Syyskuun supinat

ALKUPERÄINEN: Kressida
...
No... sallittua ei ole rekisteröityä perheeksi (juridisin ja sosiaaliturvan eduin jotka siitä seuraa) esimerkiksi kolmen hengen kesken, tai sukulaisten kesken. Joo, tiedän että tämä tuntuu kaukaa haetulta, mutta se tuntuu kaukaa haetulta vain siksi, ettei se ole mahdollista :-)
...

 
Tämä on hilpeä aihe omalla kohdallani: Minusta tullee yksinhuoltaja, vaikka lapsen isä on läsnä. Johtuu siitä, että meillä on kaksi kotia parinsadan kilometrin päässä toisistaan ja yleisesti ottaen yhteishuoltajuus ei ole fiksua jo senkin takia, että ajoittainen etäisyys vaikeuttaisi päätöksentekoa (toiselta saatava lupa lähes kaikkeen - asioiden hoitaminen vaikeutuisi). Tämä on ollut errrrritttttäin haastava asia esim. neuvolatädin ymmärtää - että ollaan yhdessä, muttei joka hetki asuta yhdessä, kun on kaksi kotia ja työt eri puolilla. Sinänsä tilanne ei käytännössä eroaisi kovinkaan sellaisten perheiden tilanteesta, joissa toinen on esim. matkustustyössä, mutta paperilla tilanne on kokonaan toinen. Jostain syystä neuvolatätsky ja esim. vakuutusyhtiön palveluneuvojan on vaikea asiaa ymmärtää - Hauska tilanne syntyi, kun vakuutusihminen aikansa ääneen pähkäiltyään tuli seuraavanlaiseen lopputulokseen "...niin, eli te niinkun deittaatte." - Olipahan määritelmä...
 
Eräässä nettiartikkelissakin meidänkin monen lukemalla sivustolla kovasti todettiin, että "Yksinhuoltaja on äiti tai isä, joka huolehtii lapsistaan yksin. Yksinhuoltajaksi päädytään avioeron tai puolison kuoleman kautta, tai sitten jo odotus on alkanut yksin." - Eipäs. En huolehdi lapsesta yksin, en ole avioeronnut lapsen isästä, eikä hän ole kuollut, eikä myöskään odotus ole alkanut yksin. Tilanne on tällä hetkellä tämä, ja tällä mennään :)
 
Onneksi en sinänsä ole mitään perussetistä poikkeavia avustuksia tai tukia mistään hakemassa - joutuisi varmasti tekemään kaiken vaikeimman kautta...
 
Standardista poikkeava valintamme ja tilanne ovat myös monille ympärilläni oleville ihmisille vaikea mieltää: Ollaan väkisin heittämässä meitä saman katon alle. Monelle niinkin kaupallinen asia kuin seinät ja katto tuntuvat olevan se perheen määritelmä. Meillä niitä nyt sattuu olemaan kaksi - yhdessä silti ollaan ja toisistamme välitetään ja asioista huolehditaan ja myöhemmin sitten lapsestakin. Ei se kaksi kattoa tarkoita sitä, että sitä lasta heiteltäisiin katon alta toisen alle, vaikka moni sen mielessään näin kääntääkin.
 
no niinpä justiinsa...ja mä kuvittelin et meillä on hankala tilanne [:D]Ne on kyllä noi byrokratian kiemurat vallan jännittäviä välillä [:D] Voin rodukka kuvitella et saattaa välillä mennä hermo selitellä tuota tilannetta  joka paikassa [:)]

Meillä ootellaan viel mitä ne mahdolliset kämpän ostajat sanoo tuosta hinta tarjouksesta..kuitenkin 13 tonnia ollaan niille nyt ihan alkuperäsestä hinnasta laskettu niin nyt tuli kyllä sitten virallinen seinä vastaan. Toivotaan että ne sen nyt siitä ostaisi ja pääsisi viimein tekemään kauppoja siitä unelmasta ja sit vaikka pääsis jo pakkaamaan.. Noh onhan se sentään edistystä että näytössä kävi 8 joista 3 oli kiinnostuneita. Että jotain toivoa on vaikkei nää sitä ostaiskaan. Jaa no mies soitti ja sano että ei niillä kuulemma oo varaa maksaa sitä mitä me minimissään siitä halutaan. (miks ne on käyny ees kattomassa sitä jos niillä ei kerran oo siihen mitenkään varaa?) Noh! saatiinpahan eka tarjous [:)] Ois se kyllä melkein liian halvalla lähtenykkin jos niillä ois varaa siihen ollut.

Maha on hassu. Noin joka toinen päivä ei kuulu mitään ja joka toinen päivä kun illalla yritän kirjaa lukee niin maha pomppii itekseen <3 voi juku..on tätä ootettukin! Vielä kun rupeis säännöllisesti tuntumaan niin ois kiva. Mahasta otin nyt rv24 kuvan mut ei se näytä juurikaan erilaiselta kuin tuo aikaisempikaan niin jaksa sitä tänne laittaa. Vissiin turvotusta sitten tuolla aikasemmassa kuvassa mukana aika paljon.

