Sairaalakassi

Esikoisen synnytysreissusta ehdottomasti paras mitä oli mukana oli OMAT VAATTEET. olin kuoleman väsynyt koko sairaalassaoliajan synnytyksen jälkeen mutta ne omat vaatteet sentään hieman kohensi nuhjuista oloa! Sitte pitäis keksiä joku hyvä huivi peittäön niskaa ja hartioita kun synnytyssalin ilmastointi veti multa niska-hartiaseudun ihan jumiin ja sitte sen kaiken väsymyksen päälle sain kahtena päivänä riesakseni migreenin.. en vaan nää huivivirityksiä mitenkään käytännöllisinä siihen tohinaan... ehkä pitää kutoa vielä kun ehtii niin joku "kauluri"-viritys.. xD

Tälläkertaa otan nuiden 50 & 56 vaatteiden sijasn 44 & 50 kokoset kotiutumisvaatteet kun meän esikoisneiti hukkui 50cm kotiutumisvaatteisiinsa... syntyi 2845g ja 46cm kokoisena.. ehkä sitte katon valmiiks johonki tietopaikkaan miehelle ne 56kokoiset jos tuleekin yllärikokoinen vauva niin voi sitte tuoda ne..

Tuosta syömisestä niin meän synnärillä myös synnytyksen jälkeen tuotiin saliin leivät jogurtit hedelmää ja kahvit keksien kera ja joku ruusukin siinä tarjottimella oli onnentoivotuksena siinä 1-2 aikaan yöllä. Osastolta sitten löytyi jääkaappi ja sieltä sai syödä välipalaa kun siltä tuntui. Jogurtit viilit leivät hedelmät taisi löytyä.
 
Muokattu viimeksi:
Luen ihan kiinnostuneena näitä suunnitelmia, koska yllättäen ei ole sairaalakassista vielä hajuakaan (ei ole kotonakaan edelleenkään oikeastaan mitään valmiina... odottelen äitiyslomaa). :D Tosin yllätti, miten paljon vauvoille pitäisi laittaa toukokuussa vaatteita päälle, siis fleeceä, villapukua, toppapukua, lapasia ja myssyä. :eek: En kyllä itse olisi ottanut puoliakaan noista vaatteista toukokuun lopussa mukaan...
 
Muokattu viimeksi:
Itellä nuo vaatesuunnitelmat ei oo ollu mielessä mutta jos nyt miettii niin oon tosiaan ostanu sellasen windfleecen ja sinne alle varmaan sitte esikoisen aikainen pienenpieni villapuku ja normi sisävaatesetti.. sitte tietty pipo villasukka tumppu jutut ja peitto jos ei muuten niin kaukalon suulle ulosmennessä ettei tuuli käy pienelle..
 
Meillä ei vielä tietoa, miten mennään kotiin sairaalasta, mutta kaipa jostain saa lainaksi kaukalon, jos sitä tarvitsee. En tiedä saako julkisilla suoraan synnäriltä mennä, vai olisiko taksi parempi. No, ehtii tuotakin vielä miettiä. :rolleyes:
 
Noista vaatteista... Minä puin esikoiselle tammikuussa normaalit sisävaatteet, tumput, myssyn, pipan ja toppapuvun. Hyvin hän tarkeni automatkan kotiin. Nyt en kyllä ajatellut toppaa ottaa edes mukaan... :) Sairaalassa hoitaja kävi melkein heti osastolle päästyämme ottamassa paksun peiton pois pojalta ja seuraavana päivänä pojalla oli jäljellä yksi kierros vaatteita ja se ohut peitto. Meillä tosin esikoinen on edelleen sellaista hikoilevaa sorttia.
 
