Ruokailu

Kyllä meillä jää edelleen toinen lämmin ruoka joskus pois ja tissiä on tilalla. Kylläpä nämä meän mini-ihmiset selvästi ilmasee jos ne nälissään on. :)
 
Meillä menee kyllä kaikki soseet, myös vähän karheammat. einole ruokaa viel tullut vastaan mitä ei olis syönyt Mut onks tää meidän Napero niin ahne ettei jaksa natustella kunnolla palasia vai kuin teillä menee leivät, riisikakut yms? Nykyään jos antaa kurkkuakin niin siitäkin puraisee ison palan jonka yrittää niellä ja sit jakoi sen pihalle. Kauheeta katsottavaa
 
Meillä soseiden syöminen takkuaa, mikään edes puuro ei kovin hyvin maistu, sormiruoka yleensä menee hyvin ja tissi maistuu aina.
Sitkeästi silti on neljä ruokaa, mutta välillä itseä turhauttaa. Kai tää on vaan joku vaihe ja meillä pieniruokainen neiti.
 
Toivon, että on vaan vaihe. Meillä samaa nirsoilua. Sormiruoka jees, kaikki muut yöks. Tissimaito maistuu taas usein..

Ikenet on nyt ihan turvoksissa pojalla, jospa ensimmäinen hammas ehkä ilmestyisi.
 
Te joilla takkuaa soseiden syöminen, oletteko kokeilleet tarjoilla eri lämpötiloissa? Esim jos hampaita pukkaa niin soseet saattaa kelvata yllättäen kylmänä, koska se viilentää ikeniä. Tämä neuvo me saatiin neuvolasta. Meillä soseet maistuu parhaiten huoneenlämpöisenä.
 
Neuvolalääkäri sanoi että voi antaa vähän leipää. Ei eritellyt mitä leipiä. Olen tehnyt ruuat itse. Lääkäri mainitsi ohimennen puheissaan leivän ja mä vielä varmistin uudestaan, kun en ole antanut mitään jossa suolaa. Ja kaupan leivissä aina suolaa. Ei kuulemma haittaa kun leipää annetaan pieni määrä.
Tähän asti oon antanut leivän "korvikkeena" suolatonta riisikakkua.
 
Tavallista leipää minäkin annan. Pienen palan järsittäväksi. Ei siitä paljoa mahaan mene kun sitä pupeltaa.
 
Oon antanut nyt silloin tällöin palan näkkäriä ja ei siitä tosiaan paljoa mahaan asti taida päätyä. Nyt varsinkin tyttö tykkää sitä pureksia, kun ylähampaat tekee tuloaan.
 
Mä oon kokeillut ruokaa eri lämpöisenä, ei auta. Tänään tein apinaevästä ja siitä neiti tykkäsi.
 
Meillä on soseiden määrä kasvanut tasaisesti ja hyviä satseja menee nyt. Puuro on suurinta herkkua :p
Tavallista leipää oon antanut. Nyt annoin hätäpäissäni riisimuroja kun jotain sormiruokaa piti nopeasti keksiä , tykkäshän se :p ja hyvää harjoitusta pinsettiotteelle....mutta harmittavan paljon sokeria niissä :eek: mutta eipä sinne mahaan juuri mitään mennyt.
 
Mut eikö teillä yritä vauvat niellä liian isoja paloja? Mun tekis mieli antaa just kaikkia näkkärin paloja yms nassuteltavaksi kun odottaa ruuan valmistumista mut joka päivä on joku kurkussa jonka on onneksi tähän mennessä saanut kakaistua ulos.
 
Kovista ruisleivistä (esim Palttoonnapit) ei irtoa niin nopeasti paloja vaikka järsii ikenillä. Sit kun sylki pehmentää reunoja ja alkaa irrota palasia voi ne ottaa vauvalta pois tai sit antaa syödä. Minä annan jo ihan niitä irronneita leipäpaloja syödä, osaa ihan hyvin kun itse saa niitä suuhunsa irrotettua. Eri asia on jos laittaisin pojan suuhun leipäpaloja, silloin alkaa kakoa. Itse kun lapsi saa niitä tunnustella laittaessaan, niin pystyy paremmin hallitsemaan syömisensä. Olipa nyt sekavasti selitetty :D

Niin ja lisään vielä, että annan pojalle sellaisen leipäpalan mitä pystyy itse pitämään kädessään ja siitä järsimään, en siis murustele pöydälle valmiita pieniä leipäpaloja.
 
Mä oon kuivattanut ihan ruisleipää sopivina paloina ja antanut niitä.
Meillä tyttö osaa työntää liian isot palat suustaan ulos. Nyt, kun oon rohkeesti vaan antanut syödä itse, on tyttö oppinut hyvin syömään kakomatta vaikka mitä. En joudu enää soseitakaan erikseen tekemään, koska syö useimmin samaa ruokaa meidän kanssa (tietty suolattomana), koska muutenkin tehdään kaikki maidottomana. Eilen tein kanakeittoa ja vähän vaan haarukalla pienin kasviksia ja kanoja ja hyvin meni alas. Välipalaksi teen nykyään meille molemmille jotakin smoothieta ja syötän sen sitten lusikalla tai annan juoda mukista.
Oon nyt siis tehnyt nin, että jokaisella aterialla saa itse syödä jotakin ja osan syötän sitten ihan lusikalla, koska en vaan luota, että tuo saisi pelkästään sormiruokailemalla tarpeeksi syötyä. Tämä toimii meillä hyvin ja oon kyllä tyytyväinen, että otin tuon sormiruokailunkin rohkeasti mukaan vaikka aluksi olinkin kauhusta kankeana valmiina hakkaamaan selkää aina, kun suuhun meni jotain :grin
 
Meillä soseet on taas alkaneet maistua! Jääkaappikylmänä uppoaa kaikista parhaiten. Ilmeisesti ylähampaat on vaivanneet niin paljon, ettei vähänkään lämpimämpi ruoka tunnu hyvältä. Reissussa söi myös hyvällä ruokahalulla pussisoseita (hedelmää ja puuroa, ruokasoseet tökkii aina vain) siten, että itse imi tavaraa pussista.

Mä oon pari kertaa antanut palan ihan tavallista ruisleipää. Lähinnä poika on imeskellyt sitä, samoin tekee riisikakuille ja apinaeväälle. Irtoavat palat sylkee pois suusta. En ole huolissani suolasta, koska niin vähän ja niin harvoin saa leipää. Kunhan löydän (tai jaksan itse tehdä) suolatonta leipää, voin alkaa tarjoamaan useamminkin. Tuntuu kuitenkin tykkäävän.
 
Kokeiltiin iltapuuron aloitusta tänään.....Toinen nukkuu ja toinen vinkunut viimeisen tunnin ajan :finger: (yleensä nukahtavat heti).
 
Apinaeväs tehdään 1 dl kaurahiutaleita (itse käytin ne blenderissä, jotta on hienompaa meidän sihtikurkulle), 1 banaani haarukalla muussattuna ja 1 tl öljyä ja ne sekaisin ja tekee taikinasta pötkylöitä ja paistaa 200 asteessa uunissa pellillä leivinpaperin päällä 15 min.
On tosi hyviä, tein kaksinkertaisen annoksen ja pakastin osan.
 
Eiliseen jatkona..nyt jätin iltapuuron pois ja toinenkin nukahti heti sänkyyn laitettaessa. Harmillisesti kylläkin, tälle öljylisällä oleva ei iltapuuro ole hyvä juttu. Pitänee kokeilla myöhemmin uudestaan tai vaihtaa hedelmiin/kasviksiin tms..
 
Takaisin
Top