuuma on poika silti! Kylmä ei ole tullut vielä koskaan :).
 
Mio taas ei aiemmin hikoillut ulkoillessa, vaikka puin sisävaatteiden päälle paksun toppapuvun, äitiyspakkauksen makuupussin ja kantokoppaan, joka on paksu ja lämmin. Oli kahdet lapaset, kunnon töppöset jne. Nyt alkanut hikoilemaan, paksua toppapukua ei voi laittaa edes autoon. Oiskos kun poika on jo isompi ja rasvakerrostakin löytyy :) Otettu tuo äippäpakkauksen kevyempi haalari käyttöön. Luulin, et se on  kauhean iso, mut eipäs ollutkaan.
 
Näyttää tuo Onni nimi olevan suosiossa :) Täällä myös pikku Onni poika emoticon  Pappi sano, että hän ei ole ko viimeksi nuorena pappina kastanu pari Onnia, mutta nyt tullu taas suosioon ku kastettuja kattoo. Mie en oikeastaan sen Onni nimen vuoksi sitä nimeä halunnu, vaan enemmän sen nimen merkityksen takia<3
Muutaman huono unisen päivän jälkeen on taas poitsu nukkunu tosi hyvin. Nyt tuntuu ettei muuta teekkään ku nukkuu :) Näyttää niin vaihtelevan tuo unirytmi. 2-3 tunnin välein yöllä herää syömään. Päivällä suunnilleen sama rytmi joskus vähän useamminki. 2 käyrällä täällä mennäänki. Mutta pikkusen pullea vauvan minusta pitää ollakki. On niin kivoja ne pikku jalka pläskyrät emoticon .
Vanha kansa sanoo, että lapsen mahavaivat loppuu ku nimen saa. Täällä kävi niin :) Ei oo enää vaivannu. Kaikki relat ja muut maha lääkkeet oon jättäny pois. Kakka on edelleen vihreää, mutta eipä näytä mitään vaivaa olevan ja neuvolassa sano, että voi jäädäkki semmoseksi kiinteiden aloitukseen saakka. No pitää kysyä lekurilta torstaina vielä tarkemmin siitä.
Mukavaa viikonalkua kaikille mammoille. Tää lähtee anoppilaan passattavaksi pariksi päiväksi :)
 

On siinä varmaan taas naapurinmammoilla komeita ilmeitä kun ihmettelee miten niin vähän puetaan vauvalle päälle emoticon Se on niin ärsyttävää kun ihmiset "tuomitsee" ja arvostelee vaikkei tiedä asiasta mitään, tuskinpa kukaan tahallaan vauvaansa kylmettää! 

Eikä se hyvä ole vauvaa ylipukeakkaan.. Mä tuppasin alkuun niin tekemään mutta nyt jo suunnilleen tietää mitä vauvalle laittaa päälle milläkin pakkasella :) 

Meillä ei ole vielä löydety nyrkkiä eikä vauva edes yritä kurottautua leluihin tms.. Enpä kyllä ole huolissaan, jokainen kehittyy omaan tahtiin :) Tota mietin kyllä että meillä vauva on varmaan liian vähän mahallaan... Tai siis kyllä sitä kannetaan masullaan eli niska ja kaula kyllä vahvistuu, mutta eipä se kyllä kääntymään pääse :D Joko teillä kääntyillään??  

 
Meidän tytär on myös vissiin sitä lämminverisempää sorttia tai sit mä vaan puen vielä liikaa päälle. Ulkoiluun laitan bodyn ja potkarien päälle villat kun meillä tuulee aina. Villasukat ja tumput ja jalkoihin vielä toppatöppöset (kädet jää piiloon toppapuvun hihoihin). Autolla kun lähdetään niin jätän villat pois välistä, muuten Siltsu ui hiessä kun päästään määränpäähän!

Ja niin, meilläkin hulistaan aamuyöllä: viimeistään neljältä on hirveet huitomiset ja sätkimiset käynnissä. Sit kun kieritän kapaloon niin kauheen ärinän kanssa vasta rauhottuu ja nukahtaa. Millonkahan noi heilumiset helpottaa? Onneksi ei kuitenkaan ihan jokaikinen yö ole samanlaista.

Mä en mene töihin enneku kaikki vanhempainvapaani olen käyttäny. Ellei siis tapahdu mitään katastrofia ja on pakko mennä töihin. Ohjaustyötä tarjottiin jo nyt keväälle mutta en raski vielä sitoutua kun rakas on vielä niin pieni. Syksyllä sitten voin ottaa pari iltaa noita jumppatöitä.

Mekin kanniskellaan paljon masullaan kun Siltsu ei viihdy lattialla masullaan, kääntymisen harjoittelu on siis jääny nyt vähemmälle. Yritän muistaa että kyllä se ehtii siitä vielä...
 
