Raskausdiabetes

Mulla on tällä toisella kertaa ollut helpompi ja vain ruokavalio on riittänyt. Ekalla radi kerralla tuli insuliinikäyttöön, juurikin aamu/paastoarvojen vuoksi. Mulle ei edes ehdoteltu mitään pillereitä silloin, vaan suoraan vain insuliinia. Sitä ennen testailtiin erilaiset iltapalat, protskut ja hiilarit, mutta ei mikään tehonnut. Onneksi insuliinista riitti minimiannos iltaisin (en enää muista mikä) eikä sitä tarvinnut loppuakaan kohti juurikaan nostella.

Nyt uskon että vaikuttaa se, että olen jo vuoden ajan opetellut syömään jälleen terveellisemmin, eli mulla on tällä hetkellä muutoinkin parempi ruokavalio kuin edellisen raskauden kohdalla. Samoin paino on alempi. Ehkäpä näiden vuoksi ei ole ainakaan vielä tarvinnut kuin vähän (minimaalisesti) vahtia syömisiä. Tosin, en myöskään nyt mittaile arvoja säännöllisesti, koska viikon kotiseuranta rasituksen jälkeen oli täysin ok. Muutamat aamuarvot olen mitannut, varsinkin jos aamulla on ollut järkyttävä nälkä(kiukku) tai väsynyt ja päänsärky. Lisäksi sanoin miehelle, että hän saa sanoa mulle aina "pistokokeita" että milloin mittaisin arvon. Näin tulisi todellista tietoa, koska jos mä itse etukäteen päätän että huomenna mittaan, niin tottakai myös tulee syötyä paremmin. :rolleyes:

Tsemppiä Jemmulle!
 
joo ei se aina niin mene, että seuraava raskaus on radin kanssa hankalampi. :)

esikoisen kohdalla mulla oli rasituksessa vain 1h arvo hiukan yli, mutta kotimittauksissa taas tuntui, että kaikki leivät, hedelmät, makaronit, perunat yms joutui jättämään pois.

kakkosen kohdalla rasituksessa meni 2 arvoa yli ja 1 oli rajalla, mutta silloin mun ei tarvinnut tehdä juurikaan muutoksia ruokavalioon! olin ihan ihmeissäni, kun esikoisen kanssa sokerit paukkui tosi herkästi yli ja kakkosen kanssa tilanne piti sokerirasituksen mukaan olla pahempi, niin silti sain syödä "mitä vain" ja silti kotimittauksissa lukemat oli priimaa. halusin neuvolasta uuden mittarinkin, epäilin että mun mittarissa oli jotain häikkää, mutta hyviä lukemia sillä uudellakin tuli. :)

kolmosen kohdalla mulla meni rasituksessa kaikki arvot yli ja aluksi sainkin syödä aika normaalisti. joskus 25 viikon jälkeen sokerit alkoikin mennä herkästi yli, vaikka koitin jättää pahimpia pois. silloin puhuttiin äitipolilla jo insuliinista, mutta se vähän riippui lääkäristä... eka lääkäri oli sitä mieltä, että insuliini heti käyttöön, mutta päätti että katsotaan muutama viikko saanko pidettyä sokerit kurissa. muutaman viikon jälkeen eri lääkäri sanoi, että eihän tässä pahoja ylityksiä edes ole, että ei ole mitään tarvetta insuliinille... eikä mulle sitten insuliinia annettukaan.

nyt nelosen kohdalla sain ekasta rasituksesta puhtaat paperit, mutta nyt toisessa rasituksessa mulla meni molemmat 1h ja 2h arvot yli, paasto oli ok. nytkin olen saanut syödä aika normaalisti. mulla on koko ajan järkyttävä suklaanhimo ja vaikka syön lähes levyllisen suklaata, niin tunnin päästä sokerit on 6-7. mutta taas jos juon mukin teetä jossa on sokeria ja vaaleaa leipää, niin se nostaa. tosin pahoja ylityksiä mulla ei ole edes tullut, olisikohan 8,2 ollut korkein ruuan jälkeinen.

kotona mitattaessa paastoissahan mulla ei ole koskaan ollut mitään häikkää, vain noissa ruuan jälkeisissä.
 