Tosi kiva kun työkengissä on pohja ihan halki ja kaikki kosteus menee koko ajan kenkään sisälle niin jalkapohja on ihan kun palovammoilla. En viittis nyt kuitenkaan 2kk ja 5pvä takia ostaa uusia kalliita sievin turvakenkiä ties kuinka kauaks aikaa kaappiin pyörimään..(meillä siis pitää itse kengätkin ostaa, hyvät on työedut. ) Kutittaa niin maan pirkeleesti ja nahkaa kuoriuttuu het monta kiloa päivässä..hmm..sexy..

Kuumeisesti oottelen sitä äippäpakkausta saapuvaksi jo senkin takia että pääsen sitten ukolle antamaan sen omansa. Toivottavasti tykkää siitä.
 
Hei!
Vähän päivitystä...

Halipossu, eikös se vihreä tee kävisi kuitenkin? kun siinä ei kofeiinia ole niin ei sillä tavalla poista nestettä kuten kahvi tai musta tee. Mä ainakin perus vihreetä teetä vetelen päivittäin monta kuppia... Niin siis mä muistelin että kahvi ja musta tee nimenomaan poistais nestettä (diureetteja) kehosta ja pitkillä lennoilla elimistö kuivuu muutenkin helpommin. Mutta poistaa tai kerryttää nestettä, kumpikaan ei ainakaan lennolla hyvä juttu [:)] 

Ihanaa, Mauritiukselle! [8D][8D] Toivottavasti tulee loistava loma! Olisikohan teillä mahdollista kuitenkin saada sieltä koneen etuosasta semmoinen paikka, mihin vauvan saa nukkumaan omaan sänkyyn? vai vaatisiko se nimenomaan paikanvarauksen vauvallekin? Tuntuu jotenkin epäinhimilliseltä kyllä, että vauvaa pitäisi pitää sylissä koko ajan... [:-] siis epäinhimilliseltä juurikin vanhemmille, vauvalle ehkä ihan sama missä se on.

Meillä meni hääjuhlat oikein hienosti, kiitos kysymästä[:)] Meidän näköinen juhla, ei mitään leikkejä tai turhia hömpötyksiä, vaan hyvää ruokaa, juomaa, jutustelua, pari hyvää puhetta ja illanviettoa. Romanttinen tunnelma[;)] Vieraat tuntuivat viihtyvän ja meille jäi erittäin hyvä mieli. Jaksettiin olla loppuun asti ja lähettiin itse asiassa ihan viimeisinä paikalta kohti hotellin sviittiä [:)] [;)] Ja eipä tarvinnu miettiä mistä meille hääkuljetus, kun allekirjoittanut toimi hääkuskina [:D]

Rodukalla mielenkiintoinen kuvio! Ja ei varmasti ihmiset heti ymmärrä miten se voi toimia, mutta on hienoa että se teillä toimii [:)]

basura, oon ihan iloinen sun puolesta että ne liikkeet sullaki vihdoin tuntuu [:D][:D] Täällä kans näkyy joskus päällepäin kun mahan läpi joku yrittää potkaista. Tuntuu vallattomalta.
Voisitko sä laittaa niihin työkenkiin mitään suojapohjallista tai jotain?! ei kai huonoissa kengissä kannate kärsiä kuitenkaan, pian kerkiee tässä 2 kuukaudessa tulla pitempiaikaisia vaivoja ja jalathan on muutenkin koetuksella.

katrikertulle mukavaa Lapin reissua!


Anteeksi kun en nyt muista kaikkia kommentoida, työpaikalla jää vähän nopeeksi tämä surffailu...[;)]
 
Tervehdys, juu Halipossu, sinne Mauritiukselle mekin ollaan menossa, huomenna kuitenkin lahdetaan ensin Tanskaan miehen sukulaisiin muutamaksi paivaksi ja sitten sielta kanssa Pariisin kautta se lento Mauritiukselle. Ollaan kylla yksi yo Pariisissa ettei tarvitse lentaa putkeen koko matkaa. Milloin teilla se loma olikaan? Meidan lento lahtee ensi tiistaina Pariisista. Se tulikin sitten selvaksi (minullekin) etta nesteen keraamisen takia ei teeta tai kahvia, eli tomaattimehu linjalle, mutta eikohan siella perilla odota kunnon espressot :-)
 
Rodukka, jokainen tavallaan ja jolle toisten tapa ja paatokset on ongelma, kannattaa olla kuuntelematta. Hyvia ratkaisuja on kai yhta monta kuin onnellisia pariskuntiakin!
 
Nyt viimeiset tunnit toissa ja sitten pakkaamaan ja huomenna kesalomalle!! Toivottavasti loman aikana alkaa ne vauvan liikkeet tuntua ettei tarvi hermostua...
 
