Tammikuun turinoita :)

melela

Piirimestaruustason postaaja
Oikein hyvää uutta vuotta jokaiselle! :)
Täällä jatketaan yleistä keskustelua..
 
Hyvää uutta vuotta vain kaikille!

Täällä on vatsanväänteen loppuneet, mutta ilmavaivat jatkuu. Ei kuitenkaan enää kipeinä. Tosin poika keksi itkemisen sitten tuossa samalla ja nyt tuota omaa ääntään onkin sitten hirmu kiva kuunnella. Kuinka paljon te maltatte antaa vauvan itkeä? Itte en juuri malta ollenkaan, mutta ku tämä on nyt tällaista seurankipeä itkua, niin en oikein tiiä oisko sen kuitenkin hyvä välillä antaa olla, ettei ihan heti menis paikalle? Poika ihan selkeästi siis itkee vain sitä, jos hänen kanssaan ei koko ajan seurustele. Ei viihdy yksin sekuntiakaan... huh huh.. ja taas meillä on huutoa, ei itkua vaan huutoa, kun pikku herra kaipaa seuraneitiä...
 
ONNELLISTA ALKAVAA VUOTTA 2011! 

Voi mahoton miten nopeesti aika menee tuon vauvelin kanssa! Tuossa aamusella kun miehen kanssa sitä ihmeteltiin niin aatelkaa, meillä on ristiäiset kahden viikon päästä ja sitten onkin tammikuu jo puolessa välissä! Tällä menolla kesä on ihan kohtaemoticon

Minä en Tarunen paljonkaan anna vauvan itkeä, reagoin aika herkästi. Onneksi tuo meidän tytär ei olekaan silleen runsasitkuinen, itkee oikeestaan vaan kun on nälkä tai väsy. Paitsi kyllä hän sen verran sylivauva on että jos ei ole ihan rättiväsynyt ja laitan sänkyyn niin kohta alkaa kitinä :) Aina välillä "siedätellään" kitinät pois, ettei heti olla ottamassa takas syliin.

Me pidetään paljon sylissä ja nyt kun tuo päänkannattelu toimii hyvin niin aion kuljetella kantoliinassa. Eilen nukkui heti rinnalle kun laiteltiin pyykkejä kuivumaan! Nyt onkin uutena iltarutiinina tullut semmoinen että kun äiti lähtee suihkuun niin tyttö alkaa juonitella iskälle :) Ja se itkukitinä on kyllä ihan selkeesti väsyitkua kun on valvonu pari-kolme tuntia siinä ennen iltasyöntiä.

Mun mielestä näin pienelle ei voi antaa liikaa huomiota ja syliä. Mä ainakin koen että mun tehtäväni tällä hetkellä on olla mahd. paljon vauvan "käytössä".
 
... ja tein vahingossa samanlaisen kuin melelalla :), eli uusiks meni. Toimiskohan tämä?
 
Viime vuosi oli varmasti monille elämän ihanin, toivotaan että tämä vuosi on yhtä hieno :)

Mites teidän vauvat nukkuvat? Mun parilla tutulla on alusta asti vauvat nukkuneet 7h ja toisen 10h..!? yössä. Ihmettelen ettei ole nälkä niillä.. Naistenklinikan lääkäri sanoi, että 6h olis max ihan pienellä. Mutta tästäkin on varmaan montaa mielipidettä..?

Meidän poika suostuu yleensä nukkumaan max.2,5h kerralla oli päivä tai yö. Vaikka olen imettänyt ja lisäksi antanut korviketta niin paljon kuin jaksaa juoda. Alkaa vaan uuvuttamaan vähitellen, kun yöt on sellaista 2x2,5h ja sen jälkeen heräilee tunnin välein ja aina siis itkee mielestäni nälkää.. Onkohan mitään tehtävissä?
 
