Raskausdiabetes

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Noniin, kävin neuvolassa kuulemassa tuomoin sokerirasituksesta. Sinänsä ei yllättänyt, että raskaudiabetes on, koska se oli edelliskerrallakin. MUTTA, mulla paukkui kaikki arvot yli rajoista. Edelliskerralla meni vain paastoarvo 0,1 yli ja muut oli reilusti alle.
Nyt tulokset oli
Paasto 5,3
1h 10,9
2h 9,6
Paastoarvo oli just ylärajalla, 1 h arvo sais olla max 10 ja 2 h arvo max 8,6

Lisäksi mulla on reilu ylipaino, korkea ikä ja sukurasite, niin ei hyvältä näytä. En olis yhtään kaivannut tällästä riesaa tähän.

Kokeilin tänään syödä testiateriaksi pasteijan, pullan ja fazerin pähkinäsuklaata pari riviä, niin tunnin päästä sokerit oli 8.8. Ei sais olla kun 7.8(?). Viime raskaudessa ylitin sallitun sokeriarvon vain ihan jollain supermätöllä, nyt meni ihan överiksi suht maltillisellakin syömingillä.
Ei auta muu kun pitää ruokavalio kunnossa.

Olikos muita radi-tuomion saaneita?
Fiiliksiä?
 
Olihan tuossa sun testiannoksessa aika paljon nimenomaan hiilaria, valkoista vehnää ja sokeria :) että jos haluat noita syödä niin syö erikseen.

Mulla meni testissä paasto ja 1 h arvot vähän yli, viimeksi vain 1 h. Ed raskaudessa mätöt nosti mullakin arvot yli, muuten söin normaalisti. Nyt ei vielä oikein kokemusta, 1 mittauspv vasta takana.

Kyllä mä aion nyt yrittää syödä kohtuullisesti herkkuja, ja mäkkärillä voin ottaa vaikka pelkän hampurilaisen jos se riittäis. Ja kuulemma kasviöljyn nauttiminen aterian yhteydessä auttaa tasaamaan sokereita. Ja liikunta vissiin syönnin jälkeen. Jokainen yksittäinen ylityskin kun menee lapsen vaivoiksi, niin toivottavasti ylityksiä ei tulis.
 
Nii, olihan siinä toki hiilaria, mutta en päässyt noihin lukemiin edellisessä raskaudessa vaikka olisin tohon päälle syönyt vielä karkkia ja täytekakkua ja juonut mehua pari lasillista. Nyt meni ihan överiksi suht pienellä.
Sinänsä hyvä tietää, ettei elimistö vaan kestä tollasia syöminkejä ja ne on syytä jättää kokonaan väliin tai syödä pieniä määriä jonkun kunnon aterian yhteydessä.
 
Eikö ollut näin että sulle oli tullut painoa lisää edellisen raskauden jälkeenkin, eli varmaan jo ihan sillä on vaikutusta että ei siedä enää samalla tavalla sokereita kuin aiemmin. Toivottavasti pysyisivät kurissa ihan ruokavaliolla, mutta kyllähän se lääkityskin on mahdollinen jos arvot vaan pomppii ruokavaliosta huolimatta.

Itse en meinannut tehdä tästä stressiä itselleni, mutta toki otan asian vakavasti. Seurailen nyt tässä tilannetta ja sitten korjataan ruokavaliota mikäli tarve vaatii. Tämmöstä tää nyt vaan on :)

Tsemppiä!
 
Tuo onkin hyvä huomio, että paino on korkeampi kuin edelliskerralla. Saattaa hyvinkin olla juuri ratkaiseva tekijä.
 
Mullakin narahti paastoarvo tällä kertaa jo ekassa rasituksessa ja aikaisemmin vasta tokassa, syöminen ei oo vielä nostanut. Edelliseen raskauteen nähden on tullut lisää (tai siis jäänyt edellisestä) painoa ja myös ikää enemmän. Pitää yrittää pitää dietti pääpiirteissään kunnossa, mut haluan kyllä myös lääkkeet heti kun yhtään näyttää ettei sokerit pysy kurissa. Mulla kun ne on noussu, niin ne sitten on noussut vaikka olisi mikä dietti. Viimeksi sanottiin ettei kannata jäädä "seurailemaan" nousua vaan aloittaa lääkkeet asap.
 
