Raskausdiabetes

Niiinu onpa poikkeuksellista noin päin! Musta vaikuttaa siltä että yks sun toinen terkka jättää sokerirasituksia omavaltaisesti tekemättä vaikka riskitekijöitä olis koko lista, mutta noin päin kuulen ekaa kertaa! Toivottavasti on turha rasitus silti. Jokuhan täällä oli labrassa töissä ja ties kertoa että paaston aikana voi yöllä juoda janoon, kunhan ei just ennen kokeita hölvää vettä.
 
Mä kävin viime viikolla rasituksessa ja kyllä saa juoda vettä. Mulla yksi arvoista oli raja-arvo ja sen perusteella aletaan lomien jälkeen seuraamaan. Olen todella kiitollinen että seurataan, vaikka vaan raja-arvo olikin. Itse rasitusta kammosin etukäteen kauhutarinoiden vuoksi, mutta litku olikin ihan hyvää eikä muuta negatiivista löytynyt kun tylsyys, kun piti se pari tuntia odotella.
 
Itse juuri kotiuduin, rasitus jouduttiin keskeyttämään kun litku pysyi sisällä vain vartin verran, jonka jälkeen oli vain pakko oksentaa. Se glukoosijuttu maistui ihan hyvältä (vadelma grandilta) mutta koska reseptillä oleva närästyslääke piti jättää väliin ja tyhjään vatsaan juoda paksua nestettä hurjan paljon, ei vain pysynyt sisällä. Enpä tiedä menenkö uusintaan, samahan se sielläkin toistuu...
 
Luulis että jos tarve ois tehdä uudestaan niin vois ihan hyvin ottaa sen lääkkeen, ei kai se vaikuta mitenkään sokeriarvoihin..
 
Niinu, suuri sf-mitta on ihan todellinen aihe tehdä sokerirasitus vaikka mitään muita kriteereitä ei täyttyisi :-) Usein suuri sf-mitta aiheutuu jostain aivan muusta, mutta poissulkumielessä on ihan hyvä tuo rasitus tehdä.

Jännä Hellu että sulla vasta lomien jälkeen aloitetaan seuranta, kun raja-arvohan valitettavasti riittää siihen että saa radi diagnoosin ja yleensä se omaseuranta pyritään aloittamaan mahdollisimman pian diagnoosin saamisesta.
 
Olisin saanut ajan hetikin, mutta olen lomareissulla kaukana neuvolasta, joten sovittiin että sitten ensi viikolla aloitetaan :)
 
Äh, mulla tuntuu ruuan jälkeiset sokerit karkailevan ihan holtittomasti. En oikein pääse jyvälle mikä niitä nostaa, mutta tänään aamupalan jäkleen oli 8.1, vaikka eilen samanlainen ateria oli 6.7. Ens viikolla on neuvola, niin täytyy varmaan siitä lääkityksestä puhua.
Mulla on kyllä varaa siistiä hieman syömisiä, mutta en haluis pelkkää grillipihviä vetää. Ne ruuat juuri, jotka on pahasta, niin niitä tekis mieli tai on kiellettyjen listalla. Ei kykene montaa ateriaa päivässä syömään vain salaattia ja lihaa. Pakko saada jotain raikasta kuten hedelmää.
Olen ruvennut pelkäämään syömistä kun ei yhtään tiedä mitä lukemia mittari antaa. Sit on pakko mitata joka ateria (vaikka ohje oli vain joka toinen viikko neljänä päivänä) kun en halua pitää korkeita sokeriarvoja yllä tietämättä niistä.
 
Mulla riippuu kyllä melkoisen selkeästi herkuista aterioiden jälkeinen verensokeri. Yhtenä mittauspäivänä vetelin suklaata pitkin päivää, kun en vaan saanut hommaa kuriin. Silloin päivällisen jälkeen oli karmea ylitys arvoissa. Muulloin on pysynyt kaikkina mittauskertoina alle rajojen kaikkien aterioiden jälkeen. Eilen söin tummaa makaronia päivällisellä jauhelihan kera, ja pätkän kermamunkkia, ei mennyt mittaustulos yli, mutta selkeästi huomasi, että liikaa hiilareita kerralla. Ruisleipä ei nosta läheskään niin paljoa kuin tumma makaroni. Olen kyllä ottanut nämä mittauspäivät vähän silläkin mielellä, että testaan, mitä voin syödä, että arvot saa pidettyä rajoissa. Aamuarvot ennen aamupalaa on olleet kaikki 5 tai alle. Katsotaan nyt, mitä neuvolassa sitten sanotaan asiaan ens maanantaina...
 
