Raskauskilot pois!

Mulla raskauskilot lähti viikossa, toisella viikolla alkoi mennä miinukselle. Mutta nyt kun arki vauvan kanssa sujuu ja kaapit on joulun jäljiltä herkkuja pullollaan, tuntuu paino hilautuvan hiljalleen ylöspäin...En oo varmaan yhtenäkään jouluna syönyt näin paljon suklaata! Vielä tulossa uusivuosi, nimijuhlat jne. Anoppikin kuulemma tulee lähipäivinä meille leipomaan kaikenlaista hyvää pakkaseen argh. Tapanani ei oo ostella herkkuja "varalle", koska siellä ne sit polttelee...
Kuntosalikortin ostokin on ollut mielessä, kun vaan jälkitarkastus on ohi. Mietityttää vaan, miten käynnit onnistuu sumplimaan. Ja miltä tuntuu rehkiä, kun rinnat on usein painostavan tuntuiset.
 
Suklaa on maistunu täälläki.. :P Vaikka ei sais. Puntarilla en oo uskaltanu käydä pitkiin aikoihin... !
 
Mihinhän mun edellinen viesti meni..? Onpa ärsyttävä tää uudistus, en ole siksi kirjoitellut..

Mä oon syönnyt kuin hevonen, mut onneksi paino ei ole noussut. Jumittunut +3kg lähtöpainoon, mut uudenvuoden jälkeen aloitan kuntokuurin, kun poika on jo 2kk sit ja jälkitarkastus on ohi.

Mites te äidit voitte, oletteko jo alkaneet urheilla? Oletteko olleet jälkitarkastuksessa?

Itse olen kotona jumpannut nyt kevyesti pari viikkoa, meillä on spinningpyörä ja painoja.
 

































 
Täällä raskauskiloja tuli n. 25kg.. synnärille jäi 10kg ja ekalla viikolla putos vielä 5kg lisää, mutta nyt on jumituttu näihin lukemiin ja matkaa lähtöpainoon olis vielä 10kg!! >:( ..mä kun en edes imetä, niin eipä saa siitäkään tukea painon tiputukseen - aikamoinen homma on siis edessäpäin! Varsinkaan kun tuo vaa'an lukema ei näytä liikahtavan tippaakaan, vaikka mitä tekis.

Mulla ei vielä oo jälkitarkastusta ollu, mutta tänään ajattelin kyllä lähteä jo pumppiin.. voi olla et kuolen sinne, mut pakko päästä jotain tekemään ja kunnolla.. ei noi vaunulenkit ja kotona tehdyt muutamat vatsalihakset tunnu yksisteen riittävän niin mihinkään. Tyhjä yksiö se tuossa edessä roikkuu vielä kovin nätisti :D ..jospa se kesään mennessä olis lähteny! :)
 
Mulla kans melkonen homma saada pois kiloja. huoh. ja ku tällä hetkellä ei yhtään oo motivaatiota eikä innostusta siihen hommaan. tiiän, et rankkaa tulee oleen saada kilot karisteltua.
Mä en oo tehny siis vielä yhtään mitään. Muutaman kerran oon käyny kävelemässä, vaunujen kanssa ei oo pahemmin päässy pakkasten takia. Kuntosali ei vois vähempää kiinnostaa, uimaan en kehtaa edes kuvitella meneväni.. Mutta pakko se on jotai keksiä. Lentopallon vois alottaa uudestaan. Ainut ehkä sellanen joka kiinnostaa oikeesti. Muut jotenki tuntuu olevan niin pakkopullaa. Mutta ehkä sitä jaksaa käydä kuntosalilla siskon kans niin on mielekkäämpää mitä yksin siellä hikoilla.
 
Mä aloin käymään jumpissa ja salilla jo 4vko sektion jälkeen kun oli niin hyvä olo. Jälkitarkastus mulla on vasta parin viikon päästä... inhottavan myöhään!
Oon käyny lähinnä spinningissä ja bodypumpissa ja ollut tekemättä suoria vatsalihaksia.

Mun pääkoppa voi tuhat kertaa paremmin kun pääsee yksinään salille rehkimään.
Käyn Elixiassa ja siellä on ihan loistava lapsiparkki systeemi ja kerran viikossa menee babyjumppa mihin mennään nyt vuoden vaihteen jälkeen :)
Meidän isukkikin käy siellä niin voidaan sitten koko perheen voimin jumppailla.
 