Minulla oli esikoisesta raskausdiabetes, ja sain sokeriarvot pysymään hyvinä terveellisellä ruokavaliolla ja etenkin säännöllisesti syömällä.
Meni kyllä salaattia ja proteiinia enemmän kuin laki sallii viimeisten kuukausien aikana. Mutta eipä noussut painokaan, synnäriltä lähtiessä oli raskauskiloja 1 ja olen ennestäänkin hoikka.
Tässä raskaudessa eka sokerirasitus meni hienosti läpi, mutta otetaan varmuuden vuoksi uusi rasitustesti rakenneultran jälkeen. Ihan mielelläni menen, koska ollaan muutenkin pitkiä ja esikoinen oli syntyessään aika mörssäri, vaikka sokerit olivatkin seurannassa ja ok.
Veikkaan, että tulokas on varmaan samaa kokoluokkaa, joten parempi vaan seurata mitä syö jo hyvissä ajoin. Ja onhan se tulevaisuudenkin kannalta tärkeää, sillä itse en halua diabetekseen sairastua jos sen vaan estää voin elintavoillani. Enkä varsinkaan halua aiheuttaa vauvalle mitään sokerivaivoja sen takia, ettei äitinsä pystynyt hillitsemään sokerinhimoaan.
 
Mä elelin viime raskaudessa lähinnä avomaankurkuilla sen ajan kun vauvan paino lähti nousukiitoon (ja myös oma) eli vaikka pidän terveellistä ruokavaliota tärkeenä niin taidan vähän uskoa myös siihen et kaikesta sitä ei voi syyttää :D
 
Mä en näköjään voi syödä riisiä ollenkaan. Söin risottoa ja pari tuoretta aprikoosia, niin sokerit oli 8,9.
Joku salaatti ja pihvi ei näytä hetkauttavan sokereita juuri laisinkaan ja normaali aamupala nostaa 4.2-4.9 paastoarvoista sokerit reiluun kuuteen.
Toivottavasti ei tarvi lääkitystä aloittaa ja saan pidettyä ruokavalion kunnossa loppuun saakka. Ei auta muu kuin ruveta karppamaan.
 
Mun mielestä lääkitys on ollut iso helpotus kun ei tarvi jännittää että pysyykä vai ei.. lääkkeestä ei oo ollu mitään haittaa. Syön tablettilääkettä, vaikka ylityksiä ei tullut rasitykseukseuksen 0.1 kohonneen paastoarvon ohella kuin 4kpl ennen lääkkeen aloitusta.
 
Nyt se on virallista, että radi on täälläkin. Viimeinen 2 tunnin arvo oli 9.9 (max sais olla 8.6). Tänään menen neuvolaan hakemaan mittarisysteemit kotiin, ja verensokeriseuranta alkaa. Olihan tämä nyt kyllä vähän odotettavissakin ylipainon ja iän perusteella kuitenkin. Nyt vaan sitten syömisiäkin seuraamaan, en olisi kyllä tätä kaivannut (ei varmaan kukaan :D ), mutta näillä mennään :) Katsotaan nyt sitten, mihin tämä alkaa kehittyä, ja mitä voin syödä ja mitä en ilman, että arvot ponkaisee pilviin. Sinänsä ihan mielenkiintoistakin oppia itsestään uusia juttuja, vaikkei tämä radi nyt olekaan mikään kiva asia...
 
Tsemppiä Kaari! Jaan heti radihoitajan ykkösohjeet! Eli ei kannata koskaan syödä pelkkää hiilaria, vaan aina rasvaa ja protskua mukaan niin sokerit pysyy parempina. Siis esim muutama pähkinä ompun kaveriksi! Puuro ja maitotuotteet nostaa sokereita monilla herkästi eritoten aamulla. Rahka ei nosta niin helposti kuin jugurtti.
 
Ei nyt kovin paljoa loppujen lopuksi tarvitse mittailla, 6 päivänä ennen seuraavaa neuvolaa, joka on ens kuun puolivälin tietämillä. Päivässä neljä mittausta, ennen ja jälkeen aamupalan, ja sitten lounaan ja päivällisen jälkeen. Näin nyt siis aluksi.

Tänään iltapäivällä 2 tuntia pullan syömisen jälkeen oli arvo 6.6, kun neuvolatädin kanssa käytiin mittauslaitteen toiminta ja koko homma läpi kertaalleen. Mutta täytyy nyt ottaa sitten työpäiviä ja vapaapäiviä mukaan mittauksiin. Aamupalaa täytyy kyllä muuttaa, kun syön yhden leivän heti herättyä, en saa mitään isoa aamiaista syötyä kuitenkaan.
 
Otin tämän päivän nyt ensimmäiseksi mittauspäiväksi, normaali työpäivä kun on. Yön jälkeen ensimmäinen mittaus oli 4.8, tunti aamupalan jälkeen 6.8, eli toistaiseksi kai mennään ihan hyvissä rajoissa. Katsotaan nyt, mitä tuo näyttää lounaan jälkeen. Söin siis miltei samanlaisen aamupalan kuin aiemminkin, mutta leivän lisäksi pari ruokalusikallista rahkaa. Lisäksi leipä oli vaaleaa kauraleipää, jota hain lähiruokarenkaasta, joten siihenkin nähden tuo jälkeen-arvo kai on suht ok.
 