Mulla taas ei tunnu hetkahtavan arvot oikein mistään. Syömällä mokkapaloja "pääsin" melkein 7, mutta se onkin sitten ollut korkein arvo ja niitä tuli rehellisesti syötyä aivan liikaa.

Mua mietityttää, kun tiedän syöväni aamupalalla liikaa hiilareita, mutta mittari näyttää 6,3-6,7, että pitäiskö mun kuitenkin kehittää toisenlainen aamupala. Murokulhollinen on vaan niin helppo ratkaisu. :grin
 
Mä mittasin taas eilisen ateriat enkä päässyt yli kuuden ollenkaan. Aamupalan jälkeen sokerit 5.8, luonaan jälkeen arvo oli 5.3 ja päivällisen 5.6. Eilen en syönyt viljaa, hedelmiä enkä perunaa. Täytyy siis todeta, että jos haluan pitää arvot kurissa, niin riisi, peruna ja vilja on jätettävä pois. Hedelmiä täytyy vielä testata, niitä ilman on vaikeaa.
 
Hmm.. Söin tunti sitten kinkkukiusausta (kotitekoista) noin 200g ja kyytipojaksi perunasalaattia ehkä noin 70g. Sokeriarvo nyt 5.8, joten peruna ei mulla pieninä annoksina näköjään vaikuta kovin paljoa. Pasta taas tuntuu nostavan enemmän, ja tietysti sokeriherkut.
 
Mulla täysjuväleipä ei nosta mutta puuro nostaa hurjasti, et vaikka sais saman määrän vastaavaa hiilaria niin myös sillä muodolla on väliä
 
Niin ja radihoitaja tosiaan neuvo että hiilarin kanssa aina pitäis saada protskuja ja rasvaa, että jos syön omenan niin juustoa tai pähkinöitä kaveriksi.
 
Mä tein nyt testin vielä puuron kanssa tänään. Mä syön sen kanssa aina voisilmän ja sekoitan keittämisen päätteeksi kaksi munaa joukkoon, reilu desi hiutaleita, mausteeksi vauvasosehilloa puoli purkkia. Annoksesta otan 2-vuotiaalle siivun ja syön loput itse. Viimeksi kun söin vastaavan aterian, sokerit oli kasin pintaan, nyt 6.5. En oikein pysty luottamaan mittariin, enkä tiedä yhtään missä sokeriarvot oikeasti liikkuu. Täytyy varmaan varuilta vaan jättää syömättä ja vaihtaa kaikki ruuat vähähiilariseen.
 
On myös aika tavallista että toi vaihtelee, esim se voi vaikuttaa milloin ja mitä söi viimeks jne. Mittarista riippuen tulos on +/- 15% tai +/- 20% siitä mikä oikea sokeri on jos mittaustekniikka on kunnossa, eli antaa osviittaa. Kyllä mulla silti ainakin on niin että kun radi ei ole päällä niin sokeri on aamulla alle 5 ja tunti ruuasta alle 6 vaikka mitä söisi, joten tiedän jo siitä jos se häilyy siellä rajalla että ei ole kunnossa.
 
Mulla on nyt se 6 päivää mittauksia takana (tänään on neuvola), ja ennen aamupalaa otetut arvot ovat pääsääntöisesti alle 5, kerran oli 5,2, mutta en muista, mitä edellisenä päivänä söin, oliko jotain erikoista silloin, en ole kirjannut tuohon lappuun mitään ihmeellistä.

