Raskausdiabetes

Se mittari normaalisti toimiessaankin on vain suuntaa antava, mun vanhassa mittarissa antoi lukeman +/-20% siitä "oikeasta" tuloksesta ja nykyinen +/-15% eli voi saada koko ajan normaaleja tuloksia vaikka sokerit olisi hiukan koholla tai koholla olevan tuloksen, vaikka ne olisi normaalit. Mutta kyllä mulla semmosessa pidemmässä juoksussa on ollu ihan selvää onko sokerit hyviä vai ei, paastot on alle 5 jos ei ole häikkää ja kun lähtee nousemaan niin tossa 5.5-6 välillä kieppuu ja jos ei lääkkeet ala niin nousee edelleen, yksittäinen aamu ei kerro koko totuutta mut viikko-pari kertoo missä mennään. Musta tuntuu hurjan pitkältä tuo aika Kaari että vasta seukki neuvolassa katotaan :eek: Mulla aina alkanut seuranta heti poikkeavan rasituksen jälkeen ja käynti tai soitto neuvolaan heti ku mittaukset on tehty!

Niin ja ruis voi olla paljon pahempi sokerin nostaja kuin kaura, joten ei tuo sun leipä mikään huono välttämättä ole. Kokojyvä on parempi kuin vaalennettu. Jos sokerilla on nousutaipumuksia niin se taipumus on aamulla voimakkaimmillaan, joten ei isoja aamiaisia sinänsä kannatakaan syödä. Ja Nipper tuossa jo mainitsikin että se on aika yksilökohtaista mikä nostaa. Esim mä en saa millään sokereita niin ylös kuin ruispuurolla, vaikka pääasiassa ruokailut ei niihin juuri vaikuta. Joillekki ruis on just hyvä. Ja jos ei syö tarpeeksi iltapalaa (jossa riittävästi hidasta hiilaria, protskua ja rasvaa) niin aamulla tuppaa sokerit nouseen, et illalla syöminen just auttaa :D
 
Muokattu viimeksi:
Oon ihan pihalla tästä sokerihommasta. Miksi teille on määrätty nuita mittauksia? Mulle ei ole puhuttu mitään, niin oisko sitten kelaneuvolassa?
 
Oon ihan pihalla tästä sokerihommasta. Miksi teille on määrätty nuita mittauksia? Mulle ei ole puhuttu mitään, niin oisko sitten kelaneuvolassa?

Heippa,
tässä lyhyesti tietoa sokerirasitustestistä raskausaikana (Duodecim):

Raskausdiabetes diagnosoidaan 2 tuntia kestävällä 75 g:n sokerirasituskokeella. Se tehdään äitiysneuvolassa niille raskaana oleville, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä, tavallisimmin 28. raskausviikon jälkeen. Jos sairastumisriski on erityisen suuri, kuten raskauden alkuvaiheessa vaikeasti liikapainoisilla tai niillä, joilla on aiemmin ollut raskausdiabetes tai joilla on vahva diabeteksen sukurasitus, koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16.
 
Marika, mulle tuo sokerirasitustesti tehtiin siksi, että olen (yli)ikäinen, eli yli 40v, ja lisäksi ylipainoinen, sukurasitetta ei ole kuitenkaan. Sokerirasitustesti tehdään vissiin nykyään miltei kaikille, ellei ole alle 25v normaalipainoinen nainen, jolla ei ole sukurasitetta diabetekseen. Monesti kyllä taidetaan heillekin tehdä, ja varmaan ihan hyvä että tehdäänkin, koska radi voi iskeä kenelle tahansa, vaikkei riskitekijöitä olisikaan.

Alkuraskaudessa se tehdään viikoilla 12-16 muistaakseni, ja tässä keskemmällä raskautta sitten viikoilla 24-28 ainakin meillä täällä Pirkanmaalla. Luulisin Marika, että sulle ei ole siitä vielä puhuttu aiemmin, kun se tehdään vasta näillä viikoilla. Mulla meni se alkuraskauden sokerirasitus ohi, kun neuvolantäti vaihtui just huonossa välissä ja tuli pitkä väli neuvolakäynteihin, mutta viime viikolla kävin, ja tuloksena oli radi-diagnoosi, koska 2 tunnin arvo oli yli sallitun rajan, piti olla alle 8.6 ja mulla oli 9.9., ja sen takia nyt sain mittarin kotiin.