Mä oon yleensä yöllä ollu aina ensimmäisenä työntämässä pulloa suuhun, kun tuo on heränny (siis välillä jopa parin tunnin välein).. viime yönä pistin herralle tutin siksi aikaa kun lähdin lämmittään pulloa ja kas - olikin nukahtanu ja veteli tutin kanssa vielä melkein tunnin unta, ennenku oli oikeesti nälkä (edellisestä syötöstä olikin sitte jo viis tuntia).. Aamulla toimi kans, joten mä taidankin öisin kokeilla ensin tuota tuttia enneku oon pulloa työntämässä suuhun.. jos sillä sais pikku hiljaa syöttövälejä öisin vähän pidemmäks, kun tuntuu et yöt menee vaan kokoajan rikkonaisemmiks meillä, vaikka yhdessä vaiheessa päästiin jo niihin viiden tai vähintään kolmen tunnin uni pätkiin öisin - nyt se on alkanu oleen max. kaks tuntia.. tosin meillä on kyllä raukkaparka vähän nuhanen ja röhänen tällä hetkellä ja sekin varmasti vaikuttaa.

Täällä mies lähtee nyt sitten vihdoin töihin.. ja heti kolme yövuoroa putkeen. Mäkin olisin jo niin valmis palaan töihin! Miehen kanssa eilen juteltiin ja sano, että jos mä oikeesti haluan töihin ja löydän jonkun kokopäivä työn (tällä hetkellä oon siis osa-aikasena, eikä palkka oo hääppönen.. ei mitenkään pärjättäis pelkästään sillä + vanhempainpäivärahoilla) ni se jäis kyllä mielellään kotiin vauvan kanssa. Tää siis vähän tässä vauvanhoidon lomassa sivusilmällä tsiikailee noita vapaita duunipaikkoja, jos vaikka jotain kivaa tulis eteen :) ..toisaalta kyllä huono omatunto siitä, etten tällä hetkellä ainakaan viihdy kauheesti vauvan kanssa kotona.. kokoajan pitäis olla menossa jossain, että pää kestää kasassa.. nytkin ahdistaa olla kaksin vauvan kanssa, vaikka mies on vaan makkarissa nukkumassa! ..vaikka siis pahin ahdistus on takanapäin, eikä siis varsinaisesti masenna - mutta siis edelleen on kyllä sellanen olo, että jos vaan sais päättää uudestaan niin en kyllä lasta haluais - niin söpö kun tuo onkin. Sitä vaan kuitenkin miettii, että tässäkö tää nyt oli.. oman vapaa-ajan joutuu sumplimaan seuraavat ainakin 10 vuotta hurjan paljon etukäteen ja ettiin hoitajia jnejne.. mä kun oon aina ollu kauheen meneväinen ja harvoin paikoillaan.. ja vaikka kuinka odottaessa valmistautu siihen, et tää elämä tulee muuttuun hurjasti, ni ei sitä silti tajunnu ennenku nyt vasta. :<

..ja niin tyhmää kun se onkin, ni mä pelkään jo etukäteen sitä, että saan joskus uudestaan vauvakuumeen ja unohdan kuinka vaikeeta tää alku tän yhdenkin kanssa oli.. mä en oikeesti haluais enää ikinä kokea tätä vauva-arkea jahka tuon yhden pienen miehen saan kasvatettua isommaks.. oi juokse aika juokse! :D
 

Silloin kun meillä nukutaan, niin rytmi on aikalailla seuraava:

Klo: 19-21, 21.30-01.30, 04.00-06.00, 06.30-9.00

Tuon illan kolmen tunnin unet kun sais siirrettyä yöhän, mutta tuntuu olevan turha toivo. Tosin mä olen tyytyväinen, jos saan edes yhden kolmen tunnin pätkän nukkua. Nyt mulla on tullut itselleni unettomuutta, mikä johtuu varmaan yliväsymyksestä. Kun ei oo pariin kuukauteen saanut nukkua pidempään kuin kolme tuntia yössä katkoitta, niin nyt kun yöllä herään, en saa enää unta. Koko keho on aivan umpi jäykkä jännityksestä, eikä rentoudu, vaikka mitä tekis. Parhaiten sitten saan aamupäivällä nukuttua tunnin pätkissä.
Jos tätä jatkuu kauan, pitää kyllä kysäistä neuvolasta, pitääkö jo kohta käyttää jotain nukahtamislääkettä. Alkaa meinaan pinna olla aika tiukalla.

