Tammikuun turinoita :)

Unohdin vielä kysyä kun ei oikein oo tosta oman maidon säilytyksestä tietoa, että kun oon pumpannu ja laittanu maidon suoraan pakastimeen ilman siis mitään erityistä jäähdytystä niin onko se nyt pilalla??? Eikös se siinä pakastimessa jäähdy heti ja sitten jäätyy? Mä oon nyt vähän pihalla sen asian kanssa enkä oo uskaltanu käyttää pakkasesta mitään maitoja... :/

Meillä on vauva nyt nukkunu viisi yötä aamuun asti!! Tuntuu tosi oudolta enkä tiä onks se sitten hyvä  vai huono :) Tai siis hyvä joo mutta entäpä maidon tulolle? Parina yönä oon käyny pumppaamassa mutta muuten on sitten menny aamuun asti eli oikeesti joku 6-8h syöttöjen välillä.... 

 

Unohdin vielä kysyä kun ei oikein oo tosta oman maidon säilytyksestä tietoa, että kun oon pumpannu ja laittanu maidon suoraan pakastimeen ilman siis mitään erityistä jäähdytystä niin onko se nyt pilalla??? Eikös se siinä pakastimessa jäähdy heti ja sitten jäätyy? Mä oon nyt vähän pihalla sen asian kanssa enkä oo uskaltanu käyttää pakkasesta mitään maitoja... :/

Meillä on vauva nyt nukkunu viisi yötä aamuun asti!! Tuntuu tosi oudolta enkä tiä onks se sitten hyvä  vai huono :) Tai siis hyvä joo mutta entäpä maidon tulolle? Parina yönä oon käyny pumppaamassa mutta muuten on sitten menny aamuun asti eli oikeesti joku 6-8h syöttöjen välillä.... 

 
Mä kaipaisin itekkin vinkkejä siihen että mitä ihmettä vauvan kanssa voi tehdä, kun en oikeen tunne laulamista luonnolliseksi osaa itseäni eikä tuo vielä leluilla leiki... Yleensä höpöttelen niitä näitä puuhastelun lomassa, kävellään ympäri kämppää kattelemassa tavaroita, harjoitellaan mönkimistä, tehdään masujumppaa tai makoillaan vaan sängyllä, missä poju sitten "sätkii" (eli heiluttelee raajojaan). Kovasti tuo juttelee nykyään takaisinkin ja kertoo pitkiäkin juttuja käyttäen monia eri äännähtelyitä (vielä kun tietäisi mistä juttelee). Jätän kyllä useasti hänet yksin sänkyyn/sitteriin, missä poju sitten juttelee leluille tms. sekä varsinkin sille auringon kuvalle joka on siinä äippäpakkauksen kirjassa. Jos on tyytyväinen, niin ei kyllä mun mielestä haittaa vaikka hetken on yksin.
 
Täälä tyttö on aika usein sylissä siinä samalla kun mä jotain hommailen, esim. kattelen vaan tv:tä yms. Monesti kierrellään ympäri kämppää katsellen kans tavaroita, ja sitten selittelen mikä mikin on ja mitä milläkin tehdään :D

Paljon on tyttö myös yksinään sitterissä. Siitä roikkuu erilaisia Nalle Puh hahmoja. Niille se sitten siinä nauraa ja höpöttelee.

Paljolti tulee myös lauleskeltua jotain omia lauluja ja loruja tytölle, mä kun en osaa oikein noita lastenlauluja/loruja. Mutta ehkä eniten lauleskelen vaippaa vaihdettaessa.

