Syyskuun supinat

ninniw

Jostain jotain jo tietävä
Minäpä aamuvirkkuna aloitan sitten tässä kuussa. [:D] Vapaa aamu, niin ei voi nukkua liian pitkään, menee muuten hyvä vapaapäivä hukkaan! Olis tarkotus hypätä auton rattiin ja lähteä pienelle maakuntakierrokselle taas vaihteeksi... Jos pari kirpputoria kiertäis, vaikka romua on jo kaapit täynnä. Pitäis välillä viedä jotain myyntiinkin. Eilenkin tein taas löytöjä, löysin aivan mahtavan melulelun ja nuppipalapelejä, joista P-P ei seuraavaan vuoteen tajua ainakaan vielä tuon taivaallista. [:D] Pakko vaan oli ostaa, ku halvalla sai hyvää... Ja P-P:stä tulee lellipentu, tiedetään...
 
Mä päätin eilen, etten halua äitiyspakkausta. Sielä ei oo mitään niin ylitsepääsemättömän pakollista, joka olis ihan pakko saada. P-P voi toivoa joulupukilta hiusharjaa ja kylpylämpömittaria. [:D] Kyllä tädit ostaa... Mummoista puhumattakaan! Meillä on kuitenkin nuo karvaystävät, niin lapsi "joutuu" suoraan häkkisänkyyn, että saa kissasuojan päälle. Pahvilaatikot ei paljo karvatassuja pidättele, vaan ne suorastaan rakastaa pahvilaatikossa nukkumista. [8|] Se laatikkoon sopiva patjakin on siis varsin turha, kestovaippailla en aio, kortsuja, rättejä ja rasvoja osaan ostaa itsekin. (Ja mielellään ostankin, kun olen niin herkkäperse, ettei kaikki käy.) Neuvolasta varmaan saa ne esitteet, jos kokee ne tarpeelliseksi. Ja kolme kaveria tässä paukahtelee ennen mua syksyn mittaan, niin eiköhän niitä sieltä saa luettavaksi, samoin ku jos joku niistä vaatteista tuntuu sellaselta, että se pitääki saada, niin uskoisin, että se tulee sitten joltain kaverilta käytettynä. Minä siis oon nyt vakaasti päättäny ottaa sen 140e rahaa, siitäkin huolimatta, että ensimmäinen lapsi vasta meille tulossa.
 
Hyvaa alkavaa syyskuuta kaikille! Taalla Nigeriassa alkaa sadekausi vahitellen hellittaa mutta viela tarkeampaa on etta kesalomat lahestyy, enaa kaksi viikkoa jona aikana 20 viikon ultra ja sitten matkaan!
 
Lomia odotellessa toita vaan ja paivia lasketaan - kohta on odotus puolivalissa, monella teista muista jo onkin, kun minulla LA on vasta loppukuusta. Viela ei tunnut potkuja, hipaisuja eika mitaan, mutta se on kai normaalia ensiodottajalle. Missas vaiheessa muut olette alkaneet tuntea vauvan liikkeet? Eikohan me kaikki taman kuun aikana aleta tuntea - mina ainakin odotan kovasti kun maha kasvaa ja takamus leviaa mutta naytan enemman lihoneelta kuin raskaana olevalta..
 
Tsemppia syksyyn ja onnellista odotusta
 
Heips taas pitkästä aikaa!!!
Omanapa: mä en jaksais kanssa yhtään odotella,että alkais jotain liikettä,hipaisua tms tuntumaan,mullakin on LA vasta loppukuusta,niin joskus kadehdin salaa niitä kenellä pienokaiset harjottelevat jo karatepotkuja [:D]
Eilen olin jo kovin toiveekas,että olisin tuntenut jotain pientä myllerrystä,mutta ei..mulla olikin masu vaan sekaisin ja löysällä! [:'(]

Mulla toi maha on kyllä kasvanut mittanauhan mukaan 8-9 cm,kuulostaako normilta?Painoa en ole uskaltanut katsoa vaan odottelen neuvolaan,mutta täytyy hiukan ylipainoisena myöntää että kaikki kaverit ei siitä vauvamahaa erota siitä epämuotoisesta pallosta.

Voi voi...olis viellä sellaiset kolmisen viikkoa rakenneultraan.Siis niin ihanaa,mutta on niin kauan aikaa sinnekkin,hitsi kun aika menee niin hitaasti.Itse ajattelin ihan alussa että haluan tietää sukupuolen,mutta koska mieheni ei sitä halua tietää,päätin etten sitten minäkään.ompahan jotain ylläriä siellä synnytyksessä sitten.

