Ruokailu

Meillä on myös syöty kaksi liha-ateriaa päivässä. Lisäksi yksi hedelmäinen välipala ja kaksi kertaa puuroa (aamu+ilta). Eli yhteensä viisi ateriaa päivässä kiinteitä.
 
Meillä 2 liharuokaa ja 2 puuroa, eli 4 kertaa. Joskus on semmoinen pieni välipala, sormiruokana leipää, heldelmiä jne.
 
Meillä neiti syö neljä ateriaa päivässä, aamulla ja illalla puuroa ja lounaalla kasvissosetta ja päivällisellä kasvis-lihasosetta. Joka aterialla saa myös sormiruokaa ja nokkamukista vettä ja muuten tissitellään.
 
Ei kai sillä liha-aterioiden määrällä oo mitään merkitystä? Saa lihaa sitten kerran tai kaks päivässä, kunhan lihaa saa oikeen määrän yhteensä vuorokaudessa eli 1-1,5rkl. Mie ainakii annan yleensä yhellä aterialla isomman määrän lihaa, mutta jos on pienemmät pakastelihakuutiot vuorossa (eri kokosia jääpalamuotteja meillä) ni annan lihaa molemmilla aterioilla.
 
Meillä kiltisti noudatettu ohjetta yksi liharuoka per päivä. Meillä syödään nyt lounas lihalla ja iltapäivästä pelkkä kasvis. Jos vatsa on ollut hurjan kovalla, niin jätetty liha pariksi päiväksi pois ja ekstraluumut kehiin :) Nyt ollaan vasta päästy syöttötuoliin ja hukkapätkä saanut suhata lusikalla ja päässyt muutenkin olemaan aktiivisemmin mukana ruokailussa. 5 ruokailukertaa on ollut jo pitkään mukana, vaikkakin meidän iltapuuro on ollut kovin velliä ja hedelmäsose painotteista.
 
Mä en ole mitään sellaista ohjetta saanut että sais antaa vain yhden liha-aterian päivässä? Varmaan taas neuvolakohtaisia eroja. Meillä menee 5 ateriaa päivässä 2×puuro aamu ja ilta,2×liha/kalasose ja 1×hedelmävälipala. Kevyemmän ruuan annan lounaalla, kala ja raskaamman päivälliseksi , possu tai kana, jotta jaksaa sitten nukkua yönsä (tällä nyt tuskin on mitään merkitystä, oikeesti :laughing002)
Maitoa menee nykyään noin 600ml/vrk,aiemmin meni litra ,mutta nyt kun yösyöttö jäänyt pois niin kiinteitä menee päivällä enemmän
 
Meillä aamupala: aamupuuro, lounas: kasvista/pastaa/lihaa, välipala: marja-tai hedelmäsose ja päivällinen: joko pelkästään kasviksia tai kasviksia kalan kanssa.Vaihdellen ja tietysti maitoa. Iltapuuro pitäisi aloittaa, mutta en ole päättänyt mikä syöttö siihen sopii ja voiko se vaikuttaa yöuniin..no, sen näkee käytännössä.
 
Hitto vie, mä olen kahtena iltana ja yhtenä aamuna antanut Elmalle (kaupan) puuroa joka tarkoitettu 1-3v.... Mikähän tuossa on niin erilaista, ettei vielä saisi antaa? Koostumus ainakin sileistä silein. Liekö liittyy rukiiseen? Mielestäni ei ollut maitopohjainen, kun nyt tajutessani lueskelin puuron tietoja... No, ei siitä mitään ole tainnut vaivaa tulla, että sinänsä ihan se ja sama mutta kaihertaa kuitenkin.

Elma syö tällä hetkellä sen viisi ateriaa. Kaksi puuroa, kaksi liha/kalasosetta ja välipalaksi marjaa. Lihasoseiden kanssa saa joko päärynää tai luumua, ihan vaan että mahan toiminta jatkuu. En ole osannut jotenkin edes ajatella, etteikö lihasoseita voisi antaa kahta kertaa päivässä? Eikä asiasta ole kyllä kukaan muistaakseni koskaan sanonut....
 
Meillä syödään ilta ja aamupuurot, vaihtelevasti joko yks liha ja yks kasvisateria tai sitten kaksi lihalla sekä välipalaksi hedelmä/marjasosetta. Ollaan syöty 5 ateriaa päivässä jo yli kuukauden verran.
 