Mun mielestä on ihan hyvä, että tyttö saa olla välillä yksinäänkin. Hyvin näyttää nytkin viihtyvän tuossa sitterissä :)
 
Meillä kans katsellaan yhdessä telkkaria ja jutustellaan samalla. Välillä kierrellään puuhaamassa jotain tai muuten vaan katsellaan ympäristöä. Ja leluja näytän, jos Mioa kiinnostaa. Isin kanssa istuskelee myös tietokoneella. Mio viihtyy jonkin aikaa yksikseen leikkimatolla ja varsinkin hoitopöydällä. Hoitopöydällä kun on kaikenlaista katseltavaa ja kuunneltavaa härpäkettä. Huono puoli, kun ei voi siihen yksin jättää. Mutta ainakin helppo antaa ilmakylpyjä :) Viikonloppuna saadaan sitteri, tulee kyllä tarpeeseen! Kuinka pitkiä aikoja uskallatte pitää sitterissä? Jostain oon kuullut, että olisi huono selälle (?).
 

Jälkitarkastuksessa käyty! 

Kovasti lääkäri yritti selostaa ehkäisystä ja siitä kuinka on mahdollista tulla raskaaksi ja ihmeitä tapahtuu :) Meillä siis ei oo ns luomusti raskaus alkanu kertaakaan neljän vuoden aikana! Ja jos  nyt niin sattuis käymään että raskaaksi tulisin niin sitten on vauva kyllä erittäin tervetullut! Ei meillä vielä ole toiveissa siis mutta jos IHME tapahtuis :) Mä oon muutenkin sitä mieltä että nautitaan tästä yhdestä vauvasta kerrallaan ja  keskitytään häneen <3 Kyllä mä joskus vielä haluaisin toisenkin. 

Meillä oli sitten kans ristiäiset. Hienosti meni ja onneksi sain siivousapua ja tarjoiluissa myös apua :) Vaikka kutsuttiin paikalle vaan isovanhemmat ja kummit, sedät, tädit niin meitä oli tupa täynnä, kotona kun pidettiin. Neljä kummia tytölle tuli.

Äiti itkua pidätellen luki rukousta, mutta kunnialla selvisin kuitenkin ja sain luettua loppuun :) 

Tytölle nimeksi tuli Sinna <3  Samalla hetkellä kun pappi soitti ovikelloa niin tyttö päätti töräyttää kunnon kakat vaippaan :D Onneks pappi ei ollu kiireinen! Hienosti oli hereillä koko toimituksen ajan ja jutteli papillekkin. Muutenkin oli iltaan asti hereillä ja viihdytti vieraitaan. Ihana päivä oli. 

Vieläkähän satu päivittelee syntyineiden listaa? Huomasin että minä puutun sieltä vielä.. 

 

Heips kaikille,

täällä on elämään tullut suuria muutoksia.  Saimme muutettua ja voin kertoa, että jos muutatte pienen vauvan kanssa niin hankkikaa ihmees muuttoapua. Itse muutimme ihan omin avuin ja huh huh mitä hullunmyllyä! Vähän turhan paljon kantamista, pakkaamista ja siivoamista.

Nyt mulla on sitten koulu alannut ja voi voi mitä itkua. En millään malttaisi olla vauvasta erossa, vaikka mies osaakin kotona hoitaa kaiken ja vauva on todella hyvässä hoidossa ja saa omaa maitoa, niin äitillä on silti paha mieli kun jättää toisen kotiin. Tänäänkin aamulla itkua tuli puoli tuntia ennen kouluun menoa ja koulussa joku kysyi, että miten vauva voi niin taas tuli itkua. No onneksi pojalla on silti oikein kaikki hyvin J ja opiskelu on ainakin lähtenyt käyntiin tosi hyvin. Aivan ihana paikka ja mahtavat opiskelukaverit!

Säde, mitä siin imetysoppaassa kerrotaan noista yleisistä asioista? Esim perhepedistä, vauvan lohduttamisesta ja tutista?  Meillä poika tykkää tutista yli kovaa, mutta mun äitini kertoi, että itse en esim suostunut syömään tuttia ollenkaan, itse ikävä kyllä innostuin imemään sitten peukkua.

Peukaloinen, kiitos noista maitotiedoista, olen itse miettiny just noita ja totesin, että juu oikein olen kaikki ohjeet ymmärtäny!!

