Raskausdiabetes

Bellu87

Oman äänensä löytänyt
Heippa.
Onkohan täällä muita joilla diagnosoitu raskausajan diabetes?
Miten olette ottaneet uutisen vastaan?
Onko arvot pysyneet hyvin viitteiden sisällä?

Itse kävin maanantaina sokerirasituksessa ja kaksi arvoa oli koholla, joten sain nyt pe neuvolasta sokerimittarin ja ohjeet kuinka toimia tästä eteenpäin.

Kotimittauksissa on arvot pysyneet hyvinä.
 
Jään seuraamaan ketjua. Mulla oli toisessa raskaudessa RD. Nyt tämän raskauden sokerirasitus on maanantaina ja jännittää... :confused:
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa paastoarvo koholla joten jouduin seurantaan. Nyt ei ole vielä laitettu rasitukseen... Ehkä sit ens viikolla laittavat kun on neuvola.
 
Mulla todettiin noin kk sitten. Sain lähetteen Tyksiin ja sieltä viikoksi anturan käteen, joka mittaili arvoja 5min välein. Arvot olivat ihan hyviä. Itsellä ensiajatus, että tämmönen. Sitten siihen osasi jo suhtautua ja syödä hyvin. Mutta anoppi ei oikein tunnu tajuavan, että ruokavalio on tiukka jos ei halua lääkitystä. Ei ole sisäistänyt kk jälkeenkään että en voi syödä pullaa, lettuja tai muuta vastaavaa. Hermo loppu siihen. Mutta toistaiseksi näyttäisin selviävän ruokavaliohoidolla. :)
 
mulla oli kaikissa kolmessa edellisessä raskausdessa rd. ykkösen kohdalla oli rasituksessa vain yksi arvo yli, mutta silti sokerit tahtoi kovastikin kotimittauksissa nousta. kakkosen kanssa rasituksessa oli 2 yli ja yksi siinä rajoilla, mutta silloin tuntui että kärsi syödä melkein mitä vain... vaaleaa leipää, perunaa, riisiä, makaroonia, jopa suklaatakin! kolmosen kohdalla kaikki oli rasituksessa yli ja aluksi pärjäsinkin hyvin kotimittauksissa, mutta raskauden puolen välin jälkeen sokerit tahtoivat tosi herkästi nousta, vaikka koitin jättää vähän kaiken pois, ja puhuttiin jo insuliinista. joka lääkäri sanoi eriä, toinen oli sitä mieltä että insuliinit heti käyttöön ja toinen taas ei pitänyt mun ylityksiä pahana...

mutta nyt neljännen kohdalla rasituksessa kaikki olikin ihan priimaa! joudun vain tämän hyvän tuloksen takia käymään uudestaan myöhemmin rasituksessa. toivottavasti silloinkin kaikki näyttää yhtä hyvältä!
 
Mä en vielä ole ollut rasituksessa, ja aikaisemmin ei ole ollut tätä diagnoosia. Tiedustelin terkalta ruokavalio-ohjeita, mut sanoi että terveellisesti kun syö ihan normaalisti ja vasta diagnoosin jälkeen pitis muuttaa tottumuksia.

Mulla vaan on taipumus koota massaa ihan kunnolla näissä raskauksissa ja olisin halunnut ruokavalioon apua jo heti alkuun, koska en olisi halunnut tässäkin raskaudessa kellottaa yli 20 kg lisäystä. Mullahan on näin alussa tullut jo 4kg lisää 17 viikon aikana...

Olisinkin kysynyt, että millainen se radiruokavalio on? Saako syödä ihan normaalisti kaikkea muuta paitsi pullaa/karkkia/sipsiä/herkkuja, vai pitääkö vältellä vaikka hedelmäsokeria ja gluteenitontakin makaronia?
 
