Raskauskilot pois!

Mua niin jurppii kun tuosta karppauksesta saa monet hirveen negatiivisen kuvan. Esim. en neuvolassa ole koskaan sanonut karpanneeni, koska mun mielestä se luo huonoja mielikuvia monelle. Mutta jos sanot mitä syöt ilman tuota karppisanaa, (mun tapauksessa hyväkarppaus) sitähän pidetään terveellisenä ruokavaliona :). Siinä kuitenkin syödään juureksia, kasviksia, proteiinia sekä rasvoja, vältetään juuri sokeria, mitä tulee muuten ihan älyttömästi ihan perusruokavaliosta.
Ja kun pitää tuota hyväkarppaus ruokavaliota, on totta, että mulla ainakin makeanhimo katos kokonaan eikä se vaikuttanut mun jaksamiseen liikuntasuoritusten aikana vaan sitä oli paljon pirteämpi. Myöskään nälkää ei tuntenut ollenkaan (johtuen rasvasta ja proteiinista) eikä syömistä tarvinnut ajatella ollenkaan. Normaalisti mä oon tosi perso ruualle.
Mutta raskausaika meni sitten kaikkea muuta kuin hyvin ruokien suhteen mikä näkyi ihan järkkynä makeanhimona. Nyt siis taas kun arki alkaa, alkaa myös ruokaremontti. Kaiiki sokerihöttö lähtee kaapeista.
Viikonloppuna menen ensi kertaa salille ja otin myös tavoitteeksi tehdä kahvakuulatreeniä niinä päivinä kun esikoinen on päiväkodissa.
 
Joo, en minäkään neuvolassa toitota karppaavani. Virallis"terveellinen" ruokavalio sisältää kaikki kevyt tuotteet ja neuvolatäti sanoi jo raskausaikana: "Ei saa syödä kovia rasvoja, kun kohdussa olevan pienen vauvan verisuonet voivat tukkeutua!" Haloo! emoticon No sen jälkeen en oo maininnu, et meillä syödään voi voina ja maitotuotteet rasvaisina ja ollaa terveempiä ku koskaa (flunssaki pysyny pois jo kaks vuotta!)

Mulla alkoi kuntoilu vasta tällä viikolla. Huom. epparin ja repeämän paraneminen todella vei kuusi viikkoa! Nyt kuntoilen tunnin mittaisilla vaunulenkeillä, enempää en jaksais, oon tosi surkeessa kunnossa. Löllykäsivarret aijon tanssia pois heti kuin jaksan! Pitäs muuten venytellä! En vaan ole ehtinyt ja vähän joka paikkaa kolottaa. Onko muille jäänyt issias? Lonkkakipu? Polvet? Selkä? tai muita vaivoja? vai johtuuko tää mun huono kunto tästä pelkästä lepäilystä!
 
Tuo kahvakuula on kyllä tosi hyvä väline, olen ottanu jo muutaman treenin ihan kotona ja kyllä huomaa että jokunen tovi on viime treeneistä menny...ars oli NIIN hellänä kaikesta kyykkimisestä :) noh, tänään taas!

Jumppapallolla oon tehny vatsoja ja punnerruksia. Lonkat on vähän jäykkänä kun perhepedissä nukkuessa ei silleen voi vaihdella asentoa, mutta pilates ja ihan perusvenyttelyt on auttaneet. 

Se vaan että kun on aina tottunu jumppailemaan illalla niin taitaa olla tän vauvan kans vähän niin että treenit vedetään sitten vaikka aamupäivällä - aina kun tulee tilaisuusemoticon 
 
Mulla on edelleen alaselkä kipeenä samasta kohtaa kun viimeisellä kolmanneksella. Muuttuikohan ryhti kasvavan mahan takia niin paljon vai mikä siinä on? Silloin sattuu eniten kun laittaa selkää kaarelle. Hmph...

