Ruokavalio

Mul on sellainen fiilis että voisin elää pelkällä pinaattikeitolla. Mistä lie sekin himo tulee:-D

Esikoisesta mä söin paaaaaaljon pinaattilettuja. Järkeilin sen jollain raudan tarpeella tms :)
 
Mikäs se kokisrajoitus olikaan? Liikaa minusta rajoituksia. Huoh
 
Minä vältän vain niitä kun neuvolasta sanottiin. Eihän muuten sais syödä mitään ja melkein avaruuspukuun sais ittensä laittaa turvaan raskauden ajaksi kun kaikessa jotain huonoa. Neuvolasta sanottiin kans ettei mitä vaan kannata uskoo vaan Eviran virallisia suosituksia mieluiten vaan lukee.
 
Hmmm.. Minä oon kyllä syöny just eilen itsetehtyä mätiä kuin suolalohta. Maksalaatikkoa myös syönyt ja kahvia menee pari kuppia päivässä. Mitään en ole rajoittanut vielä, ehkä käyn vilkaseen suositukset :angelic: Huomaan että tämän toisen kanssa ei tule paljoa stressattua ruokajutuissa. Ehkä ekassa neuvolassa kuulen uudet suositukset.
 
Maksalaatikkoa saa vähän syödä, samoin maksamakkaraa kun niissä on vähän maksaa. Mätiä söin itsekin pienen määrän toissapäivänä, tosin oon ajatellut etten paljoa söis enää. Fetajuustoa oon kans syöny, en ees ajatellut olevan vältettävää. En oo hirveesti ajatellut stressata, ilmiselvät jutut jätän toki pois.
 
En meinaan tavallisesti juo oikeastaan koskaan limsaa ja nyt himoan kokista :-D kauhiaa!
 
Colaa vissii saa juoda aika isot määrät et rajat täyttyy toki ei kannata:D toki myös riippuu siitä kuinka paljon juo kahvia päivässä, mä en juo ollenkaan.
Mä oon korvannut energiajuomat nyt raskausaikana kolalla ja juon silloin tällöin 0,5l ku ennen saattoi mennä pari litraa pepsi maxia päivässä mutta koska oon juonu normia missä on sokeria niin se ei oo läheskään niin hyvää ku sokeriton niin ei sitä jaksa paljon juoda.

Huoletta voit silloin tällöin juoda mun mielestä.
 
Kyllä mä noita suurin piirtein noudatan, en meinaa graavilohta syödä jouluna ja maksaruoat jättäny minimiin, mutta lakritsia syöny sillon tällön muutaman ja kahvia juonu, kuitenki max pari kuppia päivässä. Minisunin mama vitskut käytössä ja ihme kyllä joka päivä muistanu syödä vaikka ennen raskautumista en koskaan muistanut :D
 
Mulla kun on runsaasti ylipainoa niin ajattelin yrittää heti näin alkuun raskausdiabeteksen ruokavaliota. Tai ainakin siihen suuntaan. Vähennän siis hiilareita ja koitan lisätä protskuja, vaikka ne tuntuukin olevan huono asia radi ruokavaliossa. :)

Muutenkin yritän elää "sääntöjen" mukaan eli juon vain mukillisen kahvia päivässä ja koitan välttää kaikkea kiellettyä. Kylmäsavulohta ja fetaa tulee kyllä ikävä. :sad001

Vitamiinit on mun yksi lemppariasioista. Oon tosi kauan lueskellut kaikkia tutkimuksia aiheeseen liittyen ja koitan saada koottua oikeasti toimivan setin itelleni. En siis käytä mitään apteekin synteettisiä vitamiineja ihan niiden huonohkon imeytymisen vuoksi. Niissä on myös tosi pienet pitoisuudet. Multivitskut on myös huonoja sen vuoksi, että niissä on toisiaan blokkaavia vitskuja ja hivenaineita. Esimerkiksi sinkki ja seleeni pitäisi ottaa eri aikaan. Kalsium blokkaa rautaa ja kupari blokkaa lähes kaiken. :sad001

Mulla on käytössä kyllä multivitamiini, mutta se on kasvisperäinen eli ei sisällä mitään synteettistä. Oon siinä uskossa (eli mutuilen), että luonnollisesta tuotteesta/ruuasta vitamiinit imeytyy paremmin, vaikka nyt sisältääkin toisiaan blokkaavia osia. D-vitamiinia sitten taas syön sen mukaan miltä kalsidiolitasoni näyttää eli käyn mittauttamassa ne omalla lähetteellä kerran pari vuodessa. Mulla ei näytä D oikein imeytyvän, joten syön tällä hetkellä 250mcg vuorokaudessa. Silloin, kun luulin, että tasot on hyvät, koska söin "jopa" 70-80 mikroa niin mun kalsidiolitaso oli 46. Eli todella alhainen. Yli 80 tarvitaan edes luuston hyvinvointiin ja mielellään yli 100 sitten muuhun hyvinvointiin. Tarttee taas kohta käydä mittauttamassa.

