Raskausdiabetes

Moi, tulin tuolta toisesta ryhmästä lukemaa kun mieti että oikeestikko raskaana olevalle metformin tabletti määrätään... Tuosta arvojen heitosta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä teitä lohduttaa että kahdessa raskadessa mulla heitteli arvot miten sattuu vaikka oli sama ruoka, sokeriin vaikuttaa myös oletko terveenä, miten olet liikkunut, nukkunut ym. Ei pelkästään ruokavalio. Kaikista tärkein arvo on pitkäaikaissokeri että se pysyy ees tasasena vaikka paasto ja muut päivän arvot heittelis. Ja insuliinista huolimatta mulla myös heitti häränpyllyä. Nyt tänään sain tuon tabletti lääkityksen ja jos se ei auta riitä tai maha ei kestä niin saan insuliinit.
 
Mulla huomenna aamulla 7:30 uusi yritys sokerirasituksen kanssa, edellinen kun tosiaan meni pieleen kun oksensin. Kohta pitäisikin alkaa sitten paastota, pitää vettä ryystää nyt oikein urakalla kun on ollut niin lämmin, painostava ilma tänään, että janottaa koko ajan. Mitenköhän kahdella desillä pärjään loppuillan ja aamun. :nailbiting: :D Veikkaan, että oksentamiseen päättyy huominenkin sokerirasitus, mutta katsotaan. Eniten hirvittää se herääminen aikaisin kun on ensin yön heräillyt vessaan ja pojan itkuihin ja se loppupäivän olo. Viimeksi kun meni loppupäivä siten, ettei ruoka pysynyt sisällä, tuli joko ylä tai alakautta ulos heti syömisen jälkeen. :dead:
 
Mua huolestuttaa nyt kun oon mittaillu sokereita noin kuukauden ja nyt viikon ajan on ollu hurja nousukiito arvoissa. Sain eilen määräyksen alkaa pistää insuliinia iltaisin kun paastoarvot on ollu reilusti yli kuutta. Tänään kuitenkin huvikseni mittasin työpaikan mittarilla aamupalan jälkeiset arvot niin oli 5.7 ja omalla mittarilla 7.6. Paasto oli omalla mittarilla 8.0 o_O Lounaan jälkee oma mittari näytti 7.7 ja työpaikan mittari 5.3. Nyt mittasin päivällisen jälkeiset arvot niin oma näytti 8.5 ja työpaikan 5.5. Ei voi olla noin suurta heittoa mittareissa. En tiiä uskallanko pistää insuliinia nyt kun luulen että tossa mun mittarissa on vaan vikaa. Työpaikan mittari on kuitenkin ammattilaiskäytössä.
 
Moi, tulin tuolta toisesta ryhmästä lukemaa kun mieti että oikeestikko raskaana olevalle metformin tabletti määrätään... Tuosta arvojen heitosta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä teitä lohduttaa että kahdessa raskadessa mulla heitteli arvot miten sattuu vaikka oli sama ruoka, sokeriin vaikuttaa myös oletko terveenä, miten olet liikkunut, nukkunut ym. Ei pelkästään ruokavalio. Kaikista tärkein arvo on pitkäaikaissokeri että se pysyy ees tasasena vaikka paasto ja muut päivän arvot heittelis. Ja insuliinista huolimatta mulla myös heitti häränpyllyä. Nyt tänään sain tuon tabletti lääkityksen ja jos se ei auta riitä tai maha ei kestä niin saan insuliinit.

Heippa, minäkin huutelen toisesta ryhmästä. Minulla ei pysynyt paastoarvot millään alle 5,3 vaan oli aina pari kolme kymmenystä yli sen, syömisistä huolimatta. Muut arvot olivat kyllä normaaleja, myös pitkä sokeri. Minulla aloitettiin sen paastoarvon takia metformin-lääkitys jo puolessa välissä raskautta ja sen avulla pysyi kyllä sokerit, ruokahalu ja paino kurissa koko loppuraskauden. Olisiko viikko mennyt, että maha tottui, mutta ei kyllä mitään pahaa sanottavaa ole lääkityksestä.
 
Mulla huomenna aamulla 7:30 uusi yritys sokerirasituksen kanssa, edellinen kun tosiaan meni pieleen kun oksensin. Kohta pitäisikin alkaa sitten paastota, pitää vettä ryystää nyt oikein urakalla kun on ollut niin lämmin, painostava ilma tänään, että janottaa koko ajan. Mitenköhän kahdella desillä pärjään loppuillan ja aamun. :nailbiting: :D Veikkaan, että oksentamiseen päättyy huominenkin sokerirasitus, mutta katsotaan. Eniten hirvittää se herääminen aikaisin kun on ensin yön heräillyt vessaan ja pojan itkuihin ja se loppupäivän olo. Viimeksi kun meni loppupäivä siten, ettei ruoka pysynyt sisällä, tuli joko ylä tai alakautta ulos heti syömisen jälkeen. :dead:

Ihan huoletta voit juoda paaston aikana, mutta aamulla älä enää juo juurikaan kun vatsassa ei saa olla vettä kun se sokeriliemi sinne nielaistaan. Mutta siis illalla ja yöllä voit juoda vettä, vesi ei vaikuta paastoon mitenkään.
 