Huomaa muuten, että nyt kun on jättänyt hiilarit vähän vähemmälle, on turvotus ja "pöhötus" poistunut aikalailla. Painookin lähtenyt kolmessa päivässä 700g!! Mulle ei siis leipä yms sovi.
 
raskausaikana nivelsiteet löystyy myös selkärangasta, minkä takia alaselkä pääsee enemmän notkolle. samoin painopisteen muutos ja vatsalihasten heikkous raskausaikana päästää lanneselän liian notkolle. Noiden nivelsiteiden sekä lihasten voiman (jos sitä on ollut) kestää palautua aikansa synnytyksen jälkeen, joten eipä ne kivut monesti katoa synnärille. Samoin vauvan kantoasento on yleensä sellainen, että huomaamattaan tulee taivutettua selkää takakenoasentoon, jolloin taas notko selässä kasvaa.
Kannattaa siis kiinnittää huomioita siihen, että kantaa vauvaa molemmilla puolilla ja mieluiten tuossa edessä ja samalla kiinnittää huomiota kuinka jännittää keskivartaloa, jotta alaselkä olis mahdollisimman hyvässä asennossa. kannattaa myös vahvistaa niitä lihaksia mahdollisuuksien mukaan.
 
Hitto että hyvä et meil on täällä tuo Miimi :D Ammattiapua.
Huomasin et kannan monesti tyttöö ihan miten sattuu, siis selän kannalta. Helpostippa sen notkolle päästää. Pitää alkaa kiinnittää huomioo enemmän "työergonomiaan" ;D
 
Tuli vielä mieleen, että  kannattaa ihan ilman sitä vauvaakin miettiä millainen on oikea selän asento. Kun seisotte tukevasti molemmat jalat maassa, painopitää tuntua sekä päkiällä että kantapäillä.
Toinen asia, istuinluut pitää olla lattiaa kohden ei kohti seinää (yleensä notkoselkäisellä ne osoittaa seinää kohden).
Kolmas asia, kun sanotaan että vedä napa selkärankaa kohden, lisää siihen vielä että ensin selkärankaa kohden ja sitten kohtirintalastaa eli ylöpäin. Näin saat selän oikeaan asentoon ja treenaat samalla syviä vatsalihaksia.
asento tuntuu alussa siltä kuin kävelis paskat housuissa, mutta kyllä siihen nopeesti tottuu :). Niin ja kiinnittäkää huomioo kun seisotte,että ette yliojenna polvia vaan polvissa aavistuksen notkoa.
 
huomenna alkaa sitte herkkulakko..arhg. vaikeeta tulee oleen..
vatsalihaksia oon pari kertaa tehny tässä viime aikoina, jotenki en uskalla kovin niitä vielä tehä ennen ku oon käyny jälkitarkastuksessa :O
stressaa niin paljon tuo maha... ällön löllö !!!
 
Täällä alkoi kans herkkulakko just nyt! Nimijuhlien jälkeisiä herkkuja tässä vedellyt kaksi päivää...tähän taloon ei osteta enää yhtään namua! Paitsi kerran viikossa karkkipäivänä :)
 
kylläpä on tehny karkkia mieli, kamalaa kuin koukussa sitä on ollu kaikkeen makeaan..
joko muilla on raskauskilot karissu?? mulla ois vielä ihan liikaa jäljellä.. n.8kg
 
Mulla on vielä 4kg lähtöpainoon. En ole ollenkaan laihduttanu vaan paino on hivuttautunu itestään tasasesti alaspäin. Suklaata ja jäätelöö oon syöny sillon kun tehny mieli eli joulun jälkeen ehkä just kerran viikossa. Mulla on aina ollu kerran viikossa mässypäivä jolloin oon vetäny itteni täyteen kaikkea mahdollista, niin sitten on pärjänny viikon ilman herkkuja.

Tuo ylimääräinen on mahassa, ällötys, kun mulla ei oo koskaan ollu röllömahaa, mutta onneksi kaapista löytyy hulmuavia mekkoja joista valita mieleinen sunnuntain ristiäisiin. En vielä hirvii vetää päälle tiukempia retonkeja!
 