Noista vaatteista... Minä puin esikoiselle tammikuussa normaalit sisävaatteet, tumput, myssyn, pipan ja toppapuvun. Hyvin hän tarkeni automatkan kotiin. Nyt en kyllä ajatellut toppaa ottaa edes mukaan... :) Sairaalassa hoitaja kävi melkein heti osastolle päästyämme ottamassa paksun peiton pois pojalta ja seuraavana päivänä pojalla oli jäljellä yksi kierros vaatteita ja se ohut peitto. Meillä tosin esikoinen on edelleen sellaista hikoilevaa sorttia.
Ah, no hyvä. Katsellaan siis säiden mukaan, voihan tuolloin olla vaikka +20C. :)
 
Noista vaatteista... Minä puin esikoiselle tammikuussa normaalit sisävaatteet, tumput, myssyn, pipan ja toppapuvun. Hyvin hän tarkeni automatkan kotiin. Nyt en kyllä ajatellut toppaa ottaa edes mukaan... :) Sairaalassa hoitaja kävi melkein heti osastolle päästyämme ottamassa paksun peiton pois pojalta ja seuraavana päivänä pojalla oli jäljellä yksi kierros vaatteita ja se ohut peitto. Meillä tosin esikoinen on edelleen sellaista hikoilevaa sorttia.

Meillä taas sairaalassa ollessa esikoinen oli päinvastoin palelevaa sorttia. :)
Tosiaan toukokuun alussa syntyi ja paksu peitto oli kokoajan päällä ja kapaloitu lisäksi ja varmistettava, että pipo on päässä ihan kokoajan.
Lisänä vielä hänelle tuotiin lämpöpussia ettei vain palelisi. Sen takia siis vähän paksummin topattuna lähdettiin kotia :)
 
Halusin vain tuoda esiin sen, että vauvat on yksilöitä. :) Toiset palelee ja toiset hikoilee. :) Meillä on kolme lasta, joista kaksi on hikoilevaa sorttia ja yksi palelevaa. Jännityksellä odotan kumpaa sorttia nyt tulee. Mies voi sitten tuoda lisää vaatetta, jos on tarve. :)
 
Halusin vain tuoda esiin sen, että vauvat on yksilöitä. :) Toiset palelee ja toiset hikoilee. :) Meillä on kolme lasta, joista kaksi on hikoilevaa sorttia ja yksi palelevaa. Jännityksellä odotan kumpaa sorttia nyt tulee. Mies voi sitten tuoda lisää vaatetta, jos on tarve. :)

Jep, sillä ajattelinkin kertoa, ettei se ihan yksinkertaista ole, että mitä pukee lapsen päälle :)
Ajattelin siis kertoa että on mahdollista, ettei kaikki vauvat tarkene vähemmillä vaatteilla ja samaan tapaan kaikki vauvat eivät tarvitse myöskään paksumpaa vaatetta niskaan :)

Meilläkin siis tuo "toppapuku" oli se kankainen versio äitiyspakkauksesta, eli ei tosiaan mitään paksua toppapukua (mitä osa tuntui käsittävän väärin :shy:)
 
Kai ne siellä sairaalassa auttaa sen pukemisen kanssa? Muuten saattaa meidän vauvelille tulla kylmä/kuuma, kun ei ole mitään käsitystä vauvan lämmönsäätelystä. Ilmeisesti siis enemmän tarvitsevat vaatteita kuin aikuiset, mutta kuinka paljon?!
Onneksi meillä on matkaa kotiin sairaalasta riippuen vain 10-30min.
 
Kun musta alkoi tuntumaan, että kaikki laittaa niin kamalasti vauvalle päälle vaatetta... :sorry: Meillä kun esikoinen köllötteli kesällä vaunuissa ulkona varjossa ihan vaan vaipassa ja oli silti ihan hikinen. Siinä kohtaa olin oikein iloinen meidän ilmalämpöpumpusta, jolla saatiin sisälle mukavan viileä, että pieni sai nukuttua kunnolla. :joyful:
 
Kai ne siellä sairaalassa auttaa sen pukemisen kanssa? Muuten saattaa meidän vauvelille tulla kylmä/kuuma, kun ei ole mitään käsitystä vauvan lämmönsäätelystä. Ilmeisesti siis enemmän tarvitsevat vaatteita kuin aikuiset, mutta kuinka paljon?!
Onneksi meillä on matkaa kotiin sairaalasta riippuen vain 10-30min.