Mä jätin pastan pois. Suositus on tummia pastoja ja riisiä käyttää. Itse olen niitä vastaan, mutta siitä ei sen enempää. :wink ruisleipää en itse voi syödä, nostaa sokerit. Perunassa suositus max 1,5/annos. Riisissä desi (kypsää), nää toki vaihtelee yksilöittäin. Paljon kasviksia! Hedelmiä olen pystynyt syömään 2-3 päivässä välipalana tai jälkkärinä, riippuen muusta ruoasta. Banaania ei suositella ainakaan kokonaisena. Aamusin ei saisi syödä kovia hiilareita (puuro, banaani yms). Gluteeniton ei oo ratkaisu sokerien pitämiseen hyvänä, niissä on kaikkia muita täyteaineita. Perus ruoka, itsetehtynä paras vaihtoehto. Toivottavasti oli jotain apua, kännykällä kirjoitan niin ei oikein jaksa keskittyä, pahoittelen virheitä ja ytimekästä sisältöä! :)
 
Paastoarvo oli 5.3 sokerirasituksessa ja laitti mut viikoksi mittailemaan..saa nähdä mitä sanoo kun huomenna soittelen tuloksesta..
 
Rd-ruokavaliohan olisi periaatteessa kait ns. hyvä pohja kaikille: paljon kuitua ja täysjyväviljoja, vältetään nopeita hiilareita (eli herkkujen lisäksi juurikin vaaleat jauhot, pastat, peruna jne). Eli paljon kasviksia ja muutoin mahdollisimman tervettä perusruokaa. Rd:ssä joutuu vähän enempi tarkkailemaan esim hedelmiä - ainakin jotkut - kuin "tavan" suosituksissa, fruktoosin takia. Myös tasainen ruokarytmi on tärkeä, ja että syö useita pieniä aterioita tasaisesti pitkin päivää. Tuntuu, että tämäkin on hyvin tapauskohtaista, kuten ninetsunkin kokemuset yllä kertoo: joku voi syödä melkein mitä vaan ja arvot on ok rajoissa, jollakin pompahtaa jo yhdestä hedelmästä yli. Niin, ja sen vinkin sain itse aikoinaan, että JOS arvot sallii ja mieli tekee, niin herkut kannattaa ajoittaa vähäisinä määrinä muun ruokailun yhteen esim jälkkäriksi. Näin ne eivät vaikuta arvoihin niin paljon kuin yksistään ja/tai isoina määrinä syötynä. Itse vetelin herkkuhimooni rd-aikoina tumma (70+ %) suklaata pari palaa lounaalla ja/tai päivällisellä jälkkäriksi parikin kertaa viikossa, eikä vaikuttanut arvoihin - eikä myöskään onneksi vauvan kokoon tai vauvan sokeriarvoihin synnytyksen jälkeen.
 
Viikko vielä mittaillaan..aamuarvo 5.7 ja saa olla 5.5..
Miten mukkelis meni sokerirasituksessa?
 
Mulla on arvot pysyneet kohdallaan kotimittauksissa. Lopetin karkinsyönnin ja vähensin hedelmiä ... :) siinäpä mun vinkit!
Jokaisen sairaanhoitopiirin sivuilta löytyyy varmasti potilasohje raskausdiabetekseen, ja siellä on noita ohjeita miten tulis syödä :)
 
Täällä kans. Oli myös ekassa raskaudessa niin ei tullut yllärinä :/ tosin mulla tuntuis olevan "helppo" radi kun vaan muistan syödä säännöllisesti. Lounaspizzankin jälkeen oli 6,6 tuo arvo. Karkit ei heilauta mitenkään, jos vaan ns. jälkkäriksi syö. Oon siis tehny "testejä", en nyt ihan kuitenkaan noin syö päivittäin :D Mut hitto, jos meen syömään valkoista pastaa, sämpylän tai muuta, sit nousee kyllä.

Must on hyvä että muilta saa vinkkejä syömiseen, niin ehkä helpommin huomaa, mitkä aineet omalla kohdalla nostattaa verensokerin. En olis itse meinaa tuota jauhojuttuakaan tajunnut :)
 
Mulla diagnosoitiin raskausajan diabetes viikolla 27. Alkuun oli järkytys, vaikka oikeastaan sukurasitetta on sen verran, että eihän tämä mikään ihme ole. Arvot on sen seitsemän viikkoa ollu pääasiassa normaalit, vaikka mulla on ollutkin mystinen ongelma: Verensokeriarvot tahtovat pysytellä aterian jälkeen kiltisti alhaalla, mutta kohoavat sinne 6-7:n paikkeille vasta viiveellä ruokailusta. Tällöin ongelmana on se, että seuraavan aterian koittaessa ei arvot ole ehtiny vielä laskea tarpeeksi alas! Otin asian puheeksi äitiyspolilla viime käynnillä, kun tehtiin sikiön kokoarviota. Mua kehotettiin entisestään lisäämään kasviksia ja juureksia jokaisellle aterialle kaveriksi, niin verensokerit palaavat nopeammin alas aterian jälkeen.