Täytyy kyllä sanoa,että mä tuun hulluksi jos ei tuo pienokainen ala ilmoittelemaan itsestään kohtapuolin!Noh..eiköhän se viellä tämän kuun aikana,niikuin omanapa sanoikin!
 
Oi, posti toi tänään tilaamani Bolan. Ihana, toivottavasti tohon ääneen ei mene hermot, vielä ainakin tuntuu vain ihanalta [:D]. 
 
Hei kaikki tammimammat!

Se on tosi yksilöllistä kai milloin niitä liikeitä alkaa tuntea. Mulla nyt rv 20 menossa ja ensimmäiset varmat liikkeet tunsin noin reilu pari viikkoa sitten. Nyt sitten haluaisin tuntea niitä koko ajan ja hermoilen, jos vauveli ei vähään aikaan ilmoittele itsestään. Olen kyllä ihan kahjo tämän hermoilun kanssa! Päivittäin kuitenkin tunnen aina jotain liikkkeitä. Välillä vauveli on oikein villillä päällä ja olen jopa tuntenut kerran potkun mahan läpi, kun pidin kättä mahan päällä[:D] Voi ihanuus! Enimmäkseen liikkeet ovat kuitenkin aika hentoja.

9.9 olis sitten rakenneultra, jota olen odottanut kuin kuuta nousevaa. Me haluamme miehen kanssa molemmat tietää sukupuolen. Toivottavasti vauveli suostuu sen näyttämään.
 
Minä olen tuntenut liikkeet rv 15 lähtien, vaikka odotan ensimmäistä. Vaan kuten sanottu, olenkin herkkäperse. [:D] P-P alottaa aina karateharjoitukset ja möllistelee muuten vaan hankalasti poikittain, ku mä yritän nukkua! Selällään makaamisesta se ei tykkää yhtään ja alkaa räpiköinnin heti. Neuvolassakin se ui aina kovaa tätiä karkuun. [:D] Jos nyt tuntuu jo tältä, niin loppuraskaudesta mahtaa olla kestämistä...
 
Mulla alko joskus rv15 liikkeet jo tuntumaan ja ensimmäinen tosissaankin tulossa. Mut vaikutti kuulemma se et se potki tuonne kylkiin et ne tunti sen takia helpommin... Nyt poju on jo kova potkija ja isukkikin on saanut osansa [:)]

Ihanaa, sunnuntaina alkaa kahden viikon loma! Vaikkakaan ei se mitään lomailua oo vaan keittiörempan tekemistä, kaverin häissä työskentelyä ja äiteen synttäreiden järkkäämistä...
 
Mie tunsin kans aika ajoissa ne liikkeet ja nyt oon viikolla 21+6 ja huomen olis neuvola ja kelahöpinöitä. Tänää tuntu ihan selvästi ku vaava tunki pään tai pyllyn mahaa vasten ku tuntu pien paine navan vieressä ja sit siin oli hieman kovempi kohta.. silittelin sitä ja sit se läks pois ja alko potkimaa toiselle puolelle mahaa [:D]  tänää tulevan ukin kanssa tajuttii että siihen ei oo enää pitkä matka ku pienokainen tulee maailmaa <3
 
Heips [:)]

Meillä rakenne ultra perjantaina..nyt jännittää...vielä kaksi yötä...[:D]

Mulla viikkoja nyt 19 ja mä en juurikaan ole tuntenut liikkeitä, ehkä jotain pientä. Mulla tulokas on kolmas [:-]
Joskus viikolla 15 luulin tuntevani liikkeitä navan kohdalla mutta sitten tajusin että EIHÄN se vauva ole edes niin ylhäällä vielä[:D]
Ja oliskohan kohtukaan kovinkaan korkealla vielä.. mutta mutta..eiköhän niitä loppuu kohden ihan kiitettävästi tulemaan!
 
Mä tunnen kohdun korkeuden ihan selkeästi, vaikka mulla on tuota "pehmustetta" tuossa päällä. [:D] Navassa se on nyt tulossa (19+2). Kevyesti painelemalla kyllä tietää, että missä kohdalla siellä on lihasta (=kohtu) alla ja missä pelkät pehmusteet. [:D]
 