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että yksi kierros enemmän kuin itsellä. Senkin oppii huomaamaan kyllä kun hetken vauvaa pukee. :)
 
Mulla on joku hatara mielikuva että synnärillä seurasivat vauvan lämmönsäätelyn kehittymistä ja meillä siitä kapaloinnista luovuttiinki ekan vuorokauden aikana. Myssyä ja tumppujakaan ei taidettu tarvia. Peitto vaan kevyesti päällä..
 
Mä en ole oikeastaan koskaan tarvinnut itselleni kuin neuvolakortin, kännykän ja laturin. :grin Oon lähtenyt niillä samoilla vaatteilla joilla tulinkin. Mutta tällä kertaa silti haluan ottaa mukaan itselleni noiden lisäksi jumppapallon, hieromispallon ja tekemistä koska "hommassa" voi kestää. Sitten ison läjän pillimehuja ja esim proteiinipatukoita, lähinnä miehelle. :rolleyes:
Tällä kertaa haluan myös omat vaatteet synnytystä varten, koska olo olisi varmasti mukavampi sopivissa vaatteissa. Viimeksihän siis jouduin olemaan leikkauspaidassa (semmonen selästä avoin kamaluus :D) ja ylipitkässä kankeassa aamutakissa, koska muita tarpeeksi isoja vaatteita ei vaan ollut vapaana. Olo oli suoraan sanottuna paska. (No, leikkuriinhan siinä mentiinkin lopulta, mutta ois nyt ollut kiva muuten olla ilman leikkauspaitaa. Jopa vuodeosastolla sain vain niitä. Ainiin ja housuja ei ollut. :shifty: )

Vauvalle otan taas varmaan liian paljon kotiutumis vaatteita, mutta kyllä ne siellä sairaalassa osaa opastaa kuinka paljon tarvitaan. :) Tää on mun neljäs lapsi, enkä silti tiedä miten se kuuluu pukea. :hilarious: Mutta tää onkin ensimmäinen kevätlapsi niin ehkä ei ole niin paha... Ja otan oman tutin varalta ja tuttipullon ja korviketta kotimatkalle.

Mietin myös, että saisiko vauvaa varten ottaa vauvanpesän mukaan. Teen sellaisen lähipäivinä ja olisi hauskaa kun saisi alusta asti nukkua siinä. :) Ottavathan jotkut sairaalassa käytettäväksikin omia vaatteita vauvalle, niin jos ei ole mitään erityistä (tulehdus yms) niin en kyllä keksi miten nukkumispesä olisi pahempi. o_O No, ehkä pakkaan sen ja kyselen myöhemmin. :woot:
 
Sitruunahapon viestistä tuli mieleeni, millaisissa vaatteissa voi synnyttää? Olen välillä todellinen vilukissa, joten saako olla omat vaatteet päällä vai täytyykö siellä olla ilman mitään? Tietty farkut saattais olla huono valinta, mutta lähinnä omat paidat, liivit, huppari.
 
minulle ainakin annettiin esikoista synnyttämään mennessä päälle sairaalan "nätti" pinkki mekko :grin ennemmin sit synnytyksen jälkeen tykkäsin pitää omia löysiä verkkareita ja sitä ihanaa sairaalan mekkoa ja omat crocsit/sisäkengät(tv kengän koko 34 :rolleyes:) nyt ehkä otan ihan paidankin mukaan, vauvalle saa sit mies tuoda hakiessaan, säiden mukaan mennään, kuitenkin body,housut/potkarit, tumput,hattu ja fleecehaalari(paksumpi tai ohkasempi,riippuen ihan siitä säästä)
 
