Ruokailu

Juu meilläkin riippuu ihan ruuasta, pysyykö lusikassa vai ei, syökö itse. Kovasti tykkäisi syödä itse, mutta esim. riisit ei oikein kerkiä suuhun asti :)
Puuro, muussi jne. kyllä syödään itse. Samalla toki syöttäjäkin syöttää (varmistaa, että sinne suuhun ainakin jotain menee)
 
Osaa syö itse, osaa en edes anna syödä itse. Jos on yhtään levoton, rupeaa paukuttamaan lusikalla pöytää yms. Ja mulla on ihan nollatoleranssi ruokapöydässä riekkumiseen. Eikä oo haitannu syöttäminen lainkaan. Likka on kotihoidossa vielä ainakin vuoden, todennäköisesti pidempäänkin ja syö nopeasti ja kiltisti syöttäessä (pääsääntöisesti).
 
Meillä aloittaa ruokailun itse.. Sitten minä jatkan lusikoimista tai autan välistä. Ja lopuksi on hankala pyydystää viimeisiä ruokapaloja lautaselta. Yleensä viimeistään silloin keräilen loput lusikkaan tai sit poika napsii ne sormillaan. Riippuu ruuan koostumuksesta. Nyt ihan viimeaikoina on poika oppinut hyvän lusikkaotteen eikä enää pyöräytä lusikkaa ennen suuhun laittamista, joten suurin osa ruuasta löytää tiensä oikeaan paikkaan :). Kovasti olen kehunut, kun on onnistunut. Ja kyllä itseänikin helpottaa tuo ruokailun omatoimisuus :)
 
Ja lasten pikkuhaarukka on ollut kova sana jo jonkin aikaa. Siinä on pyöristetyt piikit, joten oon antanut pojan sillä ruokailla. Innostui pyydystämään palasia lautaselta. Ja sillä tavoin syö myös jotakin ei niin mieluista ruokaa :wink
 
Täälläkin ruokailee itse lusikalla tai pienten ihmisten haarukalla, poikkeuksena aikuisten aiheuttama kiire tai väsymys. Juominen mukista on välillä vauhdikasta, mutta sekin alkaa jo sujua. Vesi juodaan melkein aina pillimukista. Mä olen myös tarkka ruokapöytä käytöksestä ja kovasti pohditaan ruuan heittämistä tai hillumista. Ollaan tultu siihen tulokseen, että ei ole yhtään kiva juttu :wink Mutta siis kyllä meillä pitää/saa olla pöydässä mukavaa, vaikka tyhmäillä ei saisikaan :)
 
Meillä samaa kuin muilla, ruokaillaan lusikoin ja lasten haarukoin. Kuopus syö itse. Esikoinen taas...jos jaksaa keskittyä, syö hienosti, mutta useimmiten jaksaa keskittyä sen 4-5 lusikallista, sitten odottaa että joko syötetään tai alkaa syömään sormin - oli se sitten puuroa tai perunaa. Esikoisen uusin vaatimus on päästä "normituoliin" syömään...phuh..no, onneksi ei tarvitse ruokailussa enää keskittyä kuin toiseen enemmän. Toki katson molempien ruokailua ja autan, jos tarpeen.
 
Suostutaanko teillä muilla ruokailuun vielä syöttötuolissa vai "vaaditaanko" jo "normituoliin"? Meillä esikoinen haluaa melko usein istua "normituolissa" & nyt kuopus on alkanut tekemään samaa...ei siinä muuten, mutta mittaa puuttuu kaikkiin suuntiin :D
 
Meillä suostuu syöttötuoliin ihan hyvin. Mutta muuten tykkää kyllä istua lasten oikeissa pikkutuoleissa. Poika kun on kovin varovainen ja arka niin ei edes kiipeä keittiön tuoleihin.
 
Muutaman kerran on protestoinut syöttötuolia, kun serkkunsa istuu aikusten tuolilla, aina kun ollaan heillä kylässä. Protestointi kun ei tuottanut tulosta, niin nyt asia on unohtunut täysin. Eipä sillä, täälläkin puuttuu mitaa niin reilusti, että vaikka protestoisi joka kerta, niin syöttis on ja pysyy. Meillä ei taitaisi edes otsa osua pöytätason kohdalle :p
 
Ikea myy juniori tuoleja, istuin on korkeammalla kuin normi tuoleissa. Meille tulee sellainen sitten kun sen aika on. Vielä suostuu syöttikseen ja kun hällä hermo menee niin hänet saa nostaa RUOKAPÖYDÄN PÄÄLTÄ alas o_O
 
Takaisin
Top