En jaksanut perustaa tälle omaa aihetta, joten tulkoot tänne supinoihin:
 
Ftalaatit, nuo ftaalihapon esterit... Niitä on siellä täällä, koska niitä käytetään muovien pehmittiminä. Käyttöä vähennellään pikkuhiljaa, koska osan niistä on todettu aiheuttavan vaikka mitä, googlaamalla löytyy. Itse poimin SGS:n sivuilta:
 
"... Suurin terveysriski liittyy perimään; osa ftalaateista on vaarallisia sikiölle ja ne voivat heikentää sikiön hedelmällisyyttä. Äidin kautta sikiöön siirtyvä tai pienen lapsen saama ftalaattiannos voi vaurioittaa vakavasti lapsen hormonitasapainoa. Ftalaatteja saattaa liueta esimerkiksi syljen mukana lapsen elimistöön, jos niitä on tuotteissa, joita lapsi imeskelee. Ftalaattien aiheuttamat haitat eivät ole heti havaittavissa, vaan ne ilmenevät myöhemmällä iällä. ..."
 
Monet muistanevat kioskien jakamat ftalaattinenäiset tarramerkein kerätyt koiralelut, hirveän haloon ranskalaisten perunoiden ym elintarviketuotteiden ftalaattipakkauksista ja lasten leluista. Niitä on kaikkialla.
 
Hesari otsikoi tänään Kuluttaja-lehden testaamista t-paidoista otsikolla "Äitiyspaidassa lapsettomuutta aiheuttavaa myrkkyä" - linkki Kuluttaja-lehden sivuille:
 
http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/edelliset-numerot/2010/6-2010/t-paidat-tutkimus/
 
Esimerkeissä olleen Mama-liciouksen t-paidan DEHP-pitoisuus yllätti, tokikaan en tiedä tuon nettivilauksen perusteella mitä tuolla prosenttimerkinnällä ajetaan takaa.
 
Hyvä muikkari taas sille, että nämäkin kemikaalit meitä piinaavat. Ja jos me emme vahdi, niin eivät kyllä valmistajatkaan.
 
En ole hysteriaan taipuvainen, mutta oli taas hyvä muistaa, että kun valitsee muovituotteita, niin miettii asiaa myös tältä kannalta. Vanhat lelut, lastenhoitotarvikkeet, muoviset lattiapäällysteet jne.
 
Onnittelut Sadepilvelle avioliiton satamaan rantautumisesta [:D]

Ihanaa lueskella, että kaikki on masuissa kunnossa ja pään vaivaa aiheuttaa uudet asiat monelle muullekin. Ja että basurallakin potkii nyt hyvin [:)]

Itse olen tässä lomaillut ja viettänyt aikaa koirien parissa ja muun harrastuksen parissa sekä yrittäen saada kotia järjestykseen. Jotenkin on jäänyt tää odotus vähän toiseksi tässä härdellissä, mutta kyllä se siihen illalla aina rauhoittuu [:)] Hyvää syksyä, mammat :)
 
Hui aika pelottavan kuulosta toi Rodukkan teksti noista muovijutuista... Kun nykyään niin paljon tehään muovista tai johdannaisista, jossain muodossa kaikkialla.

Onneksi nykypäivän maalit ei haise juuri millekkään ja kuivuu suht nopeesti, ollaan pientä ikkunoitten fiksailua tehty maalauksella ja keittiön yksi seinä maalattu. Kämppä onku hävityksen kauhistus ku rojut huoneitten keskellä sikin sokin ku on noi ruudut niin isot ku niitä maalailee ettei kalusteet mee maaliin. Vielä pitäs keittiön ja olohuoneen ikkunat kertaalleen vetästä ja makkarin ikkuna sitten ku noi saa maalattua ja uudet tiivisteet väliin. Hyvin hujuttaa kämpässä ku ikkunat vetää ku ei oo tiivisteitä ja tuuletusräppänätki auki että saa maalattua reunat. No mutta jos tällä viikolla sais noiki kuntoon. Kovat tavoitteet [:D]
Eilen päästiin toista pupua pesemään ku unohettiin hetkeksi maalitela lattialle niin eikö toinen käynyt tillustelemassa siinä ku selkäni käänsin. Rupesin sitten kattelee että mistä on tippunut (valkosta) maalia (pähkinänruskeelle) lattialle, niin tajusin että nehän on pupun jälkiä joita oli joka paikassa... [:D] Sitten hirmu metästys että sen sai kiinni ja tassu pyykille. Aluksi oli että mitä hel... mutta sitten vaan nauratti, jotenkin niin koominen [:D]
Aikasemmin illalla oltiin vielä puhuttu että mitään maaleja ei lattialle saa jättää ku noi terninaattorit on niissä pyörimässä, niin eikö sitten [:D]

Voi ei tänään pitää puol ysin aikaan tankata niin paljon ku napa vetää ku huomen aamulla puol ysi on se sokerirasituskoe [:'(] Ei huvittaisi yhtään mutta eikai siinä auta.
Onneksi huomen illalla on sitten taas se mammauinti jumppa niin pääsee altaaseen polskimaan [:)]

No mutta jospa tästä taas rupeis vetää viimeistä kerrosta ikkunoihin maalia niin pääsee ruokaakin tekemään.
 
