Sairaalakassi

Mulla on pakattuna pillimehuja ja kummallekin omat suklaalevyt. Miehelle oma levy jos joudutaan yöllä synnärille ja sille iskee nälkä. Mulle osastoa varten kun epäilen niiden ruokia niin ei tarvi nälissään olla. :)
 
Pakkaan mukaan kuivattuja luumuja kovan vatsan varalta ja tietty vähän karkkia/suklaata :p:p miehelle ostetaan kunnon eväät ja päivälehdet sairaalan viereisestä ruokakaupasta.

Mulla on laskettu 2.6 niin käyn täällä aina lukemassa myös teidän juttuja :)

Kuivatut luumut on pop, helpottaa näin synnytyksen jälkeen :wink
 
Näin jälkikäteen sanottuna, ne mitä sairaalakassista todella tarvittiin eniten oli crocsit (turvotus oli niin järkky että sairaalan tossut ei olisi missään nimessä mahtuneet), shampoo + hoitoaine, dödö ja hammasharja, puhelimen laturi ja tietty lempiherkut :happy:. Omat ja vauvan vaatteet tietty tarvittiin myös kotiinlähtöpäivänä.

Omia alushousuja ei tehnyt mieli vetää jalkaan ennen lähtöpäivää, vaan sairaalan verkkohousut jättisuojineen oli kyllä ainoa vaihtoehto jälkivuodon takia... :hilarious:
Ainoa mitä mies joutui kotoa tuomaan, oli käsikäyttöinen rintapumppu jolla halusin tehostaa maidon tuloa kun en jaksanut istua montaa kertaa päivässä osaston "lypsyhuoneessa".
 
Mäkin vihdoin aloin pakkailee kassia, omat vaatteet puuttuis vielä, jos ne vaikka ehtis sit kun lähtö koittaa. Ja jos ei ehdi niin sit samoissa missä lähdetään :eek: samoin pitää muistaa vielä neuvolakortti ja varmaan ainaki henkkarit ellei sit koko lompakkoa uskalla ottaa.
 
Pitäisi varmaan itsekin pakata sairaalakassi täysin valmiiksi :eek:
Nyt suunnilleen pakattuna, mutta osa eväistä vielä kaapeissa ja esim rintakumit myös.
Vaatteitakin voisi miettiä jotain MUKAVIA vielä matkaan! Niin ja alushousutkin vielä!
 
Mä sain sairaalakssin viikonloppuna vihdoinkin kokonaan valmiils, kun oli pakko tehdä blogiin postaus laukun sisällöstä. :D olihan se jo 7vk puolivalmiina. Nyt vielä ku tulis se lähtö sinne sairaalaan...
 
Tän kerran kokemuksella, tarvitsin sairaalakassista kolmen vuorokauden sairaalassa oleskeluun seuraavat kamat:

- neuvolakortin
- kännykän ja laturin
- padin, laturin ja kuulokkeet (tää oli tärkeä, keskiyön imetysmaratoneista en olis selvinnyt muuten hereillä, NKL oli ilmainen potilaswifi ja mulla oli padissa katsomo, ruutu.fi ja yle areena)
- kirjaa luin jonkin verran
- hammasharja, -tahna, pari näytepussia shampoota ja naamarasvoja, hiusharja ja pari ponnaria
- karkkipussi, pähkinöitä
- vauvan kotiutumisvaatteet (jotka mies kyllä toi vasta kotiutumispäivänä kaukalon kanssa)
- kela-korttia tarvitsin kotimatkalla kun piti käydä apteekista määrätyt lääkkeet

Kotiin lähdin samoissa vaatteissa kuin tulinkin sairaalaan, osastolla käytin sairaalan vaatteita itellä ja lapsella. Paljoo mulla ei ollut tavaraa mukana ja silti oli jotain tarpeetonta (kuten neljä lehteä, joista yhtä taisin lukea ennen sektiota ja muut jäi tällä kertaa koskematta).
 
Multa puuttuu kans shampoot ja hoitoaineet vielä, ei viittis isoja pulloja raahata mukaan ja mitään näytteitä ei tähän hätään löydy. Voipi olla että mä luotan siihen, että sairaalassa on jotain all in one kamaa saatavilla :D
Ja hyvä, kuulokkeet pitäis kai hommata myös!
Nää on hyviä, kun kerrotte mitä todellisuudessa on tarvinu :)
 
Sairaalakassista tarpeellista oli lopulta:
Eväät, enemmänkin olisi saanut olla.
Lämpimät sukat synnytyksen ajaksi
Puhelin ja laturi
Tabletti, Jorvissa avoin wifi
Sisäkengät, näitä ei kai ollut edes tarjolla?
Hammasharja + tahna
Huulirasva! Synnyksen jälkeen huulet oli ihan ruvella.
Imetysliivit ja liivinsuojat
Shampoo ja kasvojenpesuaine
kamera
Kotiinlähtövaatteet

Näitä ei tarvittu:
Verensokerimittari, ruokavaliohoitoinen radi
Omat pikkuhousut. Ihastuin niin sairaalan verkkopöksyihin, että nappasin parit mukaan. Pysyi hyvin side paikallaan, eikä housut kiipeä pyllyvakoon.
Lompakko
Kuulokkeet
Huppari, synnytyksen jälkeen en enää palellut
Omat lääkkeet, hyvin oli tarjolla särkylääkkeitä ja vatsanpehmikettä


Mukaan olisin kaivannut:
Vauvalle raapimistumput. Oli vaikea saada sukkia käsiin sairaalasta.
Enemmän eväitä, varsinkin herkkuja. Ruokaa kyllä oli tarjolla paljon.
 