Täällä raskauskiloja tuli sellainen 20kg, laitokselle jäi 11kg ja kotona itestään tippu sellainen 3kg... ja siihen jämähti. Nyt taas tuntuu että tullut syötyä noita karkkeja aivan liikaa kun niitä tuli jouluna lahjaksi. Sitä ajattelee että nyt pitää syödä kaikki pois ettei sitten vuoden vaihteen jälkeen mene suuhun yhtään karkkeja vähään aikaan :)

Eli täällä kans aloitetaan kuntokuuri ja ruokaremontti vuoden vaihteessa :) Tämä epäsäännöllisyys haittaa terveellisiä ruokatottumuksia, ei tule syötyä oikeaa ruokaa kun ei muka ehdi tehdä, sitten tulee naposteltua kaikkea.

Liikunta jäänyt aika vähälle, pakkasten salliessa kärrylenkkejä ollaan tehty. Josko tänään ottais omaa aikaa ja lähtis kuntosalilla käymään. Tavoite olis saada ainakin 10kiloa pois.
 
mä oon alkanut miettimään karppausta. sopiskohan se ja imetys toisilleen?

niin monet tutut saanut kiloja pois karppaamalla, että itteekin kiinnostaa.

tietääkö joku?

uskaltaiskohan sitä zumbata pian... olis hirveet halut, mutta jotenkin sitä on nyt miettinyt, että vasta jälkitarkastuksen jälkeen. mut jos jotkut käy pumpissa yms. niin eikö sitä nyt sitten vois vähän hetkuttaa ketkuttaa zumban tahtin :D ?

morkkis joulukarkeista :(
 
Täällä kans morkkis joulunamuista...Terveellistä kotiruokaa on alettava taas valmistaa! Tuntuu, että elimistö ihan menossa sekaisin kaikesta ihme mussuttamisesta. Onneks oon käynyt lähes joka päivä lenkillä vauvan kans tai yksin. Muuta en oo tosiaan uskaltanut tehdä, enkä ois kyllä jaksanutkaan. Huomenna  on jälkitarkastus, sit vois aloittaa ainakin kotijumpan painoilla. Sitä tuli raskauden loppuaikana harrastettua. Naapurissa alkaisi naisten thaiboxing-treenit, sitä vähän harkitsen. Mies on täysin lajille vihkiytynyt ja olisi tuossa lähellä. Oon kyllä enemmänkin kuntosali-ihminen. Mua ei oikeastaan painonnousu pelota vaan vartalon "löysistyminen".
 

Alina, mä en suosittelis ainakaan imetyksen aikana tuohon karppauksen ketoosiin menoa, mutta hyväkarppaus on ihan ok juttu.

Jätä siis sokerit, valkoinen jauho pois (riisi, pasta, perunat, leivät ym). Käytä lisukkeina kasviksia, vihanneksia.

Myös kevyttuotteiden sijasta täysrasvaisia suositaan.

Lautasmallina on helppo toteuttaa täyttämällä lautanen kasviksilla ja siihen sitten liha, kala, kana-annos.

Hyviä reseptejä löytyy karppaus.info sivuilta.

Mitä tulee liikuntaan, niin kyllä liikuntaa voi harrastaa vaikka heti synnytyksen jälkeen. Paljon riippuu omasta pohjakunnosta ja liikuntataustasta.

Itse aloitan nyt vuoden vaihteessa herkkulakon :). Nyt saa siis jäädä karkit, suklaat, mehut, jogurtit ym sokerilitkut. ja liikuntaa on taas alettava harrastaa,

jotta olisi työkunnossa sitten toukokuussa. Mulla vaan on pakko pitää oikein lukkaria tuosta liikkumisesta, jotta pääsen taas vauhtiin :)

 
Piti vielä lisätä, että mä itse suosin enemmän pr/hh/r suhteena 40/30/30 suhdetta (toimii ainakin mulla), jossa siis hiilareita on karppaukseen nähden aikas paljon, mutta nykysuosituksia ajatellen aika vähän. Mulla hiilarit tulevat lähinnä aamupuurosta ja kasviksista. Leipää syön tooosi vähän, jos ollenkaan.

