Raskausdiabetes

Mulla ei esikoisesta ollut radia, mut hän syntyi keskosena ja sokerit mitattiin alle 2h syntymästä. Normaalisti ilmeisesti 2h päästä, mut onneksi kätilö otti jo aiemmin, koska arvot olivat jo romahtaneet. Sokeritipassa oli n. 2viikkoa kun niitä ei saatu nousemaan ja verikoe otettiin 3h välein aina ennen maitoa. Yötä päivää. Mulle se oli ihan normi alku vauvan kanssa, tärkeää oli seurata arvoja ja pääasia, että verikokeet otettiin.

Nyt kun mietin niitä aikoja, niin eipä siinä osannut vastustaa, kommentoida tai vaatia yhtään mitään. Oltiin kyllä ihan hoitohenkilökunnan (hyvässä) hoidossa ja luotto heihin oli 100%. Lapselle tehtiin niitä kokeita ja hoitotoimenpiteitä mitä tuli eteen ja se oli ihan fine. Ekan yön pääsin viettämään lapseni kansa parin viikon iässä ja silloinkin hän nukkui piuhojen kanssa omassa sängyssään. Sellaista oli meidän alku.
 
Jep, vauvan parhaaksihan nuo. Itse haluan vain tällaisen tietää etukäteen niin hyvin kuin mahdollista, kun se kerran on etukäteen tiedettävissä, vaan koskaanhan ei tiedä mitä synnytyksessä voi tapahtua.

Kuulemma parisen vuotta sitten on muuttuneet nämä mittauskäytännöt niin, että vain insuliinihoitoisesta mitataan yhtä tiuhaan kuin Jempulla esikoisesta. Ainakin täällä päin. Mulla oli kakkosesta insuliinihoitoinen radi ja muistan, että siinö taidettiin noin 3h välein mittailla ehkä ekan päivän ajan.

Toisaalta hyvä, että nyt ei automaattisesti mitata niin tiuhaan, ettei turhat toimenpiteet suotta rasita vauvaa. Toisaalta jälleen kerran kummastuttaa tämä hoitojen kirjo ja että mistä tässä tavan pulliaisena nyt tietää, mikä olisi vauvalle parhain.
 
Eilen sain sitten insuliinin, kun ei paastot pysy hyvinä vaikka mitä teen :/ kauhee epäonnistumisen tunne kyllä tuli, ajatuksina lähinnä se, ettenkö tosiaan pysty syömään ja liikkumaan sitä vertaa ettei tarvis lääkkeitä. Ihana hoitaja kuitenkin sanoi, ettei niihin oikein voi sitten enää itse vaikuttaa, kun kerran muut päivän arvot on hyviä. Toivottavasti lääkityksen myötä helpottais stressi ja jatkuva huono omatunto syömisestä ja liikkumisesta :) mikä nyt ei sekään oo hyväksi.
 
MammaMoo: Mulla oli tismalleen sama kakkosen odotuksessa! Onneksi minimiannos insuliinia korjasi tilanteen heti ja pysyi hyvänä koko loppuraskauden eikä tarttenu isontaa annosta. Samoin hyvän ruokavalion ansiosta vauva oli ihan normi kokoinen, 3,7kg - itse asiassa jopa hitusen pienempi kuin esikoinen. :D Tsempit!
 
MammaMoo, mä niin tiedän tuon tunteen. Mulla ei insuliinistä huolimatta paastot ole olleet viitearvojen alla viimeisen 3kk aikana kuin 4krt. Tiedän tehneeni parhaani, vaikka kauan kesti se ymmärtää. Tällä hetkellä on pikainska aamupalalle jotta yön jälkeen saisi sokerit tasattua. Mutta mun kehoni ei vaan halua nyt hyödyntää insuliinia. Toivottavasti sulla tepsii. Alkaa henkisesti olemaan aika raskasta, kun miettii miten kaikki vaikuttaa lapseen. onneksi on seuranta hyvää tyksissä. :)
 
Mulla on käytössä metformiini ja iltainsuliini. Paastoarvot on täälläkin "ongelma". Aterianjälkeiset on aina hyvät, vaikka mitä söis ja vaikka lähtöarvo olis korkeampi. Lääkkeillä oon saanut sokeritasoja yleensä vähän alemmas, mutta silti aamulla arvot voi olla 5,5-5,9. Alimmillaan on ollut 4,6. Protaphanea nostin 16 yksikköön, mutta kun arvot vain huononi niin laskin takas kymmeneen. Nyt on ollut paremmat sokerit taas. Lääkäri vähän ihmetteli kun ei mitään hypohakaan oo tuntunut, mutta minkäs teet kun se niin mulla toimi :D Jos nyt lääkkeistäkin on jotain apua pitämään vauvaa normaalikokoisena, mutta kyllä tämä radi auttaa myös pitämään ateriarytmin järkevänä ja syömään terveellisemmin. Edellisraskauksissa varmaan tuli syötyä liian usein ja liikaa herkkuja.
 
