Raskausdiabetes

Liityn tänne teidän seuraan. Ensimmäinen rasitus oli ok, mutta nyt sitten oli paasto sekä 1h arvot yli.
Sain vasta 2 viikon päähän ajan diabetes hoitajalle, joten saan vasta silloin mittausohjeet.
Mulla oli myös toisessa raskaudessa radi. Silloin ylittyi vaan paastoarvo hieman ja ruokavaliolla sai pidettyä kurissa.
 
Mä en oo kotimittausten jälkeen joutunu/päässy minkään valtakunnan hoitajien kanssa juttelemaan tilanteesta. Terkalle laitoin viestinä mittaustulokset ja kysyin saanko pitää testerin raskauden loppuun. Vastausviestissä sanoi vain et tsemppiä, voit jatkaa seurailua, mutta ei toistaseks jatkotoimenpiteitä, kun mittaistulokset ok. Sen jälkeen mulla on ollu kerran paastoarvo yli (5,6), mut en oo enää neljää kertaa päivässä mitannu.
 
Mä sain ainakin omaksi laitteen edellisessä raskaudessa. Silloin oli kanssa et piti s-postilla laittaa tulokset hoitajalle ja sieltä tuli jatko-ohjeet. Tulokset oli hyvät, niin mittauskertoja harvennettiin noin 1:een kertaan viikossa.
Toivottavasti menis tääkin loppuraskaus yhtä hyvin...
 
Ei tuntunut riittävän tuo pieni insuliiniannos ( 4 ky ). Arvot oli kolmena aamuna 6,0 - 5,8 - 5,9.
Eilen sitten ohjeistuksen mukaan nostin annoksen 6 ky ja tänä aamuna edelleen aamuarvo 5,9. Muut arvot edelleen hyviä kuten olleet tähänkin asti.

Mulla on seuranta kahden viikon välein äitipolilla. Tosin oon siellä muutenkin ollut erinäisistä syistä johtuen seurannassa koko raskauden ajan joten varmaan siksi myös nyt tämän vuoksi seuranta heidän kauttaan tiiviimpää.
 
Tsemppiä Jemmu83!
Ei oo mukavaa edes pistää sormeen saatika insuliinia ihon alle. Oon kans pari kertaa joutunu pistää itteeni ihon alle ja se ei oo helppoa. Toista on paljon helpompi pistää.
Toivottavasti löytyy pikaisesti oikea annostus!
 
Tuo sokeriarvojen mittaaminen menee jo rutiinilla mutta insuliinin on saanut tähän asti pistää mies.
Nyt sen täytyy vaan pysyä joka ilta kotona sitten niin kauan kun tuota insuliinia tarvii laitella :D
 
Mulla on toiminut insuliinin kanssa niin että ensin arvot huonontui kun insuliinin aloitti. Muutaman päivän päästä vasta parani. Nostojen kanssa ollut vähän sama juttu, muutaman päivän saanut odottaa ennen kuin alkanut näyttää parempia tuloksia.
 
Missä vaiheessa aloituksesta sulla rupesi matti insuliinin teho näkymään?

Mulla on nyt mennyt insuliini viitenä iltana ( yhden kerran annosta nostettu ) ja joka ikinen aamu-arvo on ollut nyt koholla....
 
Jemmu, jos tuntuu että ei arvot millään pysy, kanattaa pyytää että saisit itse nostaa sen mukaan sen 1-2ky kun oot varma että ei tipu muuten. Mä taistelin 3kk 2vkon välein soittoajoilla, kun ei tippuneet, joka kerta nostettiin sen 2ky ja itselle tuli olo jo että nostavat vähän kun ei oo varaa nostaa paljoa, että tulee rajat vastaan
Nyt 2vkoa sitten jouduin sisätautilääkärille, joka käski nostaa heti 2ky jos parina päivänä paasto ylittää 6. Eli alle 6 ok, vaikka olisi yli 5.5. ja sanoi että hyvin voidaan nostaa tarpeen tullen jopa 40ky. Tällä hetkellä menee 28ky, että sun määrät on pieniä ja varmasti pysyvätkin suht pieninä. Kannattaa soitella hoitajalle tm ja kysyä että nostetaanko kun ei vaikutusta/muutosta. :) itse saan parhaimman tuloksen aamusta kun syön illalla kaurapuuroa reilulla voilla. :)
 
Niin minä sainkin suoraan ohjeistuksen nostaa sen kaksi ky jos ei arvo ala laskemaan. Aina kolme päivää mitataan ja sitten jos arvo ei laske niin kaksi ky nostoa. Mullahan annos siis tällä hetkellä on tosiaan 6ky iltaisin ja vasta muutaman päivän kokemus on tuosta insuliinista :)
Ja mulla ei oo edes olleet nuo aamuarvot mitään todella korkeita vaan liikkuneet juurikin siinä 5,5 - 6,0 välillä. Täytynee nyt seurailla ja vaikka loppuviikosta soittaa hoitajalle jos näyttää ettei arvot ala ollenkaan tippumaan....
 
Mä alotin 10 ky ja oon joutunu nostaa nyt kolme kertaa, tai tänään otan siis 16 ky :/ toivottavasti ei tarvis hirveesti enää nostaa. Haluisin meinaa synnyttää täällä kotisairaalassa (siis oman kaupungin, en kotona) enkä lähteä Naistenklinikalle.

Mutta nyt oon huomannu että mulla saattaa päivällä olla tosi paha olo ja pyörryttää ym. mutta sokerit on silti esim. 5,2. Vaikka olo on vähintäänkin sellanen, että luulis arvojen olevan hädintuskin kahta.
 
Mulla on onneksi pysynyt sokerit sallituissa arvoissa. Nyt mittailen muutaman kerran viikossa ha toistaiseksi on ollut ok tilanne. T O S I N skippasin juhannuksen, joilloin tili kyllä syötyä mitä sattui, ihan liikaa ja ruokailuvälit heitti häränpyllyä. Tänään mittauspäivä ja söin aamiaiseksi vispipuuroa, saa nähdä mikä on 1h arvo. Edellisen kerran mannapuuro yksistään aamupalana nosti sokrut 8,2:een.

Edit. Ja autocorrect korjaa miten sattuu. Sori.
 
Mulla on nyt viikon taas ollu aamuarvot yli rajojen. 2 päivää sitten nostin insuliiniannosta ja nyt ne pomppas yli kuuteen :/ mitä ihmettä? Suht samalla lailla oon syönyt koko ajan, vuorokausiarvot ihan kunnossa.
 
Kuulostaa mammamoo niin tutulta. :sad001 nosta vaan lisää jos saat. Kehon oma insuliinin tuotanto heikkenee näinä viikkoina vielä. Mutta lohdutukseksi voin kertoa että ei sulle käy niin kuin mulle:
4kk paastoarvojen ylitykset kaikesta hoidosta huolimatta ja painoarvio viikoilla 34+4 3,3kg. Oli hirveä shokki, vaikka osasin odottaa liikakasvua, mutta 500g viikkovauhti on ihan hullua! Edessä aika varma sektio ja huoli kaikista mahdollisista komplikaatioista ennen sitä. Tsemppiä sulle, ei yksi kaksi ylitystä maata kaada, mutta paasto on vaikein hallittava arvo ja vaikein ymmärtää, miksi toisena päivänä hyvä mut toisena ei..
 
Takaisin
Top