Ootteko lukenu kirjan " Tyttökavereiden opas odottajalle"? Oon täällä maha kippurassa nauranut ko. kirjalle, aivan loistava!! Paljon saanut lohdutusta ja vertaistukea moniin mieltä painaviin asioihin tuosta, ihan kuin joku lukisi ajatuksia.. Itse ostin myös miehen veljen vaimolle lahjaksi (meitä 3kk jäljessä tulevat raskaudessa) huuto.netistä. Siis todellakin suosittelen!
 
Meillä alko tänään perhevalmennus tk:ssa. Ihan mielenkiintonen kokemus, jäi ihan positiivinen kuva vaikka olin kuullu noista terveyskeskuksen järjestämistä perhevalmennuksista kaikkee muuta ku hyvää.
Tajusinpa ainakin et mul on alkanu tulee noita issiaskipuja alaselkää ja kipu säteilee ikävästi vasempaan jalkaan. Pitää varmaan jäädä saikulle jos meno jatkuu samanlaisena :D
Kivuista huolimatta mä oon nyt vasta "uskaltanu" alkaa odottaa tätä vauvaa. Se pieni potkii ja ilmottaa itestään joka päivä ja masukin on tullu jo esiin :D
 
Tää tais vasta tällä viikolla ihan oikeasti tajuta, että vauva on tulossa eikä siihen enää ole enää edes niin pitkä aika. [:)] [:D] Mistä lie moinen havahtuminen...

Niinpä tänään ensimmäistä kertaa ostin itse vauvajuttuja. Olihan mulla jo entuudestaan siskon antamia vauvan vaatteita, jotka tosin on lähinnä koko 44 cm, eli keskosille soveltuvia eikä välttämättä mahdu meidän tulokkaalle ollenkaan. Mutta nyt kävin sitten kirpparilla pyörimässä, ja mukaan tarttui kestovaippoja muutamia paketteja, suloinen ja lämmin fleeceasu ja potkupuku. Jotenkin todella hassua ostella moisia, mustahan on tulossa äiti! [:D]
 
Hei vaan!

Muutaman päivän tauko tuli väkisinkin palstailuun, kun iski hirmuinen migreeni päälle ja poikasta oli hoidettava yksin, kun mies lähti työmatkalle. Kärsimys näyttää onneksi olevan tällä erää ohi (mitä nyt vähän toisella puolella pääkoppaa on välillä pieniä tuntemuksia) ja mieskin palaa kohtapuolen kotiin.

Sadepilvi: Joo, vihreä tee varmaan sopisi paremmin kuin musta, mutta mä en ole koskaan oikein lämmennyt tuolle vihreälle versiolle. Mun mielestä se maistuu ihan tiskivedelle... [:D] Yhden ainokaisen vihreän teen olen löytänyt, josta ihan oikeasti pidin ja sekin oli tuotu mulle tuliaisena jostain toiselta puolelta maailmaa. Se oli siinäkin mielessä harvinainen löytö, koska mä inhoan pitkälti maustettuja teelaatuja ja siinä oli mun erityistä inhokkia jasmiinia mukana. Se oli silti ihan mielettömän hyvää, joten toivoa ei vielä heitetä. Ehkäpä löydän jo huomenna itseni marketista teehyllyjä tutkimasta. Kaipa sitä jostain voisi löytää jonkun "mukiin menevän" vihreänteen.

Noista lennoista vielä: Niissä vauvan kopissa on (ikä,) pituus ja painorajoitukset, joita vielä varmisteltiin tuossa menneellä viikolla. Meidän poikaa ei sinne "luvan kanssa" saa, koska tuopa painoi jo 8kk -neuvolassa reilut 9kg. Joku miehen tuttu kuitenkin sanoi, että silmät kirkkaina vaan valehtelee lapsen painon, niin koppa heltiää. [8|] Meille tehtiin tuon samaisen puhelinkeskustelun aikana paikkavaraukset kaikille lennoille, joten mahdollisimman hyvät paikat ovat plakkarissa. Onneksi.

Teidän häät kuulostivat ihan meidän häiltä. Ei turhia "hömpötyksiä" vaan hyvää ruokaa, juomaa ja seurustelua. Oli meillä yksi "maksettu ohjelmanumero", mutta se sopi hyvin kartanohenkeen... Onnea vielä kerran! (Hassua ajatella morsian ratissa päivän päätteeksi...[:D])

Omanapa: Vai että tekin pääsette paratiisisaarelle. Ihan huippua! Meillä on lähtö marraskuun alussa ja Pariisin kautta meilläkin on lennot. Me tosin porskutetaan suoraan menemään, eikä jäädä Ranskaan yöksi. Kerran se vain kirpasee... [;)] Sähän voit sitten kertoa ajantasaista tietoa siitä, löytyykö kaupoista kertakäyttövaippoja ja "kelpuutettavia" lastenruokia...jooko?! (matkatoimiston mukaan löytyy, mutta mä olen jostain syystä silti vähän epäileväinen.) Mä olen jo varautunut raahaaman koko reissun sapuskatarpeet Suomesta, mutta mukavampi olisi päästä vähän helpommalla...