Aah, ihana syyskuu. Taas oaan lähempänä H-hetkeä!! jee!! Oon varmasti kärsimättömin ihminen kenet tunnen[:D] en pystyis millään odottaan tammikuuta.. Meillä vielä vauvan kanssa sattunu lasketun mukaan synttärit samalle päivälle.
Ihanaa kun vihdoin on rakenneultrasa käyty ja uskaltaa oikein kunnolla riemuita pikku nöölistä. Meidän vauva liikuskelee jo kovin paljon ja nyt olen jopa aivan varma että se ei ole mun omaa mielikuvitusta. Mies väitti että tunsi potkun jo mahan läpi, mutta mulla omat epäilykset siitä kun en itse tuntenut mitään.
Kovasti odottelen että remppa olis ohitse jo että pääsis alkaa rakentaa vauvalle kotia ja sais kisut totutettua edes hiukuan ajatukseen uudesta tulokkaasta[:)] Meillä on tuo vanhempi kolli semmonnen että se suojelee tätä mammaa ihan hulluna ja on muutenkin mustis[&:]
Ihanaa syksyn alkua joka mammalle!!
 
Olen tuntenut vauvelin liikkeet myös viikolta 15 lähtien!
Istukka vaikuttaa paljon milloin ja kuinka voimmakkaina liikkeet tuntuvat..
 
Tänään sain tietää, että oma istukkani on takaseinällä eli selkärankaa vasten. Kätilökin sanoi, että siksi oletkin jo tuntenut liikkeet aikaisin. Jos olisi etuseinällä niin tuntuvat heikommin!
 
No eipä se juurikaan auta omanapa ja weeruska83 että laskettuaika on ihan tammikuun alussakaan kun on istukka edessä [&:] Ja mullakin niitä hulluuden oireita oli vahvasti esillä mutta nyt onneks sen rakenneultran jälkeen taas vähän rauhallisempi. Ja jopa parina päivänä ihan selkeitä potkuja tuntunut..mutta siis TOOODELLA harvakseltaan.. Ei päivittäin eikä kokoaika..mut on se kiva että sentäs jotakin...mutta ankeeta..tahdon jo sen kunnon mylleryksen! [:)] Siitä just tuolla toisaalla puhuinkin että sen takia on pitäny jo tavallaan "pakosta" ostaa jotain vauva juttuja kun ei sitä muuten käsitä vieläkään että ois raskaana..ja mun mielestä tässä vaiheessa se pitäis ehkä jo alkaa tajuamaan...[:D] Mut se auttaa kun maha on mutkalla ja pulputtelee niin voi kuvitella et se oli vauva! 
 
Minä olen hieman kateellisena lueskellut teidän juttuja siitä, kuinka innoissaan teidän miehet on. Minun mieheni ei vaikuta olevan kovinkaan innokas. Tai siis toki hän iloitsee tästä raskaudesta, yritimmehän kauan ennenkuin tärppäsi. Mutta muuten nämä raskausjutut eivät tunnu häntä kiinnostavan. Tänäänkin esittelin tippa silmässä uusia vauvanvaatteita, kokoa 50, että kuinka pieni voikaan ihminen olla, niin hän vain tuhahteli jotain. Olen tuntenut vauvan liikkeet jo kolmisen viikkoa, mutta mies ei halua edes kokeilla pystyykö hän tuntemaan mitään. Pari kertaa on kokeillut, ja kun ei ole juuri sillä hetkellä mitään tuntenut, ei ole enää halunnut kokeilla. Nytkin on hirveä monotus mahassa, mutta en kehtaa edes miehelle sanoa, vaikka tiedän, että nyt hän varmasti tuntisi liikkeet itsekin. Olen parhaani mukaan yrittänyt ottaa miehen "mukaan raskauteen", mutta minkäs teet, kun toinen haluaa olla vain  viaton sivustakatsoja.
 
Adara: Musta tuntuu että sun miehes ei vielä tajua koko asiaa. Ku mäki oon mun mieheltä kysynyt että miltä siltä tuntuu tää raskaus aika, niin sano että eihän oikein tiiä kun tuntuu vieläkin niin epätodelliselta vaikka näkee mun kasvavan ja tuntee potkut jne. Ku hänelle se ei oo niin konkreettista. Me tunnetaan tää niin erilailla.

Mutta meilläkin on mies ihan innoissaan ja onnellinen tästä tulevasta pienestä, hirmu ymmärtäväinen, tukee ja auttaa missä pystyy. Kyllä hän silittelee onneksi masua ja ottaa kainaloon sohvalle, se on ihanaa. Emmä varmaan oo koskaan näin onnellinen ollut <3

Tänään oli ihana ku pääsin jo kolmelta töistä, sitten kävin kaupungilla pyörimässä ja löysinkin tarpeellista. Tosi nätit nilkkurit mitkä voi vaan vetästä jalkaan loppuvuotta ajatellen, sitten halvennuksesta farkkulegginsit ja muutaman viikon päästä on kaverin yllätys synttärit niin sinne nätit korut. Välikelin takkia en oo vieläkään löytänyt sopivaa, toivotaan että hennesille tulis mama puolelle kohtapuoliin jotain kun ei mulla oo mahtuvia takkeja kuin yksi ja sekin menee ihan näillä näppäimillä pieneksi masun kohalta.