Kirjoittelen tänne tuolta syyskuisten puolelta, sillä keskustelu täällä on vilkkaampaa. Sain rd diagnoosin sitten viime perjantaina ja jotenkin ahdistaa. Osasin tätä odottaa, koska esikoisen kanssa oli synnärillä sokeriongelmia vaikkei mulla silloin todettukaan rd:tä rasituksessa. Ilmeisesti bmi 25 on liikaa ja karkkia menee liikaa. Silti tuntuu väärältä, että tämä tuli minulle, kun olen luullut etten kovin epäterveellisesti elä..

Noh, tilanne on siis tämä ja nyt ruokapäiväkirjaa pitämään. Tekee mieli tsempata kovasti, sillä jotenkin tämä leima ahdistaa. Niin ja arvoista siis paasto oli koholla 5,6 eli se pitäisi varmaan saada jotenkin aisoihin. Karkit ainakin olen jo jättänyt pois ja hedelmiä vähentänyt kuten myös leipää. Saa nähdä mitä muuta muutosta pitää tehdä.
 
Laihuus ei ole tae, ettei saa radi-diagnoosia. Siitä on turha kantaa syyllisyyttä, vaikka samat ajatukset olen itsekin käynyt monesti läpi. Mutta niin kauan kuin pysyy kurissa ruokavaliolla niin hyvä. Insuliini, jos mikä tuottaa lisää ressiä. Vaikka kuinka on itselleen järkeistänyt "olen tehnyt parhaani" mutta hormoonit vain on hormooneja ja toimivat hieman eri tavalla raskaudessa kuin muuten! Itsellä keho ei käytä insuliinia hyväksi. Eli "piikitän turhaa". 3kk arvot olleet perseellään. Mutta sinulle tsemppiä, hedelmät kannattaa alkuun nauttia ruoan jälkeen, kun arvot viikkojen lisääntyessä nousee niin sitten omana välipalana! :) toki, jokaisen keho on erilainen, kokeilemalla löytää itselle sopivat asiat ja rytmit! :)
 
Jahas. Radi diagnoosi saatu tänään. Eipä sinänsä tullut yllätyksenä, kun oli esikoistakin odottaessa.
Sokeriarvoja oon jo hetken kotona mittaillut, pari aamu arvoa on ollut siinä ja rajalla, mutta muuten ovat olleet ihan rajojen alapuolella.
Varsinaista rasitusta mulle ei pystytty jatkuvan pahoinvoinnin vuoksi tekemään, joten diagnoosi tuli pelkän paastoarvon perusteella.
 
Täällä ilmottautuu vielä yks radimamma. Harmittaa siinä mielessä, et paremmilla elämäntavoilla tää olis varmaan voinu olla vältettävissä, mut nyt mennään näillä... Kaksi päivää oon kotona mittaillu, arvot pysyneet hyvinä ja nyt kun kesäloma alkoi en joudu pinnisteleen työpaikan kahvipöydän herkkujen vuoksi. Tää ruokavalio toivottavasti juurtuu nyt mulle, meillä niin vahva tuo sukurasite et pelkään tyypin 2 diabeteksen ottavan tästä radista startin mun elimistössä. Toivottavasti pienokaiselle ei tästä koidu mitään ongelmaa... Tuleeko sokerivauvoista aina isoja? Tsemppiä kaikille teille.
 
HugeMama: Ei tule aina isoja. Mun edellinen "sokerivauva" oli syntyessään riipausta alle 3,7kg - jopa pienempi kuin esikoisemme. :wink Toki kannattaa vertailla siihen, minkä kokoinen on itse ollut tai vauvan isä on ollut syntyessään.
 
Juuri siksi diagnoosin saatua tilannetta ruvetaan tarkkailemaan ettei tulisi "jättivauvoja". Tärkein mitä itse voit tehdä on ruokavalion tarkistaminen ja sokeriarvojen mittaus kotona. Jos arvoissa rupeaa näkymään heittoja niin voidaan aloittaa tabletit tai insuliinipistokset.