Labitsilla on alkanut issias vaivaamaan. Mulla on nyt muutaman päivänä tullut kanssa vastaavaa ongelmaa...toinen jalka puutuu ihan niin kuin viime raskaudessakin. Oi voi.

Satsuma oli ostellut uudelle tulokkaalle kamppeita. Mä sorruin eilen ostamaan myös ensimmäiset vaatteet meidän uudelle pojalle. Mahassa lenteli perhosia, kun se oli jotenkin niin jännää...

Meillä on nyt rakenneultra takana ja kaikki oli onneksi kunnossa. Uusi tulokas on myös poika, joten samat (jo olemassa olevat) vaatteet sopivat myös tuolle uudelle pienokaiselle. Jotain uutta nyt on tietysti sillekin ostettava, mutta kyllä noi vanhat tamineet tulevat ehdottomasti myös käyttöön.

Nyt mies tuli vihdoin kotiin. Meikäläinen heittäytyy viikonlopun viettoon. Se on moiks!
 
Heippa! Saanhan ihan vähän tulla huutelemaan vieraisiin ketjuihin? ;) oon tuolta Halipossun "vanhasta" ketjusta, eli en mä niin kauheen vieras ole. :) no joo, piti vaan ennen unille menoa tulla huikkailemaan, että muistakaahan, että vihreässä teessä on kofeiinia, joskus jopa enemmän kuin kahvissa! Toki, muutama kuppi päivässä tuskin hirmuisesti haittaa, mutta tulipa mieleen. Halipossu, sitä Rooibosta vaan paketti matkalle mukaan! ;)
 
Ailime Hih, et sä mitenkään "vieras" oo, oon mäki jo viime syksynä lueskellu ahkeraankin teiän joulukuisten palstaa Mutta onks vihreessäkin teessä kofeiinia?! Voihan vitalis, mä luulin ettei oo!...

Mutta vielä tosta vihreän teen mausta, niin minusta oikein hyvää vihreetä teetä löytyy ainaki Nordqvistiltä se semmoinen kokoelma, siinä oli kai neljää laatua joista kolme on musta tosi hyviä.

Mites Bofinkin sokerirasitus meni?

Ftalaateista: Iteki rupesin miettimään että onkohan meillä tiedossa jotain vanhoja 80-luvun muovileluja vauvalle, ne ei ehkä ole kaikist terveellisimpiä vauvan imeskellä. Mutta selittäiskö joku miten t-paidasta löytyvät ftalaattipitoisuudet siirtyy elimistöön ja miten niistä on haittaa sikiölle? Ei tietysti ole hyväksi meille aikuisillekaan, mutta voiko ne siis siirtyä kehoon muutenkin kuin imeskelemällä paitaa?
-mä kun nyt olen vähän aina skeptikko kaiken suhteen, haluan tietää vaikutusmekanismit ennen kuin uskon mitään [:D]

Asiasta toiseen, ootteko muuten miettineet jo nimiä tulokkaalle? Meillä heitellään miehen kans ilmaan nimiehdokkaita, mutta vielä ei ole mitään päätetty mihinkään suuntaan. Eihän me edes tiedetä kumpaa merkkiä sieltä on tulossa [;)] Ja ajateltiin että ei ehkä voikaan etukäteen päättää, jos tulokas ei yhtään näytäkään nimensä kantajalta. Kaverillekin kävi niin, että tytön nimi oli päätetty jo hyvissä ajoin, mutta olikin niin "erinäköinen" että valmiiksi valittu nimi ei tuntunut istuvan ollenkaan hänelle. Hassua muuten ajatella, minkähän näköinen kaveri tuolta lopulta tupsahtaa

Mutta kuitenkin päädytään luultavasti melko perinteiseen suomalaiseen nimeen, molemmat semmoisista tykätään. Moni hyvä nimi vaan on jo lähipiirissä varattu, ettei viitsis niitä omalle laittaa.
 
Hih, Sadepilvi, kiva että saan vähän tunkeilla. :D

Nordqvistillä on myös maustettuja Rooibos-tee-pusseja, tykkäsin Suomessa raskaana ollessa juoda niitä. Mä kyllä liputan tuon Rooibosin puolesta, sillä kun sanotaan olevan niin paljon hyviä ominaisuuksia. Ja pienen totuttelun jälkeen se maistuukin hyvältä. ;)
 
Sadepilvi: Sokerirasitus meni ihan ok. Aikasemmin käynytkään. Oli ihan pirun pahaa se litku, ja verikokeista en oo koskaan tykännyt mutta siinä se meni. Tulokset tulee varmaan maanataina neuvolaan, soitella sitten sinne ja kysellä. Siellä oli mun lisäksi 6 muuta raskaana olevaa, jutellessa aika meni hyvin [:)]