Joo, ei kyl itekkään oo kieltämättä tullu ajateltua niitä äitejä ketkä synnyttävät noissa afrikan maissa.. :/ olot on ihan kamalat verrattuna esimerkiks meidänkin olosuhteisiin. Silti eivät valita, vaan hyväksyvät sen. Ja sitten jos meille joku lääkäri/kätilö sanoo jotain vähänkin tökerömmin tai on "ankarampi" niin loukkaannutaan verisesti kuinka kamalaa kohtelua saadaan ja kuinka huono sairaala on ja mikään ei oo enää hyvin..

Omakin sairaalakassi muistutti enemmän loppupuolen kassia.. Ei tarvi partateriä kuskata laukussa mukana..
 
Pistää kyllä miettimään kuinka hyvin meillä tosiaankin asiat on ja kuinka pienestä tulee nuristua. Itsellä on vielä toiveena päästä potilashotelliin synnytyksen jälkeen. Eli siis minä haluan hotelliin omaan huoneeseen, johon saan kaikki sairaalan palvelut (käyvät siis ottamassa verikokeet yms. vauvasta siellä huoneessa). Tuntuu melko karulta ajatella, että toiset äidit joutuvat viemään oman veden sairaalaan...
 
Sairaalasta kotiutuneena voin sanoa, että itselleni tarpeellisia olivat:

- neuvolakortti ja lompakko
- puhelin ja laturi
- kamera
- mieheltä lainatut nilkkasukat :D (sairaalan sukat eivät pysyneet jalassa ja varrelliset sukat kiristivät, kun niin turvotti)
- crocsit (turvotus...)
- hammasharja ja -tahna
- kosteusvoide ja huulirasva
- hiusten hoitoaine, hiusharja, ponnarit, pari pinniä (ja sairaalan yleispesuaine oli ihan ok mulle, mutta hoitoaine voi olla oma, itse en juuri käytä)
- omat kotiutumisvaatteet (kotivaatteisiin lasken myös yhden parin kestoliivinsuojia)
- vauvan kotiutumisvaatteet + turvakaukalo (nämä toi kuskina toiminut kaveri kotiutumispäivänä)

Mitä en tarvinnut:
- liivit ja liivinsuojat (paitsi ne kotiutumisvaatteet): helpompaa olla pelkkä sairaalakaapu päällä
- pikkarit: verkkohousut oli vaan niin paljon kätevämmät
- viihdyke: kirjaa luin kypsyttelyssä, muu viihdyke olikin puhelin, tv ja tietty vauva
- muut hygi- ja kauneustuotteet: varasin pienen pussukan, noiden tarpeellisten listassa olevien lisäksi en käyttänyt mitään muuta
- omat eväät: synnytys oli kohdallani aika lyhyt eikä ruokaa ehtinyt kaivata & synnytyksen jälkeen perhehuoneessa oli paaaljon ruokaa :)

Oltiin siis sairaalassa torstaista maanantaihin, 12 tuntia kirjautumisesta syntyi vauva (synnytys lapsivedestä sektioon reilu 6 tuntia) ja maanantaina kello kahden jälkeen kotiuduttiin.
 
Siellä sairaalassa tuli oltua todella, todella kiitollinen, että saa synnyttää Suomessa, kun itsellähän synnytykseen liittyi paljon vaikeuksia. Suomessa on ammattitaitoinen henkilökunta, hyvät puitteet, hygienia ja teknologia sekä julkinen, verovaroilla tuettu terveydenhuolto (= maksat vain pienen murto-osan todellisista kuluista). Tulee surullinen olo, kun miettii, missä olosuhteissa osa ihmisistä joutuu synnyttämään. :/
 
Mun sairaalakassin sisällöstä hyödyllisiä olivat:
- kännykkä+laturi
- kotiutumisvaatteet mulle+ vauvalle
- hiusharja
- shampoo, hoitoaine, hammastahna+harja, dödö
- eväitä oli liikaa mutta ei niistä haittaakaan ollut
- neuvolakortti
- rahapussi oli mukana mut en sitä tarvinnut
- nännivoide

Me oltiin sairaalassa torstaista lauantaihin ja itse synnytyksen aikana en tarvinnut sairaalakassista kuin neuvolakortin ja kännykän. Syömistä en voinut kuvitellakkaan :hilarious:
 
Ai niin, nännivoide oli kyllä tärkeä. Meillä kaveri oli rinnalla koko ajan, niin pakko oli käyttää ja oli kyllä iso apu. Mitään omia suojia yms. ei kannata pakata, sairaalassa on kyllä huolehdittu niistä. Lompakkoakin tarvi vaan Kela-kortin takia, kun paluumatkalla noudettiin apteekista lääkkeet.

Vähän off-topic: Oliko muuten muissa sairaaloissa niin, että vauva pyyhittiin peppupesun jälkeen kuivaksi paperilla eikä pyyhkeellä/harsolla? Meidän vauva inhosi sitä, aina karjui naama punaisena.
 
Sugarplum Sprite: meil oli sairaalassa sellaisia ohuita liinoja/kankaita joilla kuivattiin. Vähän niinkuin lakanakangasta. Ne oli mun mielestä tosi hyviä, ja pehmeitä.
 
Sugarplum sprite, meillä myös kuivattiin käsipapereihin sairaalalla. Eivät olleet niin kovia, kun ne aukaisi ensin ihan täysin ja veti kerran käsien läpi. Pehmenivät hieman siinä.

Me saatiin synnäriltä sellainen "pussukka", jossa oli navan puhdistukseen topseja, peppurasvaa, nännivoidetta ja kertakäyttöiset imetyssuojat. Siis rasvoja juuri sen verran, että osastolla pärjää.
Ihan uusi juttu viime kertaan verraten.
 
Takaisin
Top