Radihan se napsahti tännekin, paastoarvo osui just rajalle eli 5,3. :sad001 Yhden tunnin arvo 7,5 ja kahden tunnin 4,8, eli jäivät reilusti raja-arvojen alle. Nyt en voi olla miettimättä, että oltaisko tältäkin tuomioita säästytty, jos olisin syönyt edellisenä päivänä terveellisesti (anoppi vei pizzalle ja porkkanakakulle) ja oisin saanut nukuttua yöllä. Mutta kaipa sen näkee sitten kotimittauksissa, että mitä normaali ruokavalio noille sokereille tekee. Mittarin saan vasta ensi tiistaina, kun ei ollut aikoja neuvolassa aiemmin näin loma-aikaan. Oma terkkari onkin jo lomalla, saa nähdä millainen tämä toinen on.
 
En mä oikein jaksa uskoa, että se edellisen päivän syöminen niin paljoa vaikuttaisi siihen paastoarvoon? En nyt tietenkään ole mikään asiantuntija tässä jutussa, kun ensinnäkin ensimmäistä kertaa itsellä oli koko elämäni aikana tuo sokerirasitustesti, ja nyt sitten päätin tänään ekaa kertaa tehdä näitä mittauksia, kun sain eilen saman tien tuon laitteen kotiin, kun soittelin niistä rasituksen tuloksista. Mulla kun meni just se 2h arvo yli, muuten oli kohtuullisissa rajoissa ne kaksi ensimmäistä.

Nytkin söin normaalin pikkuannoksen ruokaa lounaalla, ja jälkkäriksi Pätkis-jäätelön, ja tunnin päästä siitä mittasin, arvo 6.4 o_O On siis ainakin alle sen 7.8, minkä alle sen pitäisikin jäädä. Sitä en tiedä, onko se sitten normaali vai epänormaali, vaikka rajan alapuolella onkin. Tekisi kyllä mieli sitten mitata vielä se 2h syömisen jälkeen, mikä on silloin tilanne, mutta kun sitä ei pyydetty mittaamaan, niin en tiedä, onko siitä mitään hyötyäkään sitten...
 
Olin jo alkuraskaudessa ensimmäisessä rasituskokeessa esikoisen odotusajan radin takia. Tuolloin arvot olivat normaalit (hyvät).
Joudun (pääsen) uudelleen rasitustestiin parin viikon sisällä, joten jännän äärellä ollaan.

Mulla ainakin esikoisessa arvoihin vaikuttivat erityisesti tietyt ruoat, varsinkin riisi. Se oli ihan myrkkyä mulle.
Edellisen illan syömingitkin vaikuttivat ainakin mulla paastoarvoon, varsinkin epäterveelliset!

Kaari: voi olla sullakin, että joku tietty ruoka nostaa arvoa enemmän kuin toiset. Sen oppii vaan kokeilemalla ja sitä kautta välttämällä ko. ruokaa tai pienentämällä määrää. (tosin mulla ei riisin suhteen sekään auttanut)

Meikä söi loppuraskauden lähinnä salaattia, perunaa, tummaa leipää, puuroa ja lihaa. Kaikki herkut sai käytännössä jäädä kokonaan. :sad001
Olen ennestään hoikka, joten kiloja ei kyllä tullut, joten ehkä se oli positiivista...

Kovasti toivon, että tällä kertaa välttyisin moiselta, sillä eniten mua huolestutti radissa vauvan hyvinvointi. Ja olihan se vauva iso, mutta sokerinsa olivat synnyttyään kunnossa. Ja on edelleen 2-kasvukäyrällä, eli en sitten tiedä kuinka paljon radi oikeasti vaikutti vauvan kokoon, ja kuinka paljon geenit.

Niin kovasti toivon, että tulokas jäisi alle neljän kilon!

Ja ihan tiedoksi vaan, että mulla hieman usko horjui kotimittauksiin, kun samalla laitteella saattoi saada ihan eri tuloksen kahdella perättäisellä mittauksella.
 
Joo, kyllä se neuvolantäti aika tarkkaan neuvoi, miten ne kotimittaukset pitää tehdä. Käsien peseminen saippualla, eikä mitään desinfioivia aineita saa käyttää, ja pitäis yrittää olla koskematta sen liuskan molempiin päihin kun sitä tunkee sinne laitteeseen. Samaten sen liuskaan keräyspäällä ei saisi koskea sormeen, vaan onkia siitä veripisarasta tarvittava määrä verta. Pienikin lika tai rasva tai ruokatahra sen näytteenottosormen päässä vaikuttaa lopputulokseen. Eli aika haasteellista se on kuitenkin, kaikki vaikuttaa kaikkeen :sad001
 
Kyllä tuli todella tarkat ohjeet tosiaan, melkein rupesi jo ahdistamaan :D oli siinä vielä paljon muutakin, ja netistä löytyi hyvä opastusvideokin, en tosin nyt muista mistä, suomalainen video kuitenkin.
 
Takaisin
Top