liikunnassa (energiankuluttajana) kannattaa myös pohtia arkiliikkumisen merkitystä. Jos käyt jumpissa tai salilla 3 kertaa viikossa, sen määrä hereillä oloajasta on vain muutama prosentti (jos katsotaan viikkotuntimäärää). Energiaa on siis helpoin kuluttaa jokainen tunti olemalla yksinkertaisesti liikkeellä. Seistä mielummin kuin istua, kävellä mielummin kuin patsastella paikallaan. Yksinkertaisilla asioilla saa uskomattoman paljon lisättyä energian kulutusta. Toki hikiliikunnan merkitys on tosi iso asia varsinkin kropan lihaskunnon kannalta ja sitä pitääkin harrastaa. Mutta kokonaiserergian kulutukseen vaikuttaa enemmän kaikki muu liikkuminen pitkin päivää.

Aah, tää on niiiiiiiiin mun lempiaihe! Vastaan kyllä mielelläni kyssäreihin, jos on jotain kysttävää :). Tässä kun voi samalla harjoittaa omaa ammattiaan.
 
Hoi naiset!
Älkää piiskatko itseänne liikaa tai poteko huonoa omaatuntoa -muistakaa, että kroppa on ollut sen 9kk (joillakin myös enemmän/vähemmän) raskaana ja se, että kroppa palautuu siitä rankasta rulianssista TÄYSIN vie ainakin vuoden.
Liikunnan suhteen kuunnelkaa kehojanne mutta muistakaa, että ns. tärähtelylajit on pannassa synnytyksen jälkeen ja niitä suositellaan vasta kun kroppa on siinä kunnossa (yleensä jälkitarkastuksen jälkehen) + ei vattalihaksia niin kauan kun se ns. ranskanperuna koristaa vattaa ellei halua pysyvää palloa alavatsaan, joka ei laihduttamalla lähde vaan pysyy ellei kirurgisesti leikata.


Täällä suunnassa meikälääsen jalat vispaa miljoonaa kun en saa tehdä mitään lukuunottamatta lantionpohjalihaksia ja minipieniä (välilihan leikkaushaavan vuoksi ne tutut useamman tunnin lenkit on pannassa kun jokaanen askel hinkkaa haavaa) kävelylenkkejä. Aikalailla nuoresta pitäen kun on tottunut urheilijana liikkumaan mielin määrin ja ehkä vähän liikaakin ja loppuraskaudestakin jakso tanssia sen parisen tuntia niin tää on todellista kidutusta!
 
Raskauskiloja tuli likimmäs viitisentoista, laitokselle jäi viis ja nyt on vielä viis jäljellä. Tosin pahitteeksi se tuskin on sillä ulkomuoto ennen oli kävelevä luuranko (vertailukuvat voipi kattoa tuosta mun blogistani tai sitten Lärvikirjan Marrasmammat-yhteesöstä tästä).
Tuo ukkokulta kyllä pelästy tuos yks päivä kun kuulemma kylkiluut törröttää (muttei toivottavasti yhtä pahasti ku tuolloon huhtikuussa napatussa kuvassa...) ja anoppi lähes huudahti kauhusta kankeana kun parisen viikkoa sitten olin vartalonmyötäänen toppi päälläni ja kerroon paljoko raskaskiloja ois viä jäljellä niin "Herranjumala, ei!" kun nytkin alkaa ilmeesesti menemähän sinne liiallisuuden puolelle. Miksei sitä itse kykene näkemään itseään niin kuin millaaseksi muut mua kuvaaloo?
 
Tuo muuten on tosi, että menee ainaki se 9kk et elimistö ja vartalo palautuu entisiin mittoihin. toki vaatii joillaki työtä enempi ku toisilla.
 
Tosta vatsalihasten tekemisestä.. mä kysyin sillon sairaalassa kotiinlähtö tarkastuksessa, et kuinka nopeesti niitä voi alkaa tekemään, niin kätilö vastas että heti kun hallitsee lantionpohjan lihakset niin, että sormella kokeillessa tuntee kevyen puristuksen lihaksia jännittäessä. Kysyin myös tosta, että jos niitä alkaa tekeen liian ajoissa niin onks riskinä et jää toi ikunen mahapussi.. tää sano ainakin et se on ihan höpönlöpön puhetta.. jotta tiedä sitte.