Multivitskun lisäksi menee C, D, K2-MK7, omega3, sinkki, seleeni, metyylifolaatti, magnesium ja maitohappobakteeri.

Äh, voisin höpistä vitamiineista viä paljon paljon, mutta en viitsi tylsistyttää ihmisiä. :)
 
Muokattu viimeksi:
Minkä merkkistä multivitamiinia Sluga syöt? Eikös noissa d-vitamiinivalmisteissa kanssa ole melkoisia eroja imeytymisen suhteen? Pitäisi tosiaan joskus mittauttaa ne arvot ja katsoa, mikä määrä Dtä olisi itselle riittävä. Mua kiinnostaa nämä vitamiinijutut, uskon että harhaan mennään näillä synteettisillä monivitamiinivalmisteilla..
 
Minkä merkkistä multivitamiinia Sluga syöt? Eikös noissa d-vitamiinivalmisteissa kanssa ole melkoisia eroja imeytymisen suhteen? Pitäisi tosiaan joskus mittauttaa ne arvot ja katsoa, mikä määrä Dtä olisi itselle riittävä. Mua kiinnostaa nämä vitamiinijutut, uskon että harhaan mennään näillä synteettisillä monivitamiinivalmisteilla..

Mulla on käytössä Garden of Lifen Vitamin Code, Raw Prenatal. Ostan sitä iHerbistä. On aika tyyris tuote. Postikuluineen about 44€ kahden kuukauden satsi. Ja jos jää tulliin kiinni niin joutuu maksaan vielä alvit päälle (about 6€).
http://eu.iherb.com/garden-of-life-vitamin-code-raw-prenatal-180-veggie-caps/39196?rcode=nml372 Tosta linkistä pääsee tsekkaan tuotetiedot (ja mun reffikoodi on mukana. :P )

Jeps, D-vitskussa on imeytymiseroja. Parhaimmat on ehdottomasti öljykapselissa. Itsellä on iHerbistä Healthy Originsin d-vitamiini orgaanisessa oliiviöljyssä ja se imeytyy todistetusti ainakin allekirjoittaneella. Kaikista huonoimpia on jauhetabletissa olevat, koska D on rasvaliukoinen vitamiini. Oon syönyt myös Tohtori Tolosen auringonkukkaöljyssä ollutta Deetä, mutta senkin imeytyminen oli heikonlaista. Söin sitä 50mcg ja lisäksi tuli vielä 15-25mcg muista tuotteista ja mun kalsidiolitaso oli vain 46. Nyt Healthy Originsia syöden (söin silloin 125-150mcg) arvo oli 88! En ole vielä mittauttanut mikä arvo on nyt, kun syön sen 250mcg.

Suosittelen kyllä kaikille omien kalsidiolitasojen mittausta. Imeytyminen on tosi yksilöllistä. Miehellä imeytyy tosi hyvin. Syö vain 60 mikroa päivässä ja taso oli viimeksi 148! Harmi, ettei Suomessa ymmärretä mittauksen tärkeyttä. Ollaan vaan uskossa (ei mitään tieteellistä todistetta), että 10 mikroa riittää kaikille. Surullista!
 
Tuota samaista vitamiinia olen itsekin syönyt, tosin vain kaksi kapselia päivässä. Ajattelin kyllä, jos seuraavaksi olisi kokeillut the synergy companyn vastaavia vitskuja mutta pitänee joka tapauksessa iherbistä tilailla.
 
Toi lakritsi on paha. Viime raskaudessa sitä sai syödä jonkun verran mutta nyt ilmeisesti uudet suositukset kieltää kokonaan. Aion silti syödä jos mieli alkaa tehdä. Samoin salmiakkiaski kulke aina mukana matalan verenpaineen takia niin sitä otan tarvittaessa myös

Ai lakritsi on kielletty . Just tänään popsia, en onneksi paljoa
 
Niin ja täytyy kyllä ruveta rajoittamaan kahvia, menee tällä hetkellä 3kuppia päivässä et jos kahteen sais vähennettyä.
 