Nyt on siinä mielessä mennyt paremmin. Ateriavälejä ei tarvitse turhaan pitkittää... Ainoa pienoinen pohdittava on kuitenkin aamupala: Aamulla tuntuu verensokeri jonkun verran nousevan -ehkä helpommin kuin muiden aterioiden jälkeen. Olen hirveän nälkäinen juuri aamuisin! Siis oon ollut aina. Tarviin kunnon aamupalan. Oikeasti tulisin täyteen jos syön esim. puurolautasellisen, muutaman leivän päällyksineen, kaksi hedelmää, mahdollisesti maitorahkan ja jonkun juoman! Jotta tulisin täyteen niin, että verensokeri pysyy kohtuullisena, pitäisi varmaan syödä kaksi kiloa kasviksia! Nyt tällä hetkellä ravinto-oppaiden avulla/siihen verraten syödyt aamiaiset tuo mulle nälän jo tunnin päästä, että sillee!

Onko mitään hyviä vinkkejä aamun syömiseen, että hiilarimäärät olis pienehköt, mutta saisin syödä kunnolla??

Niin ja mä komppaan kanssa, että vähäisinä määrinä herkut on ok, kunhan niitä ei vedetä tyhjään vatsaan, vaan jälkiruuaksi. Mitä tyhjempi vatsa, sitä enemmän verensokerit voi kohota yllättävästi.
 
vihdoin totta:
Mulle tulee ensimmäisenä mieleen kananmunat, eli paistettuja munia tai munakasta aamupalaksi. Maustamatonta rahkaa ja marjoja, mahdollisimman vähän makeutusta siihen, taikka stevialla makeutettuna. Mä laitan joskus vähän kermaa ja vaniljaa joukkoon niin ei tartte sokeria oikeastaan ollenkaan. Ja sitten sitä pupunruokaa niin paljon kuin viitsit syödä eri muodoissaan. Avocadosta saa energiaa mutta vähän hiilaria, samoin pähkinöistä ja manteleista. Täytä mahaa myös juomalla riittävästi.
 
Mulla oli eka sokerirasitus viikolla 16, ja seuraava kerta viikolla 28. Ekan tulokset oli rimaa hipoen alle radi-diagnoosin, mutta varmaan ois syyta miettia niita syomisiaan niin, ettei sita tulis seuraavassakaan.. :sorry:
 
Mulla ei nyt kun on ylitetty rv 20 paastot pysy millään kurissa. Lähelläkään raja-arvoja ja aamiaisen jälkeisetkin sit huitelehtii arvojen yli, ei pahasti mut kuitenkin. Tiistaina aloitin lääkityksen, kieltäydyin insusta, kun halusin kokeilla ensin muuta. Pettymys oli niin kova lääkitys diagnoosista. Ja insuliinin aloitus tarkoittaa mun työvuoroilla suoraan sairaslomaa, työaika vaihteleva 01-05 välillä niin sokerien tippuminen liian alas liian iso riski. Mutta paastot on vähän sellaisia että jos ei pysy ni vaihtoehdot on vähissä, kun ruokavalio kuitenkin kunnossa. Maanantaina soittoaika dh:lle viimepäivien arvoista ja todennäköisesti insuliinin aloitus. Tuskin nostavat lääkitystä kun ei ole tehonnut yhtään ja nää on niitä kriittisempiä viikkoja kun istukka innostuu sokereista oikein ja kärsii niistä myös. Niin ei taida olla varaa testailla kun haluaa kaiken olevan hyvin vauvalla sekä itsellä. Pettymys siis selätetty, vielä kun miehen vanhemmat sais ymmärtämään kuinka vakavasta asiasta on oikeasti kyse. Ei vain siitä et "voivoi kun et saa syödä mitään kivaa.."
 
Takaisin
Top