Vitsi että pikkuinen rupes jynttäilemaan ja suoraan virtsarakkoon... Kohta vessaan. [:D]
Painaako muuten muilla kohtu jo rakkoon? Mulla painaa vaikka viikkoja ei oo ku 22+5, vaikka olisit käynyt hetki sitten vessassa niin koko ajan on tunne että pissittää vaikkei sitten mitään tuliskaan. Saa nähä miten sitten loppuraskaudessa painaa.
Sitten aamulla huomasin että mun toisesta rinnasta oli vuotanut jotain ihan kunnolla kun iholla oli jotain kuivunutta nestettä kaikenmaailman. Hurjaa [:D]
 
Tervehdys.
Huh uh, olipa väsyttävä viikko. TÄnäänkin on kiristänyt vatsassa melkein koko päivän. Maha ei selvästikään tykkää istumatyöstä ja paikallaan olosta. Kotiin tullessa sitten hoksasin että ihan menkkamaisia kipuja alavatsalla, ja vatsa välillä ihan pinkeänä. Siis jotain supistuksen kaltaisia, taas! Kai niitä saa olla, kun ei sillai kuitenkaan kipeitä ole, ei siinä mitään, mutta ei ne nyt kivoiltakaan tunnu. Mitenhän se vauva reagoi siihen että ympäröivä kohtu äkkiä supistuu?

No, ei siis muutakuin sohvalle reporankana uppoutumaan mun ihka ensimmäiseen Vauva-lehden numeroon [:)][:)][:)] Jee, mä olin ihan innoissani että se tuli tänään [:D]  (kiitti rozie [;)][;)])

Bofink: En tiiä johtuuko siitä että kohtu painaa rakkoon, vai siitä että rakko ei tyhjene koskaan kokonaan, mutta vessassa on käytävä useammin, vaikka ei sieltä paljon tuliskaan. 
 
Mäkin oon huomannut et tyyppi on löytäny virtsarakon. [:D] Yhtäkkiä tulee vaan semmonen hirvee pissahätä ja sit se menee ohi! Ihanku joku tyyliin ottais käteen, puristais ja päästäis irti [:D]Ja tosissaan aina tulee tosi vähän ite tavaraa kun jotuu käymään niin usein. Tai mä käyn muutenkin kun juon päivässä tosi monta litraa vettä mut nyt entistä useemmin ja yleensä just ton puristus efektin seurauksena mentävä [:)]

Ei meilläkään tuo mies mikään mallikappale ole adara ei se mahaa juuri noteeraa, välillä silittelee siinä missä silittelee millon mitäkin paikkaa [;)] Eikä varsinkaan just nuo vauvanvaate asiat oo sille mitenkään semmonen WOW juttu. Et itekkin nyt vasta tän raskauden myötä oon ollu sillei aww..mut en kyllä ennenkään oo niitä katellu sillei ihailevasti. niin sinäänsä se nyt taitaa olla aika normaalia jos se isukki ei nyt niin jaksa innostua semmosesta minipotkupuvusta. Itelläni on ainakin aika vahva käsitys siitä että nuo isukit tajuaa tän homman vasta suunnilleen siilon kun se vauva ottaa ekaa kertaa sormesta kiinni tai muuta vastaavaa.. Ei nuo yksinkertaset olennot pysty myötätuntoilemaan niin vahvasti naisen tunteita kuin esim jos ois asiat toisin päin. [:)]
 
Olen sanonut mun kumppanilleni, vauvan isälle siis, että ymmärrän ettei hän ole raskaudessa koko ajan sillä lailla mukana kuin minä, eikä se hänelle ole niin iso juttukaan - vaikka tämä on meille suuri rakkauslahja, niin hänellä on kuitenkin jo useampi lapsi ennestäänkin niin että raskauden kulku ja sen jutut eivät ole niin merkittäviä kuin mulle jolla on vain yksi, ja siitä on jo aikaa :-)

