Ruokavalio

Elina_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin aloittaa tälläsen ruokavalio ketjun missä voi höpötellä ruokajuttuja. On kaiken maailman kieltoja ja suosituksia...

Miten te suhtaudutte? Syöttekö esimerkiksi vitamiineja? Syöttekö terveellisesti? Onko jotain mitä tekee mieli tai jokin ruoka mikä on alkanut ällöttämään?
 
Minusta suositukset on suosituksia. Ainoat mitä vältin esikoisesta täysin, ja luultavasti nytkin, on vakuumipakattu kala sekä maksatuotteet. Mutta muuten ajattelen että kohtuu kaikessa :) maksamakkaraakinhan 'saisi' syödä päivässä vähän, koska sisältää niin vähän maksaa. Mutta en uskalla koska sitten söisin varmaan kaiken kerralla! :hilarious:
Syön itse monivitamiinilisää koko raskaus ja imetysajan ainakin.
Koitan syödä kohtuudella ja ajatuksena olisikin ottaa käyttöön ns radi dieetti, eli niillä opasteilla mitä viime raskaudessa. Oli siis viimeksi radi, niin luultavastihan se napsahtaa uudestaan. Mutta kyllä aijon välillä herkutella.. :joyful: jos vaan en aivan ylenmaallisesti!
 
Mie en niitä ihan pilkulleen noudatelle. Laitan esimerkiksi joskus maksamakkaraa leivälle. Pitänee tutustua, että onko suositukset jotenkin muuttuneet parissa vuodessa.

Syön odotus- ja imetysvitamiinia yhden päivässä. Ja rautakuuri menossa, alkoi ennen raskautta jo.

Syön pääasiassa terveellisesti mutta välissä myös epäterveellisesti. Käytän liian paljon voita ja suolaa.

Edellisissä raskauksissa oon syöny salmiakkia nostamaan verenpainetta ja varmasti joudun tekemää sitä tässäkin raskaudessa.
 
Mä oon nyt ottanut omegaa, foolihappoa ja d vitamiinia. Mulla jäi pitkäksi aikaa vitamiinien syönti ku yksinkertaisesti en saanut niitä nappeja alas. Nyt pitää hakee toi raskausajan monivitamiini ni sais vissii yhdellä napilla kaikki ettei tarvis montaa ottaa.

Mä pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti, onneksi roskaruokaa ei tee mieli. Mitään ruokahimoja ei oo ainakaan vielä tullut.

Jännä miten kaikki unohtuu nopeasti ja suositukset vaihtuu usein. Oon käyny nyt kattelemassa tots listaa mikä on kiellettyä enkä edes tiennyt et raaka punajuuri on kiellettyä. Käytän sitä joskus vihermehussa.
 
Mulla on käytössä ihan perus monivitamiinilisä, kalkkitabletit tarttis hakea. Muuten ajattelin tällä kertaa käyttää maalaisjärkeä ruokien kanssa, esikoisen aikana olin vähän tunnontarkka :D
 
Oon syönyt vitamiinilisiä, sinkkiä, maitohappobakteereja ja foolihappoa jo paljon ennen raskautta. Olen jatkanut niiden syömistä, nyt käytössä myös ladyvitan mama -valmiste. Foolihapon uskon auttaneen raskaaksi tulossa myös.

Mulla on säännöllinen ja melko monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, joten en oo paljoa muuttanut. Neuvolassa kerrottiin ne mitä ehdottomasti pitää välttää, eli raaka liha ja kala, maksapalat ja -pihvit. Maksamurukastiketta söin töissä viime viikolla vähän enkä usko sen huonoksi olleen. Lakritsia oon välttänyt. Muuten oon syöny niinkuin ennenkin.
 
Toi lakritsi on paha. Viime raskaudessa sitä sai syödä jonkun verran mutta nyt ilmeisesti uudet suositukset kieltää kokonaan. Aion silti syödä jos mieli alkaa tehdä. Samoin salmiakkiaski kulke aina mukana matalan verenpaineen takia niin sitä otan tarvittaessa myös
 
Oon syönyt kans pienen määrän lakua joskus mut ajattelin jättää välistä sen et syö pussillisen kerrallaan :D
 
Me syödään mielestäni ihan sellasta normaalia aika terveellistä kotiruokaa. Mutta muistetaankin herkutellakin ja joskus syödään jotain roskaruokaakin.
Raskausajan vitamiinit pitää muistaa käydä ostamassa.

Vähän harmittaa kun taas jää jouluna mäti syömättä...
 
Muakin harmittaa, että mädistä joutuu kieltäytymään. Muut rajoitukset on ihan ok, välttelen suunnilleen niitä mitä suositellaan vältettävän. Paitsi lakua aion silloin tällöin vähän syödä :) Viime raskaudessa neuvolasta oikein suositeltiin välillä hieman lakua tai salmiakkia, koska verenpaine oli niin alhainen.
 
Mä en ikinä muista ottaa noita vitamiineja purkki on kyllä pöydällä ja siitä nappaan vitamiinin niinä päivinä kun muistan (eli aika harvoin)
Ruoasta sen verran että pääsääntöisesti syödään ihan terveellisesti sitten on välillä päiviä kun ei vaan jaksa tehdä ja tulee syötyä sitä epäterveellistä... maksaa vältän raskauden aikana ja kala ruuissakin olen tarkka samoin kuin raakaa lihaa en syö muissa suosituksissa saatankin sitten vähän lipsua välillä
 
Täällä ollaan niin nirsoja, että enemmän huolettaa se saanko kaiken tarpeellisen, kuin se että söisin jotain kiellettyä :D pitänee soitella neuvolaan ja kysellä mitä kaikkia vitamiineja yms pitää purkista ottaa, kun ruoasta aika niukasti saa mitään!

Juustoista luopuminen on varmaan itselle vaikeinta! Onneks kuitenkin jotain perus kermajuustoja saa syödä.
 
Aiheuttaako teillä raskausvitamiinien rauta vatsaoireita? Mulle ei sovi yhtään.
 
Mä en aio kokonaan luopua esim suomalaisista tuorejuustoista. Just tähän hätään ei oo linkkiä mut esim valiolta ei oo vuosikausiin löytyny listeriaa. Ulkomaisten juustojen kanssa olisin tarkempi
 
Voi ei, oliko se niin että jotain homejuustoja ei saanut syödä. Niitäkin jään kaipaamaan. Ja just nyt tekis kamalasti mieli sushia :D
 
Nii toki susheista pitänee luopuu ainakin osittain, se on vähän harmi. Juustoja en oo aatellu rajoittaa kun ei neuvolastakaan semmosta ohjetta annettu.
 
Sushia aion kyllä jossain vaiheessa kokeilla vegenä, jos siitä saisi edes suunnilleen samaa fiilistä :)
 
Löysin jo itseni syömässä sushia viime viikolla. Sitten välähti vasta kesken kaiken, että enhän mä näitä voi syödä! :P
 
Kyllä mä luulisin sushin olevan ok, mikäli on siis tehty tuoreesta kalasta. Se vakuumipakkaaminenhan on listeriariski. Ja mikäli tekee sushia itse niin kalatiskiltä tuore kala. Itse aijon syödä jouluna graavikalaa, kun tehdään aina itse.

Ja muistan kun pojan aikana puhuttiin neuvolassa että suomessa saa kyllä huoletta syödä juustoja. Ihan siis kaupan juustoja, melkein poikkeuksetta kaikki on tehty pastöroituun maitoon. Mutta juustotiskiltä kysyisin pastöroidun vaihtoehdon.
 
Takaisin
Top