Mä oon ainakin tehny jo melkein päivittäin vatsalihaksia.. en varsinaisesti suoria kunnolla, mut muuten tehny monipuolisesti erilaisia vatsalihas liikkeitä. Enkä mä muutenkaan tajua, et mikä se juttu on mikä pitäis kadota enneku noita vatsalihaksia sais alkaa tekeen.. mä en ainakaan huomaa mun mahassa mitään eroa entiseen tai mitään kuoppia tai ranskanperunoita missään :D
 
Yleensä kielletään suorien vatsalihasten tekeminen, kunnes vatsalihasten välinen kalvo keskellä vatsaa on palautunut kokonaan. Tämä on kuitenkin kovin yksilöllistä ja varmasti osaltaan myös riippuu taas siitä pohjakunnosta. Mutta hoovereita, syviävatsoja ja ylipäätään koko keskivartaloa (myös selkä, lantion lihaksia) kannattaa treenata oman kunnon mukaan.

Omassa treenissä mä en ole koskaan keskittynyt pelkkiin vatsoihin, vaan ne on kehittynyt siinä treenin ohella, kun on tehnyt isoilla painoilla koko kropan treeniä. Tosin nyt kun vetää noita jumppia, tulee myös tehtyä keskitetysti myös vatsalihaksia.

Mulla kyllä keskivartalon lihakset löytyvät ihan hyvin, mutta tuo vattanahka on kyllä niiiiiiiiiiin löllö! Napakin on ihan hassun näköinen, kun vattanahaka roikkuu. Saa nähdä, koska sitä on edes suurinpiirtein entisessä kuosissa.

Ihanaa, kun pakkaset on hetkeksi helpottaneet ja päässy tänään taas kävelee ja huomenna esikoisen kanssa sitten pulkkamäkeen!
 
Nyt on sitten jälkitarkastus ohi ja kaikki ok. Lupa liikuntaan on saatu, mutta rauhallisesti pitää aloittaa. Multa ommeltiin syvältä ja jouduttiin välilihaakin leikkaamaan melko pitkästi, niin joutuu siksi varovaisempi olemaan. Tärähtelevää liikuntaa on syytä vielä välttää. Painoja ajattelin pikkuisen kotona nostella tänä viikonloppuna. Täytyypi varoa, ettei lihakset kipeydy, jaksaa vielä jäpikkääkin nostella :)
 
oi miimi, ihana asiantuntija :D kiitos neuvoista! jospa jättäis nyt leivät ja pastat ainakin nyt vähän vähemmälle :)


...ja mikä ihmeen ranskanperuna vatsassa? :D
 
Täällä yks mamma joka karppasi aika korkeilla hiilareilla koko raskausajan ja nyt päätti taas ryhdistäytyä. Kaveri alotti karppauksen imettäessä. Jätti leivät, perunan, pastan, riisin, viljan, herkut, sokerit pois, muutti kevyttuotteet rasvaiseksi ja lisäs vähän proteiinia (ei siis ketoosia) makeenhimo lähti ja kiloja putos. Ekana päivänä tissit lötömmät, mut tilanne korjaantu kolmena päivänä. Joltakin hänen tutultaan oli suihkutissiongelma lähtenyt karppaamisen myötä. 

Pitää vaan uskaltaa syyä rasvaa riittävästi! Mulla on ainaski imetys sujunu ihan hyvin ja kuulemma karppivauvat kasvaa tasaisesti. Välillä syön kokojyvä hapatettua ruisleipää, muuten hyväkarppina aika paljon kasviksia ja marjoja. Olo muuten on helpompi ja virkeempi eli suosittelen :) Kivaa, et on muitakin karppaajia. Sen voi tosiaan alottaa varovasti ja sitten muuttaa ruokavaliota enempi karpimmaksi, jos haluu laihtumiseen vauhtia.

Muutenhan karppaaminen siis aloitettais ketoosilla eli täysin hiilarit pois, mut sitä en ehkä uskaltais kokeilla heti imettäessä.
 
Elizabeth, sulla on koskettava blogi! Eikä todella tarvi laihduttaa! Onnea teidän perheelle!
 
Takaisin
Top