Satu, jos kotona olo ahdistaa, mene ehdottomasti töihin! Mä aloitan pikkuhiljaa toukokuussa muutamia tunteja viikossa (iltaisin ja viikonloppuisin) omia hommia. Näin mieskin saa kahden keskeistä aikaa molempien poikien kanssa ja itse myös sitä omaa aikaa (ja samalla saan myös hoidettua omaa kuntoa, kun vetää jumppia ja kahvakuulaa).

Ootteko muuten nauttinut yhtään alkoholia synnyksen jälkeen? Mä olen ottanut muutamana iltana lasin viiniä imetyksen jälkeen ja uutena vuotena lasin skumppaa.

 
Ai niin, nyt mulla alkoi sitten herkkulakko! En siis ostaa kotiin enää karkkeja, suklaata, keksejä , jogurttia, mehuja ym. Jos kylään mennään ja siellä tarjotaan niin otan, mutta kotiin en enää herkkuja kanna. Kaksi päivää takana, ja helvettiä on emoticon . Suklaata tekee mieli, niin että taju meinaa lähteä (okei, vähän liioteltu)
 
satu`: jos yhtään lohduttaa, niin varmasti se vauva-arki helpottuu vielä kunhan poika kasvaa :) 3 kuukautta on varmasti aina ne kriittisimmät ja vaikeimmat!
välillä tuntuu itelläki että voimat loppuu kesken, varsinki yöllä, mutta sitä silti kuitenki saa aina jostaki voimia.
meijän pojalla ei oo minkäänlaista rytmiä, että voisin laittaa kellonaikoja millon nukkuu ja millon on hereillä päiväs aikaan. viime yö meni niin, että klo 2 nukahti yöunille (klo 1 oli syöny), 6.30 heräs sitte ekan kerran syömään nukahtamisen jälkeen, sitten taas syöttö klo 10.30. jakso olla hereillä n.klo 11.30-13 ja nukahti taas. Edelleen nukkuu,mutta kohta varmaan heräilee nälkäänsä. Sentään tunnin aikasemmin nukahti siis viime yönä mitä toissa yönä ! jipii :P
vaikka kuin yritin pitää hereillä, ei onnistunu. kaveri nukahti hoitopöydälle kesken aamupesujen xD
 
Satu` mä oon ollut kans tosi kova menemään yms. ja joo, on mullakin ollut samankaltaisia ajatuksia.
Välillä masentaa kun ei voi vaan lähtee johonkin, sen enempiä miettimättä yms.
Tuntuu joskus että tulikohan nyt tehtyä vähän turhan iso päätös turhan aikasessa iässä, mutta jotenkin kummasti ne ajatukset kyllä väistyy heti, kun tytön ottaa syliin tai muuten hengailee sen kanssa, varsinkin sitten kun pikkuinen läväyttää leveen hymyn ja katsoo suoraan silmiin. Tosin joskus kyllä meinaa voimat loppua, varsinkin illalla taikka yöllä, jos tyttö vaan huutaa ja huutaa.

Kovasti kyllä kaiholla mietin entistä "vapautta" tehdä asioita, mennä shoppailee silloin kun huvittaa, istua kavereilla yömyöhään, TEHDÄ TÖITÄ, reissata ympäri suomee ja maailmaa, käydä baareissa...
Mutta, eiköhän sitä taas joskus..
Ottaa päähän kun on alkanut ihan hulluna tekemään mieli tupakkaa. En halua sitä enää aloittaa, mutta jestas kun tekee mieli. Huhhuh.

Mä oon juonut synnytyksen jälkeen yhteensä neljä, joista kaks uutenavuotena. Mun mielestä ei oo mitenkään kamalan kauheeta, jos juo yhden tai kaks, kunhan ei kännissä hoida lapsiaan. (Ja itellä nyt ei tunnu yks tai kaks juurikaan missään) Maidon alkoholipitoisuus on niin mitätön, ettei lapsi ainakaan känniin tule äidinmaidosta.
http://www.alko.fi/fi/24F1E0A2FF149FDCC22575530042944A?opendocument&src=5,1

Ootteko muuten miettinyt, että milloin sitä "uskaltais" lähtee yöelämään ekaa kertaa? Mä ajattelin, että ens kuussa vois mennä, olis meidän suhteen 3v synttäritkin, silloin olis kivaa. Tyttö hoitoon vaikkapa mummolaan.. Toivotaan että onnistuis :)