Kiitos Nuppu infosta! Just tässä illalla oon miettinyt, miksi Huslabin potilasohjeessa sanotaan että voi juoda vettä, mutta muualla usein sanotaan ettei voisi. Oon ihmetellyt että miksi näin.
Tuntuu hankalalta, että pitäisi muka olla 12h vedettä! Mulla siis aamulla kans sokerirasitus :grumpy:
 
Muokattu viimeksi:
Musta tuntuu et se on pakko olla joku ihme väärinkäsitys jollain tasolla kun eihän vedessä ole mitään, että mitä sen juominen voisi vaikuttaa, kunhan ei ole mahassa sen sokerin kanssa samalla. Mut tuntuu kyllä paljon vaihtelevan nuo ohjeet.
 
Mulle sanottiin että syömättä ja juomatta. Yöllä välillä kostutin suuta ennen rasitusta. Muuten ei annettukaan mitään ohjeita esim edellisten päivien syömisestä, kun esim. Naistalo.fi on aika tarkkaan määritelty mitä pitäis syödä 2 vai 3 rasitusta edeltävänä päivänä..jonka huomasin siis eilen.
 
"Sokerirasitustutkimus kestää 2 tuntia.

ENNEN TUTKIMUSTA
Kokeen onnistumisen kannalta on tärkeää, että koetta edeltävänä päivänä syöt ja juot normaalisti
ja nautit riittävästi hiilihydraatteja siihen asti, kunnes aloitat PAASTON.
Paasto eli ravinnotta olo aloitetaan 10 - 14 tuntia ennen glukoosikoetta, ja sitä jatketaan kokeen
loppumiseen saakka. Koko paaston ajan sinun tulee olla täysin ravinnotta.
Paaston aikana saat nauttia vettä, mutta virvoitusjuomien, makeisten, pastillien, purukumin, kahvin,
teen ja kaikkien alkoholipitoisten juomien nauttiminen on kiellettyä.
Koetta ennen voit aamulla ottaa sinulle välttämättömät lääkkeet. Tupakointi on kielletty.

VERINÄYTTEET
Laboratoriossa otetaan ensin verinäyte, jonka jälkeen sinulle annetaan juotavaksi sokeriliuosta.
Tutkimuksen aikana sinulta otetaan useita verinäytteitä. Tutkimuksen aikana saat juoda vettä,
mutta et saa syödä etkä poistua laboratorion odotustilasta.

Varaa evästä syötäväksi tutkimuksen päättymisen jälkeen."
 
Mä tuolta mielitekoja ja ällötyksiä -ketjusta siirryn tähän asiani kanssa....siis mulla on viimeaikoina ollut ongelmia pitää kurissa aterian jälkeisiä sokereita. Olin keskiviikkona neuvolassa ja niistä mainitsin, niin terkka laittoi lähetteen äitiyspolille. Sain ajan heti eiliselle. Kävin kokoarvioultrassa ja vauvan painoksi arvioitiin 1200g, joka on kuulemma hieman keskiarvoa isompi. Tällä kasvuvauhdilla jäisi kuitenkin alle neljän kilon. Pääsen maanantaina diabeetteskätilölle, jonka kanssa käydään syömiset ja muut jutut läpi ja sitten jos kahdessa viikossa ei tule toivottua tulosta, niin joudun aloittamaan tablettihoidon. Kuukauden päästä on uusi kontrolliultra, jossa arvioidaan koko ja tarkastetaan muutkin asiaan kuuluvat jutut.
Mulla on verenpaineetkin noussu melko korkeiksi ja opiskelin hieman asiaa, niin saattaa nuo korkeat sokerit olla osasyynä siihenkin. Tätä menoa saan verenpainelääkkeetkin, niin olis ihan kiva saada edes joku terveysongelma poistumaan.
 
Mua huolestuttaa nyt kun oon mittaillu sokereita noin kuukauden ja nyt viikon ajan on ollu hurja nousukiito arvoissa. Sain eilen määräyksen alkaa pistää insuliinia iltaisin kun paastoarvot on ollu reilusti yli kuutta. Tänään kuitenkin huvikseni mittasin työpaikan mittarilla aamupalan jälkeiset arvot niin oli 5.7 ja omalla mittarilla 7.6. Paasto oli omalla mittarilla 8.0 o_O Lounaan jälkee oma mittari näytti 7.7 ja työpaikan mittari 5.3. Nyt mittasin päivällisen jälkeiset arvot niin oma näytti 8.5 ja työpaikan 5.5. Ei voi olla noin suurta heittoa mittareissa. En tiiä uskallanko pistää insuliinia nyt kun luulen että tossa mun mittarissa on vaan vikaa. Työpaikan mittari on kuitenkin ammattilaiskäytössä.
Hui! Pitäisköhän sun kysyä jos pääsisit ihan labratesteihin tarkistuttamaan noi sokerit tai ainakin hankkia jostain käsiin kolmas mittari. Ootko pattereita milloin vaihtanut mittariisi, vai onko se ihan uusi? En mäkään ihan reippain mielin insuliinia pistäis noilla epäselvyyksillä.
 