Sain toissapäivänä tulokset niistä tutkimuksista joissa oon käynyt ton kyljen tunnottoman kohan takia. "Määrittämätön keskushermoston demyelinoiva sairaus. SEP oikealta puolelta poikkeava, likvorissa selkäesti keskushermoston oligoklonaalisia franktioita todettu.". Olin että whaat... Niin mahotonta siansaksaa koko diagnoosi. Niin soitin eilen sinne neurologian klinikalle, ja sanoivat sieltä että mitään varmaa diagnoosia he eivät voi antaa tällä hetkellä mutta epäilevät ms-tautia. Mutta sekin selviää sitten ku otetaan uudet magneettikuvat ensi vuoden alusta kun vauva on syntynyt. Että siihen asti tarkkaillaan tilannetta ja jos tulee jotain lisä oireita tai tuntemuksia niin pitää samantien soittaa klinikalle. Että näin.
Noh pitää vaan yrittää olla ressaamatta tuosta diagnoosista ja keskittyä vaan tähän ihanaan raskaus aikaan ja masu-asukkiin.

Onko muut huomanneet masu-asukin reagoivat johonkin juttuihin?
Mä huomasin että tänään ku painoin masusta niin pikkuinen työnsi takaisin samasta kohdasta ja vaihtoi asentoa, kun yritin herättää sitä aamulla ku pötköttelin sängyllä. [:D] Oli varmaan että "lopeta äiti toi kiusaaminen ja anna mun nukkua!" [:D]

Tänään illalla kaverin yllätys synttäri bileisiin! Toivottavasti kukaan ei oo möläyttänyt sille mitään että tulisi yllärinä [:)]
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!!
 
Kävitkö bofink kummassa sokerirasituksessa? Mä varasin ajan sinne harmoniaan...oliks se millanen paikka jos siellä kävit? mua vähän jänskää.. [:)] No hui! Kiva saada tuommonen uutinen tähän hetkeen! Parempi tosiaan et keskityt vaan siihen vauvan tökkimiseen ja nauttimiseen kun mietit liikoja. Eipä ne asiat miettimällä muutu.. (minä oon paraskin puhumaan ku aina stressaan jostakin..) Mut noi on aina jännittäviä nuo diagnoosit..mutta mitään varmaa ei siis ole joten turha nyt on miettiä! Jaksamisia!

Mä en jaksa edes ajatella noita kaikkia myrkkypainatusmuovilelu-asioita.. Nykypäivänähän tuntuu joka ikisessä ruuassa ja aineessa olevan vaikka mitä pahoja aineita. Kohta ei voi mitään ostaa tai käyttää jos kaikkia kauhutarinoita kuuntelee. (en ottanut edes sikapiikkiä kun arvasin sen olevan vaan median luomaa paniikkia..tosin neukku täti sen sit ekalla kerralla tyrkkäsi muhun vaikken ollut ees suostunut mutta ens kerran kyllä luotan vaistoihini ihan loppuun asti!) Muutenkin (näin asiasta kukkaruukkuun hypäten) meillä on miehen kanssa vähän semmonen periaate että mitään "ylimääräsiä" rokotuksia ei lapselle anneta. Parhaan vastustus kyvyn se saa taudin käymällä läpi kuin kemikaalimyrkyillä. Tietysti nää vakiot mitä annetaan automaattisesti on otettava mutta mun mielestä nykyajassa (joskin toki tulee uusia tauteja, riskejä yms) tutkitaan ihan liikaa kaikkea ja sitten joku pienikin juttu mitä saattaa löytyä menee mediaan mikä taas paisuttelee kaiken potensiin kymmenen mikä taas muuttaa totuuden aivan toiseksi.

Nimiä on vähän mietitty tai lähinnä mies on aina halunnut tietyn nimisen pojan ja se on musta ihan hyvä mutta saas nähdä tuleeko se sit kuitenkaan. Eniten ehkä tuo sukunimi asia hiertää jos joku..Etunimi varmaan saadaan sulassa sovussa valittua mutta tuo sukunimi tuo kyllä varmaan vielä vääntöä tulevaisuuteen...nyt aihe on ollu vähän jäähyllä..

Ihanaa kun ootte pääsyt/tuutte pääsemään reissuun ihaniin paikkoihin! Itekin niin tahtoisin..mut ei taida olla varaa kuin tyytyä noihin madventuresin kahteen ekaan tuotantokauteen (se kolmas oli ihan huono kausi). Meillä tosissaan viimein asunto on myyty (tosin yli 10 tonnia halvemmalla) ja viime hetkessä kerettiin se tarjous unelmaan tehdä. (olivat just vetämässä pois myynnistä kun ei heillä ollut sitä pakko myydä tänä vuonna) Nyt sitten kauhea stressi päällä että missä vaiheessa homma kusee kun jo kolmesti meinanut homma mennä puihin ajan/väärin ymmärrysten/pankin/miehen välittäjän(?)takia.. Saa kyllä kuulla kunniansa se pulju kunhan kaikki on viimein ohi..