Diabeteshoitaja soitti sitten tänään.
Äitipolille ensi viikolla aika ja todennäköisesti iltaan aloitetaan pieni insuliiniannos koska aamuarvot ovat toistuvasti koholla - vaikkakin tosi vähän.
Ruokavaliossa ei ollut mainittavaa muuta kun tuo appelsiinimehun juonti ( sitä on vaan mukavampi välillä oksentaa kuin vettä... ).

Että näillä mennään :BangHead
 
Jemmu83, mä sain samanlaisilla aamuarvoilla sen lääkityksen. Sit onkin pysynyt hyvinä :) pari kertaa oon joutunu nostaa annosta mutta edelleen tosi pieni annos käytössä ja eilisen kokoarvion perusteella vauva täysin normaalikokoinen, ehkä jopa pikkasen keskikäyrän alapuolella, jos pitäis tarkentaa. Vaikka eihän noi ultraukset niin luotettavia aina ole, mutta tuskinpa siis ainakaan vielä hurjan iso ole :)
 
Kiva kuulla että lääkitys on purrut :)

Onko sulla tabletti vai piikitettävä insuliini MammaMoo?
 
Piikitettävä on. Aluksi tuntui vähän oudolta, mutta onneks oli jo tottunut mittaamaan sokereita niin ei se piikittäminen ollut niin kamalaa :)
 
Niin eikös se nykyään ole tuollainen kynämallinen se insuliinikin että on helppo itse pistää?

Huomenna saa oman tuomion sitten kuulla.
Kyllä nuo aamuarvot vaan sitkeästi pysyy koholla vaikka mitä yrittäis :sad001
 
Juu kynä on, tosi helppo homma :) ja neulat hain vaan lähetteellä omalta terveysasemalta. Kynät pitää itse käydä apteekista ostamassa.
 
Niitä myydään 5 kpl pakkauksissa, hintaa jäi vajaa 35€ kela-korvauksen jälkeen (ilman korvausta 42-43€). Kuulemma jotkut apteekit saattaa myydä yksittäin, mutta periaatteessa se on aina se viisi kynää kerralla. Näin ainakin mulla käytössä olevan merkin, Protaphane, kohdalla.
 
Miten usein se kynä sitten pitää vaihtaa?
Sori tämä kyselytulva mutta ei oo itellä eikä kellään läheisellä tutullakaan mitään insuliinihoitoa :D
 
Siis onko se kynä kertakäyttöinen. Eli yksi insuliiniannos maksaa 7€ ?!?

Nimimerkillä "vararikko(ko?)"
 
Muokattu viimeksi:
Yhdessä kynässä on 1000 ky ja päivässä menee vähintään 7 ky, että siitä voi laskea :) Mulla on nyt annos 12 ky iltaisin ja 1 ky menee neulan testaamiseen niin päivässä menee 13 ky. Paketin pitäis riittää raskauden loppuun asti.
 
Mulla on käytössä Klexane verenohennukseen. 10kpl ruiskujen hinta on n. 47€ kelakorvauksen jälkeen. Ruisku/päivä. Kelan korvauskatto on jo täynnä. Kallista on.
 
Mun kynässä on 300 ky, ja otan 14 ky päivässä niin kyllä varmaan pari kynää menee vielä tässä parin kuukauden aikana :) yhen oon saanut loppuun kun aloitin toukokuun lopussa. Mutta ostin siis yhen viiden kynän paketin, joka hyvin riittää loppuajan, loput myyn sitten hyvään hintaan :wink vitsi vitsi.
 
Minä sain ensimmäisen kynän äitipolilta mukaan. Annos on pikkuriikkinen ainakin alkuun, eli neljä yksikköä ( onko se nyt niitä KY:itä :D )

Tällä katsotaan ensin ja sitten nostetaan annosta jos ei arvot pysy aloillaan. Ihanan kannustava oli se diabeteshoitaja mutta kyllähän tuo silti jännittää että mitenkä sitä uskaltaa illalla itseään pistää :D
 
Takaisin
Top