Ruokailu

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Joko annatte lapsille tavallista ruokaa?

Miten ruokailut sujuu?

Tänään annoin samaa jauhelihakeittoa mitä itsekin syötiin (ennen kuin suolasin). Muussasin haarukalla hieman. Ihan ok söi, mut ei kovin isoa annosta. Ihanaa, kun voi antaa pikkumiehelle samaa ruokaa kuin itsekin syö. Meillä on myös sama ruokarytmi jo. Helpottaa kummasti elämää :). Annoin eilen poitsulle oman lusikan, jolla kovasti huitoo ja "syö" itse. :D
 
Mä oon jo tovin antanu samas ruokaa ku mitä ite syön, ku en käytä (kenenkään) ruuassa suolaa. Tosi hyvin on tytölle maistunu:) paremmin ku omat soseruuat. En enää mitenkään hienonna ruokaa, vaan makaroonitki menee sellaisenaan suuhun ja hyvin onnistuu syöminen. Soseita ku annan yleensä iltaisin ku leipää en neidille vielä oo antanu, nii saan neidiltä pitkiä katseita vähä siihen tyyliin et "mitä mössöä tää on" :eek:eikä ne aina edes maistu kovin hyvin:rolleyes:
Mies on välillä ihan kauhuissaan ku annan samaa ruokaa ku talon muillekki asukkaille, kait se reppana vielä pitää tyttöä ihan vauvana vaikka onki jo "iso" tyttö :wink

Nii se piti vielä sanomani että oman lusikan ja lautasen saa aina eteensä mut niitä yleensä vaan ihaillaan ja viskotaan pitkin lattioita :woot:
 
Mä käytän niin paljon ruuanlaitossa maitotuotteita etten ole antanut vielä suoraan samaa. Ihan hyvin maistunut omat soseet. Kaupan soseita saanutkin vain kaksi kertaa. Kaikki soseet ei ole enään sileitä ja neiti sormiruokaillut paljon.
 
Mä olen opetellut vasta nyt pojan syömisten myötä itsellenikin ruokailurytmin. Aiemmin söin miten sattuu. Vielä en ole antanut pojalle aikuisten ruokia. Soseet teen itse mutta viimeisen viikon ajan poika ei ole huolinut lusikkaa oikeastaan ollenkaan. Sormiruokaa enimmäkseen siis syödään.

Kaupan soseista kelpaa vain Hipp mutta eipä noita usein ole tarvittu.
 
Miullakii on tuo maitotuotteiden käyttö syynä siihen etten oo vielä antanu samaa ruokaa, en oikeen osaa tehä ruokaa ilman ruokakermaa :grin
 
Ymmärrän hyvin sormiruokailun tärkeyden, mutta koen koko touhun vastenmieliseksi. Niin ihanaa kun onkin antaa vauvojen tutustua ruokiin ja maistella niitä, niin samaan aikaan pelkään heidän tukehtuvan ruokapalaan. Ainakin nämä minun vauvat ovat niin ahneita, että tunkevat järkyttävän kokoisia paloja suuhun, jos vain äiti antaisi.. Sormiruokailemme hyvin suussa sulavia ruoilla ja niin, että myös toinen vanhempi on paikalla.

Teen lapsille koko viikon omat ruoat valmiiksi viikonloppuisin. Nyt jätän rakenteen hieman "kokkaremaiseksi". Eikä mulla ole aikaa päivällä kokkailla itselleni ruokaa..enkä omia ruokia voisi tarjotakaan kun syön pääsääntöisesti sellaisia ruokia mitä ei näin pienille saa antaa.
 
Heh. Meidän poika kun ei osaa vielä pinsettiotetta, niin ottaa banaanin palan ja laittaa nyrkin sisään. Sitten pursottaa banaanin suuhunsa puristamalla nyrkkiä kiinni ja muussaantunut banaani pursuaa etusormen ja peukalon välisestä reiästä suuhun :D
 
Meillä syö vain sileitä soseita,heti jos on pienikin kokkare niin sylkee pois! Kuitenkin tykkää sormiruokailla,tomaatti on nyt uus lemppari. Leikkaan lohkoja ja otan siitä siemenet pois,tyttö tavallaan imee sen lihan siitä ja pelkkää kuorta jää käteen:p leipä on myös in,olen antanut pehmeää leipää mikä menee muhjuksi kun menee suuhun,ei kuitenkaan niele tätä,vaan sylkee senkin poiso_O selkeästi kaipaa pureskeltavaa(4hammasta) mutta ei sitten niele mitään,haukkaa palasia ja sitten sylkee ulos kaiken :wtf: periaattessa teen samaa ruokaa kuin muillekin,vähemmillä mausteilla vaan ja jauhan hienoksi soseeksi. Kohta alan antamaan herneitä ja maisseja keitettynä kun kerta pinsettiotekin on hallinnassa...oppisi nyt vaan nielemään vähän karkeampaa!
Minäkään en pidä sormiruokailusta kun on niin suttuista puuhaa ja joka ruokailun jälkeen saa lattian siivota ja kädet pyyhin useita kertoja ruokailun aikana kun en kestä katsoa kun sitä muhjua levitetään päähän,silmiin ja korviin :eek: Joskus oon ajatellut et miks mä en voi olla niin rento kun jotkut muut äidit ja annan lapsen sotkea ,ärsyttää välillä itseänikin kun stressaan rätti kädessä :grin
 
Meillä syödään myös vain sileitä soseita ja oon tehnyt neidin ruoat erikseen. Suurimman osan teen itse, mutta välillä tarjoan kaupan valmissoseita, jotta tottuisi myös niihin esim reissuja ajatellen. Meidän neiti on kova sormiruokailemaan, mutta soseita ei niin paljon välitä. Itseä on yllättänyt kuinka rennosti oon tuohon sormiruokailuun suhtautunut, vaikka aluksi en pitänyt ajatuksesta.
 