Myttö,  Miimi Iines ja Ermu, ihanat nimet! Onnea paljon! Ja muillekin, joita en huomannut kommentoida

Ermu, mä haluaisin ehdottomasti päästä vauvauintiin, kun Leevi tykkää niin kamalasti uimisesta. Odotan itse sitä innolla ja meinaan ottaa mahdollisimman pian yhteyttä, että tietäisin koska niitä järjestetään täällä.

 
myttö78 mä olen kans kuullut että kovin pitkiä aikoja kerrallaan ei kannattais sitterissä pitää, olis just selälle vähän huono. Mielummin kai antais vauvan olla lattialla jos van mahdollista, sitterissä kun ei voi harjoitella noita motorisia taitoja oikein...meidän tytär ei edes viihdy pitkään sitterissä, hän on siinä ehkä 10 min kerrallaan...
 
Ei meijänkään vauveli kauaa viihy sitterissä. Max.15min.
Pitäs enempi pitää kyllä lattialla tai sängynpäällä varsinki vatsallaan. Mutta sylissä viihtyy melkeen koko päivän...
Ihana ku on päässy ulkoileen pikku ukkelinki kans. Tänään käytiin 3 vartin lenkki :) nukku tyytyväisenä kokoajan..

Mä haluaisin kans tietoa tosta, et pitääkö pumpattu/kerätty maito ensin jäähdyttää ennenkuin laittaa pakkaseen? Mä oon kans laittanu suoraan vaan pakkaseen :O
 
Vielä vauvan itkuista... Mä olen vastannut aina tosi nopeasti pojalle sekä öin että päivin. Ja nyt tuntuu, että se on tuottanut tulosta. Poika itkee tuskin koskaan, vain silloin, jos häntä sattuu tai on oikeasti asiaa. Öisinkään ei itke, ja nyt on nukkunut parina yönä yhdellä syötöllä. Hänen ei tarvitse enää tarkastaa, onko äiti vieressä emoticon

Eli kannatti!!

Leikeistä, aika lailla samat jutut on meillä meneillään. Poika heiluttelee roikkuvia leluja ja harjoittelee tarttumista. Uusi juttu on laittaa poika kantoliinaan kasvot "ulospäin". Siinä tykkää olla ja lempihomma on tiskaus. Tänään käytiin sillai ulkonakin katsomassa lumiauraa ja autoja :))).
 
Iines, kannattaa varmaan tarkistaa toi maidon kunto kysymällä neuvolasta. Ohje on tosiaan, et ensin jäähdyttää jääkaapissa tai kylmässä vedessä ja sitten pakastimeen. Jääkaappikylmän maidon voi myös yhdistää jo pakastettuun maitoon.

Tarunen, Imetysoppaassa kerrotan perhepedistä (referoituna) tutkimusten mukaan:
- Vauva tahdistaa hengityksen äidin mukaan, jolloin käykytkuoleman riski vähenee
- vauvan ja äidin unirytmi synkronoituu, jolloin äiti herää imettämään kun uni on keveimmillään eli ei sikeästä unesta ja saa helpommin unen päästä kiinni
- Vauvan päälle kierähtäminen lähes mahdotonta, koska vauva sätkii ja kiljuu
- erikseen nukkuminen lisää uniongelmia

Itkusta etenkin nälkäitkusta sanottiin ettei pidä antaa vauvan itkeä ja hätääntyä. Aluksi tulis tarjota rintaa pienimpäänkin eleeseen. Tosin tässä vaiheessa kaikki varmaan tunnistaa lapsen nälän ja meillä kyllä poika herää välillä suoraan huutamaan nälkää :D

Tutin käytöstä on lähinnä, että se kannattaa antaa vasta kun vauvan maha on täynnä ja vauva edelleen haluaisi imeä. MÄ halusin varmistua, et imetys sujuu ennnenko annan tutin ja nyt meidän jätkä ei ees huoli tuttia. Joskus vaunulenkeillä ja automatkoilla se olis kätevä!

Sitten kirjassa oli myös, että tyhjä rinta täyttyy nopeammin maidosta kuin se missä on jo maitoa, joten vaikka rinnat tuntuu tyhjiltä, maitoa kohta taas tulee kunhan imee.