Mua on lähipiiristä nyt peloteltu, että neuvolassa tullaan tosi tarkkaan puuttumaan mun 15kg ylipainoon. Ymmärrän kyllä että äidin hyvinvointi on tärkeää jotta lapsesta tulee terve, mutta mä tosiaan tiedän tasan tarkkaan kuinka mun pitäis syödä ja liikkua, enkä haluis että raskaus on pelkkää painon seurantaa. ruokavalion oon muuttanut jo raskausdiabetes ruokavalioksi ja kävelyä lisännyt, mut mun ongelma taitaa olla liian suuret annoskoot... mulla on syömishäiriö ja käyn asian tiimoilta keskustelemassa kolmen viikon välein, ahdistaa jos siitä aletaan neuvolassakin jankkaamaan vaikka hyvää vaan tarkottavat. Onko muilla samanlaisia ajatuksia tai kokemusta raskaudesta ylipainoisena ja miten neuvolassa suhtauduttu?
 
Hme, mulla oli maailman ihanin terkkari neuvolassa esikoisen raskauden aikana. Vaikka oon ylipainoinen niin koskaan siitä painosta ei huomautettu. Toki tehtiin selväksi ettei tarvitsis kovinkaan paljoa raskauskiloja tulla. Ymmärsin sen itsekin.

Nyt ollaan muutettu toiseen paikkaan ja terkkari vaihtuu. Saa nähdä mikä tämän th:n asenne on. Melko nopeasti lähtee terkkari vaihtoon jos ylipainosta rupeaa kiusaamaan. Itse tehnyt niin paljon töitä psykologin avustuksella näiden painoasioiden kanssa että en tarvitse negatiivisuutta ympärilleni tässä tilanteessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: hme
Mulla on reilu kymmenen kg ylipainoa. Laihdutin ennen raskautumista 12 kg. Mulla on melko terveelliset elämäntavat ja liikun paljon. Mitään sanomista ei painosta eka neuvolassa tullu. Oon ymmärtäny et aika työntekijäkohtaista mistä tulee sanomista. Sen kyl tiiän iteki et raskauden aikana ei sais ylimäärästä painoo tulla kuin se "pakollinen".
 
Mulla myös ylipainoa 15-20kg indeksin mukaan. Jännittää kovasti mitä neuvolassa sanovat. Tiedän ettei saisi juuri lisää tulla raskausaikana, ja siihen pyrinkin..
 
Mua on lähipiiristä nyt peloteltu, että neuvolassa tullaan tosi tarkkaan puuttumaan mun 15kg ylipainoon. Ymmärrän kyllä että äidin hyvinvointi on tärkeää jotta lapsesta tulee terve, mutta mä tosiaan tiedän tasan tarkkaan kuinka mun pitäis syödä ja liikkua, enkä haluis että raskaus on pelkkää painon seurantaa. ruokavalion oon muuttanut jo raskausdiabetes ruokavalioksi ja kävelyä lisännyt, mut mun ongelma taitaa olla liian suuret annoskoot... mulla on syömishäiriö ja käyn asian tiimoilta keskustelemassa kolmen viikon välein, ahdistaa jos siitä aletaan neuvolassakin jankkaamaan vaikka hyvää vaan tarkottavat. Onko muilla samanlaisia ajatuksia tai kokemusta raskaudesta ylipainoisena ja miten neuvolassa suhtauduttu?

Ei oo kokemusta varsinaisesti ylipainosta, MUTTA kun oli keskustelu elämä tavoista niillä ekoilla kerroilla (mies mukana), niin miehen painoon puututtiin. Hän on 2 metrinen, yli sata kiloinen, tuolloin kilpaurheili ja rasvat alle 10%. Painoindeksi oli toki yläkanttiin, koska lihasmassaa on. Alkoi sitten täti valistaa ylipainon vaaroista ihan tosissaan. BMI sitä ja se tätä. Itse toimin liikunta-alalla ja mietin siitä hiljaa mielessäni, että miten mä sen asian sanoisin nätisti

Eli varmasti riippuu ihan siitä tädistä miten se suhtautuu painoon, painoindeksiin ja siihen painonkehitykseen. Toivottavasti saat tyypin joka osaa asiansa ja osaa olla tukena.

Itse olen valmentanut asiakasta (ylipainoinen), joka sai pidettyä painon aisoissa raskausaika. Ruokavalion kautta tehtiin paljon hommia ja liikunta puolella keskityttiin hyvään oloon.

Synnytyksen jälkeen painoa oli vähemmän, kuin raskauden alussa ja kunto oli parempi. Joten raskaus ei aina oo naula arkkuun painon suhteen Mutta mielestäni yleisesti ihan liikaa keskitytään siihen paljonko kiloja tuli tai lähti missäkin vaiheessa. Ihan kun se ois se tärkein mittari.

Mut jos johonkin tollaseen projektiin lähtee, niin suosittelen hankkii siihen tueksi osaavan henkilön. Raskaus ja tuleva lapsi on isoja asioita, niillä ei kannata leikkiä ❤️
 
Takaisin
Top