Synnytys lähestyy - tuntemuksia?

Täällä edelleen, supparit laantui ku aloin uuestaan nukkuun. :sad001 Aika pettymys. Mut josko se tästä. Viimestään sit huomenaamulla päästään äksöniä kokeen. Kellotin yöllä jonkun aikaa ja ne kesti semmosesta 20 sekunnista minuuttiin ja väli oli 6-10 min. Josko olisivat tehneet jo jotain anyway, ties vaikka pääsisi käynnistyksessä alottaan kalvojen puhkaisusta, jos näillä kivuilla ja supistuksilla ois kanava hävinnyt.. ^.^
 
Moikka pitkästä aikaa :)

38+3 ja ei niin mitään merkkejä että mitään ois tapahtumassa, tätä kyllä osasinkin jo vähän odottaa/pelätä... Esikoinen käynnistettiin 42+1 ja siitä suraavana aamuyönä syntyi. Joku kyseli käynnistyksestä, mulla puhkottiin kalvot ja kun se ei tuonut potkua tilanteeseen niin aloitettiin oksitosiinitippa jolla supparit sitten lähtikin äkäisinä käyntiin. Alateitse ihan sitten toki syntyi. :) Saa nähdä kuin nyt käy, jänskyttää...ois mahtava kokea ihan luonnollisesti alkanut synnytys tällä kertaa!

Fb-ryhmässä on aika paljon jo vaaveja syntynyt, osa vissiin kirjoitteleekin sekä sinne että tänne, mainitsin sinne kans asiasta että jos kuka jaksaa ja viitsii niin laittavat tännekin syntyneensä listaan. :)
Limatulpasta, siitä ei kantsi huolia jos ei näy, kaikillahan ei sitä tule ollenkaan etukäteen vaan synnytys saattaa alkaa täysin salamana kirkkaalta taivaalta, että kaikki on mahdollista.

Saas nähdä joudunko tosiaan marraskuun puoleenväliin odotteleen, toivon mukaan en! Tsempit kaikille pallomahoille - loppusuora edessä. :) :)
 
Siis tää vertaistuki on niin mahtavaa. Tänään 41+0 ja mä oon ollut tosi pahantuulinen koko päivän - yöllä alkoi supistella kun salama kirkkaalta taivaalta, ja supistukset oli toooooosi pitkiä ja kivuliaita. Mäkin aloin toiveikkaana kellottamaan, mut sit parin pahan supparin jälkeen ne laimenivat, harvenivat ja lopulta loppuivat kun seinään....taas. Aamulla ja nyt päivällä on ollut menkkakipuilua, joskin tosi tosi vaimeeta. Että ärsyttää, miksei tää nyt vaan voi alkaa jo kunnolla?Plääh. Mutta pitää vaan ajatella että kai tää kuitenkin vähän edistyy, pikkuhiljalleen. Ja ihana kuulla ettei sen limatulpan tarvi aina näkyä - sitä on kytätty muttei vaan näy eikä kuuluu :confused:
 
Sophie, ei minullekaan ole mainittu muuta kuin oksitooni tai se tabletti tai geeli, joka laitetaan lahelle kohdunsuuta. En ole sen kummemmin saanut keskustella asiasta kenenkaan kanssa, esim. synnytyksen kesto (joka toki on yksilollinen), miten tulee valmistautua jne. Ajattelin menna sinne ihan paastonneena varmuuden vuoksi (omat evaat mukana jos saakin syoda...) Jotenkin siina tilanteessa kun minulle tyonnettiin se "varattu aika"-lappu kateen niin oli niin typertynyt olo, ettei kunnolla tajunnut edes kysella mitaan.

Mun fiilikset sahaa nyt oikeestaan laidasta laitaan. Ensin on tyytyvainen olo, etta paasee kaynnistykseen ja tietaa, ettei tarvitse "ikuisuuksiin" saakka odotella ja vahdata olemattomia oireita... Ja sitten iskee sellainen turhautuminen, etta on se nyt helkkarin tyhma vauva, kun ei nyt omin avuin tajua tulla! Ja sitten tulee paniikki, etta mites jos asiat ei menekaan ihan nappiin ja kaikki johtuu vain ja ainoastaan kaynnistyksesta. (tietysti asiat voi menna pieleen myos normisynnytyksessa...) Ja ennen kaikkea kauhean tunteellinen olo kaiken suhteen.

Olen lukenut tuota bebesinfo-sivuja ja siella ainakin on pitkat listat synnytyksen kaynnistyksen haittapuolista.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=162

Nyt oikeestaan haluan vain, etta tama kaikki on mahdollisimman nopeesti ohi.
 