Ostaja meinas perjantaina että kämpän pitäis olla tyhjä jo 22.9. et alle viikossa saada uus asunto ja kamat vietyä jne mut sit onneks sai siirettyä et 26.9 pitää olla tyhjä kun nyt viikonloppuna on miehen veljen 30v. synttärit niin on juhlimassa niitä. (itse kieltäydyin kunniasta lähtee vuokratulle saunatilalle katoomaan kun 20 hlö vetää perseitä..) Niin ei olisi ihan keskiviikkoon keretty. Ja sai tuo "toinenkin pää" vähän aikaa pakata kamansa. Mutta nyt ois muuten hyvin että uus asunto vapautuisi torstaina kaupat tehdään keskiviikkona kaikkien kanssa ja miehen asunto viimestään sunnuntaina tyhjä. Mut pankki olikin yhtäkkiä sitä mieltä että perjantaina klo 11 etiäppäin ei kerkeä tekemään keskiviikoksi papereita..3-4 pankki päivää pitäisi olla..no eikös siinä ole 3-4 pankki päivää kun pe klo 11 alkaa touhu ja ke klo 14 loppuu? Ei voi ymmärtää.. Kun viimeks sano ettei puutu ku nimet alle ja isännöinti todistus niin se ois siinä.. Mut se nyt saatiin sovittua.

Sitten ilmeni ettei miehen ostajalla olekaan sama pankki eli rahat ei välttämättä ole ke tilillä vaan torstaina. Taas meinas sydän tulla rinnasta ulos (siis vielähän ei voida menettää kuin se sopimussakko mutta jos se menetetään niin mulla ei ole enää varaa niin isoon lainaan että se unelma saataisiin, niin sitten kuolisi se koko kauppa ja oltaisiin taas alkupisteessä.)Mutta onneksi unelman välittäjä sanoi että se ei ole ongelma vaan perus käytännönasioita..hUH!

Sit taas soi puhelin ja pankki täti soittaa miehelle että hänen vakuus ei riitä..mies ei saisi sitä lainaa. (Siis miehellä on jo laina? ja just möi oman asuntonsa..wtf!) Mutta laskivat että kun lyhetää asuntonsa rahoilla sen lainan sopivaksi niin riittäähän se vakuus. (miehellä siis paremmat tulot ja alunperin isompi laina) Eli perjantaina n klo 14 kaikki vielä oli OK mutta jännittää vähän kun maanantai saapuu että mitäs sieltä sitten taas kuuluu. Parempi ottaa semmonen "pessimisti ei pety" asenne että jos homma kusee se kusee ja sit menetetään se sakkosumma ja etsitään halvemi asunto. Ja ei nimiä kauppakirjaan laiteta ennenkuin lainat on pankin kanssa 110% varmat (olis mukava esikoinen synnyttää velkavankeuteen...). Kaikki muu onkin sitten positiivista jos muuta tapahtuu.

Mutta pakkausoperaatio on jo miehen kämpässä hyvällä mallilla et sain vapailla ollessa sen aika hyvin pakettiin (miehet ja niitten elektroniikka välineet [:@] ja mulle valitetaan tauluista tai koristeista..) ja mun asuntoa ei ole tyhjennettävä kuin lokakuun loppuun mennessä mutta samallahan nää kamat viedään kun auto kerran on. Pitää vaan saada irtisanottua tämä ettei joudu enää uutta kk maksamaan (onneks oon vuokran maksussa kk edellä niin voin vain lainan lyhentää ens kk) mutta toimisto missä irtisanon tän asunnon on auki vaan 5h arkisin ja aina töissä sillon että tiistaina se on hoidettava. Että sit ollaan virallisesti asunnottomia jos kaupat kusee eikä uutta löydetä..jee..eipä juurikaan stressaa.. Onneks ei tartte kuin keskiviikkoon panikoida ja sit helpottaa kun tietää että miten käy.

Keskiviikkona ois myös viimein se ravintoterapeuttikin. Ei vaan juurikaan nyt kiinnostaisi mennä juttelemaan ruuasta kun on jännä päivä muutenkin ja illaksi vielä töihinkin mentävä. Piti tehdä myös viikon ajan ruokapäiväkirjaa mut jostain syystä ei kerkee muuta kuin pirkan pinaattilettuja ja saarioisten roiskeläppä pizzoja vetää niin en kehtaa edes tehdä sitä. Kyllä mä sanon että jos minä ja pirpu ensi viikosta selvitään ilman suurempia burn outteja tai muita oireita niin me selvitään kaikesta. On kyllä ihan vihoviimeset kaupat mitä tää tekee. HYI! Anteeksi pitkä jaaritteluni taas. [&o]
 
Täällä on nimet jo päätetty tytölle sekä pojalle [8D]
 
Nimet päätettiin ennen kuin tiedettiin kumpi on tulossa. Tyttöä ovat nyt ennustaneet, mutta jos käy joku hazardi ja poika tulla tupsahtaa niin otetaan pojan nimi sitten käyttöön [:D]
 
Vielä tuli yksi juttu mieleen!
 
