Synnytyksen jälkeen..

Tiedän niiiiin tuon tunteen sektion jälkeen! Meillä esikoinen syntynyt pitkän yrityksen jälkeen kiireellisellä sektiolla ja nyt tämä kuopus alateitse. Mulla oli sektion jälkeen myös fiilis etten mä oikeesti ole edes synnyttäny, vaan "pääsin helpolla". Tosi kauan meni sulatella sitä tunnetta, mutta onneks mulla on ihana ja kannustava mies joka sano mua supersankariks, sektiosta huolimatta. Myös meidän th kuunteli mun vuodatuksia ja sai mut ymmärtämään, että sektiokin on synnytys. Pitkään puhuin myös ystäville, kun ne kyseli synnytyksestä, että "enhän mä oo varsinaisesti synnyttäny..".
Tsemppiä tunteiden käsittelyyn :Heartred mulla ainakin puhuminen autto siihen! Mut muista, että oot tehny ison työn, eikä sektio laske sen arvoo mitenkään!

Mun eka synnytys oli pitkittynyt alatiesynnytys. Lapsivesien mentyä supistukset avasivat suut 4-5 cm, mutta sitten synnytys keskeytyi. Vauva syntyi viimein käynnistyksellä n. 9 tuntia käynnistämisen aloituksesta. Ponnistusvaihe kesti yli tunnin ja vauva oli hetken jumissa. Koin sen taisteluvoittona, mutta olin hyvin pettynyt siihen.

Nyt kun tällä kertaa päädyttiin käynnistyneen synnytyksen kesken kiireelliseen sektioon tarjontojen vuoksi koin sen helpottavana. Synnytys oli nopeasti ohitse, enkä olisi voinut tehdä mitään toisin. Pelkäsin sektiota ja etukäteen ajattelin sen olevan pettymys ja epäonnistuminen. Toisin kävi. Jännästi se mieli muuttuu...
 
Nyt joku hemmetin virtsaputkentulehdus nostaa päätään... Ikinä aiemmin ei oo ollu! Karpalomehulla helpotti kolmeksi päiväksi ja eilen taas vähän kirveli. Sitä jatkuvaa pissahätää ei oo. Kirvelyä (maltillista) virtsatessa ja suuaukko laajentunut ja turvoksissa. Anteeksi jos ällöttää jotakuta! Mut ihan sillä kirjoitan, jos joku osaisi omasta kokemuksesta kertoa että onko samoja oireita ja mikä auttoi. Yritän viimeiseen asti välttää antibiootteja.
 
^Mulla ollut monesti virtsis ja ei siihen kyllä auta valitettavasti kuin se ab-kuuri. Eikä kannata pitkittää ettei tulehdus mene munuaisiin... siihen lisäksi voi sitten juoda sitä karpalomehua.
 
Mulla kans ollut monta tulehdusta, ja ikävä kyllä ei mee ohi ilman antibiootteja:sad001
Pahenee vaan olot ja tosiaan munuaisiin asti menee tulehdus jos ei hoida kuntoon. Ikävä vaiva:sad001 runsas juominen helpottaa että pysyy pissi laimeana ja kulkee kokoajan...
 
Tänään päivä ilman kirvelyä, jee!
Mua rupeaa nyppimään jatkuva hikoilu. Se ei ole mahdotonta, mutta häiritsevää. Yöllä saattaa olla kosteat hiukset hikoilusta ja päivisin pitää usein vaihtaa kerran paita, kun ekaan paitaan on jo tullu inhottavat hikiläikät.
 
Mä oon kanssa tympiintynyt tähän hikoiluun. Välistä tuntu jo öisin vähän asettuneen, mutta nyt taas herään yöllä hikilammikosta. Ennen raskautta hikoilin todella vähän, niin tää hormonihiki on jotain aivan uutta ja ärsyttävää..
 
Mä en hikoile päivisin, mutta öisin uin suorastaan :shifty: ärsyttävää, kun koko sänky ihan märkänä, samoin vaatteet ja hiukset. Plääääh.
 
Täällä myös hikoillaan varsinkin öisin.. ihan märkänä herään ja saa heittää yöpaidan pois ja käännellä peittoa... hikoilin raskausaikanakin mut on tosiaan ärsyttävää... ja kun pidän imetysliivejä yölläkin niin saa olla niitäkin vaihtamassa koko ajan ku ovat hiestä märät ...:yuck:
 
Tänään päivä ilman kirvelyä, jee!
Mua rupeaa nyppimään jatkuva hikoilu. Se ei ole mahdotonta, mutta häiritsevää. Yöllä saattaa olla kosteat hiukset hikoilusta ja päivisin pitää usein vaihtaa kerran paita, kun ekaan paitaan on jo tullu inhottavat hikiläikät.

Jos tulee takaisin hae apteekista karpalo-"pillereitä". Itse pääsin tulehduskierteestä ja estolääkityksestä aikoinaan Urisan-nimisillä karpalopuristeilla. Eikä oo sen koommin antibiootteja tarvinnu. 15 vuoteen :-)
Ja mitä hikoiluun tulee.. lohduttaa, että muutkin nukkuu pää märkänä! Osanotot. Se ei oo kivaa, ei...
 
Joo tuttua toi yöhikoilu ja ärsyttävää! :-O joka yö saa kuivailla ja varsinkin niska ja rintojen väli sekä alaosa on hiestä märkänä...
 
Jälkivuoto kesti 5 viikkoa. Nyt olen onneksi päässyt siitä eroon.

Yöhikoilua on.. En muistanut sellaista edellisistä ollenkaan.
 
Musta tuntuu et johtuu ihan vaan hormooneista. :-D nyt kun vauva on ens viikolla 3 kk, niin tuntuu jo hieman hikoilut tasaantueen. :-)
 
ootteko käyneet kierukkaa laittamassa? Mulle laitettiin viikko sitten eikä hirveesti ollu vuotoa laiton jälkeen pientä kyllä mut eilen alko sit enempi tulla semmosta menkkatyylistä vuotoa.. onko ne niinku menkat vai vaan siitä kierukan laitosta johtuvaa...? ei vuoda mitenkää paljon mutta selkeesti enempi ku viime viikolla... mulla ei oo aikasemmin hormonikierukkaa ollu... onko muilla kokemuksia?
 
Mulla on laitto 19.4. mutta sanottiin etukäteen että voi olla pitkäänkin laiton jälkeen tiputteluvuotoa.....
 
Eiks hormonikierukan pitäis tiputtelun jälkeen estää menkat kokonaan?
 
Takaisin
Top