Sairaalakassi

rosmarinaa

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2016
Mitä sinne pistää ja mitä jättää kotiin? Joko laukkua on alettu pakkaa vai jääkö viime tippaan?

Mikä on ollut hyödyllisin/paras esine/asia mikä on ollut aikaisemmilla kerroilla mukana? Mitä ilman ei pärjää?

Millä siis täytämmenään sairaalakassin, kertoillaan siitä täällä ja jaetaan ideat muillekkin. :) ainakin mun pää lyö tyhjää, kun joku edes mainitsee sanan "sairaalakassi"!
 
Hassua, et ite meinasin just kans luoda tän ryhmän :grin Tai keskustelun, kun kohta kaikki on jo +30 viikoilla ja alkaa olla ajankohtainen :)

Mutta itelle mitä nyt ekana tulee mieleen on mm.
- tukihenkilö (sitä nyt ei ehkä kassiin pakkaa, mutta on hyvä ottaa mukaan joku synnytykseen, kuten esim. Mies/poikaystävä, sisko, hyvä ystävä, äiti... Kuka se nyt kelläkin on)

- kamera (tahdot ikuistaa vauvan ensihetket jollakin muulla kuin kännykameralla)

- laturi (kännykkään että kameraan)

- hygienia tuotteita (shampoo, hammasharja, tahna, varvastossut yleisiin suihkutiloihin, ehkä meikkiä (jos joku luulee jaksavansa meikata ennen kun vierailijat tulee vauvaa kattomaan)

- oma yökkäri (jos ei halua sairaalan kamoissa nukkua)
- kotiin lähtö vaatteet
- imetysrintsikat

Sit vauvalle tietty tarvii myös
- kotiin lähtö vaatteet (ja riippuu kai säästä, mut aika monta kerrosta saa vauvalla olla vaatetta; potkupukua, villapukua, hattua, tumppua jne)

- turvaistuin autoon valmiiksi

Ja vielä tähän loppuu, muista ottaa mukaan ainakin
- kela kortti
- neuvola kortti

Nää nyt tuli tästä äkkiseltään mieleen :p
 
Tukihenkilö kyl ihan ehdoton! Mua suorastaan ahdistaa kun ei tiedä pystyykö mies tulemaan mukaan synnytykseen eikä mulla ketään muutakaan ole. Äitini pyrkii tulemaan meille taas lasketun ajan aikoihin jotta voi olla tytön kanssa tai tulla sairaalaan mukaan (jota en kylläkään ehkä haluaisi, varsinkaan jos yritetään alatiesynnytystä).

Jos on makean ystävä, niin karkkipussi on kova sana, saa välillä napsia.
Kuulokkeet musiikin kuunteluun, jotkut tykkää lukea kirjaa tai tehdä käsitöitä. Tosin itse en jaksanut niihin esikoisen aikana keskittyä pahemmin, toki kirjan otan taas mukaani.

Imetysliivit, liivinsuojia, rintakumit, rintavoide (tulee äp pakkauksessa nykyisin), siteitä (jollei halua olla sairaalan ISOILLA tenoilla).. Itse ajattelin ottaa jopa rintapumpun mukaani!
Esikoisen kanssa rinnat täyttyivät niin että meinasivat tulehtua enkä saanut sairaalat pumppua jotta olisi saanut tyhjennettyjä vähäsen!
Pesuvälineet; shampoo, saippuaa, hammashoito välineet, dödö, harjat yms.
Kotimatkalle jotkut mukavat vaateet.

Vauvaa varten otan harsoja, tutin, kosteuspyyheitä, talkkia ja kotiutumisvaateet.

Tottakai kamera, laturi, villasukat.. ja mitä nyt muuta tuleekaan mieleen :D
 
Mä meinaan ottaa tällä kertaa omat särkylääkkeet mukaan. Edellisellä kerralla ei ollut ja pyysin hoitajalta särkylääkkeitä. Nehän oliki niin tujuja tabletteja, et meinas taju mennä. :D
 
Itselle:

* syötävää ja juomista (viimeksi olin 18h syömättä ja sain vain pari lasillista mehua koko aikana) sekä itselle, että tukihenkilölle
* kamera ja täysi akku/laturi + valmiiksi jo ylimääräinen puhelimen laturi
* rasvaa, huulirasvaa, shamppoo, hoitoaine, antiperspirant ja saippua. Hiusharja!
* imetysliivit, liivinsuojat, maidonkerääjä (?)
* sisätiloihin crocsit (itselle ei mahdu jalkaan ne sairaalan töppöset, niin sain viimeksikin olla crocseissa)
* kotiutumisvaatteet (mukavat ja löysät!)
* kirja tms sairaalassa ajan viettämiseen. (Kännykkää ei oikein jaksanut räplätä koko aikaa kun vauva nukkui.)