 Ei meidänkään tytöllä juurikaan mitään rytmiä oo, ainakaan niin tarkkoja, että voisin kellonaikoja sanoa.. Yöunille rauhottuu yleensä kunnolla siinä 23-02 välissä. :D
 
Me lähtään miehen kanssa ekan kerran kunnolla juhlimaan kolmen viikon päästä ystävien häihin. Pikkumies menee mun vanhemmille yöksi.. tosin me ollaan oltu sen verran "kauheita vanhempia", että poitsu oli jo kaks viikkoisena ekaa kertaa mummolassa yötä - saatiin ukon kanssa tehtyä jouluostokset rauhassa, rentouduttua ja nukuttua yö kunnolla. Tuo on pikkumiehelle sen verta tuttu paikka, kun siellä harva se päivä ravataan ja viihtyy loistavasti mummon ja papan seurassa, joten hyvillä mielillä jätetään kyllä hoitoon :)

..ja mähän en siis imetä, joten itse on kyllä tullu tota alkomahoolia otettua useempaakin otteeseen.. siis lähinnä sauna situkan tai vastaavan merkeissä. Kertaakaan en humalassa ole ollu joten en näe siinä juurikaan mitään pahaa.

Täällä on valvottu lähes kokopäivä tänään! En tiä tekeekö toi poitsun tukkosuus ton vai mikä on, kun nukahtaa aina korkeintaan puoleks tunniks ja sit taas on silmät lautasina tuijottelemassa. Pisimmät päikkärit ollu tänään tunnin mittaset.. nytkin pilkkii tossa sitterissä kokoajan ja nukahtelee, muttei kunnolla. Ärsyttävää kun ei oikein mitään pysty tekeen.. :P

Miimille jaksamista valvomisen kanssa! ..toivotaan että pian helpottais!
 
Pakko kommentoida tohon alinan tupakka asiaan, että mulla on just samat fiilikset! joka ikinen päivä kamppailen sen asian suhteen, etten polta edes yhtä tupakkaa ! nii järkyttävän paljon tekee mieli !! mut mä tiiän, et jos poltan sen yhen niin se ei jää siihen yhteen :/ mut sit aina oon kuitenki vähän saanu himoja loppuun ajattelemalla sitä et jos poltan, niin benjamin saa sit maidon mukana sitä nikotiinia ja sit se ihan varmasti pistää mahaa kipristeleen tms ja sillä tavalla kostautuu se ykski tupakka ja sit pitää yön kantaa kivusta huutavaa lasta.. nou thänks! :D
mutta oishan se nautinto vetasta rauhassa tuolla takapihalla hiljaisuudessa ja täysin pimeässä (ihan ku salaa) yks vihree bonari ;) huh, ei passaa enempää aatella. te muut varmaan aatteletta et on tuo akka tyhmä..
 
melela, mullon just samat ajatukset tosta tupakasta :D ja vielä sama merkkikin.

oivoi, parempi ilman kumminkin, kunhan se nyt vaan häipyis myös mielestä. on se vaan aika myrkky ja huume, koukuttaa hemmetin helposti. nyt lähes vuoteen ei oo polttanut ja edelleen tekee mieli. :S
 

Meidän isukki keksi myös ton että yöllä ensin tutti suuhun ja sit jos se ei auta niin maitoa kehiin. Ja näin me nukutaankin sit 6h putkeen :) Pohjana tälle keksinnölle oli varmasti miehen laiskuus hakea maito jääkaapista, jotain hyötyä siitäkin :D

Ja tehän ootte kaikki ihan enkeleitä täällä... kyllä mä oon käynyt jo kunnolla baarissakin pariin otteeseen. Mä ajattelen sen niin ettei se ole vauvalta pois jos mä olen yhden illan pois kotoa, koska olenhan mä hänen kanssaan muuten aivan koko ajan. Mies oikein on välillä pyytänyt että eks sä nyt vois mennä jonnekkin, ne viihtyy pikkuisen kanssa niin hyvin keskenäänkin. :) Mä olin ennen vauvaa nuori ja menevä, ja oon sitä vieläkin. Sit pitää vaan välillä ottaa irtiotto ja mennä, auttaa kummasti taas jaksamaan olla täällä kotona vauvan kanssa kahdestaan.
 