Tämä synnytystapa arvio!! Niin tuleeko se kaikille automaattisesti vai vaan jossain tietyissä tapauksissa? [8|]
Ja jos se tulee niin missä vaiheessa se tulee? [8|]
 
Meillä on etunimi jo valmiina, mut toisen nimen kanssa on vielä pohtimista...oon penkonut meidän sukupuun läpi 1500-luvulle asti, eikä siellä ollut yhtään sopivaa nimeä. Odottelenkin nyt miehen sukupuun julkaisua niin saa sieltä katsoa nimiä. Olisi nimittäin kiva käyttää jotain suvussa käytettyä nimeä, tai edes sen muunnosta.

Täällä flunssa ja keittiöremontti on edelleen riesana...jospa parin viikon päästä nekin olisi ohi, niin pääsisi makkarin kimppuun...

Ärsyttää vaan kun ukko on viikot aina töissä ja viikonloput vapailla millon mulla olis taas töitä. Nytkin se lähti eilen tienpäälle ja tulee keskiviikkona hieman ennen puoltayötä ja lähtee taas torstaina iltapäivästä ja tulee perjantai päivänä takasin...koitappa tässä nyt sit saada asunto rempattua kun me itse pääsääntösesti se tehdään...

Rupee pieni paniikki jo iskemään kun miettii et laskettuun aikaan on hieman vajaa neljä kuukautta!!!!! No ok, vaatteita rupee pikkuselle jo olemaan yllin kyllin (itse olen ostanut vain 6 bodyä ym. kirpparilta, panostin jopa yhteensä 4 euroo), mutta kun tuttavat on lupaillut kaiken näkösiä tavaroita ja tarvikkeita, mut eipä ole niitä näkynyt vielä missään...olisi kiva saada tavarat ajoissa kotia paikoilleen niin hahmottais paremmin mitä pitää vielä hankkia!
 
ALKUPERÄINEN: Sadepilvi
...
Ftalaateista: Iteki rupesin miettimään että onkohan meillä tiedossa jotain vanhoja 80-luvun muovileluja vauvalle, ne ei ehkä ole kaikist terveellisimpiä vauvan imeskellä. Mutta selittäiskö joku miten t-paidasta löytyvät ftalaattipitoisuudet siirtyy elimistöön ja miten niistä on haittaa sikiölle? Ei tietysti ole hyväksi meille aikuisillekaan, mutta voiko ne siis siirtyä kehoon muutenkin kuin imeskelemällä paitaa?
-mä kun nyt olen vähän aina skeptikko kaiken suhteen, haluan tietää vaikutusmekanismit ennen kuin uskon mitään [:D]
...

 
Aika paljon on tutkittu nimenomaan sikiöiden kohdalla mitä aiheuttaa ja jonkin verran netistä selailin ja esim. eläinkokein oli todettu, että ftalaattiyhdisteet aiheuttavat miespuolisille sukupuolielinten kehittymisessä ongelmia ja hormonaalisia muutoksia - tästä esim. seuraavassa tutkimuksessa: http://toxsci.oxfordjournals.org/content/58/2/350.full - netistä löytyi paljon paljon muitakin.
 
Juu, tyypillisin vissiin tuo suun kautta altistuminen. Jossain tutkimuksessa näin viittauksen myös kosketusaltistukseen, mutten sitä nyt tähän löytänyt linkitettäväksi. Minusta tämä on enemmän huomioitava asia kuin esim. joku tietyn ravintoaineen satunnaiskäytön riskit raskausaikana: Muoveja on kaikkialla ja altistumista tapahtuu mahdollisesti moninkin tavoin, mitä ei osata edes ajatella. Lelut, lastenvaunut & -sängyt, lääkintätarvikkeet (tiputusletkut, tippapullot jne), hajusteet kemikaalituotteissa (ihorasvat, parfyymit jne), mökillä käytettävät vanhat muoviset ruokailuvälineet, listaa voisi jatkaa loputtomasti. Lapsi/sikiö voi myös saada välillisesti äidin kautta ftalaattiannoksia. Vaikka ftalaattien käyttö tietyissä tuotteissa Euroopassa on kielletty, on hyvä muistaa, että kielto ei koske muita maita. Tässä mainintoja noista lääkintätuotteiden ftalaateista: http://www.medicalnewstoday.com/articles/101114.php
 
Kommenttini pohjautuvat netistä poimittuihin artikkeleihin, ja suhtaudun itse terveen varautuneesti kaikkeen lukemaani. Ftalaatit eivät kuitenkaan ole pelkkää iltalehden lööppiainesta: Ftalaattiyhdisteitä on kielletty ympäriinsä maailmaa, koska sen yhdisteiden haitat on todettu. Niiden kanssa taitaa vain olla vähän samalla tavalla kuin tupakkatuotteidenkin kanssa eli täyskielto ajaisi teollisuutta kuralle - taloudelliset menetykset olisivat niin isoja, että niihin ei ole varaa? Tämä aiheena on aika tunteita herättävä, tässä esim. Euroopan parlamentin puhevuoroista viitisen vuotta sitten, jossa otetaan osin kantaa myös siihen, että miksi niitä ei kielletä kokonaan, kun haitat on todettu: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20050704+ITEM-018+DOC+XML+V0//FI
 
Takaisin
Top