Aaria: en tosiaan tiedä, miten se neuvolantäti näin nyt pyysi niitä mittailemaan, eikä tarvitse edes joka päivä mittailla, kun vain kuutena päivänä ennen seuraavaa neuvolaa. Mukaan siis vapaapäiviä ja työpäiviä mittauksiin. Eikä edes joka ateriaa ennen tarvitse mitata, vain aamulla ennen aamupalaa ja tunti sen jälkeen, ja tunti lounaan jälkeen ja tunti päivällisen jälkeen. Eilen mittailin pyydetysti, ja kaikki arvot jäi alle rajojen. Teki kyllä mieli mitata se 2h syönnin jälkeen oleva arvokin, kun se oli just siinä sokerirasituksessakin se arvo, joka meni yli rajan. Mutta kaipa tuo th sitten tietää, mitkä arvot haluaa sinne....
 
Mulle yritti neuvolasta, jos se olis voinut antaa sen kotimittarinkin mulle vasta seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta mulla on seuraavaks neuvolalääkäri parin viikon päästä niin antoi sitten ajan ensi viikolle. Varmaan yrittävät pitää ajat minimissä näin loma-aikaan, mun oma terkkari on lomalla ja joku muu hoitaa sen asiakkaat sen aikaa. Ikävää kyllä jos loma-aikaan ei saa yhtä hyvää terveydenhoitoa kun tavallisesti.
 
Mä joudun vissiin tässä rakkaudessa elää kertaa sokeri rasitukseen. Tänne asti on sen karttanu eikä kukaan on sitä des ehdotellu. Toki oon ollut alle 25 ja painoki oli normi kaikkien nuitte muitte 4 rakkaudessa nyt sit vähä puhuivat en kyllä tiiä millo se on kun ens kuun lopussa seuraava neuvola ja se ei ole edes oma.
 
Eli vissii sopivasti sitten mun lomalle no onneksi saa odottaa. Menee kyl aika kiireiseksi, kun nyt 21+6 ja 27.7 on neuvola ja sillä viikolla alkaa loma ja tuskin Ollaan täällä kotona ennen koulun alkua.
 
Joo tuo on ihan normaali mittauskäytäntö että 4 arvoa päivässä, ennen ja 1h jälkeen aamupalan sekä 1h lounaan ja päivällisen jälkeen. Tuo vaan kuulostaa aika rohkealta odotella asioiden kans "seuraavaa neuvolaa" kun siihen on vielä aikaa, kun rasituksessa tullut selkeesti poikkeava tulos. Pitäis saada hommat rullaamaan kuitenkin mahdollisimman äkkiä ettei korkeita sokereita ehdi olla viikkokaupalla. Mun neuvoloissa ollut käytäntö että heti mitataan viikko ja jos siinä yksikin poikkeava arvo niin joko mitataan toinen viikko tai jos poikkeavia on enemmänkin niin heti lähete. Siten pääsee nopeesti äitiyspolille jossa saa tarkemmat ohjaukset ruokavaliohommiin yms ja mietitään tarviiko jotain lääkettä jne.
 
Nyt sitten rupesin miettimään, että ymmärsinkö oikein, että kuutena satunnaisena päivänä mittaukset, vai kuutena peräkkäisenä päivänä :O Olen kyllä melko varma, ettei peräkkäisistä päivistä ollut puhe. Mutta yksi testauspäivä on takana, kaikki mittaustulokset alle rajojen kuitenkin. Söin aivan samoin kuin tähänkin asti, joten siitä ei ainakaan pitänyt tulla mitään eroa tuloksiin. Tänä aamuna mittasin ennen aamupalaa, vaikkei ollut tarkoitus, se oli 4.8 Taidan mitata lauantaina, ja sitten siitä eteen päin säännöllisin väliajoin siten, että saan kuudelle päivälle mittaukset.

Lisäksi kyllä kiinnostaa aikalailla, mistä johtuu, että sokerirasituksessa juuri se 2h arvo oli yli rajan. Sitä en muistanut kysyä viimeksi.
 
Meidän neuvolassa ohjeistettiin, että joka viikko täytyy ottaa paastoarvo vähintään neljänä aamuna ja joka toinen viikko niitä ateriaseurantoja vähintään neljänä päivänä. Eli mittaus ennen ateriaa ja 1h aterian jälkeen. Ateriaseuranta tehdään kaikilta päivän aterioilta. Mä sain semmosen opasvihkosen missä oli taulukko mittaustuloksille. En muista oliko vihko kunnan vai jonkun kansallisen tason laatima.
 
Juu, tuossakin on varmasti eroja, miten pyydetään mittaamaan. Mulla oli siis silloin ohjeiden saamisen aikaan 4 viikkoa seuraavaan neuvolaan, ja sen neljän viikon aikana kuutena päivänä mittaukset, ennen ja 1h aamupalan jälkeen, 1h lounaan jälkeen ja 1h päivällisen jälkeen. Sain vain A4-kokoisen paperisen mittaustulostaulukon, johon merkitsen arvot. Ipana-palveluunkin ne saa laitettua, mutta se ilmoittaa siinä, ettei se osio ole meidän neuvolalla käytössä.