Miimi, mulla on alkanut olemaan unettomuutta myös. Mennyt yö oli kamala. Poika ei nukkunut kuin pätkiä ennen klo 24 (yleensä yöpuulle 20.00 maissa). Sen jälkeenkin vaati tissille koko ajan. Kolmen maissa annoin isälleen ja poju huusi puolisen tuntia. Siihen kumminkin nukahti ja heräsi vaille kuusi. Imetykseen nukahti, mutta minäpä en ole sen koommin saanut unta :( Tänään vielä edessä täysi päivä touhua...Sinänsä mukavaa; mulla on kampaaja kaikilla herkuilla, shoppailua mummin ja vauvan kans ja yöksi mummille-->mummi hoitaa muun paitsi syötöt. Suunnittelinkin jo sen seuraavaa yötä, jos menisin eri huoneeseen nukkumaan ja isä koittaisi hoidella vauvaa koko yön. Jos vauva itkee enkä pysty nukkumaan, menen vaikka lähiaikoina yksin yökylään jonnekin.
Iltarientoihin mulla ei oo mitään hinkua...tää väsymys...ja ennen vauvaa biletin enemmän kuin tarpeeksi. Nostan oikeasti hattua parikymppisille äideille, musta ei olis silloin ollut tähän!
 
Pysykääs ny Meltsu ja Altsu (emoticon ) lujana ton tupakan suhteen! ..mä sorruin polttamaan heti toisena kotona olo päivänä ja sille tielle on jääty!
 
Mä en oo vielä käynyt missään tuulettumassa tämän ensimmäisen kuukauden aikana. Tosin harvoin tulee muutenkaan käytyä. Enemmän kaipaan niitä hiljaisia iltoja, kun esikoinen on untenmailla ja saa mennä sohvalle katsomaan telkkaa ja nauttimaan lasin pari punaviiniä. Eipä tarvinnut silloin miettiä yöheräämisiä ja milloin pitää mennä nukkumaan.
Mutta nyt kun vuosi on vaihtunut, pitää taas ottaa omaa aikaa ja lähteä sinne kuntosalille aina iltaisin. Näin saa mieskin sitten omaa aikaa poikien kesken.
Mulla on hirvee hinku lähteä laskettelemaan Lappiin. Kamalan kalliita matkoja vaan ja nyt joutuu ottamaan sitten isovanhemmatkin mukaan, jotta saa lapsenhoitajan, että pääsee miehen kanssa yhdessä laskemaan. Mutta taitaa jäädä haaveeks tänä vuonna :(.
 
Ihana kun te jaksatte käydä vielä bilettämässä yms! :) Itse kaipailen Miimin tapaan liikkumaan kunnolla ja viihteellä tulee käytyä aniharvoin, siis ennen muksuakin. Tällä viikolla aloittelen taas juoksemaan, ellei pakkanen pauku liian kireissä lukemissa.

Meillä yöt menee miten sattuu. Välillä herätään 3 tunnin välen syömään joskus puolentoista... Syötöt menee kyllä sen verran nopeasti, ehkä vartissa, että niistä ei liikoja väsy. Torkun itsekin sen ajan. Neiti nukahtaa heti saatuaan vatsaan riittävästi täytettä. Tosin tunnin parin välin heräily kyllä käy kunnon päälle, mutta niitä öitä on onneksi harvemmin.

Meillä myös vauva kitisee aika vähän turhasta, joten menen aika nopeasti katsomaan, jos alkaa itkeä tai muuten tuhista ja paukutella pahvilaatikkoaan. Tuttia tälle on turha tarjota muuten kuin vaunuihin ja automatkoille. Nyt täytyy mennä virittämään kantoliina, jospa tyttönen rauhottuisi päiväunilleen...
 
Heippa!

Oisko ideoita päiväunille nukuttamiseen sisällä? Meillä vauva nukahtaa vaunuun ulkovaatteet päällä välittömästi, mutta sisällä en saa poikaa nukkumaan (etenkään ilman rintaa, mihin yritän pikkuhiljaa opettaa).
 
Takaisin
Top