 
Iines, kannattaa varmaan tarkistaa toi maidon kunto kysymällä neuvolasta. Ohje on tosiaan, et ensin jäähdyttää jääkaapissa tai kylmässä vedessä ja sitten pakastimeen. Jääkaappikylmän maidon voi myös yhdistää jo pakastettuun maitoon.

Tarunen, Imetysoppaassa kerrotan perhepedistä (referoituna) tutkimusten mukaan:
- Vauva tahdistaa hengityksen äidin mukaan, jolloin käykytkuoleman riski vähenee
- vauvan ja äidin unirytmi synkronoituu, jolloin äiti herää imettämään kun uni on keveimmillään eli ei sikeästä unesta ja saa helpommin unen päästä kiinni
- Vauvan päälle kierähtäminen lähes mahdotonta, koska vauva sätkii ja kiljuu
- erikseen nukkuminen lisää uniongelmia

Itkusta etenkin nälkäitkusta sanottiin ettei pidä antaa vauvan itkeä ja hätääntyä. Aluksi tulis tarjota rintaa pienimpäänkin eleeseen. Tosin tässä vaiheessa kaikki varmaan tunnistaa lapsen nälän ja meillä kyllä poika herää välillä suoraan huutamaan nälkää :D

Tutin käytöstä on lähinnä, että se kannattaa antaa vasta kun vauvan maha on täynnä ja vauva edelleen haluaisi imeä. MÄ halusin varmistua, et imetys sujuu ennnenko annan tutin ja nyt meidän jätkä ei ees huoli tuttia. Joskus vaunulenkeillä ja automatkoilla se olis kätevä!

Sitten kirjassa oli myös, että tyhjä rinta täyttyy nopeammin maidosta kuin se missä on jo maitoa, joten vaikka rinnat tuntuu tyhjiltä, maitoa kohta taas tulee kunhan imee.


 
Hei onko muiden vauvat tukkoisia/limaisia? Tällä on aika usein räkää nenässä, mutta niin syvällä että se ei lähde niistäjällä :( kuulostaa tosi usein pikku porsaalta. Suolatipatkaan ei oikein meinaa auttaa. Mitähän siihen keksis?
Huomenna mulla jälkitarkastus, joten jospa kysyis ihan lääkäriltä sitten..
Ei se näytä tytsyä häiritsevän, mutta meitä vanhempia kyllä säälittää ja huolestuttaa. :/
 
alina: kuulostaa tutulta! joudun melkein päivittäin laittaan suolatippoja benjaminille ku alkaa helposti tuhiseen. nenässä näkyy hirveitä kökköjä mut tosiaan niitä ei aina sieltä saa pois. kysyin tästä neuvolassa ja vastaus oli et se on joko nuhaa (jota en ite usko koska ollu melkein syntymästä asti tämä vaiva) tai sitte syynä tähän on se että kun yöllä syöttää ja lapsi laitetaan melkein heti takasi nukkumaan, niin maitoa menee nenään (nousee nielusta pieniä määriä) joka sitte paakkuuntuu ja alkaa vaivata tuhisemalla ja tukkimalla röörin. oon huomannu että useimmiten vain toinen nenänreikä on tukossa, josku itekki ihan hätäännyn ku poika haukkoo happea ja on hädissään kun on nenä täynnä tavaraa :/
oon laittanu joskus ihan tunninki välein tippoja jotta se räkä pehmenis ja ois helpompi saada ulos. usein on tullu kyllä ulos ihan sillä että b on aivastanu.

mihin aikaan teillä muilla alkaa yö?
täällä klo 23-1 välillä nykyään. ensin nukutaan n.4-5 (joskus jopa 7) tunnin pätkä ennen kuin syödään ja sit siitä eteenpäin 2,5-3h välein.
voi että ootan et alkas kunnolla muodostuun se rytmi. ois ihana!
meillä herättiin tänään puoli 10 maissa ja nyt jo pikku ukko nukkuu päiväunia (klo 11). näin yleensäkki. :)
 
Meillä on kans aika ajoin tuota "maitoräkää" nenässä, tytär ei onneksi ole pahasti tukossa ja aivastamalla on lähteny pois. Joskus limaa valuu masuun ja maitopuklun kanssa saattaa tulla iso limaklöntti.