Onhan se nyt aika outoa loppujen lopuksi, miten paljon eroja käytännöissä on, väkisin sitten miettii, onko itsellä riittävä seuranta :/ Mutta jos jokin mittaustulos olisi sitten yli rajojen, pitäisi varmaan soittaa neuvolaan, että pitäisi varmaan ruveta mittaamaan useammin.

Nyt on siis kahden päivän mittaustulokset olleet alle rajojen, toinen päivä oli työpäivä ja toinen vapaapäivä.
 
Kävin tänään hakemassa verensokerimittarin ja sain ohjeeksi mitata kaksi kertaa viikossa 4 kertaa päivässä kuukauden ajan ja jos ei tule siinä yhtään ylitystä voi siirtyä mittaamaan kerran viikossa. Aika erilaisia ohjeita ihmiset noihin kyllä tuntuu saavan.

Söin vähän karkkia ja mittasin tunnin päästä verensokerin ihan uteliaisuuttani ja oli 6,0, eli ei tunnu ainakaan kamalan herkästi pomppaavan pilviin nuo sokerit :grin
 
Siltä minustakin tuntuu, ettei nyt kovin helposti karkaa isoiksi arvot, vaikka ihan tarkoituksella testipäivinä söin niin kuin ennenkin, en siis mitenkään erityisesti vältellyt mitään herkkujakaan. Katsotaan nyt sitten seuraavia mittauksia, mitä tapahtuu.
 
Onko "radituomion" saaneilla ollut jotain ns oireita mistä voisi arvella radia :D Itse en ole vielä tokassa sokerirasituksessa käynyt, mutta hiukan jänskättää saako itsekin radituomion...
 
Mulla ei oo ainakaan ollut mitään. Ja nyt ainakin muutamassa kotimittauksessa arvotkin ollut ok, vaikka oon syönyt ihan samalla tavalla kuin tavallisestikin. Mutta radituomiosta ei pääse enää eroon..
 
En osaa minäkään kertoa mitään erityistä oiretta, joka vois tulla radista. Syön silleen kuin ennenkin. 4 mittauspäivää pitäis sijoitella johonkin vielä.
 
Radin ei pitäisi ainakaan aiheuttaa mitään havaittavia oireita, en oo myöskään ite mitään huomannut.
 
Mä olen tosi hämmentynyt ja järkyttynyt. Mulla on huomenna terkkarin käskystä sokerirasituskoe. Olen perusterve, uudelleenodottaja, 23vuotias, bmi on 21 eli normaali, sukurasitetta ei ole ja ensimmäinen raskaus oli normaali. Terkkari määräsi minut kokeisiin, koska sf-mitta kasvaa "omituisesti". Rv22+5 se oli 23,5cm ja rv25+1 26,5cm.
Tietysti hyvä, että asia tarkistetaan jos jotain poikkeamaa kohdun kasvussa on mutta hieman hämmentää perusteet joilla testeihin lähetetään.
Enemmän ehkä kammoan sitä pistämistä ja huonoa oloa kun ei saa aamu närästyslääkkeitä ottaa. Ja mulla on jano! Ihan hurja jano, mutta 12h paastous alkoi jo seiskan jälkeen. Toivon ettei mitään löydy. Mutta millä perusteilla muita on testeihin laitettu?
 
Mulla myös huomenna jo toinen sokerirasitustesti. Olisko ollu viikoilla 15 se ensimmäinen. Olen 26 ja isälläni 2-tyypin diabetes. Isän takia ei laitettu alunperin, vaan tuon iän kun ylitän sen 25.
Ekassa kaikki oli kunnossa ja sanoin etten toiseen enää haluaisi mennä (piikkikammoinen +oksetus/huimausolo tulee helposti) ja sanoi ettei voi pakottaakaan.
No nyt kuitenkin sitten sanottiin, että synnytyssairaalani haluaisi, että se toinen testi myös otetaan kun otettiin ensimmäinenkin ja sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella (ihan normaalia uudesti synnyttäjälle että kohtu venyy helpommin ja käyrille pääsee vasta myöhemmässä vaiheessa kun tasoittuu kohdun kasvu).
Näillä perusteilla siis itse menossa huomenna.
Jos sieltä ei mitään löydy ja kaikki hyvin, niin kiroan varmaan mielessäni kaikki että miksi piti mennä luovuttamaan 6 pulloa verta (vai monta niitä oli) ja 3 kertaa neulan tökkimistä ja tätä kamalaa paastoa! Mulla on jano. Eikä se älymakea vadelmalitkukaan houkuttele.
Onneksi aamulla saa ottaa hörpyn vettä sentään.
Mutta, jos sieltä radi löytyykin, niin olen kiitollinen että passitti siihen rasitukseen. Kaksipiippuinen juttu siis :D
 
Takaisin
Top