MUTTA että vaikka en vaadi häneltä mitään ylenmääräistä innostuksen osoitusta, niin haluaisin kovasti jakaa OMAN innostukseni hänen kanssaan. Voiko hän ottaa sen vastaan ja osallistua siihen? Vähän niinkuin olisin vaikka menossa uuteen työhön josta olisin tosi innoissani - senkin haluaisin jakaa ja haluaisin että voin puhua ja intoilla niin paljon kuin haluan, vaikka asia ei varsinaisesti häntä koskisi ollenkaan. Ja tähän kumppani on suostuvainen :-)

Luulen, että monista miehistä tuntuisi vähän teennäiseltä olla kauhean innostunut raskaudesta jatkuvasti tai näkyvästi, kun asia on heille vielä oikeasti aika kaukainen ja epätodellinen ja vain silloin tällöin mieleen tuleva - vaikka sitten kun tulee mieleen niin onkin sykähdyttävä ja elämän tärkeimpiä asioita.
 
Kressida Juuri tuota minäkin tarkoitan, en vain ole saanut sanottua sitä miehelle. Että kuuntelisi edes kun minä innoissani selitän mitä vauva milloinkin tekee, eikä vain tuhahtelisi ja vaihtaisi puheenaihetta tai väheksyisyi asiaa, niinkuin minun mieheni tekee. Ei tuo minun mies ole muutenkaan mikään silittelijä tms, silittää selkää silloin kun pyydän, mutta muihin paikkoihin ei koske. Että kyllähän se silleen on ihan ymmärrettävää, ettei ole koko ajan lääppimässä mahaa (en kyllä sitä haluaisikaan), mutta jos minä otan kädestä kiinni ja yritän ohjata sen siihen kohtaan, missä vauvan potkut selvästi tuntuvat, olisi se ihan mukava, ettei sitä kättä sitten vedetä heti pois ja sanota "en kuitenkaan tunne mitään, kokeilen sitten myöhemmin, sitten kun näkyy".

Ja sitten muutenkin, kun mulla on hirveetä vauhtia toi maha kasvanu ja huomaan sen itekin ja muutkin huomaa, monet on sanoneet että "ihan selvä vauvamaha" tms, niin mies sanoi, ettei hän huomaa mitään vauvamahaa minulla, huomaa vain, että maha on kasvanut, mutta ei erota sitä normaalisti isosta vatsasta. Mulle kun on melko arka paikka toi paino ollut aina, nuorena sairastin kolme vuotta anoreksiaa (siitä pari vuotta eteenpäin sairastin vuoden bulimiaa) ja sitten muutaman vuoden päästä lääkkeet toivat minulle 20kg lisää, joista sain 10 pois. Eli ennen masennukseen sairastumistani olin todella hoikka ja sen jälkeen en ole koskaan ollut tyytyväinen painooni, mutta en ole uskaltanut laihduttaa anoreksian/bulimian pelossa. Eli loukkasi kovasti toi miehen sanominen. Minun aivot käänsi sen muotoon "olet muuten vain lihonut". Niin ja tällä hetkellä painan vähemmän kuin ennen raskautta, joten kyse ei ole pelkästä lihomisesta.

Tämänkin vuodatuksen oisin voinu laittaa tonne ketutus-puolelle, mutta tulipa nyt tänne. [:D]

Meidän vaavilla on muuten sellainen tapa, että jos mulla on pikkasenkin pissahätä, enkä mene heti vessaan, se aloittaa ihan älyttömän elämän tuolla masussa. Heittää kuperkeikkaa ym kunnes menen sinne vessaan. Tätä se on tehnyt jo pari viikkoa. Jatkuvaan saa ravata. Ja eilen illalla se keksi, että "hei, tässähän on mukava pomppia", eli rakon päällä. Ensin jonkun vartin potki alamahaa ja rakkoa, yhtä kohtaa vaan, sit piti mennä vessaan niin rauhoittui, mutta puolen tunnin päästä alkoi sama. Ja siihen vielä päälle supistukset, niin oli oikein ihana ilta. [:D]
 
basura mulla on istukka kiinni takaseinämässä, eikä näitä liikkeitä ole tuntunut kuin reilu viikko levolle käydessä ja satunnaisesti päivällä. Välillä tuntuu vain että kuplisi. Taisi olla 17.8. kun tuntu eka kerran silloin aamulla ja meni vielä pari viikkoa ennen kuin alkoi tunnistaa. Kyllä ne sieltä tulee, rasittavuuteen asti [:)] <- luki jossain [:D]

Hirvittää kun tätä tahtia päiviään viettää, ettei paljon tuu lepäiltyä, että minkälaista kyytiä sitä sitten saakaan pitää kun on maailmassa, että nukkuu [:D]
 
Takaisin
Top