Mulla ei ole noita paino-ongelmia tai sitä, ettei olisi kilot karisseet synnytyksen jälkeen, mutta tää rapakunto???
Milloin on yleisin päivä aloittaa kuntokuuri tai laihduttaminen? Oikea vastaus on huomenna :). Näin ollen mullakin alkaa sitten huomenna kuntokuuri ja aion mennä salille.
Kotona mun ei tuu tehtyä mitään, vaikka kuinka teen päätöstä kotona treenaamisesta. Huomenna siis minä marssin salille ja toivottavasti myös torstaina.
Miehen kanssa sovittiin, että tästä lähtie mennään yhdessä lenkille joka lauantai ja sunnuntai aamu. Toinen työtää vaunuja ja toinen stiigassa esikoista.
Näillä siis mennää ja toivottavasti nyt saan jo kuntoilurytmistä kiinni. Alkaa ottaa päähän tää vetelehtiminen!!
 
Oon huomannu, että heti kun saa nukuttua enemmän, tekee vähemmän mieli makeaa! Mä ainakin himoan väsyneenä sokeria ja hiilareita, ja liikaa kahvia.
 
Vähänkö oon tyytyväinen itteeni ku oon saanu pidettyä itteni kurissa herkkulakon suhteen. Viikolla ei yhtään mitään herkkuja tai naposteltavia mutta lauantaisin on karkkipäivä. Ja tämä on pitäny.. ! :)
Salillaki kävin tänään ekan kerran, wow! :D Tästä se lähtee.. :)
Huomen aamulla taitaa paikat olla jonkin verran kipeenä. :D
 
Täällä kans käyty eilen eka kertaa salilla, oli mukavaa! Nautin, kun siellä oli paljon porukkaa ja hälinää...töissä käydessä just inhosin sitä. Kaks kertaa viikossa aattelin mennä. Onko Melela paikat kipeenä? Mulla ei vielä, huomenna varmasti.
Herkkulakko pitänyt, huomenna namipäivä...sitä odotellessa ;)
 
Mä kävin tiistaina salilla ja voihan pylly! Kyllä on kunto päässyt toooosi huonoks. Kyllä mä tiesin, että mulla on kunto laskenut mutta että näin paljon! Aloitin normaaleilla lämmittelypainoilla ja eipä niihin tarvinnut laittaa yhtään lisää :(. Kyllä söi naista.
Tänään piti mennä salille, mutta nyt olenkin sitten vaihteeks kipeenä. Mies on ollut flunssassa kolme päivää ja nyt on näemmä mun vuoro. Joten sali siirtyy mun osalta ensi viikkoon.
Meillä on töiden osalta palveri lauantaina ja ilmeisesti mä alan nyt sitten toukokuusta vetää sitä kahvakuula, muokkausta ja vielä selkäjumppaa salilla. Kesän ajan tosin vain kolme tuntia. Mutta kyllä siihenkin olis kiva saada tuo oma kunto kohilleen. JOten kiirettä pitää.
Herkkulakko ei täällä ole pitänyt, mutta jos vaikka sitten ensi viikolla paremmin....
 
myttö: ihme kyllä, pakat ei oo yhtään kipeenä :O
olin kyllä varautunu siihen että sängystä ylösnouseminen on tuskaa mutta ei.. :)
 
Hih, ja mä vaapun täällä kuin ankka! Persus ja varsinkin sisäreidet ovat kyllä tooosi kipeet :). Kohta alkaa se vaihe, että pitää ottaa tukea kun istuu, kun reidet huutaa hoosiannaa. Pitäisköhän venytellä? :)))
 
Mä oon uskaltauduin tossa muutama viikko sitte ekaa kertaa moneen vuoteen uimahalliin! ..ja voi vitsi että oon niin koukussa, voisin käydä vaikka joka päivä jos aika ja raha riittäis. Siellä ei tarvi ajatella niin yhtään mitään.. sen kun polskuttaa menemään ja pari kilsaa uikin sitte ihan huomaamatta aina! :)

Lisäks oon yrittäny kerta viikkoon päästä bodypumppiin itteään rääkkäämään.. viime viikolla jäi väliin, mut tänään illalla pääsen taas kun iskä tulee poikaa hoitamaan - ihanaa! ..vaikkakin aina seuraava yö pumpin jälkeen on ihan kauheeta, kun vie voimat niin kovin eikä millään jaksais heräillä parin tunnin välein pulloa lämmittään :<

Painossa ei juurikaan muutoksia näy.. edelleen reilu 10kg lähtöpainoon jäljellä.. tavote painoon 15. Ehkä ne vielä joskus.
 
Takaisin
Top