Poika söi eilen bussimatkalla kokonaisen pussin Ella'sin banaanibrekkie-välipalaa! Sitä ennen on tällä viikolla suostunut sosetta syömään keskiviikkona lounaalla (kotitekoista bataattia & kesäkurpitsaa), kun oltiin kyläilemässä. Muuten on sulkenut visusti suunsa lusikalta tai napannut sen omaan käteensä sekä heitellyt ruuat seinille.

Tein yksi päivä makaronilaatikkoa, josta maisteli hieman (=pari makaroonia ja pikkumäärän lihaa) sormin, soseutettuna ei syönyt ollenkaan. Oon nyt kerännyt listan ruuista, joita syö ja se on kyllä lyhyt lista. :/ En uskalla vähentää päiväimetystä ennen kuin tuon saa syömään kunnolla. Liian nälkäisenä ei syö, mutta ei myöskään kovin äkkiä maidon perään. Väsyneenä ei todellakaan syö. Huokaus.

Tällä hetkellä yritetään syödä aamu- ja iltapuuro, kasvissosetta lounaaksi (joskus vähän lihaa mukana), välipalaksi hedelmää ja päivälliseksi kasvis-lihasosetta. Melkeinpä kylläkin soseet on jääneet pois ja tilalla kasvistikkuja yms. sormiruokaa.
 
Hanskimus, täälläkin aikalailla sama juttu. Neljästi tarjotaan sosetta ja illan riisihiutalepuuro voi olla ainoa, joka oikeasti maistuu. Neiti on muutenkin aika pieni kokoinen ja jännittää jo valmiiksi loppukuusta oleva 8kk neuvola. Meillä myöskin sormiruokaa syö, onneksi edes sitä.
 
Meidän pojan ruokailuinnostus on myös hiipunut. Itse hän haluaisi lusikalla syödä, mut se ei vielä onnistu.. Sormiruokaa tykkää syödä. Onneksi pinsettiotekin alkaa välillä onnistua. Sitkeästi tarjoan 5 ateriaa päivässä ja tissimaitoa päälle. Ehkä näin kuumalla ei ruoka kovin maistukaan. Tissitelty on nyt enemmän ja vettä tykkää ruuan kanssa juoda/kaadella ympäriinsä nokkamukista :D
 
Meillä ei mitään ongelmaa soseiden kanssa, mutta olen kyllä huomannut että ruoka ei maistu näin helteillä, ei se maistu oikein itsellekään
 
Meilläkin menee mikä vaan sose, milloin vaan ja kaikki syödään. Äidin vaan pitäis saada vielä enemmän uskallusta sormiruokailuun.
 
Me ollaan syöty nyt parisen viikkoa ton "8kk" sarakkeen mukaan eli kaks lihaa/kalaa/kanaa/munaa päivässä. Neuvolasta saatu siis toi lappu.
 

Liitteet

  • ImageUploadedByVau Foorumi1439133274.616242.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1439133274.616242.jpg
    111.4 KB · Katsottu: 25
Meilläkin soseet maistuu, myös karkeammat soseet uppoaa hyvin. Muutoin syömishetket on kyllä melkoista hyörimistä ja pyörimistä kun poika ei malttais olla hetkeäkään paikallaan. Sormiruokailu ei meillä oikeen onnistu samasta syystä, koska ruoka lähinnä lentää kaikkialle muualle paitsi suuhun. Hirvee meininki päällä kokoajan ja syöttötuoli ahistaa.
 
Pitääpä muuten ihan vertailun vuoksi laittaa tänne kuva tuosta lapusta mitä meillä päin jaetaan neuvolassa.WP_20150810_16_18_16_Pro.jpg
 
Oon näköjään tehny vastoin noita ohjeita ja antanu vasta myöhemmällä soseaterialla lihaa :grin Mie ajattelen sen sillee et täyttävämpää ruokaa ennen yöunia.
 
Mä en ole edes saanut noita ohjeita, oon sit varmaan niitten mielestä jo niin vanha tekijä ettei tarvitse kirjallisesti ohjeistaa :wink kannattaa muistaa että ohjeet ovat suuntaa antavia, ei niitä nyt tarvitse ihan orjallisesti seurata kuitenkaan. Kunhan lapsi on tyytyväinen eikä tarvii nälässä olla :)
 
Ei mullekaan ole mitään lappusia annettu... 6 kk neuvolassa terkka kyseli kiinteistä ja minä vaan vastasin, että 5 ateriaa menee päivässä. Ei siitä puhuttu silloin sen enempää.

Ehkä noita kasviksia suositellaan noissa ohjeissa, että lapset tottuis kasvisruokaan. Nykyään, kun on säästökuuri, niin päikyssä ja koulussa on kasvisruokaa joka viikko :wink
 
Takaisin
Top