Mäkin karsastin sormiruokailua sen sotkun vuoksi. Soseilu aiheuttaa meillä suunnilleen saman veroisen sotkun, joten sinänsä ei ole väliä, kummin syödään. Sormiruokaillessa pystyn kuitenkin itse tekemään asioita (kuten syömään omaa ruokaa :D) samalla, kun toinen syö. Tietty oon koko ajan pojan vieressä vahtimassa. Ihan heti en silti taida olla valmis antamaan pojalle puuroa ja lusikkaa omaan käteen. Joku raja sotkemisellakin. :D

Tänään tein munakasta, johon paloittelin paprikaa ja tomaattia. Tuli sellaisia noin viinimarjan kokoisia paloja ja hyvin maistui, kunhan ensin sai rauhassa tutustua. Kakominen on muuten vähentynyt todella paljon ihan jo viikossa.

Vasemmalla kädellä sujuu jo pinsettiotekin melko hyvin. Oikealla ei lähellekään. :D
 
Oonkohan mä jotenkin jälkijunassa kun en oo ees ajatellu että vois antaa jo muutakin kun soseita ja sormiruokia.. :grin
 
Meillä toinen käyttää itse jo lusikkaa (joskaan ei aina menestyksellä vaan välillä "ampuu" ruoan seinille),..Hän on sitä lusikkaa jo hamunut jo niin pitkän aikaa (pari kk:ta). Aluksi annoin oman lusikan hälle ja toisella syötin. Sama se mulle, miten paljon sotkua tulee. Kunhan muksut on tyytyväisiä ja saa tutustua ruokiin :) ja kun nämä niin kovin nauttivat pesuhetkistä ja naureskelevat, kun äiti pesee syöttötuoleja :) ja onhan sekin yhteistätekemistä...vaikkakin sotkuista.
 
Herneitä? Me saatiin neuvolasta semmoinen kirjanen, jossa kiellettyjen ruokien listalla oli pavut ja herneet!!
 
Pavut ja herneet voi aiheuttaa masuvaivoja, siksi ilmeisesti ovat "kiellettyjä". Me ollaan syöty (pakaste)herneitä ja linssejä ja monia muitakin vatsalle epäystävällisiä juttuja mutta ei ole tullut mitään. Valkosipuli on ainut, josta on tähän mennessä tullut vaivoja ja omenasta posket helotti ekan kerran jälkeen.
 
Mun mielestä pavut ja herneet on kielletty alle 8kk ikäisiltä masuvaivojen takia, mut kohtahan nää on 8kk,jotkut joulukuiset on jo.
 
Mä oon antanu pakastehernettä soseena jo varmaan viiskuisesta saakka. On menny ihan ohi moinen suositus. Noh, eipä niistä mitään oiretta tullut joten sinällään sama. Voiskin tsekkaa sen listan uudelleen ettei ole mennyt mitään muuta ohi silmien o_O
 
Meidän neuvolan ohjeissa herneitä saa ja suositellaan antamaan pieninä määrinä.Itse olen käyttänyt esim.pakaste herne-maissi-paprika sekoitusta vauvojen ruoissa eikä mitään ole tullut :)
 
Annatteko sekä lounaalla että illallisella lihaa vai toisella pelkkiä kasviksia? Oon nyt antanut molemmilla sosetta, jossa on lihaa, mutta neuvolassa th sanoi, että edelleen täytyisi antaa toisella aterialla vain lihaa ja toisella pelkkä kasvissose :eek:
Mä oon muös alkanut tekemään tytölle samaa ruokaa, kun mitä itse syödään. Itse syön kaiken maidottomana, joten on helppo tehdä samaa ruokaa, kun muistaa vaan maustaa erilailla. Meillä tyttö syö ruokansa jo karkeampana soseena ja yleensä annan ruuan jälkeen vielä jotain itse naposteltavaa lisäksi niin saan otsekin syödä rauhassa. Välipalana annan usein jotain hedelmää sormiruokana.
Ajattelin kunnon siivousfriikkinä olevani helisemässä kaiken tuon sotkun kanssa, mitä syöminen aiheuttaa, mutta ihan yllätyin, kun huomasin, etten olekaan ottanut siitä mitään suurempaa stressiä. Muun kämpän kyllä puunaan vaikka useempaan kertaan päivässä, mutta tytön tuolin ympärystä saa olla vähän törkysempikin välillä :p
 
Minä annan sekä lounaalla että päivällisellä lihasosetta. Olen jo pari kk ruokkinut näin. :)
 
Meille sanottiin neuvolassa, että yhden kerran päivässä pitäisi saada lihaa. Meillä syödään klo 12 kasvissose ja hedelmää. Klo 16 on lihaa sisältävä sose ja hedelmää. Sitten illalla puuro marjojen kanssa. Aamupäivä vain tissitellään. Vielä en ole mennyt 5 ateriaa/pv. Se maito kuitenkin pitäisi olla se pääravinto siihen 1 ikävuoteen asti. Silti kyllä tuntuu hassulta, että miten se maito voi olla pääravintoa, koska kyllähän siitä muuta ruokaa menee päivässä paljon ja menisi vielä enemmän, jos olisi jo 5 ateriaa/pv.
 
Takaisin
Top