Tsemppiä Hugemama ja tietty muutkin :)
 
Iloitsin ehkä liian aikaisin että kotona arvot pysyneet hyvinä kotimittauksissa.

Nyt on ruvennut heittoja näkymään enemmän ja vähemmän. Yhtä lukuunottamatta heitot ovat olleet paastoarvoissa. Eli nyt kysyisinkin teiltä kellä lääkitys aloitettu niin minkälaisia arvot ovat olleet kun lääkitys on päätetty aloittaa?
 
Mulla paastot oli 6-8 välillä pari viikkoa, jonka jälkeen aloitettiin pillerilääkitys, ei tehoa. Otettiin insuliini käyttöön, josta ei myöskään apua. Riippuu vähän lääkäristä jos ovat lääkityksen kannalla, että aloittavatko pillereillä vai heti insuliinin. Itse sain pillerit, kun en halunnut suoraan inskaa. Onko iltapalasi sama joka ilta? Onko isoja heittelyitä paastoajoissa?
 
Mulla arvot on olleet luokkaa 5.7 - 5.9 eli ei noin korkealla mitä sulla Kyfi
Iltapalat kyllä vaihtelee oikeastaan joka ilta ja paastoajoissakin on tosi paljon eroja. Viime yönä tuli varmaan yli kymmenen tuntia ja edellisenä yönä vaan 5-6 h kun söin yöllä kun en unta saanut. Molempina aamuina arvot koholla....
Ja tänään oli sitten aamupalan jälkeen arvo 8,6 vaikka aamupala oli niinkin epäterveellinen kuin ruisleipää ( juustoa ja kurkkua ) sekä kahvia :eek:

Torstaina soittelee diabeteshoitaja joten saa nähdä mitä se on mieltä....
 
Ei siis pahoja vielä. Suosittelen kiinnittämään huomiota paaston pituuteen, suositus max 8h. Ja kannattaa koittaa et onko proteiininen vai hiilihydraattinen iltapala parempi aamupaastojen kannalta. Mulla toimi hetken kaurapuuro voisilmällä mutta enäö en voi ajatustakaan siihen suuntaan laittaa. Ruisleipä on myös kiellettyjen listalla mulla. Luulen että aamupalan jälkeinen arvo olisi ollut hyvä jos olisi ollut muuta kuin ruisleipä. Mitkä viikot sulla on meneillään? Käsittääkseni sokerit tasoittuu vasta viikkojen 32-34 jälkeen ja siihen asti heitteleyt enenevin määrin mahdollisia/todennäköisiä.. mutta jos ylitykset noinkin maltillisia niin voi olla että ei lääkitystä edes aloiteta :)
 
Tänään 28+1, oon tässä nyt ehkä kolmisen viikkoa mittaillut nuita arvoja. Ensin ei ollut mitään vikaa mutta nyt on ruvennut nuo aamu arvot heittämään vaikka ruokavaliota en kyllä ole muuttanut kun korkeintaan terveellisempään suuntaan :eek:

Täytynee tarkkailla nyt sitten tuota ruisleipääkin. Esikoista odottaessa huomasin että vaaleat leivät ja sämpylät sai samantien unohtaa, mutta ompas vähän tympeää jos kaikki leivät täytyy jättää :/
 
Mulla oli alkuun niin että pystyin syömään ruoan perään hedelmän, nyt en voi enää. Vain omana välipalana. Banaania en ole voinut syödä 2kk. Ruisleivän jouduin jättämään jo viikolla 16. Nyt menossa 32+2. Mutta hiilarit (leipä yms) kannattaa ajoittaa iltapäivään/iltaan. Aamulla ensimmäisenä turhan kovia. :)
 
Pitänee ruveta ihan tosissaan skarppaamaan tässä ja kiinnittämään huomiota mitkä nostaa arvoja ja mitkä ei :)

Taisin päästä esikoisen kanssa aika helpolla kun radi diagnoosi oli mutta ruokavaliota ei kyllä paljon tarvinnut muutella ja kotiarvot pysyi hyvinä vaikka välillä lipsuinkin ohjeista...
 
Mitä näitä on lukenut niin jos radi diagnoosin saa myös seuraavissa raskauksissa niin on yleensä, ei aina, pahempi. Mutta voi olla että selviät vain pienellä ruokavalion tsekkauksella! Itse en halua edes ajatella millainen radi olisi toisessa raskaudessa kun ekassa jo näin ongelmallinen.
 
Takaisin
Top