Harmillista HoosiAnna! Mutta jospa lääkitys auttaisi sitten ainakin niihin sokereihin, ja hyvä kun pääset asiantuntijan pakeille kuitenkin, ehkä sieltäkin tulee sitten lisävinkkejä, miten jatkossa pitäisi edetä.

Hurjat on kyllä erot ninskin mittaustuloksissa! En minäkään kyllä uskaltaisi luottaa ihan tuosta vaan.

Nyt sitten tietenkin herää itsellä epäilys tuosta omasta mittarista, joka on kyllä aivan uusi ja ennen minua käyttämätön, että näyttääkö sekään nyt aivan oikeita lukemia. Olen kyllä yrittänyt tehdä tarkasti annettujen ohjeiden mukaan ne mittaukset (käsien pesut, ei ekasta pisarasta, sormea ei saa puristaa, ettei sekaan tule kudosnesteitä, mittausliuskan pää ei saisi koskettaa sormenpäätä ym.). Ei auta kuin toivoa, että se näyttää oikein.

On vaan jotenkin niin vaikea päästä makeansyöntitavoista eroon :sad001 Mutta tiedän, että pystyn siihen kyllä. Siinä mielessä olisi helpompaa, jos mittaukset olisi joka päivä, mutta nyt on pari kertaa viikossa vain, jotenkin tulee sitten lipsuttua välillä kuitenkin noiden herkkujen kanssa :sorry:
 
Oli ihan kiva, että pääsi näin nopsaan sinne äitiyspolille ja tarkemman hoidon parii. Haluaisin ilman lääkkeitä selvitä. Mulla on varaa tiukentaa ruokavalioo vielä, mutta itsekurin puute on toistaiseksi ollut esteenä. Motivaatio kasvoi kuitenkin kummasti kun kuuli, että lääkkeet saan jos ei muutosta tule.
 
Kaari, kyllähän sä varmaan saat mitata useamminkin ja varsinkin silloin jos tiedät jonkun huonon tai epäilyttävän aterian syöneesi. Ysin arvot kun bongaa mittarin ruudulta, niin pistäähän se miettimään, että kannattiko :)
 
Jep varmasti voi mittailla useammin jos siltä tuntuu ja varsinki jos tietää että se helpottais terveellisemmässä ruokavaliossa pysymistä :D mähä mittailen nyt koko ajan. Sit heti ku eroaa arvo eilisestä vastaavasta ni oon miettimässä miksi vaikka kaikkihan siihen voi vaikuttaa yöunia myöden :D yhtään en oo herkkuja syöny diagnoosin jälkeen.
 
Kävin tänään sokerirasituksessa aamulla ja se onnistui! Tuloksetkin oli jo Omakantaan kirjautuneet, paastoarvo oli 4,7, 1h arvo 8,4 ja 2h arvo oli 5,3. Eli käsittääkseni puhtaasti läpi? Kun vasta maanantaina neuvolasta ollaan yhteydessä tuloksista.
 
Oma mittari on ihan uusi. Tänään mittasin kolmella mittarilla töissä, kaikki arvot eros toisistaan mutta omalla mittarilla taas huomattavasti isoin arvo. Neuvolaan pääsen asian kanssa maanantaina. Vähän kyllä tympii se kun Seinäjoen äitipolille, jossa insuliini määrättiin, oon soitellu koko päivän ja siellä vastaa joku vastaaja joka mukamas ottaa soittopyynnön. Mitään ei kuitenkaan kuulunu koko päivänä :smiley-angry002 en tiiä kyllä miten sinne sitten saa yhteyden. Onneksi neuvolatäti vastas ja käski olla pistämättä insuliinia.
 
Ninski noissa mittareissa voi olla sallittu/normaalin toiminnan puitteissa jopa +/-20% heittoa siihen mitä sokeriarvo oikeasti on, eli ei ole tarkka lukema. Toki mittaustekniikkakin vaihtelee yms (jokunen molekyyli enemmän kudosnestettä samankin veripisaran eri kohdissa jne) eli kun mittaa peräkkäin eri mittareilla (tai vaikka samallakin) niin täysin samaa tulosta ei saa. Mutta jos omassa mittarissa minkä sai neuvolasta huomaa ison heiton tai epäilee toimintaa niin siellä hoitotarvikejakelussa mistä saa liuskatkin, voi käydä testauttamassa sen oman mittarin. Siellä on sellanen testineste millä voi kokeilla antaako oikean tuloksen. Vika voi tietty olla mittarin lisäks niissä liuskoissakin, jos joku huono erä.
 
Takaisin
Top