Littlered, mä oon myös lukenut netistä noita käynnistystarinoita ja aika vaihtelevaa kokemusta näyttäisi olevan, ihan kuten luonnostaan käynnistyneen synnytyksen kanssa. Mun mielipide tuosta sivustosta on se, että he ovat puolueellisia ja liputtavat kaiken luonnollisen puolesta, ja tämän takia liioittelevat asioita jotka eivät kuulu heidän näkemyksiinsä. Tämän takia en noista heidän kuvaamista haittavaikutuksista huolestu. Luulen, että espanjassa jossa ilmeisesti käynnistetään synnytyksiä paljon enemmän, on myös enemmän kokemusta asian suhteen. Lisäksi koska meidän synnytyksiä ei käynnistetä äidin tai lapsen hengenvaaran takia, niin tuskin niitä lääkkeitä pumpataan heti maksimi määrä. Ainakin meidän lääkäri sanoi että aloitetaan ihan pienillä annoksilla ja pikkuhiljaa lisätään kunnes synnytys saadaan käyntiin.

Itseäni lohduttaa ja helpottaa tieto siitä milloin vauva syntyy (jos ei nyt mitään yllättävää tapahdu 11 päivän sisällä). Lisäksi äitini helpoin synnytys oli käynnistetty, joten toivotaan että olen äitiini tullut :)

Teillähän pamahtaa 40 viikkoa rikki huomenna, onnea jo etukäteen ja tsemppiä maanantaille!
 
Niin, tuo Bebesinfo on tosi laaja ja informatiivinen, mutta samaan aikaan raivostuttavan puolueellinen.
Meilla mies ainakin on ihan tyytyvainen tuohon kaynnistys-aikaan, kun ei tarvitse pelata, etta vauva syntyy kotiin tai autoon ja joutuu itse ottamaan kopin (ihan kuin Se niin nopeesti nyt edes tulisi, hah.) :)
 
Klo 5.35. Ei taida olla tarvetta käynnistykselle..! :) Koko yön on supistellut, illalla 8 min välein ja neljän aikaan yöllä mitattuna 6 min välein. Koko ajan on supparit muuttuneet kivuliaammiksi ja rentoutuminen ja pitkällään oleminen niiden aikana käy yhä vaikeammaksi.

Ne tuntuu jomotuksena selässä ja vatsan kovettumisena ja polttavana kipuna. Kolmisen tuntia nukuin, mutta nyt luulen, ettei siitä tuu enää mitään.. Onneks viime yö oli pitkä ja päivällä sain päiväunetkin otettua. Kohta lasken uudestaan supistuksia, omasta mielestä tulevat useammin kuin 6 min välein jo. Ja pakko pomppia ylös, kun makuullaan ei voi olla. Vessassa huomasin, että valkovuoto on aika runsasta ja rusehtavaa. Saattaa olla vaikka limatulppaakin?

En omista kauratyynyä tms, joten käytin kikka kolmosta ja laitoin limsapulloon kuumaa vettä, jota oon pitänyt vatsaa vasten. Auttaa VÄHÄN. Seisominen ja lantion puolelta toiselle heijaaminen napatanssityyliin on paras tapa ottaa supistus vastaan tällä hetkellä. Pari kertaa oon puolen vrk aikana ottanut Panadolin, ekalla kerralla auttoi nukkuun, nyt en huomaa mitään vaikutusta. Puolen tunnin päästä, kun kehtaa häiritä (onneksi aamuvirkkuja) yövieraita, suunnittelin ottaa kuuman piiiiitkän suihkun. Ja sitten herättää miehen. Ja käydä tepastelemassa ensilumessa..? Ja soittaa sairaalaan.

Supistuskipu, vaikkakin vasta suht lievää?, on tosi epämiellyttävää. Onneks se kestää alle minuutin kerrallaan.. Alkaa kaduttaa koko raskaus ja kiihkeästi haluaisin painaa cancel-nappia, jos semmoinen olisi. Positiivisuus on jo haamukäsite, vaikka yritän keskittyä siihen, että vuorokauden sisällä mulla varmaan on jo pikkuinen sylissä..! :Heartred

L M & toukka 41+6
 
Tsemppiä Lady Murmeliini! Vaikka tänään olisi teillä ollut lähtö joka tapauksessa, niin hienoahan se on, jos homma ehtii alkaa luomuna :)
 
Littlered, ei se mies ehkä niin turhaan pelkää nopeata menoa, täällä meillä päin yhden pariskunnan vauva syntyi tuonne Lahdentien varrelle matkalla sairaalaan. :D Mutta joo, eipä ne kyllä yleensä niin vauhdilla tule vaan antavat odottaa joskus turhankin pitkään itseään... :P
Lady Murmeliini taitaa olla jo tositoimissa, vai onkohan jo vauva sylkyssä?
 