Vauvalle:
* turvakaukaloon valmiiksi
- bodyja 2x (50cm ja 56, että on varmuudelta sopiva)
- puolipotkuhousut
- sukat ja tumput
- myssy
- villahaalari (jos niin kylmä, että tarvitsee)
- karvahaalari käännettävillä käsillä + jalkaterillä
- VAIPPOJA automatkalle!
- kosteuspyyhkeitä
- harso / pari
- joku peitto suojaamaan jos esim tuulee
- valmiiksi keitetty tutti?

Siinä varmaan mitä itse tulee hankittua. Sillä tosin on kovasti väliä onko +20 kesäkuun puolta tai toukokuun +5 ja kova vesisade/tms :D
 
Voiskos joku kokeneempi valaista mua vähän enemmän vauvan kotiutumisvaatteista tai yleensäkin ulkopukeutumisesta? Alin vaatekerros ok, mutta mitä pitää olla ulkoilman kylmyydestä riippuen päällisvaatteina? Tää jotenkin on mulle täyttä avaruustiedettä. Mie oon kuvitellu et sisävaatteet ja joku haalari riittää. Koska pitää laittaa joku villapuku? En oo sellasta ees hankkinut. :oops:
Niin mie en oo siis eläissäni yhtäkään lasta pukenut/vaihtanut vaippoja jne eli mitään kokemusta ei asiasta ole. ns. Siperia kyllä opettaa hoitamisessa mutta jos ei nyt kuitenkaan heti kotimatkalla palelluttaisi mukulaa :eek:
 
Puhuin oman äidin kaa tosta vaatetuksesta ja hän sanoi että body, potkarit, fleecehaalari ja äippäpakkauksen makuupussi varuiks mukaan. Sitten tietty tumput, sukat ja myssy.
Mitä muut mieltä, riittääkö?
 
Puhuin oman äidin kaa tosta vaatetuksesta ja hän sanoi että body, potkarit, fleecehaalari ja äippäpakkauksen makuupussi varuiks mukaan. Sitten tietty tumput, sukat ja myssy.
Mitä muut mieltä, riittääkö?
Oon ajatellu samoja vaatteita, tosin fleecehaalaria meillä ei oo ihan miniä, eikä enää hankitakkaan ku vaatetta on kauheesti, nii varmaa fleece huppari+housut, tai sitten vaan vanupuku :-)
 
Jotkut tosiaan haluaa ottaa omaa musiikkia ja/tai just jonkun kirjan ajan kuluksi, mut ite en kyl ois pystynyt keskittyyn kumpaankaan niitten supistusten kanssa, vaikka vasta ooteltiin että paikat aukee kokonaan.

Toi eväiden ottaminen on kyl hyvä, vaik mulle sanottiin ettei saanut syödä mitään, mut vähintäänkin tukihenkilölle jotain mukaan, koska hän kyl saa syödä ja jos joutuu yli 20h kin siellä olemaan mukana ennen kun vauva edes on tullut ulos maailmaan niin kyl on jo nälkä hänellä siin vaiheessa :p Ja sit kun on itelläkin lupa syödä, niin ne sairaalaan ateriat ei kyl mitään hääppöisiä ole. Mäkin sain vaan jonkun kirsikka hyytelön (yök) ja appelsiini pillimehun synnytyksen jälkeen, et kyl siin jäi nälkä ennen kun seuraavan kerran ihan ruokaa sai.. Tosin meillä syntyi illalla, et en tiie oliks toi joku iltapala? Ja jos päivällä saa enemän syötävää? Mut ainakin alkoi painon tippuminen samantien :grin
 
Kyllä mulle tuotiin synnytyksen jälkeen kunnon ruisleipää, jugurttia, mehua ja kahvi/tee/kaakao. Ja siis poika syntyi kuuden jälkeen illalla, että noiden saaminen venyi johonkin ysin jälkeen. Osastolle meidät vietiin kymmenen aikoihin. Siellä oli jääkaapissa mehukeittoa yms. aina tarjolla ja lisäksi jotain hedelmiä.
Mutta siis joo kannattaa ottaa eväitä mukaan kun salissa ei kyllä ruokaa saa. :)
 
Kyllä sisävaatteet+fleecehaalarin luulisi riittävän toukokuun kelissä. Ja just varalta äitiyspakkauksen pussi tai joku. Tosin toukokuun säästä ei tiedä, mut jos on etelässä "normaali" toukokuu, niin tuolla asulla meinaan vauvan kotiuttaa...
 
Me saatiin "kakkukahvit" pojan syntymän jälkeen (puoliltapäivin syntyi), eli olikohan rahkapulla ja kahvi/tee/kaakao. Ei paljoa nälkää pidellyt kyllä :D

Sairaalassa oltiin 2vrk ja siellä sai neljä vai viisi ateriaa päivässä. Pieniä olivat, niin ainakin alkoi kunnon "laihdutus" samantien :hilarious:
Ja kyllä sitä suurinpiirtein lautaset aina nuoli, vaikka olisi ollutkin todella pahaa ruokaa. Eipä sitä nälässäkään viitsinyt olla ja eipä sitä mitään mäkki safkaakaan halunnut syödä :p
 
Niin ja esikoinen kotiutui toukokuun alussa body, potkuhousut, äp tumput ja sukat, pipo ja pienellä toppauksella olevassa puvussa (tiedättekö sellainen kankainen ulkopinnaltaan).
Lisänä viltti, kun oli kylmä tuuli ja kamala vesisade.