Meidän yö alkaa klo 21 ja 22.30 välillä riippuen siitä miten päivällä ja alkuillasta on valvottu. Eilen esim. tytär valvoi pieniä tirsoja  lukuunottamatta klo 13.30 alkaen kunnes vailla ysi roudasin sänkyyn ja tyrkkäsin tissin suuhun. Siihen hän sitten sammuikin heti :)

Kahdelta herättiin syömään ja uudestaan neljältä ja sit olikin jo aamuseiska ja koko konkkaronkka ylös! Eli ekat unet on aina pisimmät, 4-5 tuntia ja sitten yks tai kaks syöttöä ennen ylösnousemusta. Useimmiten tytär herää 8 ja 9 välillä yöunilta, tänään oli vaan virkeämpi ja kuulosteli kun mamma nousi laittautumaan kylille ;)

Ihana muuten miten vauva aina välillä "tarkistaa" onko äiti vieressä. Aamulla semmoisessa kevyessä unessa aina avasi silmät ja kun näki minut niin räväytti mielettömät hymyt ja painui takas uneen. Ihanaemoticon
 
Säde huippua kun laitoit noita tietoja! Nyt voi kaikille "hyvien neuvojen" antajille luetella vähän faktaa aiheesta perhepeti!
 
Meillä yö alkaa yleensä 22-23 aikaan ja heräillään 8-10 aamulla. Siitä sitten tunnin verran hereillä ja tunnin tirsat :) Sitten pitempi aika hereillä ja noin 3h päikkärit taas. Saattaapa tuo torkkua vielä illallakin pieniä pätkiä. 

Se on jännä miten tuokin kyllä vaihtelee että välillä ollaan paljon enemmän hereillä ja välillä nukutaan paljon enemmän.. 

Räkäisiä ollaan tääläkin... :( Tänään alkanu oikein nuha ja kunnon köhä.. Ensin aattelin eilenkin tän olevan just jotain maito"nuhaa" mutta kyllä tänään on ollut muutenkin vähän kipeän oloinen.. Hain varmuuden vuoksi jo panadolia vauvalle jos vaikka yöllä pahenee.. Siinä tosin sanottiin että alkaen 3kk ikäisille..? Pitää varmaan jostain vielä kysyä siitä ennen kuin antaa.. 

 
Kannattaa kysyä lääkäriltä tosta panadolista ennenku annat sitä vauvalle jos tarttee antaa. ainaki näin neuvottiin mua neuvolassa.
 
Heips, 

täällä äiti selviytynyt ensimmäisestä opiskeluviikosta ja Leevi-vauvakin oli tänään luennoilla äitin kanssa :) Ihana viikonloppu alkaa ja nyt otetaan vain rennosti, ihanaa! 

Meillä mennään nukkumaan joskus 10 aikaan ja 2 aikaa herätään syömään ja toisen kerran 5 aikaa, sitte noin 7-8 aikaan ja nukutaan viel 11 saakka :) Ihana hyvä uninen poika :) Illalla nukahtaa itsekseen yleensä meidän väliin tai joskus tissille :) 
 

Ohimennen vaihteeksi kysymys.. :D

Ootteko te ite maistanu noita d-vitamiinitippoja? Jekovit on aivan h....tin PAHAA !!! Kurja antaa vauvallekkaan niitä kun sekin irvistää :/  Oiskohan ne disneytipat parempia? Tosin ne on kuulemma tukustakin tällä hetkellä loppu..  Ne gefilustipat ei meillä sopinu ollenkaan.. 

Nuha ja köhä vaan jatkuu ja yltyy.... Paljonko muuten vauvalla on lämpötila että on kuumetta? 

 
Takaisin
Top