Ihan varmasti Lady Murmeliinin pikkuinen on jo syntynyt. :)
40+0 ja sen kunniaksi ihan megalomaaninen vasymys ja uupumus. 12 tunnin yhtjaksoiset younet, 3 ja 1 tunnin paikkarit, ulkoiltu on ja syoty hyvin, mutta silti uuvuttaa armottomasti... Ehka mun kroppa vaan valmistau tulevaan koitokseen ja pakottaa minut lepaamaan ja keraamaan voimia. Myos vauva on ollut melko hiljainen, ehka se keraa voimia myos. Mieskin sanoi, etta minun silmat ovat ihan vetiset ja punertavan vasyneet. o_O
 
Jee! Koko illan supistellu säännöllisesti ja kipeesti. Tässä vaan mietin, että kuinka jaksan synnyttää kun ihan väsyny ollu koko päivän. Päikkärit nukuttu, mutta nyt ei enään taida pystyä nukkumaan...
 
Kiitos vaan, NAAPURIHUONEESSA syntyi juuri vauva, vetistelen sen ensi huutojen tahtiin. Ja mitä täällä? Toukka järjesti vuosikymmenen bluffin, sillä olemme jumissa lineaarivaiheessa. Suomeksi: Synnytys pysähtynyt. Tähän mennessä vuorokausi on supisteltu ja synnytyssalissa asuttu 13 tuntia.. Käyrät on oikein mallikelpoiset koko ajan, mut äsken sisätutkimus oli ihan vastaava kuin klo 3 pm. Eli, kanava kadonnut, ohut reuna ja suu vajaa 2 cm auki.
Oon ynähdellyt, puhallellut, puuskuttanut, itkenyt, nyyhkinyt ja ollut äärimmäisen kohtelias kaikille. Supistuskipujen takia olin ihan varma, että menetän tajuni tai jotain.. Supistukset on pistänyt vatsan ihan sekaisin ja pöntöllä pitää juosta vähän väliä ison kuralastin kanssa.
19.30-21 sain haltuuni ammeen, se oli paras hetki koko päivässä lillua siellä (painottomana!). Ihan eri tavalla pystyi rentoutuun ja ottaan supistukset vastaan. Lopulta niistä tuli vaan niin kipeitä, että kuulostin höyrylaivalta..

Koska tilanne on tämä ja mä ihan "kukkuu" koko rumban johdosta, sain jonku piikin kankkuun, joka on sen verran tujua kipulääkettä, että pitäisi pystyä nukkuun? Sen laitosta on nyt puoli tuntia ja enää ei tarvitse puuskuttaa supistuksen tullessa, vaikka kipee onkin. Koitan nukkumista kunhan pääsen keinutuolista ylös..

Mieheni on ollut loistava, koko ajan läsnä ja huolehtimassa ja hieromassa ja vaik suht lähellä asutaankin, halusi jäädä mun luo yöksi. :')

Öitä ja vauvantuoksuisia unia!
 
Muokattu viimeksi:
Tsemppiä Lady Murmeliini, toivottavasti asiat lähtee etenemään yön aikana niin teillä on vauva tissillä aamulla :)

Täällä on pitkästä aikaa kivuton päivä, illasta iski taas kauheet "menkkakivut". En kyl tiedä jos oli jokunen supistus mukana kun vähän on/off sattui.
 
Ma uskon (tai ainakin haluan uskoa) etta tositilanteen tulle luonto jarjestaa asian niin, etta sita energiaa vain pakosta loytyy jostain oli sitten kuinka vasynyt tahansa...
Tsemppia Lady Murmeliinille! Tuo synnytysmaratooni kuulostaa aika hurjalta! :)
 
Suolen tyhjentymistä havaittavissa. Tänään jo 3x. Munkin oli aivan pakko ostaa sitä vadelmateetä ja sitä on tullu lipitettyä pitkin päivää. Kohta rupee moppi heilumaan ja illalla kunnon löylyihin. Sais jo alkaa tapahtua. Tällä hetkellä vain kauhea paineen tunne alapäässä.
:smiley-chores020
 
Pakko kommentoida tuota bebesinfon käynnistysjuttua, kävin lukemassa (näin jälkeenpäin) ja oikeesti raivostutti kun siitä sai NIIN sen kuvan, että käynnistys on joka tapauksessa väärin ja huono juttu, ja haittavaikutuksia olevinaan paljon enemmän kuin hyötyä. "Joka tapauksessa tippakanyylin kiinnitys kädessä on usein epäkäytännöllinen" No hei, ihan tosi? Ei se nyt voikaan maailman mukavimmasta päästä olla, mutta on kai sitä kauheampaakin?

Tuonkin listan jos olisin lukenut ennen synnytystä, olisin luultavasti jännittänyt vaikka mitä. Onneksi menin avoimin mielin ja ilman ylimääräisiä hirvittelyitä sinne!!!
 
Takaisin
Top