Raskauden aikana kiellettyjä asioita

Graavilohesta ja maksalaatikosta puheenollen: jännä nähdä miten käy jouluna: jos maha on tunnistettavissa ei ongelmia mutta jos ei niin sitten saattaa tulla hikisiä tilanteita :D. En ajatellut kertoa ihan kaikille. Firman pikkujouluis tulee varmaan aika rajoitettu lautanen - pahimmillaan pelkkää bataattia ja kinkkua :D - kun on muita allergioita ja luin menyn männäviikolla... Viiniä en muutenkaan ottais ruuan kans enkä muutakaan joten alkoholittomuus ei vaadi enempää selityksiä kuin ennenkään.
 
Mä en usko että maltan salailla edes ekaan neuvolaan joka on reilun viikon päästä 5.11. Ollaan menossa viikonlopuks mun äidille ja juomattomuuskin paljastanee salaisuuden.
 
Kylläpä se adhd tulee yleensä ihan muualta. On perinnöllinen. Nimimerkillä ite ja ainakin 1 lapsista diagnosoitu adhd (todennäkösesti tuo toisiks vanhinkin on) p.s. inhoon salmiakkia joten en oo raskausaikanakaan vahingossakaan suuhuni työntäny, yök:wtf:

Tähän haluan tarkentaa sen verran, että jos otetaan se salmiakki/lakritsi esimerkkinä, niin raskausaikana se vaikuttaa sikiön kehitykseen ja epigeneesiin ja mahdollisesti aiheuttaa vaikkapa sen adhdn tai muun ja silloin se muokkaa myös sitä syntymättömän lapsen tulevaa geeniperimää ja näin ollen sairaus voi olla periytyvä myös sinun lapsesi lapsille :) en tarkoita tässä tilanteessa juuri sinua, vaan yleisellä tasolla :)
 
Toki tulee, enkä mäkään tietenkään usko että odotusajan salmiakin syönti on adhd:n aiheuttaja numero 1 :grin Mut mua tosiaan yllätti edellisen raskauden jälkeen, että suositukset on vielä siitäkin tiukentuneet ja kun luotan asiantuntijoihin näissä niin haluan siksi välttää, kun tuollainen syy-yhteys kuitenkin on löytynyt.

Helsingin yliopisto on tehnyt tästä kattavan tutkimuksen ja nimenomaan yhteys aivojen kehityshäiriöihin (mm. oppimisvaikeudet) olivat yhteydessä tähän salmiakin ja lakritsan syöntiin tai tarkemmin niissä sisältävään glykyrritsiiniin.

Tietenkään kaikki adhd ym ei tule tästä glykyrritsiinistä, vaan selitttäviä tekijöitä voi olla toki muitakin :)
 
Mulla oli keskimmäisessä raskaudessa radi, joten mulla tarkka ruokavalio sen takia ja aion välttää kiellettyjä ruoka-aineita. Tosi paljon harmittaa sushi, toisaalta itse voisi tehdä ilman levää, jolloin välttäisin jodiriskit. Olen kasvissyöjä, joten raa’at kalat ym ei tuota ongelmaa.
 
Mulla oli keskimmäisessä raskaudessa radi, joten mulla tarkka ruokavalio sen takia ja aion välttää kiellettyjä ruoka-aineita. Tosi paljon harmittaa sushi, toisaalta itse voisi tehdä ilman levää, jolloin välttäisin jodiriskit. Olen kasvissyöjä, joten raa’at kalat ym ei tuota ongelmaa.
Meillä mies on raskauksien aikana urhoollisesti vältellyt sushia kun mä en saa syödä. Siis lohinigirit on suurta herkkua ja siksi sushin syöminen tuntuisi vaan tosi väärältä kun ei saa syödä kaikkea mitä haluais. Mietin kyllä tuossa jo, että tekis vaan sitä riisiä itse ja söis pelkkää riisiä + soijakastiketta :D
 
Tähän haluan tarkentaa sen verran, että jos otetaan se salmiakki/lakritsi esimerkkinä, niin raskausaikana se vaikuttaa sikiön kehitykseen ja epigeneesiin ja mahdollisesti aiheuttaa vaikkapa sen adhdn tai muun ja silloin se muokkaa myös sitä syntymättömän lapsen tulevaa geeniperimää ja näin ollen sairaus voi olla periytyvä myös sinun lapsesi lapsille :) en tarkoita tässä tilanteessa juuri sinua, vaan yleisellä tasolla :)

Mielenkiintoista, en ole koskaan tajunnut ajatella asiaa noin. :eek:
 
En muista mistä, mutta jostain artikkelista luin, että säilyketonnikalaa vois huoletta syödä.
 
Ananaksessa oli jotain ainetta (alkoiko jotenkin bro... en muista tarkkaan) joka saattaa aiheuttaa supistuksia ja ananasta jotkut käyttää loppuraskaudesta siinä toivossa että auttais käynnistää supistuksia. Muistaakseni hedelmälihassa sitä oli vähemmän kuin siinä kovemmassa keskuskohdassa. Itse en ole huomannu ananaksesta muuta kuin että vatsa toimii sen jälkeen sutjakkaasti :D tuore ananas siis.
 
Mä en edes pysty syödä sitä kovempaa ku hampaisiin sattuu.
 
En kyll ittekään syö sitä keskustaa ku se on nii kovaa
 
Eviran sivulla on ne kielletyt lista ja sit ihana HAKU osio, josta voi hakea vaikka sanan inkivääri. Oon niiin tykännyt! Aiemmissa raskauksissa tuota hakumahista ei oo ollu.

Kertokaa muuten jos löydätte jostakin piparia ja glögiä ilman inkivääriä!!!!
 
Kuola valuu, ko muistelen viime jouluista pipariglögijuustokakkua. :grin Tarkotus oli tänä vuonna tehdä kanssa, mutta taitaa nyt jäädä tekemättä. :rolleyes:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Olikos se inkivääri kokonaan vältettävä vai kohtuudella ok? Muistelen esikoista odottaessa että tästä puhuttiin, kun jossakin päin maailmaahan inkivääriä nimenomaan suositellaan apukeinoksi raskauspahoinvointiin. Ne Fazerin uudet mandariini-inkiväärikonvehdit on ihan taivaallisen hyviä... :sorry:
 
Inkiväärivalmisteet ja -tee sekä inkivääriä sisältävät ravintolisät lukee että ei suositella. Vaarallisen ja terveellisen rajaa ei ilmeisesti ole pystytty määrittämään. Solukuolemaa ainakin havaittu.

Miten muut suhtaudutte esim. pipareihin?
 
Imkivääriä voi huoletta käyttää mausteena. Kokonaismäärä jää silloin niin pieneksi ettei siitä ole haittaa. Viime raskaudessa varmistelin neuvolantädiltä :wink
 
Zeni, hyvä kuulla. Pitää vielä tehdä varmistus itekin :wink
 
Ja tuoretta inkivääriä saa syödä! Helvetin glögi, unohdin, että siinäkin on!! Oon glögiä ja joulupipareita himoinnut ikuisuuden :sad001
 
Takaisin
Top