synnytysvaatteista sen verta: luulen että parempi synnyttää sairaalan mekossa, hoitajillakin helpompi auttaa avopaita(eli leikkauspaita mikä takaa auki ja niskasta solmitaan kiinni) päälle MIKÄLI sen tarve yhtäkkiä tulee. Ja synnytys VOI olla sotkuista touhua joten ehkä mukavempi itsellekin sotkea lainavaatteet kun ei tarvitse kantaa likaisia vaatteita kotiin pesuun. ja itse olen sen verta mukavuuden haluinen etten pystyis kireässä t-paidassa esim synnyttämään jos takertuukin itse siihen vaatteen ärsytykseen. Synnytys siis tapahtuu mekko päällä :) ellei altaaseen pääse/halua. Osastolle siirryttyä sitten voi ne omat vaatteet vaihtaa jos haluaa. itse tykkään niistä mekoista kun niin helppo maatenkin imettää kun saa napit auki kunnolla. Tosin tuo nuhjuisuus on uuvuttavaa.
Meillä Tays:ssa kun saa mennä sinne potilashotelliin jos oma ja vauvan vointi sen sallivat niin siellä täytyy pitää omia vaatteita yleisissä tiloissa ja esim ruokaa hakiessa/syömässä käydessä. Hotellihuoneessa saa toki pitää sairaalan vaatteita päällä.
ja kotiutuessa jos joku haluaa farkut laittaa päälle niin mammahousuja suosittelen! vatsa vielä pömpöttää toisilla enempi toisilla vähempi, joten normi farkut ei välttis vielä mene kiinni...

ja tuo vauvan vaatetus... mulle ihan hepreaa vaikka olen 3 tuonut jo kotiin :D :D ja viimeinen oli huhtikuun alussa. mutta ehkä parempi just ottaa mukaan enemmän vaatetta, nehän mahtuvat suht pieneen tilaan. Katsoo sitten h-hetkellä että mitä pukee pienelle päälle. Ja jos tuntuu että mies ei osais valita just niitä vaatteita kotoa mitä ite haluais sun ollessa sairaalassa :D :D mulla on tainnu jokaiselle olla 3 eri bodya mukana :P
 
Hirveesti en sairaalakassiin pakkaa, hygieniatarvikkeet, kamera, puhelin ja tabletti latureineen. Kotiin laitan valmiiksi vauvalle vaatekerrat koossa 44-50 mies saa tuoda ne kunhan ensin nähdään minkä kokoinen vauva on, kun ei sieltä kuitenkaan pääse heti synnytyksen jälkeen kotiin ja sairaalassa kyllä riitti vaatteita. Sama ulkovaatteiden kanssa, kunhan nyt näkee likä se sää sillon on :) itselle laitan ne vaatteet jo mennessä päälle millä lähen poiskin. Ainakaan esikoisen kohdalla ei tarvinnu ruokapuolta miettiä, koska minustakin tuntui, että siellä sairaalassa syödään ihan koko ajan ja lisäksi oli just mehukeittoa ja hedelmiä tarjolla keittiöllä ja mies huolehti sit suklaan saannista :D

Ja tuo vauvan pukeminen... yhen olen pukenut, mut vielä näin 3 vuoden jälkeenkin tuntuu välillä, että se on yhtä rakettitiedettä mitä saa koko ajan arpoa :D :rolleyes:
 
Joo siis kai periaatteessa saa mennä synnyttämään missä vaatteissa haluaa. Mekko ja sukat varmasti ovat jees eivätkä tiellä. Ite haaveilisin tän tyyppisestä: http://www.prettypushers.com/products/original-solid-delivery-gown niin olisi tosiaan helppo jos pitää operoida jotain. Mutta tuskin tavallinen mekko esim on paljon tiellä, saahan sen vedettyä korviin tarvittaessa. Housuja tuskin kannattaa liata... :hilarious: Omat (polvi)sukat kyllä otan! Ne sairaalan sukat eivät pysy mukavasti mitenkään päin. :grin

Mutta ei sairaalan vaatteissakaan mitään vikaa siis ole. Mulle jäi vaan hirveä "trauma" siitä leikkauspaidatuksesta ja ylipitkästä jäykästä takista, joka piti olla ettei takapuoli vilku. Vaikka koska lyhyt leikkauspaita, mulla vilkkuikin verkkopöksyt ihan kiitettävästi... :shifty:
 
Mullekkin sanottiin et vauvalla pitäs olla aina yks kerros enemän vaatetta kun itsellä :rolleyes:
Ja noista tumpuista, ei meillä niitä varmaan muuten ois tarvittu, mut esti vauvaa raapimasta itseään (kun ei kynsiä saa leikata pariin viikkoon ainakaan) niin me kyl pidettiin niitä 24/7 :wacky:
 
Takaisin
Top