Tuo meidän karvahaalari on ohuempi, joten tuo ohut villahaalari on varuiksi jos sattuukin olemaan kylmä ilma. Lisäksi kun en meinannut potkareita iskeä päälle, kun olen jo valikoinut bodyn jonka meinasin laittaa päälle :)
 
itsestä kyllä tuntu että synnärillä muuta tehtykään kun vähän väliä oli ruoka ja kahvi/välipala o_O siis synnytyksen jälkeen, itsekin sain heti synnytyksen jälkeen leipää, jogurttia, mehua yms ja kello oli kuitenkin lähempänä puolta yötä :think005 epäilen että ennen synnytystä syömistä vältellään mahdolliseen leikkaukseen joutumisen varalta, itse en tosin kyllä mitään ollut saanutkaan alas edellis illasta supistusten alkaessa ja noin 6 tuntia oltiin synnärillä ennen kun esikoinen tuli ulos
 
Jostain luin että kandee ottaa uimarengas mukaan :p Siis siltä varalta jos tuleekin paljon tikkejä tonne alapäähän, niin ei pysty kunnolla istumaan kun sattuu,.. mut kun puhaltaa uimarenkaan niin sen päällä pystyy paremmin eikä satu.
 
Saattaa varmaan olla ihan käteväki keksintö, mutta totaalinen repeäminen ko sai tämän näyn päähän ko haahuilee sairaalassa uimarenkaan kans :D
 
Itse ekadta kerrasta oppineena keksin itselleni jotain ajankulua/viihdykettä mukaan sairaalassaoloajalle. Synnärillä aikaa ihmettelyyn ei välttämättä ole, mutta uusi vauva nukkuu KOKO AJAN, ja itsellä meinasi pää hajota tekemättömyyteen... Eli ristikoita, kirja, lehtiä, kutimet, kynsiviila, netflix-tunnarit ja pädi tms mukaan. Nettiä (lue: langatonta) ainakaan jyskälässä ei toki sairaalassa ole, mutta kännykän rajattoman nettipaketin jakamisella mä sain hommab pelittämään...
 
Mä olen yrittänyt lykätä sitä kassin pakkaamista edes sinne äitiysloman alkuun :P niin kuin muitakin konkreettisesti vauvaan liittyviä juttuja, pinnasängyn kokoamista jne. Hirveesti tekis mieli tehdä noita juttuja nyt sairaslomalla, mut ne on sit vaan 8 viikkoa tiellä :D Saa nähdä, montako päivää pystyn vielä pidättelemään itseäni.

Enihau, mä pakkaan sairaalakassiin:

- kännykän ja pädin, sekä laturit
- lehtiä (kirjaan en pysty keskittymään synnytyksen jälkeen), näitä tosin on sairaalassakin (niin kuin niitä kirjojakin)
- jotain pientä hyvää itselle ja jotain evästä, ehkä, miehelle. Tosin viimeks kävi niin, et mies oli kerennyt syödä eväät kassista jo päiviä ennen sairaalaan lähtöä.
- rasva- ja pesuainenäytepusseja (koska en jaksa raahata mukana normipaketteja. On sit vähemmän purkamistakin kotiin tultua), dödön, hammaspesutarvikkeet, huulirasvan (koska ainakin meidän sairaalan ilmanvaihto on sitä luokkaa, että huulet kuivaa). Hiusharja ja muutama lenksu.
- neuvolakortin ja jonkun henkilöllisyystodistuksen varmaan tarvii mukaan.
- helposti jalkaan saatava sisäkengät. Viimeks mulla tais olla crocsit. Sairaalan kengät on kuitenkin väärän kokoiset tai nuhjaantuneiksi käytetyt.

Kotiin pakkaan turvakaukaloon lapselle normivaatteet ja jonkun haalarin, sekä pipon, sukat ja tumput. Jos on todella talvinen keli vielä toukokuussa niin sit myös jonkun lämpimän ulkohaalarin. Oon sairaalassa useamman päivän, siks tuo turvakaukalo jää vauvatamineineen odottamaan kotiin sitä päivää kun niitä tarvitaan.

Lompakkoa, koruja tjms en ota mukaan, huolehtisin vain turhaan, että häviävät. Tutin on saanut tähän asti sairaalasta. Sairaalassa olen käyttänyt sairaalan vaatteita ja kylpytakkia ja pois lähtiessä pukenut samat löysät vaatteet kuin sairaalaan tultaessa, alkkareita lukuun ottamatta. Oon lähtenyt kotiin niissä verkkoalkkareissa. Nehän heitetään roskiin joka tapauksessa käytön jälkeen.
 
Takaisin
Top