Raskauden aikana kiellettyjä asioita

Siis todella, kaikkein vaikeinta on ollut palata ns. rajoitettuun ruokavalioon kun on taas jo pitkään saanut syödä mitä haluaa! Pitäis vaan lukittautua kotiin sen vesilasin ja näkkärin kanssa :D Mulle ehdottomasti pahin rasti on raaka kala ja erityisesti sushi.
 
Siis todella, kaikkein vaikeinta on ollut palata ns. rajoitettuun ruokavalioon kun on taas jo pitkään saanut syödä mitä haluaa! Pitäis vaan lukittautua kotiin sen vesilasin ja näkkärin kanssa :D Mulle ehdottomasti pahin rasti on raaka kala ja erityisesti sushi.
Mulla taas kylmäsavulohi ja maksa, se on taas pitkät kuukaudet edessä kun tässä vaiheessa jo rupee kuola valumaan...
 
Mitenhän se oli itse graavatun tai kylmäsavustetun kanssa? Jos fisut ei siis oo koskaan olleet vakuumissa, oliko silloinkin kielletty? Tulee aika köyhä joulu jos ei itse laitettuakaan saa syödä, eikä mätiä :arghh:
 
Maalaisjärjellä tuosta kalasta: Jos se on tuoretta ja kylmäketju ei oo katkennu niin se on parempi kuin vakuumissa muhinut viikon-kaks. Silti kalalajista riippuen valmistustapa pitää olla varma. Graavatun kanssa olisin hyvinkin tarkka - suolauksen pitää olla riittävä... Eräs tuttu graavasi vain yönyli...mikä tuntui aika lyhyehköltä ajalta - en syönyt silloin edes ilman raskautta. Mummu graavas kauemmin.
 
Ei-vakuumipakattu kala on kyl aika tyyristä. Pitää varmaan kauppahallista tai kalastajilta satamasta käydä hakemas välillä.
 
Mitenköhän savustetut leikkeleet? Tänään söin savustettua kalkkunanleikettä.
 
Mitenköhän savustetut leikkeleet? Tänään söin savustettua kalkkunanleikettä.

Mä ymmärsin tuosta linkistä, että myös kypsäksi savustetut kalatuotteet (esim. lämminsavulohi) on ok, samoin luulis olevan lihan kanssa. Korjatkaa tietävämmät, jos olen väärässä. Mut esim. ilmakuivattu kinkku on vältettävien listalla, koska se ei varsinaisesti ole kypsää.
 
Kypsät on ok, lämminsavulohi, leikkeleet (pl. meetwursti ja just ilmakuivattu kinkku ja sellaset) jne. Pitää kattoo jos saisi jostain edes jouluksi oikeesti tuoretta lohta, mä niiiiiiiiiiiiiin himoitsen graavia!
 
Oletteko syöneet proteiinivalmisteita, siis protiinipatukoita/rahkoja/vanukkaita? Näissähän on aikalailla makeutusaineita. Kuuluivat ennen osana mun päivittäiseen ruokavalioon.
 
Sulatejuustot taisi olla kanssa vaan kuplivan kuumaksi lämmitettynä. Syön kyllä silloin tällöin noita proteiinivanukkaita, mutta täytyy vissiin lopettaa. En ees muistanut noita makeutusaineita ollenkaaan.
 
Sulatejuustot taisi olla kanssa vaan kuplivan kuumaksi lämmitettynä. Syön kyllä silloin tällöin noita proteiinivanukkaita, mutta täytyy vissiin lopettaa. En ees muistanut noita makeutusaineita ollenkaaan.

Mietin vaan ku joskus tulee haettua grilliltä hamppari sulatejuustolla eikä sitä kyllä kuumenneta.
 
Mulla tulee näistä aina mieleen tv-sarja How I met your mother, kun Lilyn synnytyslääkäri vastasi aina kaikkeen "just a little bit" :D

Itse en jaksa olla kauhean tarkka siitä mitä syön. Tällä konstilla on jo kaksi tervettä lasta tullut, niin en halua suosituksia lukea kuin raamattua. Muutenkin pyrin kaiken maailman lisäaineita välttään jo ihan normistikin, mutta perus terveellinen arkiruoka on se millä mennään, oli siellä seassa sitten tuorejuustoa tai vaikkapa sitten graavilohta. Ja tietenkin pyrin muistaan kohtuun kaikessa.
 
Mietin vaan ku joskus tulee haettua grilliltä hamppari sulatejuustolla eikä sitä kyllä kuumenneta.
Hamppareissa on myös majoneesia, jossa on joskus raakaa kananmunaa!
Mulle neuvolan täti sanoi et esim fetaa voi hyvin just avatusta pakkauksesta syödä, mut ei enää seuraavana päivänä. Edellisessä raskaudessa mun ympärillä ihmiset voivotteli ja ihmetteli ruokarajotteita ja yritti saada mua "rentoutumaan vähän"! Mun mielestä tärkeintä on tehdä oman päänsä mukaan niin että voi olla raskaana levollisesti ja hyvillä mielin. Mikään safkanautinto ei oo mulle tärkeämpää kuin mun lapsen terveys ja musta on käsittämätöntä että jotkut yrittää taivutella. Silti noi suositukset on Suomessa supertiukkoja, joten kun ristiviittaa vaikka keskieurooppalaisiin ohjeisiin, on vielä ihan turvallisilla vesillä.
 
Muokattu viimeksi:
Mietin vaan ku joskus tulee haettua grilliltä hamppari sulatejuustolla eikä sitä kyllä kuumenneta.

Tässä tietoa sulatejuustosta: Sulatejuusto on juustopohjainen elintarvike, joka on tehty yhdestä tai useammasta juustolaadusta kuumentamalla ja lisäämällä emulgointiaineita, sekä usein myös muita maitotuotteita tai vettä.

Ja esim. Valion sivuilta löytyy kattava artikkeli heidän juustojen käytöstä raskausaikana, tässä linkki, kannattaa lukasta:)

https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/
 
Mulla ei kyllä vaikuto ku saunasiideriin. Juustoja tai kalaa en syö ja kahvii juon yhen kupin päivässä
 
Tässä tietoa sulatejuustosta: Sulatejuusto on juustopohjainen elintarvike, joka on tehty yhdestä tai useammasta juustolaadusta kuumentamalla ja lisäämällä emulgointiaineita, sekä usein myös muita maitotuotteita tai vettä.

Ja esim. Valion sivuilta löytyy kattava artikkeli heidän juustojen käytöstä raskausaikana, tässä linkki, kannattaa lukasta:)

https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Valion omia näköjään voi syödä. Enkä mä hae ku ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin eipä tuo haittaa. Jouluna harmittaa ku ei voi maksalaatikkoa syödä.
 
Oletteko syöneet proteiinivalmisteita, siis protiinipatukoita/rahkoja/vanukkaita? Näissähän on aikalailla makeutusaineita. Kuuluivat ennen osana mun päivittäiseen ruokavalioon.
Normisti vältän aspartaamilla makeutettuja koska siinä on outo jälkimaku eikä se järin terveellistä ole hiiri/rottakokeenkaan perusteella. Mun viimeisin löytö rahkaosastolta on valion profeel proteiinirahka. 18g/annos proteiinia, ei hirveän makea ja aivan hyvänmakuinen. Ei sisällä mun mielestä kuin vähän sokeria. Etenkin puolukka-vaniljasta tykkäsin sellasenaan, raparperi-mansikka oli vähän laimea mutta varmaan sekaan sopii laittaa marjoja hyvin.
 
Takaisin
Top