Yksi päivä oli sellainen, että vetelin suklaata niin sanotusti kaksin käsin pitkin päivää, ja se kostautui päivällisen jälkeisellä mittauksella, tulos 9,2. Muutoin kyllä huomasin sen, että jos syön normaalisti, enkä ota jälkiruoaksi yhtään mitään, ei siis yhtäkään palaa suklaata tai yhtäkään keksiä, niin tunnin arvo pysyy alle rajan, pääsääntöisesti välillä 5-6. Muutoin nousee kahdeksaan. Testailin mittauspäivinä erilaisia ruokia ja sitä, miten ne vaikuttaa tuohon tunnin jälkeiseen arvoon. Oma päätelmä on se, että herkut pois, ja homma pysyy kasassa. Mutta toki oli eroa sokerisissakin tuotteissa, esim. suht makea paljon hiilareita sisältävä juttu oli hillorahkat, esim. joku rainbown mangorahka. Se ei tuntunut keikauttavan mihinkään suuntaan, kun söin sen välipalaksi aamupäivällä.

Ehkä pärjäisin vain ruokavaliolla, ja voi olla, että nyt sitten joudun mittailemaan arvoja kuitenkin koko loppuraskauden ajan, kun selvästi ne herkut on niitä, jotka pamauttaa arvot yli rajojen, ja normaali, edes terveellisen suuntainen ruokavalio ei riko rajoja. Oman mielen rauhoittamiseksi nuo mittaukset voisivat olla hyvä juttu, vaikkei nyt joka päivä mittailisikaan.
 
Voi Niiinu kun jouduit rasituskokeen keskeyttämään. :sad001
Meilläkin sokerirasituksessa perjantaina joku yrjösi heti pihalle :yuck: Tuli ihan paha mieli kun mietin että ensin oot vaivalla 12h paastoamassa. Ja sitten tosiaan tuo jos joutuu siihen rääkkiin vielä uudestaan.

Mulla ei näy vieläkään omakannassa tulokset eikä sen puoleen että koko rasitusta ois ees tehty :shifty:
Tänään varmasti neuvolassa saan kuulla liitynkö teidän poppooseen. Hitusen jännittää! :grin
 
Joo-o, uuden ajan varasin tämän viikon perjantaille... Viimeksi meni koko loppupäivä siten, ettei mikään ruoka tai suuri määrä juomista pysynyt sisällä, ensin oksensin pariin otteeseen ja loppupäivän oli maha kuralla, kaikki tuli läpi. Oli tosi rankka kokemus tuo testipäivä. Mutta no, nyt uudestaan, koska jos minulta ei saada joko positiivista tai negatiivista tulosta, jää merkintä epäilystä papereihin, enkä pääse kotiutumaan normaalisti vauvan kanssa ilman lisätutkimuksia vauvan verensokereista, näin minua valisti terkan sijainen. Suututtaa ja harmittaa että määrättiin testeihin jotka ei nyt ota onnistuakseen.
 
Neuvolassa käyty ja radin suhteen jatkuu kotimittaukset parina päivänä viikossa varmaan loppuun asti. Mitään uutta tietoa ei esim. ruokavalion suhteen tullut, enkä mielelläni alkaisi syömään kellon kanssa viittä kertaa päivässä, kun oikeasti vähempikin mulle riittää. Ymmärrän kyllä sen, että usein syömällä pysyy verensokeri tasaisempana, mutta ahdistaa se liian usein syöminen :sad001 Vaikka miten vaihtelisin välipalojen aineksia, niin kyllä siinä ehtii kaikenlaisiin jo kyllästyä. Täytyy ehkä kuitenkin yrittää. Varsinkin herkkujen määrää voin huoletta vähentää, silläkin pääsen varmasti jo parempaan ruokavalioon, kun perusruoat eivät kovin ihmeesti heiluttelee verensokereita. Illalla pitäisi ohjeen mukaan syödä n. klo 20:30, mutta se on mulle liian myöhään, sitten on aamulla kökkö olo, eikä aamupala oikein maistu. Jospa nyt löytäisin kuitenkin itselleni sopivan rytmin syömiseen. Töissä taukojen sijoittelukin antaa raamit syömisille.
 
Takaisin
Top