Meillä harjotellaan (ainaki yritetään) kerran päivässä tossa puuhamatolla. Hetken aikaa jaksaa masullaan olla, kauheeta ähinäähän se on. Just harjoteltiin tossa ja tyrkkäsin tutin suuhun ku ähisi. Ei menny ku hetki ku laski pään alas ja rupes nukkumaan:) Tuossa se nyt sit nukkuu matollaan :)
 
Meillä tää päivä meni tosi hienosti ja oli aivan ihanaa ja vauva jopa nauroi taas hetken <3  ..kunnes hämmentyi itsekkin naurustaan :D Nyt sitten vuorotellen kannetaan miehen kanssa vauvaa kun muuten tulee huuto...ei saa edes istua kun pitää vaan steppailla eestaas... :) 
 
Näyttää muitakin kuuma-kalleja siis olevan! :D Toi kantaminen on kans aika tuttua. Nyt poika rupee viihtymään jo puolet pidempiä aikoja sitterissä ja se on tapahtunut jotenkin yllättävän nopeasti. Luulen et kun aikansa sylittää niin vauvalle tulee luottamus, että kyllä se äiti ja isä on lähellä ja antaa turvaa, kun tarvin.

Ärsyttää just noi kommentoinnit. Tekee mieli sanoo, että no hoidappa ite tätä vauvaa päivä ja yritä olla pitämättä liikaa sylissä ja pukea ulos kolme kerrosta enemmän! Katotaa kumpi pärjää paremmin! Niille, jotka sanoo "ootte totuttanu vauvan sylittelyyn" sanon, että "joo, se tottu yhdeksässä kuukaudessa ja nyt kestää ennenko saadaan pois totutettua" :D
 
Täälläkin asuu kuumakalle, niinkuin myös äitinsä... :)

Nyrkit maistuu Amsulle ja kuolaa riittää. Ei sinänsä oo kyllä vielä käsiään löytänyt, ei kurottele vielä lelujaankaan.
Kääntynyt on semmosen kymmenisen kertaa mahalta selälleen, toisinpäin ei vielä osaa :)

Meillä oli sunnuntaina vihdoin ja viimein ristiäiset. Tyttö sai nimen Amelia Olivia <3
 
Onnea Amelia Olivialle kauniista nimestä!

Meillä ei oo tarvinnut pojua aikoihin juurikaan kanniskella...viihtyy sohvalla sylissä ja itsekseen makoilemassa, ja leikkimatolla ja sitterissä nyt pidempiä aikoja. Sitteri meillä onkin ollut vasta muutaman päivän. Kaverini valitteli, että hänen kolmikuisellaan on nyt tiheän imun kausi, yösyöntiä ja hankalat illat. Sitä tässä odotellessa...meillä nuo "aiemmat kaudet" on toteutuneet. Mutta nyt nautitaan tästä :)
 
Meidän poika on ylihuomenna 3kk, ja tiheä imu on alkanut. Tosi rankkaa!!! Vauva syö yöllä melkein tunnin, lutkuttaa agressiivisesti rintaa, sohii sitä käsillään ja kitisee. Aivan eri meininki kuin aikaisemmin!!! Toivon kovasti tämän olevan pian ohi, sain nukuttua 3 tuntia yöllä *__O
 
Ihana aika siis taas tiedossa ton tiheän imun suhteen. 2 viikon päästä meijän ukko on sen 3kk.

Tuli tosta päänahan karstasta mieleen, et eikö Sibicort oo hiukka liian äty aine vauvan iholle? Ite en uskaltais sitä laittaa... Vauvan iho on kuitenki niin herkkä.
Sain vinkin kokeilla ihan perus rypsiöljyä, jos sillä sais taas vähä pois tota karstaa. Mut jos ei sillä pysy pois niin aattelin antaa olla.. Tai et en ainakaa liian usein sitä ala rapsutteleen :)
 
Moi Kaikille, siita on iaisyys kun olen kaynnyt taalla, paljon on kerennyt tapahtua.

Meidan pojat ovat nyt vahan reilu 3kk, viime viikolla hoitaja kavi kotona mittaamassa pojat, A:5590g 58.5cm ja H:5580g 58cm. Eli samankokosia :) Vahan alle keskikayran menee, mutta ei mitaan huolta, pojat on kasvaneet niin hurjasti ja hyvaan tahtiin.

Meilla pojat imeavat ja saavat myos korviketta niin sanotusti top up:iksi. Itsella oli alussa haaveena taysimettaa, mutta jarki sanoi toista. Mutta enemman he kuitenkin imeavat ku ottavat pulloa, mista olen todella tyytyvainen. Eika he myoskaan mene sekaisin, molempia imevat hyvin. Tuttia eivat ota, vaikka joskus tullee hetkia millon toivos etta ottaisivat tutin...en vaan ole osannut heita siihen opettaa.

En muuten ajatellut tota 3kk kasvupyrahdysta...viime yona jouduin antamaan pullot molemmille, yleensa parjataan pelkalla tissilla. Joten taitaa meilla olla aluillaan kanssa. Muuten kaikki on vallanmainiosti, pojat alkaa enemman ja enemman tutustua itseensa, ja toisiinsa....on niin huvittavaa katsoa kun he hoksaavat toisen kaverin vieressa, siina sitten tuijotetaan ja mietitaan kuka ihme toi on ;) Ja niin hassua miten toinen on paljon aktiivisempi ja toinen iimailee enemman ;)

Nyt taytyy menna, kohta pojat heraa aamuunilta.

Oikein hyvaa vointia kaikille!
 
Takaisin
Top